Ensikot, viikko 2!!!
Huomenta tyttöset.
Väsyttää tosi paljo. Mies parka saapi kärsiä, oon ollu aivan tosi kärttynen viime päivinä. Onko teillä ollu samaa alussa?
Paha olo ei ainakaan vielä ole alkanu jylläämään välillä yökkäyttää, mutta muuten ihan ok. Jos vatsa on tyhjä, niin silloin pahin.
Kahviahan ei vissiin saanu juua päivässä kovin paljoa... se ei ainakaan vielä tee huonoa olo, joten yritän kärvitellä :) (kahvin suurkuluttaja) Mikä muuten on se kofeiiniannos minkä päivässä saapi ottaa?
Pepsis: Onko oirelista karttunut ;)
Ull-Maij & pikku-Pupu rv 4+5
Kommentit (48)
Helpottavaa nähdä, et muillaki on ollu samoja ongelmia. Tosin itselläni jo pari viikkoa ollu helpompaa ton pahoinvoinnin kans ja epävarmuuskin vähä helpotti np-ultran jälkeen. Tein raskaustestin kolme kertaa, enkä siltikä oikein uskonu koko asiaa ennenku kuulin sydänäänet dopplerilla (12+1). Pahoinvointiin autto parhaiten hedelmät ja makea mehu ensimmäisenä aamulla.
Asustellaan Äetsässä kahden koiran kanssa ja la on 27.6. Synnyin itsekkin juhannuksena, eli ilmeisesti äitiinsä tulee ;)
Nykyisin suurin haitta on jatkuva ravaus vessassa. Vaikee lähtee edes asioille, ku pitää suunnitella tarkkaan reitti nii, et pääsee kaikkiin kahviloihin ym. vessaan välillä. Muuten kyllä nyt ihan hyvä olo alkuun verrattuna, ku ei oo huono olo eikä mielialat vaihtele ihan yhtä nopeesti.
Tänään tasan 16
Onnittelut Queenille ihanista ultrakuulumisista! Mitenkäs meidän Mii? En huomannut vielä sun neuvolakuulumisia. Toivottavasti kaikki meni hienosti ja pääsitte jo kuuntelemaan pienen sydämen jumpsutusta.
Milloin teille annettiin neuvolalääkärin aika? Vai pitääkö se itse varata? Ihmetyttää vähän, kun meillä on eka neuvola 23.1. ja eka kunnallinen ultra 9.2., mutta ei mulla oo tietoa mistään lääkäristä. Pitäiskö sitä tajuta itse kysyä?
On tää ihmismieli kyllä pöllö, mua on alkanut kauheesti jännittää, että mitä jos tää meidän pieni ei jaksakaan sinnitellä kyydissä, vaikka me jo nähtiinkin syke alkuraskauden ultrassa. Ihmeellisesti oireet on vaan kadonnu, tosi lievästi tuntuu enää mitään. Rinnat on vähän pinkeet ja jotkut hajut ja ruoat vähän etoo, mutta pystyn jo syömään lähes normaalisti. Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin. Ei auta kuin odottaa ainakin tuonne neuvolaan asti. Toivottavasti sitten kuunnellaan sydänääniä. Voiko ne kuulua jo 10+0?
Mäkin ajattelin, että Enskoille vois väsätä esittelypinon tällekin puolelle. Vähän sillä silmällä luovutin kuumeilupuolen listan päivitysvastuun Diolle. Mitäs tietoja siihen listaan sitten kerättäis? Pitänee ottaa mallia muista... Tässä nyt kuitenkin galluppivastauksia:
1. Missä päin asustelet?
pk-seudulla
2. Onko lemmikkiä?
metsähiiriä, jotka eksyy meille aina välillä... :/
3. Opiskeletko/ käytkö töissä/ muu, mikä?
Aloitin juuri oman alan töissä. Opinnot loppuu tänä keväänä.
4. Ja lopuksi tärkein, eli laskettu aika?
21.8.2006
-Q- ja -q- 8+1
[color=blue] Mä luulen että antavat sulle lääkäriajan siellä ekassa neuvolassa. Mulle annettiin lääkäriaika samalla kertaa, kun eka neuvola-aika, mutta se on yleensä vissiin pari viikkoa myöhemmin, kun eka neuvola, joten kerkeevät antamaan sen varmaan siellä. Jos eivät anna, niin kysy!
Mulla oli eka neuvola rv10+0, sydänääniä ei kuulunut vaikka yritettiin kuunnella. Eka ultra ja neuvolalääkäri oli samana päivänä rv13+0, ultra oli ensin, ja en ollut tosiaan ennen sitä saanut muuta " todistetta" vaavista kun kaksi viivaa tikkuun... Mutta kyllä helpotti, kun näki sen pikkiriikkisen vauvanalun melskaamassa.
Mulla on taas sellainen helppo vaihe menossa, mihinkään ei juurikaan satu tai mitään muutakaan. Olo on kömpelö ja esim. sohvalta ylös nouseminen on vähän hankalaa, mutta on tosi kiva olla, kun ei satu eikä särje. Jotain pieniä supistukisia taitaa tulla välillä, mutta ovat tosi " laimeita" , joten niistä ei kai ole mitään vaaraa.
NapNap rv32+0 [/color]
Heips
Juu, eilen oli eka neuvola (rv siis 10 + jotain).
Oli pitkä reissu ja niin hyvin olen näitä palstoja lukenut, etten siellä mitään osannut kysellä. Ei mitään uutta tietoa. Otettiin verikokeet ja virtsanäyte. Hemoglobiini oli 155, joten hyvin olen syönyt toistaiseksi :D Siitä päästäänkin painoon, joka on aiemmin syksyllä mitatusta noussut vähän yli kilon. Ei onneksi enempää.
Lopuksi etsittiin sydänääniä, jee. Olin jo ajatellut, että ei niitä kuitenkaan kuunnella, joten vähän pöllähtänyt olo oli siinä petillä makoilla. Kauan niitä haettiin (yli 5 minuuttia suhaili sen kepakon kanssa ympäriinsä) ja paineli joka puolelta, ja sieltä se sitten pienen odottelun jälkeen lopulta hiljaisesti jostain kaukaa muun kohinan keskeltä kuului! Semmoinen 176 lyöntiä/ min se jumputteli :) Ihan siitä keskeltä ja tosi syvältä ilmeisesti ne kuuluivat. Aika hassua ja omituista.
Tänään on masua vähän nipistellyt ja hysteerisenä olen tarkkaillut, ettei housuun vain ilmestyisi mitään vaaleasta poikkeavaa. Ehkä johtuu eilisestä runnomisesta, ehkä vaan omasta panikoimisesta. Kyllähän nyt pitäisi olla turvallisempi olo, kun siellä kerran elävä otus on masussa...
Vitsi, kun minnuu jännittää. Pysyyköhän asukki kyytissä :)
Väsyttää tosi paljon ja tänä aamuna oli 5min paha olo, jospa se siitä alkais (oksentelua odottaessa)
Mulla eka neuvola jo ens viikolla, kun mulla on perussairautena reuma vaatii raskaus kuulemma parempaa seurantaa. Nyt oon ollu jo 5viikkoa ilman lääkkeitä, enkä ole edes pahemmin kipeä :)
Onko teillä muilla ollut ihan alussa sellaista, että masussa tuntuu nippaus ja se on kuin sähköisku, humahtaa samalla hassusti päässä???
Pepsis: tuuhan tänne päin välillä :)
Ull-Maij & Pikku-Pupu rv 5+0 :) (uusi viikko alkoi)
Ihana lukea eri vaiheessa odotusta olevien ihmisten kokemuksia ja tuntemuksia. Täällä mennään jo viimeisiä viikkoja (36+4), joten olo on aika tuhti.
Vastauksia gallupiin (toivottavasti muistan kaikki kysymykset):
Turun kupeesta ollaan ja lemmikkinä kaksi kissaneitiä (5,5 v ja 3,5 v). Olin töissä normaalisti ennen raskautta, nyt olen siis jo äitiyslomalla valmistautumassa vauvan tuloon. Samoihin suunnitteluinsinöörin hommiin palaan kuitenkin sitten äippä- ym. lomien jälkeen. Laskettu aika on 4.2.
Aika monet ovat jutelleet ekasta neuvolasta. Meillä ekassa neuvolassa vaan lähinnä juteltiin, että mitä tässä nyt tulevaisuudessa tulee tapahtumaan ja mitä kaikkea nyt pitää alkaa ottamaan huomioon (mm. ruokavalio, nautintoaineet jne) uuden tilanteen myötä sekä saatiin läjällinen esitteitä. Ei yritetty kuunnella sydänääniä eikä mitenkään muutenkaan erityisesti todentaa sitä, että olen raskaana. Oma raskaustestillä tehty tulos riitti vielä siinä vaiheessa todisteeksi tapahtumasta. Tietty sit mitattiin paino, hb sun muut systeemit.
Täällä kans jännätään asukin puolesta!Toivottavasti tosiaan tällä kertaa pysyis kyyissä!
Tänä aamuna maa keinu,visko päässä oikee kunnolla.Hauskaa oli olla pienessä hormoonipöllyssä,väsymykselläkin toki saatto olla oma osansa,heräsin jo neljältä aamuyöstä.Ei vaa nukuttanu ku kaik pyörii mielessä ja hirveet vatsanväänteet ollu kolmisen pv.Mies kysy tänään " onko sun nännit kasvanu?" Sit näytin niin se sano" Joo on ne ihan turvoksissa!" .
En oo vielä neuvola-aikaa tilannu.Jos oottas ainaki ens viikkooon.Yksityisellä taian käyä siinä alkuraskauden ultrassa.Ei hitsi,taas tuli oikeen epätodellinen olo tätä kirjottaessa että ooonks mä ihan tosiaan raskaana?!
Queen:pikkasen nauroin sille sun kalajutulle ;)
Missäs Tintarella sun muut?
Voikaaaa oikein paksusti!!!!
-Pepsi ja nuppu rv4+2
Aika lepposaa.... Hirveen määrän kysymyksiä ne esitti ja sit tietty punnitus ja pari verikoetta. hemoglobiini oli 123 eli mulle ihan hyvä. Mulla seuraava käyntikerta on 7.2. jolloin on lääkäri.
Odottelen tietoa äitiyspolilta jonne sain lähetteen koska raskauteni vaatii erityisseurantaa epilepsian vuoksi. Sillon pitäs kai samalla olla ultra kun meen äitiyspolille.
antza rv 7+4
Teillä on kohta nyytit sylissä, wautsiwau! Ei tartte enää kauaa odotella ja vaappua ison masun kanssa... Alkoiko sulla jo NapNap äippäloma?
Luulen, että täällä olis monta innokasta uutta Enskaria, jotka vois ottaa vaikka puolet teidän masusta hetipaikalla, jos se vaan olis mahdollista :)
Mutta ei auta, odotellaan kärsivällisesti... Tää oireettomuus epäilyttää, mutta ei oo kyllä mitään sellaistakaan tapahtunut, että pitäis huolestua. Mun äidillä eikä anopilla ollut melkein mitään pahoinvointia, ja äidillä alkoi kuulemma maha kasvaa vasta rv 16. Mulla ei vielä oo mitään havaintoa vauvamahasta, mutta toi ylävatsa kyllä turpoaa iltapäivisin/iltaisin edelleen. Johtuukohan hedelmistä? Syön niitä päivän mittaan koko ajan, ettei alkaisi heikottaa.
Katsoin yhdestä odotusajan kirjasta, ja meidän sintti on tällä viikolla jopa 3 cm pitkä :D On se jo hurjasti kasvanut, kun viimenäkemällä se oli vasta 7,7mm. Voi vitsi miten sitä malttaa odottaa vielä melkein kuukauden, ennen kuin pääsee taas näkemään sen pikkuisen???
-Q- ja -q- 8+2
[color=blue] Vielä ei ole äitiysloma alkanut, taitaa olla 14 työpäivää jäljellä... 1.2. alkaa äitiysloma! Sitä odotellessa... Pitääköhän mun tarjota työkavereille pullaa tai jotain kun jään pois...? Varmaankin, näin varmistan, että saan sairaalaan kukkia kun vauva on syntynyt=)
Karmee turvotus alkoi taas eilen, kesken työpäivän tunsin kuinka kengät rupesi puristamaan... Mua ällöttää tää turvotus! Jalat näyttää ihan kaameille pökkelöille, norsun jalat mulla! Ja sormet... yöks. Toivottavasti turvotus lähtee synnytyksen jälkeen. [/color]
Jaahas... pamautinkohan mä tämän viestin taas ennen aikoja liikenteeseen, vai ehdinkö pysäyttää? :D
Nyt odotellaan sitten sitä ensimmäistä ultraa, joka on ensi viikon keskiviikkona. Mun kohdalla se lienee vain sellainen alkuraskauden ultra, eli ei np-ultra, vaikka 12. viikolla sopivasti olisikin. Neuvolan jälkeen on nyt vähän mietitty, että pitäisikö se joku seulatesti tehdä, vai jättää kaikki moiset tekemättä. Tulee sitten, mitä tulee... vauva kuin vauva. Tietysti voisi käydä rakenneultrassa jollain sopivalla viikolla varmistamassa, että kaikki osat on vaavissa paikallaan. Meillä semmoista ei ilmaiseksi tarjota tämän ikäisille, joten joutuu itse päättämään.
Mites teidän miehet, ovatko olleet aina mukana noissa ekoissa neuvoloissa ym.? Mä mietin, että saako mies mitään irti esim. neuvolalääkärin ekasta tapaamisesta. Tokihan se tahtois tulla pällistelemään, kun meikälle tehdään sisätutkimusta, mutta... onko siitä sen isompaa iloa? :) Onkohan siellä luvassa mitään muuta mielenkiintoista..? Ehkä taas sydänääniä tms.?
Ja sitten töiden pariin.. plääh.
Mii- rv 10+6
[color=blue] Meillä mies oli mukana ekassa neuvolassa, neuvolalääkärikäynneillä mies ei ole ollut mukana. Ehkä ne sydänäänet olisi se juttu, minkä mies sieltä irtsi saisi... Eikä mies ole niille käynneille halunnut tulla, enkä varmaan olisi edes päästänyt=) [/color]
Meillä mies ei aluksi ollut ollenkaan neuvoloissa mukana, kun itse olin odotuksen alkuvaiheessa työttömänä päädyimme siihen ratkaisuun, että menen itsekseni. Turha sitä on miestä neuvolassa juoksuttaa kuuntelemassa " kuinkas meillä tänään voidaan" kysymyksiä sun muuta " herranduudeli" -juttua. Faktat odotuksen etenemisestä minä kykenin ihan hyvin hänelle briiffaamaan kotonakin äitiyskortista. Käynteihin olisi mennyt vain työaikaa, kun eipä nuo miehet saa työaikana neuvolassa ravata.
Ultrat (meille tarjotaan kunnan puolesta np ja rakenne) oli kuitenkin itsestään selvyys, että niihin hän tulee paikalle masuasukkia kanssani pällistelemään.
Sitten työllistyin (noin ekan kolmanneksen jälkeen) ja sen jälkeen mies olikin jokaisessa neuvolassa mukana, kun meillä on yksi auto ja melkein sama työmatka (julkiset ei tulisi edes kysymykseen työmatkoillamme, asumme niin monen mutkan takana). Kyseessä oli siis kuitenkin lähinnä käytännön sanelema juttu, sillä ei mieheni kovin paljoa irti noista käynneistä saanut.
Nyt sitten taas äitiyslomalla ollessani mies ei ole tullut mukaani neuvolaan, vaan menen sinne itsekseni kun menen.
Tällainen ratkaisu siis meillä.
Vie työkavereillesi jotain lapsellista, kaikille tikkarit vaikka :D
Ei mitään uutta auringon alla tänään. Paitsi että on heikottanut vähän enemmän taas, kun jäi eilinen iltaruoka syömättä... Nyt täytyykin lähteä kauppaan täydentämään varastoja, kun täältä ei löydy enää mitään syötäväksi kelpaavaa. Tai siis ainakaan mitään mulle kelpaavaa :)
-Q-
aattelin kysellä sulta vähän ku ollaan ihan samoilla viikoilla...laskettu kans 28.4. paljon sun kohdun pohjan korkeus on? onko tullut paljon painoa?? onko tää sun eka raskaus? mulla toinen..tyttö 4wee, ja poika nyt tulossa.
minä myös jyväskylästä..
lemmikkejä ei oo
valmistuin juuri, nyt työttömänä vauvan tuloon asti
laskettu aika 29.4
Mii: Meillä mies oli ekassa ultrassa mukana ja on varmasti jatkossakin neuvolassa aina kun vaan ehtii, tykkäsi hirmu paljon ja pitää ihan itsestään selvänä mukana oloaan..ja onneksi jokainen voi tehdä niinkuin hyvältä tuntuu:)
Huvitti vaan kun mies katsoi ihan kauhuissaan tutkimusta/pöytää ja selitti mun äiskälle ihan ihmeissään että " ei helvetti, siellä piti olla loota levällään vieraan ihmisen eessä" Hahhaa..miehet eivät noihin juttuihin ole tottuneet;) Saatiinpahan mutsin kanssa hyvät naurut:)
Mutta mies oli pienistä järkytyksistä huolimatta kuitenkin tosi onnellinen ja katsoi tippa linssissä pikkuisen liikkeitä:)
Ostin muuten eilen sellaset " mummojen" liukuesteet kenkiin kun on nyt tosi liukasta ja kävelen paljon koirien kanssa/työmatkoja. Ne on tosi hyvät ja napakat ihan kunnon jäälläkin, suosittelen! (kumiset, joissa on nastoja)
Kukaan tuskin tahtoo kaatua, varsinkaan vauvamasun kanssa:(
Olkaahan varovaisia ulkona!
Queen rv 10+1
Peetu, Ensimmäinen raskaus on niin kuin tuo pinon ensikot -aloituskin kertoo =) Sf-mittaa multa ei ole mitattu... en tiedä mittaako tuo meidän kätilö ollenkaan kun kokeneet kätilöt kuulemma monesti luottaa enemmän tuohon käsillä tunnusteltuun kohdun kokoon. Neuvolassa kävin viimeksi 23+5 ja kohdun pohja oli pari sormenleveyttä navan yläpuolella. Painoa oli silloin viikko sitten tullut 3,2 kg.
Viime yönä sain nukuttua ruhtinaalliset 10 tuntia! Kun viimeiset kaksi viikkoa on tullut nukuttua huonosti. Tosin viime yönäkin kyllä oli niiiin levottomat jalat, vaikka magnesium annostusta nostettiinkin. Ei oo auttanut mulle näköjään.
Nyt painelen suihkuun.... huomenna paremmalla ajalla lisää.
[color=red]pikku-milli & paco 24+6[/color]
Meillä mies on ehdottomasti halunnut tulla mukaan joka käynnille, myöskin niille lääkärikäynneille. Mielestäni on ollut ihan hyväkin kun on ollut, niin on voinut vielä häneltä kysyä että mitäs se terkka/lekuri sanoikaan... Mutta jokainen tietenkin tekee niinkuin parhaakseen katsoo.
Omaa napaa... Täällä puuskutetaan niin ettei ennen ole ollutkaan tällaista... Huh! Mutta onneksi ei " tarvitse" tätä masua kauankaan enää kantaa (tuli tänään rv36 täyteen! Jippii!) Masukki potkunyrkkeilee kyllä siihen malliin että saa nähdä milloin tulee joku raaja ulos ihon lävitse... Ja kun tää väsymys menis ohi, niin kaikki olis hyvin.
Oli ihanaa tänään käydä kampaajalla, ei ole näin lyhyttä tukkaa ollutkaan moneen vuoteen... Mutta nyt ajattelin että pistetään lyhyeksi, niin ei ole vauvan suussa sitten koko aikaa...
Nyt täytyy mennä nukkumaan ennenkuin nukahdan tähän tietsikan ääreen, heräsin klo 4.30 kun mies nousi töihin enkä sen jälkeen saanut unta/malttanut nukkua kun laittelin vauvan tavaroita kuntoon.
Napero ja masukki 36
Olipa helpotus nähdä ultrassa tuon asukin sydämen lyönnit ja liikkeet:)
Siellä se vilkutteli ja näyttikin yllättävän paljon jo vauvalta vaikka pieni vielä onkin, odotin näkeväni vaan jonkun epämääräsen läntin:)
Tää kamala pahoinvointikaan ei tunnu niin pahalta kun tietää että siellä ihan oikeasti joku on:)Mä oon nyt ihan pilvissä;)
Mitenkäs Miin neuvola meni? Meillä on lähekkäin La:t, mulla on 9.8:)
Napnap: mä olin jo ihan tulisilla hiilillä nytkin, voi kamala jos ois pitäny pidempään oottaa;)
Mukavaa saada sutki joukkoon Nalliralli!
Queen rv9+6