ei ihme että voidaan 2500e yht. bruttotuloilla asua 200 000 e oktalossa
2 uudehkoa autoa, moottoripyörä ja muut hienoudet löytyy mut näköjään säästetään monessa verrattuna muiden kulutustottumuksiin.
- ruoat lidlistä (säästyy keskimäärin n. 40%)
- lehtitilaukset alennuksilla (vain 70 % aleilla ja yleensä saa myös esim. hajuveden tilaajalahjaksi)
- kaikki vaatteet aleista ja kirppareilta ja huutonetistä (huutonetistä saa esim. espritin uusia 90 e farkkuja 10 eurolla, lapsille reimatecin uudet haalarit 40 eurolla jne)
- ei käydä ulkona syömässä lähes koskaan paits joskus mäkkärissä kun on perheclub kortti niin saa aina kahvit ja jädet ilmatteeksi
- autoista maksetaan vain liikennevakuutus
- vakuutukset muutenkin kilpailutetaan (säästö jopa 50 %)
- sähkö kilpailutetaan
-kampaajalla käyn 2 x vuodessa, mies kerran 2-3 kuukaudessa, lapsilta leikkaan itse
-ei matkustella paits joskus joku alereissu kylpylään tai laivalle (ei mee montaa kymppiä)
-muumimaailmaan yms. vain kun pääse alella tai ilmaiseksi
- käytän hyödyksi puoleenhintaan kupongit messuille yms. jos oikeen haluun lähteä
mitäs muuta... kaikki tehdään pihisti mut asutaan hienosti koska siihen pitää mun mielestä panostaa, autot myös kohtuu uudet ja moottoripyörä hurvitteluun
lapsille pyörät yms. välineet aina käytettynä
Kommentit (281)
- mun mielestä on tosi TYHMÄÄ, jos ei autossa / prätkässä ole kaskoa, jos on uudehko. En ikinä pitäisi uudehkoa autoa ilman kaskoa - aina voi sattua jotain ihan yllättävää. Ja korjauksethan maksaa... taitaisi romuttaa koko ap:n budjetin, onkohan mitään puskurirahaa??
- Huutiksessa on mun mielestä kalliita vaatteita, ja postikulut vielä päälle!! En ikinä osta sieltä mitään itse.
Kun asuu kaupungissa, on niiiiin paljon kauppoja ihan lähellä, että aina on jossain jotain halvalla tarjouksessa samoihin hintoihin kun huutiksesta saa. Ja saa UUTTA, minkä voi sitten myydä huutiksessa "vain yhdellä lapsella olleena" (mikä on totta ja vielä ihan siisti), ja saa vielä ihan hyvät rahat kun hölmöt maalaiset huutaa.
- Ja Lidlin valikoima on kyllä aika suppea, ja ei esim. Prisma nyt ole ollenkaan niin kallis, etteikö sieltäkin kannattaisi jotain ostaa. Taitaa vaan olla ettei ap:n lähellä oikein ole muuta kuin Lidl...
ja hoitanee taloutta, jotka väittävät, että ihminen tulee toimeen 400e:llä asumisen jälkeen? Minä olen asunut 16vuotta omillani, siitä 6 vuotta opiskellut, sitten olen ollut pienituloinen ja nyt keskituloinen ja sanoisin näin. Jonain päivänä voi riittää jos perheelle on se 10e mutta mitäs sitten jos: hammas prakaa yllättäen (kenellä ei ole käynyt nostaa käden ylös). Auton 100 000km huolto tulee ja renkaat pitää uusia (meillä näin keväällä ja 1100e keveni iloisesti lompsa yhdessä päivässä). Tai kun joudut palkkaamaan lakimiehen ajaaksesi oikeutta itsellesi siinä muutaman tunnin palvelu maksaa 1000e että ropisee. Onhan näitä esimerkkejä...
Että kyllä se 400e kuussa on monesti aivan naurettava summa, eikä sillä perhettä pyöritetä ainakaan jos jotain ylläriä sattuu, ja niitähän sattuu aina, ennemmin tai myöhemmin.
Joinakin kuukausina menee kaikki, joskus jää 100-200 säästöön, joskus joudutaan ottamaan lisärahaa sieltä säästöstä.. riippuu siis kuukaudesta!
Meillä asutaan vanhassa talossa, johon on tehty ns. pakolliset rempat (putket, katto, pesutilat). Meillä on puolet pienempi laina ja laina-aika 25v. Maksamme joka kuukausi tasaerän 500€ ja siitä tällä hetkellä laina lyhenee n. 120€, loput menee korkoihin.
Lämmitykseen menee 120€/kk. Vakuutukset (kotivakuutus, kahden auton liikennevakuutukset + yhden auton hirvi- ja porovakuutus) tekee yhteensä n. 100€/kk. Lisänä tietenkin ajoneuvoverot,jotka nekin yksistään tekee jo monta sataa vuodessa!!! (tiesikö ap??)
Bensaan en edes tiedä paljonko menee, mutta veikkaisin että lähelle 100€/kk.
Meillä tehdään ruokaostokset vaihdellen City Marketista ja Lidlistä, täydennystä haetaan usein lähikaupastakin. Syömme aika terveellisesti mielestäni ja herkkupäiviä on kerran viikossa. Ulkona käymme syömässä n. kerran kuussa.
Vaatteisiin menee tosi vähän rahaa, max 150€/vuosi. Jos jotain tarvin, ostan kirpparilta ja kalliimpia (kengät, ulkohalaarit), saadaan usein synttärilahjaksi (esim. kummit saattaa ostaa porukalla). Hyödynnän myös alennusmyyntejä, esim keväällä ostin kahdelle lapselle talvikengät enstalveksi alle 15€:lla.
Meillä poimitaan paljon marjoja ja lisäksi saadaan riistalihaa ilmaiseksi 10kg joka syksy.
Meillä on 4 lasta ja heidän harrastuksiin menee yhteensä n. 80€/vuosi.
Miehen harrastukseen menee suunnilleen saman verran.
Lisäksi meillä on 2 koiraa, joiden ruokaan menee n. 35€/kk.
Toki vielä jostain vois säästää, sitä en sano. Mutta olis IHAN utopiaa sanoa, että meille vois jäädä 500-700 säästöön kuukaudessa, etenki jos maksettas asuntolainaa 200 enempi kuin nyt.
Ja joo, AP ei sitten osannu vastata oikeisiin kysymyksiin, siis niihin joihin ei käy vastaukseksi Lidl tai Prisma ;)
kaikilla ei mene apteekkiin rahaa, tv lupa on vähän yli 200e vuodessa eli halpa, mut pare ois kun kukaan ei maksais sitä niin sekin lopetettais, sehän menee vaan ykkös ja kakkos kanavan hyväksi, harva niitä katsoo.. Lapset ei tarvi jatkuvasti uutta vaatetta vaan silloin tällöin ja käytetty kelpaa hyvin.
500e korkoihin ja 120 lyhennyksiin kuussa, jipii.. PANKILLE, ihmiselle ihan diili paholaisen kanssa. 80e vuodessa 4 lapsen harrastuksiin, okei, voi toimia toisilla meillä e, meillä itsensä toteuttaminen lajissa jossa on lahjakas on tärkeä arvo. Toki seurakunnassakin voi asioita harrastaa, muttei ikuisesti jos tavoitteita on lajia kohtaan (meillä jo siis vanhempia lapsia).
150e vuodessa vaatteisiin, mulla meni 3 lapsen kesävaatteisiin se äsken alessa ja tein todella hyvät kaupat! 32 vaatetta ja maksoi 150e ja ne voi käytön jälkeen myydä kirppiksellä noin puoleen hintaan jos hyvänä pysyy.
Kyllä täällä jotkut uskomattoman tiukalle arkensa laittaa! Lisäksi on minusta kammottavaa pyytää lapsille synttärilahjaksi sukulaisita kimppaan ostamaan talvipukuja ja suksia jne. Varsinaista sossupummeilua. Makunsa kullakin elämässä, mutta jos minä tekisin 4 lasta ja joutuisin pummimaan niille vaatetta niin mua hävettäisi kyllä ja paljon.
Tuosta herkkuasiasta, teen siis itse lähes kaiken, kiisselit, rahkat, vaahdot, jäädykkeet, piirakat, pullat, kakut jne. niihin ostan vain tarvikkeet kaupasta. Marjoja olisi tarkoitus kerätä pakkaseen nyt ainaki tänä vuonna.
Lapsista sen verran että yksi on korvikkeilla, yksi muksu maidolla sekä yksi laktoosittomalla joka nostaa tuota laskua. Koskaan en ole kiristänyt vyötä liikaa tuon kauppalaskun suhteen, mutta meillä ei ole jättilaskua maksettavana vaan asutaan vuokralla. Tämä siis koska koen sen "turvallisemmaksi".
Ja ostan lihaa alennuksin sillon kun on mahdollista mutta harvoin prismassa niitä on :(
Sinkkuna tein pienipalkkaista osa-aikatyötä ja silti sain säästettyä kokoon rivitalo-osakkeen (kolmion) omarahoitusosuuden.
Tuon säästön ansiosta saimme osakkeen ostettua ja muutama vuosi sitä maksettiin ja rakennettiin talo.
Pankissa teki asiakashistoriani sen verran vaikutuksen, että emme tarvinneet takaajia lainkaan vaikka lainaa meillä oli parhaimmillaan reilut 250.000€, kun oli lainat sekä vanhasta ja uudesta kodista. Vanha asunto myytiin ja lainaa jäi 150.000€
Nyt olen ollut 5 vuotta kotona, kelan tuilla lapsia hoitamassa ja 3-4 vuotta on tarkoitus vielä olla.
Säästöjä meillä ei työelämä ajaltani ole, kun kaikki liikenevä raha meni rakentamiseen. Ettei tämä pienellä rahalla toimeen tulo ole vain tilapäinen juttu vaan pärjättäisiin tarvittaessa pitempäänkin.Eikä minun palkkani tule päätä huimaava olemaan ja kuluthan siinä nousee myös töihin mentäessä.
AP:n kahta autoa ovat monet ihmetelleet! Oletteko koskaan käyneet maalla? Käykääpä ja kokeilkaa mennä julkisilla asioille, voi olla ettei onnistu! Meidän kylältä ei mene minkäänlaista julkista kulkuneuvoa mihinkään suuntaan. Mies tarvitsee pakettiautoa työssään ja on usein pitkiäkin aikoja reissutöissä,minä olisin silloin ilman autoa jumissa kotona ja toisekseen meidän perhe ei mahdu miehen autoon ja minun ajokortti ei riitä sitä autoa ajamaan, kun on rekisteröity kuorma-autoksi. Ainakin meillä on oltava 2 autoa. Lähikauppaankin on matkaa 6km.
Kovasti on ihmettelijöitä jotka miettii miten niin vähällä voi tulla toimeen. Jos yhtään miettisitte mitä ostatte kaupasta niin huomaisitte ne säästökohteet.
Ei meillä kuulu normaali arkiruokaan lammas tai tuore tonnikala, ne ovat juhlapyhien ruokaa. Tarjouksesta ostetaan iso lohi tai kirjolohi ja siitä riittää useaksi ruuaksi ja ruodoista tehdään kalakeitto.
Samaten että leivottaisiin 3-5krt viikossa, ei herranen aika sentään. Kun leivotaan leivotaan reilummin kerralla ja samalla laitretaan joku uuniruoka, kun kerran on uuni lämmitetty.
T:176
Eli ekaksi nuista pummilahjoista. Meillä on kummit nimenomaan kysyneet, että mitä "hieman arvokkaampaa" kummilapsi TARVITSISI, jotta voivat kimpassa ostaa. Esim. huhtikuussa tyttömme sai 3-v lahjaksi Remun välikausihaalarin ja jokainen kummi oli laittanu siihen 15€. Eikös se ole paljon parempi kuin että jokainen miettis päänsä puhki mitä tois ja tuo sitten jokainen vaikka 15€ maksavat housut, joita on jo kaapissa liikaakin. En kyllä koe tuota miksikään pummimiseksi, mutta olkoon, jos niin av tuomitsee :) Lisäksi minun oma äiti ostaa useinki alennusmyynneistä meidän lapsille ulkovaatteita yms, ihan vaan kun tykkää ostaa, hänellä on varaa ja meidän lapset hänen ainoita lastenlapsia.
Mummini halusi kustantaa meille tuplarattaat kiitokseksi siitä, kun olen jo vuosia käynyt hänelle siivoilemassa, kaupassa jne arkiaskareissa auttanut. Olisko pitänyt kieltäytyä?
Meillä on lainan maksu siis 500, josta tällä hetkellä lyhenee lainaa 120 ja380 menee korkoihin, ei siis 500 korkoihin. Mutta, meillä onkin laina tuosi tuore eli 3v sitten otettu ja koron osuushan pienenee sitten myöhemmin. Meille tämä on huomattavasti edullisempi ratkaisu pitkässä juoksussa kuin asua vuokralla, koska tämänkokoinen perhe tarvii vähintään sen 4h+k ja niissä vuokra on ainakin 700€.
Harrastuksiin, niin meillä on tosiaan pienet lapset, joista 2 vanhinta pelaa jalkapalloa (33€/vuosi) ihan seurassa. Ollaan saatu kulut minimiin sillä, että osallistun itse paljon joukkueen toimintaan ja talkoisiin yms joten itse maksettava osuus on pieni. Isompana toki harrastuksiin tarvii enempi, mutta sittenhän minäkin tienaan, nyt koen tärkeämmäksi olla kotona pienten kasvua seuraamassa ja tukemassa, kuin kodin ulkopuolella tienaamassa harrastusrahaa alle kouluikäisille :o) Arvokysymys, sitä en sitten tiedä onko oikein vai väärin, mutta minulle ja miehelleni tärkeää toimia näin.
Vaatteita on meidän lapsilla ihan tarpeeksi, meillä on suht laaja suku, jossa kierrätys toimii AIVAN LOISTAVASTI eli kaikki ehjät, pieneksi jääneet annetaan seuraavalle tarvisevalle. En ymmärrä,miksi pitäisi ostaa vaatteita enemmän kuin lapset tarvii? Tunnen monta mammaa, jotka innosta piukeene shoppailevat lastenvaatteita, "kun oli niin ihania". Itse ostan vain, jos oikeesti tarvitaan.
Mutta juu, tiedän että meillä on hyvin asiat, kun tosiaan sukulaiset auttaa. Tosin, se on kyllä aina vastavuoroista ja näin ollen mielestäni maailman ihanin asia.
Tuorein esimerkki viimeviikolta; minä kävin pesemässä kaikki anopin ikkunta ja hän otti sitten meidän lapset heille yöksi, jolloin saimme mieheni kanssa upeaa kahdenkeskistä aikaa monenmonta tuntia ja hyvin nukutun yön vielä lisäksi.
Tapansa kullakin, meillä näin, teillä toisinpäin, pääasia että ollaan surimman osaa aikaa tyytyväisiä elämäämme ;D
T. En muista numeroa, mutta se neljän lapsen ja kahden koiran mamma :)
katsoin huutonetistä,enkä löytänyt yksiäkään esprit UUSIA farkkuja hintaan 10e enkä yhtään reimatecin haalaria UUTTA hintaan 40e. puhu paskaa minkä kerkeet... muaaah sääliks käy!
että ei tarvitse pihistää ja kituuttaa. Asiaa auttoi sekin, että ehdittiin 12 vuotta olla yhdessä ja kasvattaa pesämunaa ennen kuin lapsia syntyi.
Tänään me kurjat ostimme hajonneiden kumppareiden tilalle molemmille lapsille uudet Viking kumpparit, arvatkaapa paljonko maksoivat per pari?
Näin tästä yhtälöstä tulee mahdollinen. Esim. kaksi perheen lapsista on ap:n aiemmasta perheestä. Ap:n ex-mies on erittäin hyvätuloinen ja maksaa elatusapua yhteensä esimerkiksi 600 euroa kuussa. Sillä saa koko perhe ruoat Lidlistä ja jää vielä mopon bensaankin.
Tuo aiemmin saatu kertasuoritus, jolla lyhennettiin lainaa, voi olla esimerkiksi työpaikan vaihtamisen yhteydessä saatu henkilöstörahasto-osuus. Jos on ollut kymmenenkin vuotta samassa työpaikassa töissä, voi rahasto-osuus olla jo varsin mukava. Sen saa mukaansa lähtiessään.
etkai vaan mennyt tuhlaamaan?! :D AP ois saanut samat ilmaiseksi tai kirpputorilta eurolla :D
Annas kun arvaan 12,90-19,90 maksoivat pari. Hyi sua kun et ole opettanut, että ei saa hajoittaa kumppareita!
Mä muuten ostin kans tässä kuussa pojalle tontille kumisaappaat - sellaiset pitkävartiset, jotta käärmeet ei pääse puremaan, ei siis kelvannut sellaiset 10 euron merkittömät matalat (näissä koissa ei enää edes ole 5-6 euron merkittömiä, kuten alle 34 koossa saattoi olla) vaan ihan polveen asti tulevat.. Edelliset oli sinne kirpputorilta 6 e ja sitä edelliset kirpputorilta 5 e. Mutta pitkän (v uoden ainakin katselin) kiertämisen jälkeen oli todettava, että piti ostaa 29 euron Vikingit (jotka oli muuten 20 e halvemmat kuin Nokiat), kun koossa 38 ei enää löytynyt kirpputorilta pitkävartisia kumppareita.
Eli mulla on yhden lapsen kumppareihin mennyt yksistään tänä keväänä 39 euroa, sillä ostin myös isän luo toiset kumpparit (ne oli Crocks jäljitelmät, sellaiset 10 e Evertonit). Ja todellakin olisi kelvannut käytetyt tai lahjoitetut, mutta ei meille vaan kukaan lahjoita mitään ja koossa 38 ei löydy enää käytettyjäkään.
Eittämättä tekisi mieli tehdä tämmöinen ketju syksyllä kun mun mies on kotona ja mä vaan töissä. Sit kertoisin niillä tuloilla miten me kaksi aikuista pärjätään mun tuloilla kahden auton ja kahden asunnon ja kahden lapsen kanssa ja miten muut on huonoja rahankäyttäjiä, jos eivät pysty samaan... ja unohtaisin menneen ja tulevan... eli kaikki ne menot, miten ollaan ostettu autoihin uudet talvirenkaat viime keväänä ennen hoitovapaata ja kertoisin, miten autokin kuluttaa vaan niin ja niin vähän, kun toinen auto oikeastaan seisoo pihassa, samoin en myöskään tietty jyvittäisi niitä asumisen kuluja (vähintään 1-2% asunnon arvosta per vuosi) joka kuukaudelle jne.
Oikeasti pitäisi pistää tähän meidän budjetti, niin aika monelle tulisi mieleen sellaisia menoja, joita ei ole heidän maailmassaan olemassakaan, mutta voin kertoa, että ne heidänkin maailmaa koskettaa elleivät nyt sitten elä jossain haavemaailmassa.
Kannattaako todella ottaa 30 vuoden takaisinmaksuaika lainalle? Kannattaisi lukea päivän taloussanomat http://www.taloussanomat.fi/sivu.php?page_id=1
Koululaisen kumisaappaat, siis luonnonkumiset Viikkarit 39,90 ja eskarilaisen
27,90. Ja ovat aika makeet :D
Toisella kauniit nyörit ja kukkia ja toisella ihana perhosaihe.
lainaa voi lyhentää ylim. eriä tai tehdä muutoksia maksusuunnitelmaan, korkojen laskiessa maksuaika lyhenee jne. Ja onko sillä nyt niin väliä maksaako sen rahan korkoina pankille vai vuokranantajalle? Asumisesta on joka tapauksessa jotain maksettava.
Pitkä laina-aika mahdollistaa mukavan asumisen silloin kun tilaa tarvitaan. Kun lapset ovat lentäneet pesästä niin ison talon voi myydä ja laittaa pienemmän, siinäpä se laina tulikin maksettua pois ja velaton asunto loppuiäksi.
Talouslehden jutut ovat muuten tarkoituksella provosoivia. Omilla aivoillaan on ihan lupa ajatella!
Ihan mahdollinen asia. On sillä väliä maksaako korkoina pankille vai vuokranantajalle, oikeasti. Varsinkin kun isoissa lainoissa korot alkavat olla samansuuruisia kuin joku vuokra ja siihen päälle tulevat vielä lainanlyhennykset ja muut asumiskulut.
Jossain on jopa laskettu prosenttiosuus jota asunnon vuokraaminen vuodessa ei saisi ylittää kontra hankintahinta, jolloin se on kannattavaa. En uskalla sanoa oliko 5 % .
Ja lainasta vielä, kun moni ottaa ison lainan onkin yllätys se, että vaikka myytäessä asunto 10 vuoden jälkeen ( näitäkin sattuu usko pois), ei saakkaan itselleen kuin vähän karkkirahaa, koska on kuolettanut lähinnä korkoja.
Minusta on hassua aina kun tämä "pakko olla oma" kun se ei aina ole se järkevin vaihtoehto, mutta tuulimyllyjä vastaan on kai turha taistella?
Meillä on muuten lähes oma jo, enää 7000 € velkaa, mutta meillä on ollut säästöjä, onnea ja perintöjä, silti en ikinä lähtisi keulimaan muille miten kannattavaa on olla oma ja miten vuokralla olet toisen luokan kansalainen, osaan laskea näes :D
-piparienkeli-
meidän perheessä on meinaan niin kummia menoja ja menoeriä että nyt juhannuksenakin mietin että minne muka 100e katosi vaikken ees käynyt kaupassa :O :D
En jaksa alkaa tähän perusteluita kirjoittamaan, lue keskustelut tuosta linkistäsi niin ehkä se vähän selventää
Ensinnäkin en pidä ap:ta mitenkään järkevänä kuluttajana (suosii saksalaista ruokaketjua, suomalaisen lähiruoan sijaan), pitävät taloudessa 2 autoa ja moottoripyörää!? Lisäksi minkä ikäisiä lapsenne ovat? Pienten lasten kanssa ei rahaa juuri mene mutta ei vaatteita ja tarvikkeita ikuisesti käytettynä löydy, lisäksi on ihan kiva jos lapset saa jotain harrastaakin.. Voitko ap listata mihin rahanne menee, Tyyliin: asuminen ???e, kännykät???e, autot???e, pyörä???e minusta toi rahanne BRUTTONA on sen verran pieni, ettei se voi millään kaikkeen tuohon listaamaanne riittää!