Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

M I T Ä T E E N ?

Vierailija
06.01.2006 |

Ivahaluiset ihmiset, jättääkää te tämä väliin, pyydän.

Avioliittoa on 12 vuotta takana ja on 1 yhteinen lapsi.

Mies ansaitsee paljon rahaa. Minä en. Opintoni kestivät pitkään.

Sen jälkeen olin monta vuotta väliaikaisissa töissä, sain töitä

hyvin, mutta aina pätkätöitä. Palkkani ei ollut kaksinen, mutta

työn teko oli mieluisaa. Minulla on korkeakoulututkinto kuten

miehellänikin, mutta minun alallani huonot palkat ovat tunnettu

tosiasia.

Raha-asioista on tullut loputon kiistakapula avioliittoomme. Mies

sanoo suoraan, ettei minulla ole oikeutta päättää esim. tietyistä

ostoksista (tyyliin 50-100 e hintaisista), koska tuon talouteen niin

surkean vähän rahaa, toisin kuin hän. Viimeksi tein työtä jossa

jouduin sitoutumaan työpaikalle 12 h / vrk. Olin burnoutin partaalla

mutta mies sanoi että työsatsaukseni ei riitä, koska palkkani oli

aika pieni. Kun sanoin itkien hänelle, että miten hän kehtaa sanoa

noin kun annoin työhön kaikkeni, olisiko minun piätnyt tehdä kahta

työtä yhtäaikaa tienatakseni enemmän vai, mies vastasi: Olisit

hankkinut koulutuksen jolla tienaa paremmin.

Nyt tuntuu ettei minulla ole enää edes ihmisarvoa. Tämä on dramatisoitu ilmaus, mutta tuntuu että olen huono, huono huono huono ihminen, kun en ole tuntenut vetoa raha-aloihin enkä saa

koskaan mitään loistopalkkaa. Olen sanonut miehelle että etsi

joku joka tienaa yhtäpaljon kuin hän. Mutta hänellä ei ole mitään

tarvetta lopettaa parisuhdettamme.

Voiko tälläinen asia tuhota avioliiton? Onko kukaan eronnut " rahasyistä" ? Vai olenko lopullisesti seonnut? AUTTAKAA! :(

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen välillä ansainnut niin vähän, etten olisi koko vuoden tuloni yhteenlaskettuina aina kyennyt elättämään edes itseäni (ainoastaan osan vuodesta, osan vuodesta taas ei ollut tarpeeksi paljon töitä).

Juuri tämä on mieheni ydinpointti. Etten pysty elättämään edes itseäni. Siihen hän viittaa sillä " valitsit väärän koulutuksen" jutullaankin.

AP

Vierailija
2/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

työhistoria ja palkkaus kuulosti hyvin tutulta, joten sen suhteen ollaan samassa veneessä. Onnekseni olen kuitenkin löytänyt miehen joka ei pidä perheensä elättämistä ongelmana -- tuollaistahan on vaikea etukäteen tietää.

Vaikea sanoa mitä tekisin ap:n tilanteessa. Varmasti aiheuttaa muitakin ongelmia parisuhteeseen tuollainen rahalla kiristäminen mitä miehesi tekee :( Itse yrittäisin ehkä saada miehen johonkin parisuhdeterapiaan ja jos ei siitä olisi apua niin lähtisin varmasti omille teilleni lapsen kanssa. Eihän tuollaisessa suhteessa kukaan jaksa olla.

Pitkät työpäivät, pieni palkka ja työn epävarmuus on kauhean kuluttavia asioita ilman parisuhteen tuomaa lisästressiäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko koskaan riidelleet rahasta? Meillä on omat rahat ja viidentoista vuoden aikana tasan nolla riitaa rahasta. Se on yksi hyvä syy pitää rahat erillään.

Vierailija
4/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Perhe on perhe ja perheen rahat ovat perheen rahat! Meillä kävi, niin, että yhtenä päivänä ilmoitin, etten jaksa enää v...tuilua töissä ja " kysyin" luvan alkaa opiskella. Mies ilmoitti, että hän vain alkaa tehdä enemmän töitä, niin pärjätään / pysyy elämisen taso.

Sepä se. Naiselle tuollainen on sallittua. Mutta kuinka moni perhe pysyisi kasassa, jos mies vain tyynesti ilmoittaisi että hän ei mene enää töihin kun ei huvita ja työkaveritkin on veemäisiä? Eipä ole montaakaan perhettä, jossa nainen tuo pyytettömästi rahat talouteen ja mies saa olla töissä tai olla olematta, mikä nyt mieliala sattuu olemaan.

Ja vielä tuosta palkkauksesta. Moni nainen tässäkin ketjussa myönsi, että valitsee työn sen mukavuuden takia, ei palkan. Luuletteko, että mies pystyisi elättämään perhettä jos tekisi vain sitä mikä on mukavaa? Hittolainen, silloinhan minäkin kolaisin talvella lumia ja kesällä möisin jäätelöä jos vain se helppous ja mukavuus olisi kyseessä.

En todellakaan tarkoita että perheessä molempien pitäisi tienata täsmälleen saman verran (mahdottomuus), mutta jos odottaa tiettyä elintasoa tulee olla valmis tekemään töitä - ja myöskin vaihtamaan alaa ja työpaikkaa tarvittaessa - sen eteen.

Vierailija
5/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja nyt yhdessä ihmetellään miten joku perhe voi elää mun rahat sun rahat periaatteella.

Tuskinpa miehesi sitä ihmettelee. Hänhän alunperin halusi teille omat rahat mutta totesi että raha on sinun rakkautesi edellytys, ja sinä mököttämällä painostit siirtymään yhteisiin rahoihin.

Vierailija
6/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdeltä jonka perheellä on yhteiset rahat.

Ei olla koskaan riidelty rahasta vaikka miehellä on huomattavasti suuremman tulot kuin minulla.

Vierailija:

Kysymys teille, jotka ette ymmärrä meitä, joilla on " omat rahat" .

Oletteko koskaan riidelleet rahasta? Meillä on omat rahat ja viidentoista vuoden aikana tasan nolla riitaa rahasta. Se on yksi hyvä syy pitää rahat erillään.

Kommentoinpa vielä sitäkin että muka vain naisilla olisi oikeus jäädä töistä pois ja alkaa opiskelemaan. Omassa tuttavapiirissäni on 2 perhettä joissa mies on jäänyt töistä pois ja alkanut opiskelemaan. Vaimonsa elättävät perheet.

Vierailija
7/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei teilläkään ole siitä, etteikö sitä olisi, kun onhan miehesi töissä ja sinäkin aina kun sitä on vain tarjolla, ette siis ole molemmat työttömiä tai opiskelijoita, joilla yleensä on tosi tiukkaa rahasta. Minusta miehesi on hyvin itsekäs. Eiköhän ne rahat ole teidän yhteisiä kuitenkin loppujen lopuksi. Kun et kerran edes tuhlaile ja shoppaile vain " huvin ja urheilun vuoksi" niin en todellakaan voi käsittää miehesi ajatuksia. Meillä ainakin ovat rahat yhteisiä ja yhdessä sovitaan ostoksista, varsinkin suuremmista. Näin oli ennen avioitumistakin. Rahasta ei meillä riidellä koskaan, ainoastaan valitellaan sen vähyyttä toisinaan ;) kotiäitinä kun olen niin omat tuloni eivät päätä huimaa..

Kyllä sulla ap on ihmisarvoa, enemmän kuin miehelläsi täytyy sanoa. Toivottavasti osaatte ratkaista asian yhdessä parhain päin. Muista, että sinullakin on päätäntävaltaa avioliitossanne ja että sinua tulee arvostaa! Arvosta sinäkin itseäsi!

Vierailija
8/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki perheethän ovat erilaisia, mutta kun me menimme naimisiin, miehelläni oli huomattavasti suurempi omaisuus kuin minulla. halusin pitää oman tilin, mutta mies halusi että otamme yhteisen tilin ja rahoja käytetään sieltä kaikkeen mitä nyt tarvitseekin hankkia. koskaan hän ei ole rahankäyttöni perään kysellyt, koska olen järkevä rahankäyttäjä ja oppinut sen jo lapsena. nyt työskentelemme molemmat perheyrityksessä ja teemme molemmat lähes yhtä paljon töitä.

Vierailija
9/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet voisivat vaatia naisille tasaarvoisempaa palkaa ja työmahdollisuuksia niin sehän olisi vain kotiin päin. Musta olisi ihanaa tienätä enemmän kuin mun mies ja olla töissä, vaikka sellaisessakin joka ei olisi ihan unelma työ. Olen kotona koska mieheni tienaa 3 kertaa suurempaa palkkaa kuin minä. En ole laiska tai edes kotiihminen. Todellakin lähtisin tekemään rahaa jos se olisi mahdollista, et silleen. Kuinka moni mies haluaisi jäädä kotiin edes kokeilu mielessä vaikka 6kk? Ei monikaan,saati 3 vuoden hoitovapaalle. Työkokemusta ei kertyisi, eikä pysyisi virrassa mukana. Mies ei sellaista riskiä ota. Naisen on pakko jos haluaa lapsia tai JOS MIES haluaa lapsia. Kyllä se niin on et se joka käy töissä elättää tai mies jos tienää enemmän. Lapset on yhteisiä ja jos rahat ei ole yhteisiä niin viekö esim isi lapset lomalle ja äiti jää kotiin kun rahat ei riitä??? En olisi päivääkään pihin miehen vaimona, se on varma se. Kamalaa...

Vierailija
10/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen teidän intohimoista suhdettanne rahaan. Meillä ei kumpikaan ota paineita toisen tienesteistä. Voisinhan tietysti vaatia miestäni hakemaan alansa töitä yksityiseltä, jossa palkkakin olisi reilusti tuntuvampi kuin kunnallisella. Tai jospa hankkisin itse kokopäivätyön osa-aikaisen sijasta. Toisaalta se tulo kyllä menetettäisiin hoitomaksuissa. Yhteiset rahat on ollut suhteemme alusta asti, ilman mitään sopimusta. Samalle tilille menevät ja sieltä minä sitten makselen laskut ja mies hoitaa kauppareissut. Koskaan ei olla rahasta riidelty.

Vierailija
11/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap:n pienituloisuuden vuoksi hänen miehensä käytännössä elättää 3-henkisen perheen. Se ei ole pikkujuttu.

Vierailija
12/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen äiti elää miehesä siivellä tavalla tai toisella jos ei satu olemaan rikas rai sitten menee töihin heti äitiysloman loputtua. Näin on. Miten sitten suut pannaan jos kaikki äidit saiskin sen saman esim 400euroa kk eikä yhtään enempää. Näin on monessa muussa euroopan maassa, kuinka sit lapsia hommattais ja menot jaettais. Tollaisen miehen kanssa en ikinä hommais lasta saati jäis kotiin sitä hoitamaan. Ap:n olisi pitänyt antaa miehen jäädä kotiin :) Ihan hullu mies

Vierailija
13/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies elättää käytännössä koko perheen silloinkin kun olen töissä sillä hänellä on huomattavasti parempi palkka kuin minulla. Sen lisäksi hän maksaa minulle eläkevakuutusta sillä olen jäänyt kotiin hoitamaan yhteisiä lapsiamme. Siirtää vielä tarpeen mukaan rahaa tililleni ettei minun tarvitse kaupassa miettiä onko varaa ostaa jotain minkä koen tarpeelliseksi ;)

Olen minäkin kyllä joustanut. Suhteemme alussa jätin hyväpalkkaisen työn ja muutin toiselle mantereelle miehen työn perässä. Itselläni ei tuolla ollut mahdollisuutta työntekoon. Aluksi minulla oli pahoja sopeutumisvaikeuksia kun ei enää omaa palkkaa tullutkaan, mutta mies sai minut vakuutettua että voin hänen pankkitiliään käyttää aivan kuten omaani silloin kun olin töissä.

Edelleen kotimaassa asuessamme meidän perheellä on yhteiset rahat enkä sitä enää koe ongelmaksi. Miehelle raha ei koskaan ole ollut ongelma suhteessamme vaikka nyt 4-henkistä perhettä elättääkin.

Vierailija
14/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Näin on. Miten sitten suut pannaan jos kaikki äidit saiskin sen saman esim 400euroa kk eikä yhtään enempää. Näin on monessa muussa euroopan maassa

Vierailija
15/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun hänen tulonsa ovat 20-kertaiset omiini nähden. En sentään ole ihan epärealistinen...

AP

Vierailija
16/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei olla rahasta riidelty. Mieheni mielestä teen arvokasta työtä, vaikka en siitä palkkaa saakaan. Minulla on akateeminen loppututkinto ja sen lisäksi toinen tutkinto. Kummallakaan alalla tosin palkat eivät ole korkeat, mutta uskoisin, että työtä tulen kyllä aikannan löytämään.

Nyt elänmieheni rahoilla, eikä hän sitä valita, koska olemme näin yhdessä päättäneet.

En voi ymmärtää ap:n miestä, varsinkaan jos heillä ei ole suoranaista puutetta mistään, vaan mies tienaa suhteellisen hyvin.

Vierailija
17/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei minulla ole oikeutta valittaa väsymystä kun hoidan lasta yksin kotona joskus muutaman päivän ja yön putkeenkin (kun mies on työmatkalla), koska siten sivuutan HÄNEN uupumuksensa, työn johdosta tuntemansa siis.

Joskus en tiedä mitä ajatella. Olen ihan sekaisin. TUntuu että kaikki mun tunteet on vääriä.

AP

Vierailija
18/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hän yksin vastaa elämisen rahoittamisesta.

Se on raskasta.

Av-mammat vaan ei sitä käsitä.

Vierailija
19/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap: printtaa tää ketju ulos ja anna miehesi lukea. Jos miehelläsi on niin isot tulot niin hänen täytyy olla tosi pihi ja pihi mies jos mikä on tosi epäseksikäs. Pistä ukko ulkoruokintaan, ainakin saisit elatusmaksut ja miehellä ois silti velvollisuus lasta kohtaan.

Vierailija
20/96 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö arvosta esim. sairaanhoitajia, kirjastonhoitajia tai lastenhoitajia?

Kuka niitä töitä sitten tekisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän