Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatiiko vhh-dieetti koko loppuelämän toimia? 3 vkoa lomalla ja paino nousi 2 kg

Vierailija
05.07.2026 |

Sain keväällä tiputettua painoa 3 kiloa syömällä vhh. En ketoillut, mutta pidin hiilarit 50-100. 

Sitä ennen lukemattomia yrityksiä, eikä mikään muu laskenut painoa. Mutta tämä on toinen tarina, enkä halua lähteä siihen keskusteluun. Tämä ketju liittyy vhh-diettiin.

Sitten lähdin ulkomaille urheilulomalle 3 viikoksi. Joka päivä liikuin noin 2 h enemmän kuin arkena. Vhh en pystynyt pitämään, söin siis leipää ja sokeria sain enemmän kuin normaalisti. (en syönyt pastaa enkä kakkuja.) Pidin syömiset ja juomiset normaalilla tasolla, eli en ylensyönyt. 

Takaisin tullessa + 2kg. Tulin jo takaisin 2 vkoa sitten, ja todellakin; tuo paino on tullut takaisin. 

Eikä vähähiilidyraattisuudesta pysty ikinä enää luopumaan? Ei, vaikka urheilisi?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihydraatit sitovat nestettä elimistöön. Siitä painonnoususi. 

Vierailija
2/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laihduttaa ja sitten palaa entiseen, niin tietenkin lihoo takaisin.

Koskee ihan kaikkia laihdutustapoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia?

Vierailija
4/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi paino ei lähtenyt alenemaan, kun palasin Suomeen ja lopetin leivän syönnin? Neste poistuu nopeasti.

Vierailija
5/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla ajattelutavalla kenekään ei koskaan kannata muuttaa elintapojaan, ellei pysty 100 % ajasta ylläpitämään uutta tapaa.

Vierailija
6/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei mikään muu toimi, kun vhh/keto yhdistettynä pätkäpaastoon. Millään muulla keinolla en laihdu tai edes pidä painoani kurissa. Ozempic toki on toinen, mikä toimii. Eli oman kokemukseni mukaan vaatii loppuelämän, kuten tietysti mikä tahansa muukin painonhallintakeino. Minulla kun on insuliiniresistenssiä niin hiilarit on myrkkyä. Urheilusta huolimatta. 

Vierailija
7/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla ajattelutavalla kenekään ei koskaan kannata muuttaa elintapojaan, ellei pysty 100 % ajasta ylläpitämään uutta tapaa.

No eikö ole ihan itsestään selvää että lihoo takaisin kun kun palaa alkuperäiseen tapaan jolla alunperinkin lihoi?

Siksi ei enää suositella dieettejä vaan elintapamuutoksia.

Vierailija
8/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kiloa on pelkästään kropan hiilareihin sitoutuneita nesteitä. Et laihtunut muuta kuin ne nesteet pois. Ja kun söit hiilareita, nesteet sitoutuu takaisin.

Eli toi vähähiilarinen on ihan vaan nesteenpoistoa.

Vierailija
9/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 viikossa vahvoilla pluskaloreilla varmaan syntyy läskiäkin. 3 kiloa läskiä vaatisi 21000 ylimääräistä kcal 3 viikossa laskennallisesti. Varmastikin suurin osa nestettä kuten muutkin sanoneet.

Vierailija
10/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tuo on. Ja näitä jojoilijoita riittää.

Vierailija
11/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kiloa on pelkästään kropan hiilareihin sitoutuneita nesteitä. Et laihtunut muuta kuin ne nesteet pois. Ja kun söit hiilareita, nesteet sitoutuu takaisin.

Eli toi vähähiilarinen on ihan vaan nesteenpoistoa.

Älä viitsi valehdella.

Vierailija
12/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö ole ihan itsestään selvää että lihoo takaisin kun kun palaa alkuperäiseen tapaan jolla alunperinkin lihoi?

Siksi ei enää suositella dieettejä vaan elintapamuutoksia.

En siis ollut dieetillä, vaan tein elintapamuutoksen, jossa vähennän hiilarien määrää. Vaihdoin pastan, riisin ja perunan kasviksiin ja leivän siemennäkkäriin. 

Pointtini on, että en pystynyt toimimaan näin keski-euroopassa. Etukäteen luulin, ettei 3 viikkoa vanhoilla tavoilla muuta näin paljoa tilannetta, koska urheilen niin paljon enemmän ja koska palaan takaisin tullessa samaan ruokavalioon.

Olen siis tullut takaison jo 2 viikkoa sitten.

Ap

Vierailija
13/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että liikuit kolmen viikon ajan joka päivä 2h enemmän kuin normaalisti. Minkälaista tää liikunta oli?

Kuulostaa ainakin itsestä aika hasardilta ja keholla voi mennä aikaa palautuessa.

Mäkin olin vahingossa varmaan ketoosissa hetken kun ruokahalua ei ollut ahdistuksen takia. Vatsalihakset erottui. Kun söin ihan vaan normaalin aterian, niin aika pian kroppa otti nesteet takasin.

Oon entinen syömishäiriöinen, tarkkailisin tossa ylikunnon oireita kun olet liikkunut niin paljon.

Vierailija
14/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että liikuit kolmen viikon ajan joka päivä 2h enemmän kuin normaalisti. Minkälaista tää liikunta oli?

Kuulostaa ainakin itsestä aika hasardilta ja keholla voi mennä aikaa palautuessa.

Mäkin olin vahingossa varmaan ketoosissa hetken kun ruokahalua ei ollut ahdistuksen takia. Vatsalihakset erottui. Kun söin ihan vaan normaalin aterian, niin aika pian kroppa otti nesteet takasin.

Oon entinen syömishäiriöinen, tarkkailisin tossa ylikunnon oireita kun olet liikkunut niin paljon.

Vaeltamista ja uimista eniten. 
Ei nyt tässä ajassa ylikuntoon mennä. Ja ikää minulla on 58 v, en edes jaksa kuten nuorena. 

Ap

Vierailija
15/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt tässä ajassa ylikuntoon mennä. Ja ikää minulla on 58 v, en edes jaksa kuten nuorena. 

Ap

Luulis että vaelluksella kasvaa jalkalihakset 🤔

Ylikuntoon pääsee lyhyemmässä kun ajassa ja nimenomaan, ei sun kroppa kestä kuten nuorena.

Mutta tokihan sä tiedät parhaiten.

Vierailija
16/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Luulis että vaelluksella kasvaa jalkalihakset 🤔

Ylikuntoon pääsee lyhyemmässä kun ajassa ja nimenomaan, ei sun kroppa kestä kuten nuorena.

Mutta tokihan sä tiedät parhaiten.

Hapenottokyky oli eniten koetuksella, kun korkeassa ilmanalassa kulki jyrkkää ylämäkeä. 

Ap

Vierailija
17/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi paino ei lähtenyt alenemaan, kun palasin Suomeen ja lopetin leivän syönnin? Neste poistuu nopeasti.

Vastaaja nro 6 kommentoi: itse olen huomannut, että rasvanpolton käynnistymiseen tarvitaan tiukka ketojakso, 2-3 viikkoa todella pienillä hiilareilla. Sitten määrää voi nostaa tuonne 50-100 g pintaan. 

Vierailija
18/18 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaaja nro 6 kommentoi: itse olen huomannut, että rasvanpolton käynnistymiseen tarvitaan tiukka ketojakso, 2-3 viikkoa todella pienillä hiilareilla. Sitten määrää voi nostaa tuonne 50-100 g pintaan. 

Niin, uskon tuon. Itse taas tein lähinnä elämänmuutoksen, koska ikääntyessä paino pyrki koko ajan nousemaan, vaikka söin vähän. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän