Pihiyden huiput. Eli mikä on paras juttu minkä
Kommentit (671)
kuivatti käytetyt talouspaperin palat patterin päällä ja käytti uudestaan.
-Käytän leipäpussit (muoviset :) uudestaan
-Pesen tiski ym. siivousrätit pesukoneessa (60 asteessa)
-Pesen vauvan kylpuvedellä viikottain lavuaarit ja vessan
-Käytän kaikki taloon tulevat paperikassit kompostipusseina
-Säästän siistit lahjapaperit tulevaa varten
-Asuntomme on sisustettu 3 huonekalua lukuunottamatta ilmaisilla
huonekaluilla (sukulaiset ovat pyytämättä tarjonneet)
Vanhemmat ovat ostaneet lapsellemme isompia hankintoja (turvakaukalo yms.), vaikka ollaan tarjouduttu maksamaankin. Opiskelijaperhe on kyllä kiitollinen :) Omat vanhempani eivät saaneet vanhemmiltaan juurikaan apua, ja muistan kylä lapsuuden köyhäilyn. Kun he eivät sitä rahaa mitenkään ylettömästi tunne tarvitsevansa, niin antavat sitten meille apua. Kiitos siitä heille, kyllä teen saman omalle jälkikasvulle mahdollisuuksien mukaan!
itse en voi ymmärtää että ruuassa pihistetään. meillä kauppalaskut isoja ja ruoka hyvää ja herkkuja paljon. mutta muuten on paljon pieniä jo kotona opittuja tapoja joita jotkut voivat pitää pihiytenä. esim. emme vedä vessaa pienen tarpeen jälkeen emmekä juoksuta vettä suihkussa. nämä ovat vain itsestään selviä asioita minulle!
jos et viitsi huuhtoa napista niin säästä suihkuvettä ja heitä pönttöön. ettei ammonium kuluta pönttöä.
toisekseen, edullisen ruuan ei tartte olla pahaa. ja herkkuja saa terveellisiä kotona tekemällä.
hänen kotonaan, kehui tehneensä boolista tosi laimeaa, kun alkoholi on niin kallista. Pyysi sitten minut keittiön puolelle, jossa terästi omaa booliaan vierailtaan salaa kaappiin piilotetusta pullosta. Tarjosi minullekin hieman. Otin n. 2cl. Seuraavana päivänä kertoi pullon maksaneen alkossa niin ja niin paljon, ja että mun 2cl:n osuus hinnasta oli jotain, että koska maksaisin... Olin aika puulla päähän lyöty.
Kerran sanoin hänelle että voisi joskus tuoda jotain tuliaisia, kun itse harvemmin pääsen ulkomaille. Siis toisi ihan vain jotain pientä. Mies palasi kotiin tuliaisten kanssa; hotellin tervetuliaiskarkit 2kpl.
käy suihkussa ammeen päällä. Säästyneessä vedessä voi sitten vaikka liottaa pyykkejä... Hmm...
en aina vetänyt joka pisulirauksen jälkeen vessaan. Olkoon yököttävää jonkun mielestä, mutta loppuraskaudessa juoksin wc:ssä noin 20 krt/vrk lirauttamassa, joten monen litran veto alkoi itsestäkin tuntua tuhlaukselta. Välillä kyllä ajattelin, että toivottavasti ei tule yllätysvieraita (varsinkin kun peräpukamavoide oli selkesti esillä).
Muuten monet näistä pihistelyistä on mun mielestä ihan järjen käyttöä: esim. leivinpaperin kierrätys, pussien säästäminen ym. Olisihan suorastaan tyhmää pistää roskiin jotain, mille on selkeästi vielä käyttöä.
Appivanhempani on kans sellaisia, että ajavat vaikka 100 km jonkun mitättömän tarjouksen perässä. Ja mitään hinta-laatu -suhdetietämystä heillä ei ole, vain hinta merkkaa. Ostavat sitten täysin kelvotonta tavaraa (esim. rakennusaineet) kunhan on halpaa. Ja työn jälkiä paikkaillaan sitten kalliisti.
-vedenkeittimen veden käytän tiskaukseen, kun en viitti sitä keittimessä seisottaa
- huonelämpötila pidetään suht alhaalla, ei olla talvisin t-paidassa ja ilman sukkia (niinkuin monet naapurit tässä talossa)
- ei tiskata juoksevalla vedellä (ainakaan yleensä, joskus vähän lipsuu huuhtelussa, mutta hygieniasyistä), vaan vesi altaaseen
-käytetään kangaskasseja kauppakasseina, ei osteta muovipusseja (roskispusseja kerääntyy muutenkin)
-säästetään lahjapussit, viinipussit, pakettipussit lahjan antoa ja mahdollisia postilähetyksiä varten
...välillä katson ihan tippa linssissä, kun annan jollekin lahjan hienossa lahjapussissa ja hän rynttää sen roskiin... mut ei se mitään, lahjahan se on ja saa tehdä mitä lystää.
Muutin kotoa 1991. En ole kertaakaan omillani ollessani pessyt tiskejä seisovassa vedessä. (Ei pessyt äitikään. Sairaanhoitajana opetti puhtauden merkityksen kaikkialla...)
En pessyt enkä huuhdellut. Aina juokseva vesi.
Pesuliuos on hillopurkissa altaan reunuksella ja kaikki esipestään, pestään ja huuhdotaan juoksevan veden alla.
Ihan hygienian/tottumuksen vuoksi.
Joku sanoo, että tuhlausta, joku, että puhdasta.
Itsehän vesimaksuni maksan.
päätteeksi paljonko kukakin on velkaa!
Mihin niitä pestyjä leipäpusseja voi muka vielä käyttää???
Itse käytän leipäpusseja koirankakka pusseina, mutta niitä en kyllä pese. Jos siinä sitten tarttuu käteeni hieman leivänmurusia kun poimin pussilla koiranp***kan, niin eipä se mua haittaa :-)
Mä pyrin ekologisuuteen ja esim toi pullan pakastaminen vanhoihin leipäpuseihin on hyvä ajatus kaikille muillekin.
Suurin osa näistä jutuista ei ole piheyttä vaan vastuuntuntoista käyttäytymistä luontoa ja jälkipolvia kohtaan.
Kammottaa ajatus massiivisesta leipäpussivuoresta kaatopaikalla.
Isä kyllä käy ulkomailla, mutta sit on hirveän pihi omakotitalon lämmityksessä ja vedenkulutuksessa! Aina huutoa jos mennyt vettä " liikaa" =(
Äiti käyttää kaksia silmälaseja päällekkäin kun lukee. On joskus 10-vuotta sitten ostanut optikko-liikkeestä yhdet lasit, mutta sen jälkeen tiimari laseja käyttänyt. Nyt sit käyttää kaksia päällekkäin kun vissiin näkö taas vähän huonontunut. On kyllä hassu näky!
Ja äiti ajaa 1000¿uron autolla (romulla) vaikka työkilometrejä tulee viikossa lähes 500km.
Ja tilillä kymmeniä tuhansia rahaa! Sit ei äiti raaski käydä hierojallakaan vaikka vuosikymmenet ollut niskat jumissa. Ostin joululahjaksi 4 kerran hierontalahjakortin ja kauhisteli kuinka niin paljon tuhlasin! Sanoin vaan, että haluaisin että säkin nauttisit elämästä joskus!
..tekiki mieli mennä " shoppailee" huuto.net:iin.. :-D
Hän odottaa aina vain muiden puhelinsoittoja, että ei tulisi puhelinlaskua.
Ylä-asteen ja lukion aikainen kaverini ei pyyhkinyt ollenkaan jos kävi vain pissalla! Ei edes kuukautisten aikaan! Kun sitten tapasi nykyisen avomiehensä, monesti muiden kavereiden kanssa tätä poikaa säälittiin.. Miettii nyt mitkä aromit on, kun aina vain pyyhkimättä kiskoo housut jalkaansa!! YÖK!!!
Ja meillä siis ikää nykyään 26v, ettei mistään ikälopusta ihmisestä ole kyse.. :)
tiskiharja kanssa kierrätetään, se siirtyy jyrsijöiden häkkien pesuun. Teepussista saa hyvät teet kolmeen mukiin. Leivinpaperin voi hyvin käyttää 2-3 kertaa, autolla en viittis tehdä turhia ajomatkoja kun bensaa kuluu, pesen itse auton, kun huoltoasemalla niin kallista.
Sydämestä muutenkin ottaa aina kun pitää ostaa jotain uutta kotiin tai vaatteita. Tukankin pidän pitkänä ettei tartte koko aikaa kampaamossa ravata ja värjään itse..