ei ihme että voidaan 2500e yht. bruttotuloilla asua 200 000 e oktalossa
2 uudehkoa autoa, moottoripyörä ja muut hienoudet löytyy mut näköjään säästetään monessa verrattuna muiden kulutustottumuksiin.
- ruoat lidlistä (säästyy keskimäärin n. 40%)
- lehtitilaukset alennuksilla (vain 70 % aleilla ja yleensä saa myös esim. hajuveden tilaajalahjaksi)
- kaikki vaatteet aleista ja kirppareilta ja huutonetistä (huutonetistä saa esim. espritin uusia 90 e farkkuja 10 eurolla, lapsille reimatecin uudet haalarit 40 eurolla jne)
- ei käydä ulkona syömässä lähes koskaan paits joskus mäkkärissä kun on perheclub kortti niin saa aina kahvit ja jädet ilmatteeksi
- autoista maksetaan vain liikennevakuutus
- vakuutukset muutenkin kilpailutetaan (säästö jopa 50 %)
- sähkö kilpailutetaan
-kampaajalla käyn 2 x vuodessa, mies kerran 2-3 kuukaudessa, lapsilta leikkaan itse
-ei matkustella paits joskus joku alereissu kylpylään tai laivalle (ei mee montaa kymppiä)
-muumimaailmaan yms. vain kun pääse alella tai ilmaiseksi
- käytän hyödyksi puoleenhintaan kupongit messuille yms. jos oikeen haluun lähteä
mitäs muuta... kaikki tehdään pihisti mut asutaan hienosti koska siihen pitää mun mielestä panostaa, autot myös kohtuu uudet ja moottoripyörä hurvitteluun
lapsille pyörät yms. välineet aina käytettynä
Kommentit (281)
ymmarrathan etta se "kannattaa maksaa paljon korkoa" tarkoittaa samaa kun etta maksat pankille lisaa? Vaikka kuinka saisit silla veroja alemmas niin oletko laskenut nettona sen todella kannattavan?
Koska jos nyt asuntojen hinnat laskevat ja sina maksanut vaan korkoja niin laina on kallilla ostetun talon mukainen.
Jos taas olisit lyhentanyt lainaa etka korkoja niin myytaessa saisit riskia alemmas ja mahdollista voittoa enemman. Enta jos peruskorko nousee etka ole juurikaan lyhentanyt itse lainaa? Aika riskia pelia pelaat.
Toi on varmaan ihan omaa logiikkaa kayttamalla laskettua "saastoa"?
Käteen jäävä osuus on n2600€.
Lainaa 180 000€, maksu aikaa 25v ja maksetaan 1000€ lainaa pois.
Meillä myös iso talo maalla, lähellä kaupunkia.
2 autoa(molemmat disel) toisessa kalliit diselverot. Ja täydet muut vakuutukset autoista.
Tulee meidänperheja vauva, tosin en noin halvalla koskaan ole saanut kuin ap.
Matkustellaan koko perhe 1/v tai 1/2v ulkomailla, kesäisin käydään reissaamassa suomessa. Liikutaan kylpylöissä, yleensä alennuksen saaneena tai lomatuilla viikon reissuja muualla suomessa.
Palkka menee joka kuukausi ja säästöön ei tod. jää mitään, luottokorttejakin on muutama.
Mutu ostokset yleensä tehdään S-marketista, meidän lähimarketti on halvempi kuin Prisma. Lidl käyn joskus mutta joka kerta ostokset ovat pettymys. Ei ole kunnon valikoimaa, paitsi hedelmistä ja vihanneksista ja jugurteissa.
Vaatteita ostetaan uutena, kirppikseltä ja mistä milloinkin yleensä alesta. Mönkijöitä on, joista myös vakuutukset.
Me elämme näin enkä koe että jäämme mistään paitsi, iso talo maalla on myös ihana lapsille, parasta mitä lapselle voi tarjota, joten kyllä se lapsi osaa sitä arvostaa vanhempana. On tilaa missä leikkiä, ei vaara tekijöitä, saa pemistää omassa pihassa miten lystää. Kerrostaloon en ikinä lapsia edes veisi.
teillä siis vähän sama tilanne ku meillä. Itse olen myös omakotitalossa nuoruuden asunut ja kyllä mun mielestä se on hienoin konkreettinen lahja lapselle. + se että voi asua maalaiskunnassa, käydä pientä koulua jne. se on mun mielestä tärkeää ja olen sen itse kokenut. mies taas on asunut ison kaupungin keskustassa kerrostalossa eikä ikäpäivänä toivoisi samaa lapselleen joten uskon tämän olevan paras meille.
Joku kyseli lämmitysmuotoa, eli sähkölämmitys on mut sekin on halpaa kun on takka ja ilmalämpöpumppu.
Tämä korkohomma eli että maksetaan paljon korkoja on ihan sijoitusneuvojan neuvo, ihan puoluettoman. eli niin kauan kuin valtio tukee omistusasuntoja niin sitä kannattaa käyttää hyväksi. Toki lainamme myös lyhenee pari sataa joka kuukausi, parempi sekin kuin vuokrakämppä.
Käteen jäävä osuus on n2600€.
Lainaa 180 000€, maksu aikaa 25v ja maksetaan 1000€ lainaa pois.
Meillä myös iso talo maalla, lähellä kaupunkia.
2 autoa(molemmat disel) toisessa kalliit diselverot. Ja täydet muut vakuutukset autoista.
Tulee meidänperheja vauva, tosin en noin halvalla koskaan ole saanut kuin ap.
Matkustellaan koko perhe 1/v tai 1/2v ulkomailla, kesäisin käydään reissaamassa suomessa. Liikutaan kylpylöissä, yleensä alennuksen saaneena tai lomatuilla viikon reissuja muualla suomessa.
Palkka menee joka kuukausi ja säästöön ei tod. jää mitään, luottokorttejakin on muutama.
Mutu ostokset yleensä tehdään S-marketista, meidän lähimarketti on halvempi kuin Prisma. Lidl käyn joskus mutta joka kerta ostokset ovat pettymys. Ei ole kunnon valikoimaa, paitsi hedelmistä ja vihanneksista ja jugurteissa.
Vaatteita ostetaan uutena, kirppikseltä ja mistä milloinkin yleensä alesta. Mönkijöitä on, joista myös vakuutukset.
Me elämme näin enkä koe että jäämme mistään paitsi, iso talo maalla on myös ihana lapsille, parasta mitä lapselle voi tarjota, joten kyllä se lapsi osaa sitä arvostaa vanhempana. On tilaa missä leikkiä, ei vaara tekijöitä, saa pemistää omassa pihassa miten lystää. Kerrostaloon en ikinä lapsia edes veisi.
Eli ihminen, joka tietyistä asioista säästämällä panostaa toiseen asiaan enemmän mitä olisi varaa. Olet todella ison luokan upgreidaaja...
Mutta tämän varmaan tiesit itsekin.
Me kaikki olemme upgreidaajia joissain asioissa. Eli suomeksi sanottuna upgreidaaja on ihminen joka kuluttaa johonkin tiettyyn tavaraan enemmän mitä olisi varaa.
Yleensä upgreidaaja on mies, joka hankkii auton, joka suhteessa on hienompi kuin asunto, vaatteet, lomamatkat. Upgreidaaja voi myös olla nainen, joka ostaa vaikka 500 euron laukun, mutta ei asu omistusasunnossa, ei pysty laittamaan tuhansia lomailuun vuodessa jne,
Upgreidaaja on siis hlö, joka ei pysty kaikissa tuoteryhmissä ostamaan niin kallista kuin haluaisi, vaan joutuu tekemään valinnan mistä ostaa laatua.
Aika harvinaista kyllä, että joku upgreidaa talolla.
Teillä ei ole kaskoa..Mitä jos kolhit auton?
Laina-aikanne onkin sitten 83 vuotta, jos lyhennätte lainaa 200 kuussa.
Meillä on hyvin erilainen tyyli kuin ap:n perheellä.
Asutaan vaatimattomammin vanhassa rivitalossa, mutta vaatteet, urheiluvälineet ym. kulutushyödykkeet ostetaan aina uutena.
Ruoka valitaan laadun perusteella, ei hinnan. LIdlin valikoimiin olen tutustunut enkä ole vieläkään esim. hedelmien laadusta siellä vakuuttunut.
Syödään usein ulkona ja matkustellaan.
Minä en tarvitse hienoa asuntoa ollakseni onnellinen mutta pidän siitä kun kaupassa ei tarvitse laskea mihin rahat riittää vai riittääkö mihinkään.
Meidän perheen nettotulot on n. 4000 €
asumisesta maksetaan 500 €/kk
*
2 uudehkoa autoa, moottoripyörä ja muut hienoudet löytyy mut näköjään säästetään monessa verrattuna muiden kulutustottumuksiin.
- ruoat lidlistä (säästyy keskimäärin n. 40%)
- lehtitilaukset alennuksilla (vain 70 % aleilla ja yleensä saa myös esim. hajuveden tilaajalahjaksi)
- kaikki vaatteet aleista ja kirppareilta ja huutonetistä (huutonetistä saa esim. espritin uusia 90 e farkkuja 10 eurolla, lapsille reimatecin uudet haalarit 40 eurolla jne)
- ei käydä ulkona syömässä lähes koskaan paits joskus mäkkärissä kun on perheclub kortti niin saa aina kahvit ja jädet ilmatteeksi
- autoista maksetaan vain liikennevakuutus
- vakuutukset muutenkin kilpailutetaan (säästö jopa 50 %)
- sähkö kilpailutetaan
-kampaajalla käyn 2 x vuodessa, mies kerran 2-3 kuukaudessa, lapsilta leikkaan itse
-ei matkustella paits joskus joku alereissu kylpylään tai laivalle (ei mee montaa kymppiä)
-muumimaailmaan yms. vain kun pääse alella tai ilmaiseksi
- käytän hyödyksi puoleenhintaan kupongit messuille yms. jos oikeen haluun lähteämitäs muuta... kaikki tehdään pihisti mut asutaan hienosti koska siihen pitää mun mielestä panostaa, autot myös kohtuu uudet ja moottoripyörä hurvitteluun
lapsille pyörät yms. välineet aina käytettynä
on tärkeää, että lapsilla on mahdollisuus nähdä elämää, erilaista kulttuuria ( mm kaupungissa on paljon erimaalaisia ihmisiä ja nähtävyyksiä ), myös elämykset ja pienet asiat, kuten ulkona syöminen, kylpylä, kesällä huvipuistot jäävät lapsen mieleen paremmin mukavina muistoina kuin se että oli iso talo keskellä korpea ja saatiin käydä pientä koulua. Tuntuu, että olet päättänyt lapsiesi puolesta oman elämäsi perusteella. Tee toki kuten parhaaksi näät, mutta minä en koskaan voisi noin elää.
Me asutaan vuokralla ja meillä on kolme pientä lasta, alle 3,5v kaikki, olen itse kotona ja mies käy töissä, ja meillä panostetaan virkistykseen, elämyksiin sekä hyvään ruokaan. Lapsia ei haittaa vuokra-asuminen, eivätkö ole saaneet siitä edes traumoja, voitko hei kuvitella? :)
unohtuiko jotain? Saatteko esim. vanhemmiltanne rahallista apua.
tämä väite on niin totta 200 € krt 12 krt 83 on 199200
i]Laina-aikanne onkin sitten 83 vuotta, jos lyhennätte lainaa 200 kuussa.
[/quote]
teillä siellä "hienossa" omakotitalossa on :-). Täälläpäin tuohon hintaan saa pienen kaksion...
Olethan ottanut huomioon että ihan määrättömästi et voi korkoja verotuksessa hyödyntää. Kyllä siihenkin on rajansa... käyhän lue verotoimiston sivuilta!
Miten autovero? vesimaksut? jätemaksut? sähkö? Kiinteistövero? sairaskulut? yllättävät menot?
Onko ollenkaan säästöjä tai ns. puskurirahastoa?
Jokin noissa sun laskelmissa mättää ja pahasti. Tai sitten olet juuri hankkinut sne omakotitalon eikä ole hajuakaan mitä kuluja oikeasti tulee olemaan.
teillä siellä "hienossa" omakotitalossa on :-). Täälläpäin tuohon hintaan saa pienen kaksion...
Kyllä aika suuressa osassa Suomea 200 000 eurolla saa ihan kelpo omakotitalon. Siellä teilläpäin, jossain Kalliossa varmaan, ei käsittääkseni muita olekaan kuin pieniä kaksioita ???
En kyllä ymmärrä mitä iloa on asua isossa talossa kun sitä rahaa ei kuitenkaan ole elämiseen... Surullista...
Eli teillä on hieno talo mutta muuten asutte kuin sossuväki, huh huh!
Meillä taas pieni ja vanha okt ja vanhat autot, eikä moottoripyörää, mutta ei muuten juuri säästellä. Käydään ulkomailla lomilla, ostetaan uusia vaatteita, ostetaan lehtien normaalihintaisia irtonumeroita, käydään ulkona syömässä, käyn kampaajalla 5 krt vuodessa a70e, ostan halutessani 100e käsilaukkuja, lapselle ostetetaan helposti ostosreissulla 120 eurolla vaatteita, vaikka ikää vasta 2v.
Ja mielestäni meillä aivan tavallinen, tavistuloinen tavisperhe.
Kyllä minä mieluummin laitan rahani elämiseen, enkä johonkin typerään taloon! Ja meillä NETTOtulot 3200eur, eikä tosiaankaan ole varaa edes 100 000 euron taloon, vaan pienemmässä ja halvemmassa asutaan.
Mutta ei meistä kyllä olisikaan kituuttelemaan ja pennejä laskemaan. Rahat loppuu meiltä joka ikinen kuu aina viikkoa ennen tilipäivää, mutta tämä on meidän tyyli :)
Minun yksin asuvan velattoman ihmisen nettotulot ovat vaivaiset 1500€ kuukaudessa ja asumiskulut 300€ kuukaudessa.
Ja ei kyllä mitään jää säästöön.
tämä väite on niin totta 200 € krt 12 krt 83 on 199200
i]Laina-aikanne onkin sitten 83 vuotta, jos lyhennätte lainaa 200 kuussa.
Hyvä ap! Ymmärrätkö oikeasti ollenkaan tuota lainanlyhennystänne? Että laina-aikanne ihan oikeasti on noin suuri?
Kun ie tarvitse ylläpitää autoa, meillä on varaa maksaa kalliimpaa asuntoa ja asua lähellä keskustaa ja palveluita, myös julkinen liikenne on ihan vieressä. Auto on meidän mielestämme varsinainen killeri suomalaisessa taloudessa. Jos sitä ei ole pakko pitää, siitä kannattaa luopua. Kyllä mekin autolla ajamme, mutta vuokraamme auton aina joskus. Meidän elämäntyylillämme tulee paljon edullisemmaksi niin. Ja pysyy paino ja päästöt kurissa, kun hyötyliikumme tai käytämme julkisia!
nettotulot on n. 3500e (toinen työelämässä tälä hetkellä). Lainaa on 140 000e ja asutaan mukavasti. Rahaa on mihin sitä tarvitaan, ostetaan alesta koska se on järkevää, mutta kituuttaa ei tarvitse missään ja esim. nyt kesälomalla menee varmaan 2000e ihan huvituksiin. Säästöönkin jää jne. Tuo laskutoimituksenne ei minustakaan ole realistinen, noilla tuloilla emme ainakaan me voisi pitää 2 autoa ja moottoripyörää. Muuten ps. kasko on ihan kiva uudehkossa autossa varsinkin jos on ilmastointi. Ilmastointi kun pamahtaa esim pienessä nokkakolarissa (sijaitsee etuosassa) se on 6000e:n huolto.
itsellä on oltava motskari hurvitteluun ja hieno talo,
mutta lapsille kaikki ostetaan käytettynä. Tiesitkös muuten, että lapsi ei sitä taloa tarvitse?