Miksi äidin ravintolassa käynti on tuomittavaa?
Olen pohtinut tätä paljon. Ystäväni on kahden lapsen äiti ja käy melkeinpä joka lauantai ulkona. Hän on nuorekas,pirteä,rakastava äiti jolla on vielä hyvä parisuhdekin. Itselläni ei ole vielä lapsia mutta haaveissa kyllä.
Tällä palstalla saa lukea vähän väliä negatiivisia kommentteja äideistä jotka käyvät ulkona. Kertokaa miksi se on niin tuomittavaa? Tämä ystäväni on minun mielestäni ainakin todella rakastava äiti vaikka käykin baarissa usein. En oikeastaan edes ymmärrä miten ravintolassa käynti liittyy äitiyteen. Hänen miehensä hoitaa lapsia silloin kun äiti käy ulkona.
Kertokaa mielipiteitänne.
Nena
Kommentit (106)
Meidän töissä mua yritti syksyllä pokailla eräs hiton komea erikoislääkäri (eli rikaskin vielä). Mies oli tosi vetävä, mutta ei riski omalle parisuhteelleni, kuten ei ole ystävien kanssa jutteleminen ja tanssiminen baarissakaan. Sääli teitä, jotka joudutte vahtaamaan kumppanianne niin ettette edes raflaan uskaltaudu :( Niitä " kiusauksia" voi tulla vastaan ihan muuallakin kuin baarissa että älkää vaan päästäkö miestänne töihin jos ette baariinkaan ;)
Mä käyn baarissa tapaamassa kamuja, tanssimassa ja nauttimassa menosta ja meiningistä, joskus otan pari siideriä. Yleensä olen autolla liikenteessä.
Joku käy jumpassa, mä käyn tanssimassa. En näe mitään eroa noilla asioilla.
yleensä eri aikaan kapakassa omien kavereiden kanssa, on ainakin luotettava lapsenlikka kotona. ei tartte koko iltaa miettiä miten kotona menee. en käy baarissa pettämis mielessä vaan pitämässä hauskaa kavereiden kanssa. eikä tod. joka viikonloppu vaan n. kerran kahdessa kuussa.
Tartte ottaa henkilökohtaisesti jos ei kuuluu kohderyhmään. Itse lähinnä vastailin ap:n tapukseen ja muihin viikottain juojiin/bailaajiin. Huokaus! aina on näitä jotka ottava nokkiinsa vaikkei teksti ole heille suunnattu (huono omatunto tai jotain..?)
p.s. itse en ole absolutisti vaan nautin kotona oman miehen kanssa/ruokavieraiden kanssa monesti hyvää viiniä. Ja ravintoloissakin käyn kun on hyvä syy.
T. 34
Miten baari eroaa jotenkin vaikka tanssilavoista? Ei mitenkään! Mä tykkään tanssia, siks käyn baareissa. Ei siihen liity mitenkään mun rakkaus perhettäni kohtaan. Se on mun harrastus!
Mutta jos hän rupeaisi yhtäkkiä käymään joka lauantai ravintoloissa niin en ymmärtäisi enkä hyväksyisi. Onneksi on tuota ikää ja vähän kypsemmällä iällä tavattiin, että nuo ravintolaillat on nähty, että ei ollut menojalkaa miehellä edes varpajaisiin : ) Perhehuone otettiin.
T. 34
Nimittäin kun katsot oikeudeksesi diagnosoida ihmisiä täällä alkoholisteiksi. Tiedätkö edes mikä alkoholisti on? Luuletko, että alkoholisti kykenee kontrolloimaan juomistaan niin että lähtee ravintolaan ja lopettaa juomisen kun kello lyö 3.30? Voin kertoa, että näin ei ole.
Terveisin,päihdetyötä tehnyt 35-vuotias nainen joka käy joskus jopa monena lauantaina peräkkäin bailaamassa.
eräs kovin kostea baari-ilta viime syksynä. Sinkkukaverini halusivat tutustua uusiin ihmisiin, joten pyysimme mukavalta vaikuttavan jätkäporukan pöytäämme. Juttu luisti, vaikka kukaan ei loppujen lopuksi halunnut ketään edes pokata! Loppuillasta juttelin vierustoverini (miehen, iik!) kanssa ja selvisi, että meillä on lähes samanikäiset lapset. Vertailtiin sitten pienten kuvia ja kokemuksia elämästä taaperon kanssa. Tosi kiihkeetä. ;) Olen varmaan sitten frigidi akka, kun ei tullut mieleenkään lähteä kaverin kanssa sänkyhommiin.
Joskus on mukava ottaa kännit ja jorata oikein olan talaa...
Ei tule kellekään paha mieli. :)
T:61
Vierailija:
tuoksut vaatteissa...lapset itkee ja kaipaa seuraa, aitoa vanhemmuutta! Sitten viikolla äiti vie lapset hoitoon, ei seuraa pidä ollenkaan, töissä vaan sitten ilta lyhyt on se lapsuuskin vaikka tuntuu pitkältä kun ei omat vanhemmat välitä. Taas viikonlopun tullen äiti menee iskemään niitä vieraita miehiä ja nauttimaan irstaista katseista ei oma mies enää sytytä sellastamallia tarjotaan omille tytöille ja pojille!
Ravintolassa ei tarvitse juoda itseään änkyräkänniin.Siellä voi juoda vaikka koko illan vettä.Jos sinun tapanasi oli iskeä aina eri mies baarista, se ei tarkoita, että muut tekevät niin.Sinne voi/saa mennä ihan ilman iskumeininkiäkin.
Ja ihan tärkein kysymys:miten ravintolassakäynti YÖAIKAAN on pois lapsilta??Tai siitä rakkaudesta??
Herranjumala mitä sakkia täällä on!!!!!!
Sepä onkin terve malli, että ravintoloissa ei saa koskaan käydä. Ja jos niinhin kuitenkin menee, on sieltä iskettävä joku ja juotava itsensä sammuksiin.
Sulla on pikkasen sairas mieli...
Onhan noita " hyviä selityksiä" aina kun on pakko päästä ravintolaan..
Yhdelle päihdetyöntekijälle vain sanoisin sen verran, että mikä on asiakkaan ja auttajan ero tuossa sinun tilanteessasi? Toivottavasti läheiseni ei ole sinun asiakkaasi.. (eli tiedän hyvin tarkkaan mitä on alkoholismi).
AA:han ei kylläkään jouduta. Suomessa ei ole yhtäkään lakia, joka määräisi pakkohoitoon. AA on alkoholisteille tarkoitettu nimetön keskusteluryhmä johon voi liittyä tai olla liittymättä. Erikseen ovat sitten nämä a-klinikan hoidot mm. katkaisuhoito, jotka nekin ovat ihan vapaa-ehtoisia. Tietysti ihminen voi joutua sitoutumaan tiettyihin hoitoihin saadakseen pitää esim. lapsen/lapset, asunnon jne.
Kiukuttaa tämä alkoholisti-syyttely näin alkoholisti-vanhempien lapsena. Määrä minkä ihminen juo, ei kerro mitään siitä, onko alkoholin käytön kanssa ongelmia vaiko ei. Tiesittekös, että jos sairastut alkoholismiin ja raitistut, niin olet edelleen ALKOHOLISTI vaikka olisit raittiina 20 vuotta. Sairaus on ja pysyy. Ja esim. ystäväpiirissäni on useita ihmisiä jotka käyttävät alkoholia viikottain, olematta alkoholisteja. Alkoholista kehittyy sairaus silloin, kun ihminen itse ei enää pysty päättämään juomisestaan, vaan viinaa on SAATAVA. jne... Enpä jaksa enempää saarnata, mutta älkää puhuko alkoholismista te jotka ette sairaudesta mitään oikeasti tiedä.
T: yhden lapsen nuori äiti, joka itsekin tykkää humputtelusta, baareissa käymisestä ja jopa perseiden olalle vetämisestä silloin tällöin, ja joka ei koskaan ota kotona alkoholia, ja tuntee olevansa maailman paras äiti lapselleen.
...ja jota moni vanhempi UKKOMIES (yök) yrittää iskeä ravintoloissa onnistumatta siinä ;DDD
Kun hoette sitä, ettei lapsi voi kärsiä äidin yöllisestä poissaolosta - hänhän nukkuu. Eikö lapsenne yöllä herätessään kaipaa äitiä - meidän pikkuinen ainakin rauhoittuu vain minun syliini ja muistan itsekin, kuinka levottomasti nukuin pienenä aina jos äiti tai molemmat vanhemmat olivat jossain iltariennoissa (mitä tapahtui ehkä kerran, pari vuodessa max.) - rauhoituin vasta kun tiesin, että vanhemmat ovat kotona. Vai onko teille kaikille sitten osunut lapset, jotka nukkuvat kuin tukit yön läpi? Pikkuisen nimittäin kalskahtaa itsepetokselta tuo ettei lapsi teitä yöllä kaipaisi.. :/
t. nimim. lapsi 1,5 v. ja kerran olen käynyt ravintolassa juhlimassa kun oli " puolipakko" ; toiste en mene piiiitkään aikaan.
Olen itsekin ihmetellyt tätä pyhimysäitikulttuuria näillä sivuilla.
Olen 24v äiti ja tykkään käydä ulkona. Lapsi on yleensä silloin isovanhemmillaan ja olisi varmaan vaikka istuisimme kahdestaan kotona, sillä isovanhemmat haluavat ottaa hänet yökylään. Käymme pari kertaa kuussa yhdessä ja muutaman kerran yksin omien kavereiden kanssa. Yhdessä biletämme kunnolla, yksin mennessä juodaan yhdet, jutellaan kavereiden kanssa ja sitten kotiin. Tämän lisäksi harrastamme kuntoilua ja musiikkia. Opiskelemme molemmat vuorotellen niin,että hoidamme lasta kotona.
En ymmärrä, miksi jotkut kuvittelevat, että baariin/tanssimaan mennään miesten perässä tai viinan vuoksi. Me menemme kavereidemme kanssa, onneksi on yhteinen kaveripiiri ja hauskaa on aina! Lapsella on läheiset suhteet isovanhempiinsa, koska näkee näitä ja käy yökylässäkin.. ;)
Ei lapsen saaminen tarkoita, että kaikki muu loppuu. Ei hyvä äiti omistaudu vain lapsilleen. Jos lapsella on isä tai isovanhemmat, heillekin saa antaa tilaa lapsen elämässä!
Juuri siksi olitkin ihan hajalla, kun vanhempasi olivat vain kerran vuodessa pois. Minäpä pienenä HALUSIN mummin ja ukin luokse yöksi ja oli ihanaa herätä aamulla heidän vierestään.
Lapsen voi myös tehdä yltiöriippuvaiseksi läsnäolostaan, mutta ketä se sitten palvelee?
Vierailija:
Kun hoette sitä, ettei lapsi voi kärsiä äidin yöllisestä poissaolosta - hänhän nukkuu. Eikö lapsenne yöllä herätessään kaipaa äitiä - meidän pikkuinen ainakin rauhoittuu vain minun syliini ja muistan itsekin, kuinka levottomasti nukuin pienenä aina jos äiti tai molemmat vanhemmat olivat jossain iltariennoissa (mitä tapahtui ehkä kerran, pari vuodessa max.) - rauhoituin vasta kun tiesin, että vanhemmat ovat kotona. Vai onko teille kaikille sitten osunut lapset, jotka nukkuvat kuin tukit yön läpi? Pikkuisen nimittäin kalskahtaa itsepetokselta tuo ettei lapsi teitä yöllä kaipaisi.. :/t. nimim. lapsi 1,5 v. ja kerran olen käynyt ravintolassa juhlimassa kun oli " puolipakko" ; toiste en mene piiiitkään aikaan.
eivät voi koskaan olla iltamenoissakaan kun lapsi saattaa kaivata. Se on kuulkaa sellainen karhunpalvelus lapselle, kun antaa hänen ymmärtää että on maailman napa ja vanhemmat elävät häntä varten.
Ei baarissa käyminen haavaa tee, kunhan lapsella on turvallinen aikuinen lähellä eikä lapsen tarvitse nähdä vanhempaa humalassa.
t. eräs joka työskentelee lasten parissa
Olet oikeassa; lasten mielestä se, mitä omassa kodissa tapahtuu tai miten omat vanhemmat toimivat, on aina normaalia ja hyväksyttävää, oli se sitten ihan mitä tahansa. Eli jos lapsi tottuu siihen, että äiti on pois yön joka viikonloppu, niin eipä hän äitiä varmaan samalla tapaa kaipaa kun sellainen, joka on tottunut siihen, että äiti on aina hädän tullen lähellä.
Minä käyn päivisin töissä ja ikävöin lasta ihan tarpeeksi silloin. Ei tulisi mieleenkään enää iltaisin tai viikonloppuisin olla hänestä erossa. Mutta tiedän olevani ajatuksineni aika yksin; nykyäänhän oikein kilpaillaan siitä, kenen elämä muuttuu vähiten lasten myötä...
Meidän lapsilta viemme aikaa 1,5h per kerta kun olemme baarissa. Ja jos pari tuopillista olutta illalla on " kauheaa riippuvaisuutta" niin jo olet outo.
Ja kyllä. Baarireissuja on jätetty väliin milloin mistäkin syystä. Ja aina ei huvitakaan. Emme tule hulluiksi jos emme säännöllisesti pääse. Raskausaikanani emme käyneet kumpikaan.
t. se, joka käy baarissa yhdessä ukkonsa kanssa