Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ei ihme että voidaan 2500e yht. bruttotuloilla asua 200 000 e oktalossa

Vierailija
18.06.2008 |

2 uudehkoa autoa, moottoripyörä ja muut hienoudet löytyy mut näköjään säästetään monessa verrattuna muiden kulutustottumuksiin.

- ruoat lidlistä (säästyy keskimäärin n. 40%)

- lehtitilaukset alennuksilla (vain 70 % aleilla ja yleensä saa myös esim. hajuveden tilaajalahjaksi)

- kaikki vaatteet aleista ja kirppareilta ja huutonetistä (huutonetistä saa esim. espritin uusia 90 e farkkuja 10 eurolla, lapsille reimatecin uudet haalarit 40 eurolla jne)

- ei käydä ulkona syömässä lähes koskaan paits joskus mäkkärissä kun on perheclub kortti niin saa aina kahvit ja jädet ilmatteeksi

- autoista maksetaan vain liikennevakuutus

- vakuutukset muutenkin kilpailutetaan (säästö jopa 50 %)

- sähkö kilpailutetaan

-kampaajalla käyn 2 x vuodessa, mies kerran 2-3 kuukaudessa, lapsilta leikkaan itse

-ei matkustella paits joskus joku alereissu kylpylään tai laivalle (ei mee montaa kymppiä)

-muumimaailmaan yms. vain kun pääse alella tai ilmaiseksi

- käytän hyödyksi puoleenhintaan kupongit messuille yms. jos oikeen haluun lähteä

mitäs muuta... kaikki tehdään pihisti mut asutaan hienosti koska siihen pitää mun mielestä panostaa, autot myös kohtuu uudet ja moottoripyörä hurvitteluun

lapsille pyörät yms. välineet aina käytettynä

Kommentit (281)

Vierailija
161/281 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esim. yliopisto opiskelija joka asuu asunnossa jossa vuokra 350€/kk saa käteen rahaa (opintotuki+asumistuki) 460€, josta siis vuokraan , menee -350€ vuokraan, käteen jää 110€ ja jos laskee että opiskelija tee joka kuukausi sen verran töisä että saa kuussa käteen 100€ palkkaa, niin hänelle jää käteen 210€/kk mikä on päivässä 7€. Ja koko ap:n perhe elää muka lähes samalla summalla/päivä mitä opiskelija, joilla ei tunnetusti ole rahaa kun välttävään elintasoon.

Vierailija
162/281 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti se voi olla ainoa vaihtoehto, mutta tosiasiana pysyy se, että mitä enemmän säätää ja vaikka saa niitä ennakkoperintöjä ja sukulaislainoja, sen vähemmän taloudesta lähtee rahaa taivaan tuuliin.

En pidä ap:ta mitenkään fiksuna, kauheaa pihistelyä, että saa korot maksettua (olettaen että ap puhuu totta). Oikeasti ap:n olisi kannattanut pihistellä ennen muuttoa isompaan velattomassa osakkeessa ja säästää pirusti ja yhdellä autollakin olisi kaupungissa selvinnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/281 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

inflaatio syö ne säästöt

Vierailija
164/281 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vielä tyhmempää se on vuokranantajalle vuokraa maksaa...

Vierailija
165/281 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokranantajalle : ) On todellisia talousneroja paikalla. " mutta mä haluun sen hienon talon ja 2 autoa ja motskarin"- aivan sama vaikka mä maksan niitä 100 vuotta ja syön makaroonia. Kunhan vaan kaikki luulee että meillä on massia : )

Vierailija
166/281 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei olisi edes ihan sama, että menisikö rahat vuokranantajalle vai korkoihin ja pankille. Asunto on kuitenkin aina sijoitus ja etukäteen ei voi välttämättä tietää, että miten hyvä sijoitus se on. Ainakaan pienillä tuloilla ja suurilla lainamäärillä en lähtisi tässä tilanteessa ensiasuntoa ostamaan, enkä kyllä sijoitusasuntoakaan enkä vaihtamaan asuntoa suurempaan ja kalliimpaan jollei nyt elämäntilanne sitä ehdottomasti vaatisi. Yksi asia mitä tästä ketjusta ihmettelen, että MIKÄ pankki tuommoisia lainoja antaa? Alkuperäisen kertoman mukaan useampikin. Mutta mikä pankki oikeasti antaa 180 t lainaa 2500 bruttotuloilla olevalle perheelle?

Tämä ketju on kyllä todellisten talousnerojen kokoontumisajot. Tällä hetkellä on vaan vaikea päättää, että onko tämä vai tuo Lumikki-ketju se "Juhannuksen 2008 paras". Eittämättä tulee mieleen, että entä jos aloittaja on sama. Sehän selittäisi, että voi olla halvat huvit.

Vierailija
167/281 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni ammattiryhmä tienaa pimeästi vaikka kuinka... Pimeillä tuloilla voi investoida mitä tahansa moottoripyöristä lähtien! (Käsittääkseni tässä ketjussa on ollut kyse bruttotuloista).

t: 218

Vierailija
168/281 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja logiikka oli, niin mikä ??

Vierailija
169/281 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n nettotulot eivät ilmeisesti ole sitä 2500€, vaan se on miehen palkka. Lisäksi saavat lapsilisät ja kotihoidontuen+lisän, joista kertyy äkkiä tonnin verran, jos lapsia useampi. Siis käteen jääkin huomattavasti enemmän kuin 2500€ - verot.

AP-voisi vastata seuraaviin kysymyksiin:

1. Miten ihmeessä pystytte hoitamaan lainaanne sitten kun korot nousevat yli 700€:n? Joku aiempi tuolla kyseli samaa esimerkin kanssa.

Pankki ei pidennä laina-aikaa rajattomasti!!

2. Kerropa miten autojenne kulut voivat olla tuon 800€/vuosi. Selitä myös bensalasku ja verottaja logiikkasi. Meillä muilla kun tuo työmatkojen verovähennysoikeus menee hiukan eritavalla kuin sinulla...

3. Miten voit väittää, että Lidl on PAAAAALJON halvempi kuin muut kaupat, kun olen itse kassakuitin kanssa tehnyt vertailun, eikä se ollut. Onko teillä Lidlissä halvemmat hinnat kuin meillä?

Ja kaiken tämän jälkeen, voisin vielä kertoa, että monet muutkin elävät ihan yhtä hyvin ja säästäväisesti kuin tekin. Ja ketjun perusteella voisi myös päätellä, että köyhyys ei ole ilo, vaikka se naurattaa :-)

Parhaiten tästä hyötyisimme kaikki, jos saataisiin ne ap:n loistavat säästövinkit kehiin... tosin tuota kaskovakuutuksissa säästämistä ei monikaan ota onkeensa.

Korkojen verovähennysoikeudesta vielä... Jos ei ole pääomatuloja, saa asuntolainan koroista vähentää 28%(30% ensiasunto) verotuksessa. Maksimissaan kuitenkin useampilapsisessa perheessä yhteensä 2hlö 3600€ vuodessa. Ei sekään mikään kultakaivos varsinaisesti ole, koska koroista jää silti ainakin 70% itselle maksettavaksi...

Vierailija
170/281 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

246:n kotona herkutellaan!

Vierailija
171/281 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 3 lapsen äitinä, mies töissä ja minä kotona, haluaisin kuulla säästövinkkejä. Siis jos todella lidlistä saa tuorekalaa ja muutakin terveellistä ravintoa, niin miksen vaihtaisi prismaa/s-markettia siihen?! mutta haluaisin kuulla juurikin että mitä esimerkiksi syötte viikolla? millaisia aterioita ja kuinka usein? mitä välipalaksi?

Meillä syödään esim näin:

Ma: uunimakkara, keitetyt kasvikset, muusi, salaatti + marjajälkkäri( esim kiisseli/rahka)

Ti: uunikala, salaatti, uudet perunat + jäätelö

Ke: jauhelihakeitto, sämpylät/patonki+ pannukakku (hillo, kermavaahto)

To: Ruokainen salaatti, esim kinkku, kala, kana, kokojyväleipää + hedelmäpiirakka

Pe: Possun pihvit, palloperunoita tai pastaa, kastike, salaatti + karkit ( namipäivä)

La: jauhelihamakaronilaatikko + kasvikset + kakkua

Su: ulkonasyönti tai jotain muuta

Leivoin itse todella paljon 2-4krt viikossa ja useammin jos meille tulee vieraita. Tässä listassa oli siis vain esimerkkiä ja meillä syödään kaksi-kolme lämmintä ruokaa päivässä ( usein iltapalakin on lämmin ruoka, mutta pienempi, esim pyttipannua jne )

En tiedä miten meidän perhe voisi elää 300eurolla kuussa sillä olen huomannut että jo peruselintarvikkeet maksavat, sekä leivonta, ei sokeri, jauhot, kermat ole ilmaisia todellakaan :O

Joten ap:lta ottaisin säästövinkkejä sekä muiltakin mielellään sillä meidän ruokalasku tälläkaavalla on 700-850e/kk tosin sisältää vaipat kahdelle sekä pesuaineet ja erikoismaitoa kahdelle ( toisella korvike )

Vierailija
172/281 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta ehtii leipoa ja tehdä niin paljon...

siis kadehdittavan ihanaahan tuo on

Vierailija
173/281 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneskohan mahtoi olla...

Täällä tulot verojen jälkeen n.1100e, asumiskustannukset 650e ja silti jää helpostikin vielä säästöön laskujenkin jälkeen... Lapsikin on. Kai se riippuu mihin ja miten sitä rahaa kuluttaa...

Minun yksin asuvan velattoman ihmisen nettotulot ovat vaivaiset 1500€ kuukaudessa ja asumiskulut 300€ kuukaudessa.

Ja ei kyllä mitään jää säästöön.

Vierailija
174/281 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi itse käyttää kertiksiä ne aiheuttaa hiivaa. Lapsella oli tarkoitus aloittaa kestojen käyttö, mutta laskin ettei se juuri kannata taloudellisesti, uudet on kallis hankinta ja jäävät lyhyen ajan kuluttua pieneksi ja pitäisi ostaa taas uudet, tulisiko edes ostettua kerralla sopivan mallisia? Lapsilukumme on tässä.

Samaten joudumme joka tapauksessa tyhjennyttämään sekajäteastian 1krt/kk kun pidempää tyhjennysväliä ei saa, harmittaisi maksaa 1-2 pussista koko astiallisen tyhjennystä. Nytkään pienin jäteastia ei ole läheskään täysi, kun roska-auto tulee.

Me maksetaan pankille 880€/kk asutaan 180m2 uudessa talossa, pihassa 90m2 uusi lämmin autotalli/varasto ja rantasauna.

Tontti on 5ha, lähimpään kaupunkiin on 10km.

Tuolla hinnalla ei vuokrata perheasuntoa kuin jostain hikisestä lähiöstä hissittömän kerostalon ylimmästä kerroksesta.

Miksi siis emme asuisi viihtyisästi?

Onko pienituloisen asuttava vaatimattomasti?

Rahaa tulee tilille suurinpiirtein sama kuin ap:lle ja ne riittää kaikkeen tarpeelliseen. Velaksi ei eletä eikä pummata keltään. Säästöön ei jää oikeistaan mitään, muutama kymppi menee vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen ja rahastoon/kk. Veronpalautuksia tulee ihan kiitettävästi, ne käytetään isompiin investointeihin.

3-4 vuoden kuluttua palaan työelämään ja rahaa jää enemmän käteen, sitten lyhennellään talolainaa enemmän.

Talon olemme itse rakentaneet, joten emme ole maksaneet siitä ylihintaa, tontti on ennakkoperintöäni.

Hölmöähän se olisi asua ahtaasti ja epämukavasti vuokralla kerrostalossa ja säästää silloin kun lapset ovat pieniä ja tarvitsevat tilaa touhuta. Sinä aikana hintojen nousu syö säästöt ja vuokranantaja nettoaa suuret rahat.

Kyllä meilläkin hirvitti aluksi, kun tein budjettia että miten meidän tulot riittää, näytti siltä ettei riitä mitenkään, mutta ihan omillamme kuitenkin toimeen tullaan eikä lapsiltakaan puutu mitään. Pihimmästikin voitaisiin elää eli jos tiukka paikka tulee niin kiristetään kukkaron nyörejä.

T:176

Vierailija
175/281 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pienillä tuloilla on erinomaisesti varaa asua omassa talossa, kun tulot ovat väliaikaisesti pienet (eli ennen nykyistä tilannetta on tienattu enemmän ja tulotasoa on taas helppo pian nostaa reippaasti) sekä saa perintöjä tms. useita kymmeniä tuhansia.

Ei siis kyse ole niinkään siitä Lidlistä ja säästeliäisyydestä, vaan että todellisuudessa tulot eivät ole pienet kuin lyhyen hetken. Kyllähän sitä elää vaikka 0-tuloilla pari vuotta, jos tulot ennen ja jälkeen ovat hyvät.

Tyhmä minä kun asumme kerrostalossa, kun emme ole tajunneet saada ennakkoperintönä tonttia tai 40000 euroa jostain.

Vierailija
176/281 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi itse käyttää kertiksiä ne aiheuttaa hiivaa. Lapsella oli tarkoitus aloittaa kestojen käyttö, mutta laskin ettei se juuri kannata taloudellisesti, uudet on kallis hankinta ja jäävät lyhyen ajan kuluttua pieneksi ja pitäisi ostaa taas uudet, tulisiko edes ostettua kerralla sopivan mallisia? Lapsilukumme on tässä.

Kestoista sen verran, että käypä kurkkaamassa, että kuinka paljon esim. huutiksessa maksetaan Fuzzi bunz vaipoista ilman imuja ja paljonko ne maksaa imujen kanssa uutena. Ei voi muuta kuin hämmästellä. Jos joku niillä onnistuu tappioa kertakäyttöihin verrattuna tekemään, niin ei voi kuin ihmetellä. Alkusijoitus on toki suuri. Niin ja jos alussa ei jaksa kestoilla, niin hyvin pian voi siirtyä kokoon M, joka ainakin meillä on varmaan nyt jo kahdeksatta kuukautta peräkkäin käytössä. Viime aikoina olen kyllä ihan aatteen takia ostanut kotimaisia, mutta niillä nuo myyntihinnat eivät ole niin suuria.

Kestoileva melba + kestoileva poika, tosin molemmat osittaisia kestoilijoita, kun reissun päällä ei kestoilla

Vierailija
177/281 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se välttämättä tarkoita pelkän kaurapuuron ja tarjousmaksalaatikon syömistä. Kun on hintatietoinen, osaa hyödyntää hyvät tarjouksen jne. Kirppareilta löytää ihan uudenveroisiakin vaatteita. Ynnä muuta.

MUTTA nuo asuntolainalaskelmat ei kyllä mene minun järkeeni.

En jaksanut lukea kaikkia viestejä, jäi vähän epäselväksi että mikä olikaan se lainasumma. Mutta laina-aika taitaa olla ihan älyttömän pitkä. Mikähän pankki tuollaisia myöntää? Ja korkojen määrä on ihan älytön. Jos tuo olisi totta, ap on pankin vuokralainen aika pitkään, laina ei lyhene ihan lähitulevaisuudessa.

Plus että vielä jää säästöön...? Mihin te säästätte? Rahastoihin vai tilille?

Lidl ei minustakaan ole mikään äärettömän halpa kauppa. Käyn siellä joskus vaihtelun vuoksi, sieltä saa jotain ihan hyviä tuotteita mitä muualla ei ole, mutta enpä tiedä halpuudesta. S-kaupasta ainakin meilläpäin saa ruokia aika hyvään hintaan. Onneksi pääkaupunkiseudulla on valinnanvaraa kaupoissa.

Jos ap olisi tarkka rahoistaan, luopuisi hän toisesta autosta ja käyttäisi rahat asuntolainan lyhennyksiin. Se vanha hokema, että verotuksen vuoksi kannattaa pitää asuntolainaa, ei välttämättä ihan tuota tarkoita...

Vierailija
178/281 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 3 lapsen äitinä, mies töissä ja minä kotona, haluaisin kuulla säästövinkkejä.

Meillä syödään esim näin:

Ma: uunimakkara, keitetyt kasvikset, muusi, salaatti + marjajälkkäri( esim kiisseli/rahka)

Ti: uunikala, salaatti, uudet perunat + jäätelö

Ke: jauhelihakeitto, sämpylät/patonki+ pannukakku (hillo, kermavaahto)

To: Ruokainen salaatti, esim kinkku, kala, kana, kokojyväleipää + hedelmäpiirakka

Pe: Possun pihvit, palloperunoita tai pastaa, kastike, salaatti + karkit ( namipäivä)

La: jauhelihamakaronilaatikko + kasvikset + kakkua

Su: ulkonasyönti tai jotain muuta

Säästövinkkejä...

Teillä syödään paljon herkkuja, ihan joka päivä. Niistä vois hiukan tinkiä, niin olisi terveellisempääkin. Pannari ilman kermavaahtoa. Jätskin tilalla banaani. Kakkua vaan juhlapäivinä. Piirakkaa pienempi pala, niin riittää useammaksi päiväksi. Herkut maksaa ruokalaskussa aikas paljon, yhden hedelmärahkan hintakin on useampia euroja.

Itse en käytä koskaan valmiita perunapakasteita, esim. palloperunoita. En pidä niistä ja niissä on paljon lisäaineita. Mieluummin ihan tavallista perunaa. Yleiskoneella saa kivasti suikaletta, esim. kiusauksiin. Hätävarana valmiit perunapalasteet on kyllä hyviä.

Säästöä tulee, jos pystyy yhtään itse kasvattamaan kasviksia. Marjat kannattaa käydä hakemassa metsästä ja pellolta. Itse pakastan mansikkaa pakastimen täyteen kesällä. Samoin mustikkaa ja puolukkaa. Puolukasta saa esim. vispipuuron "herkutteluun".

Aamuisin meillä syö koko perhe kaurapuuroa marjoilla, koska pidetään siitä. Tulee paljon edullisemmaksi kuin jugurtit, myslit ja leivät.

Pyrin myös ostamaan tarjouksesta lihoja ja -50% tuotteita, joissa on päiväys menossa vanhaksi. Ne vaan pitää käyttää heti tai sitten laittaa pakkaseen.

Ruuat kannattaa suunnitella etukäteen ja käydä vaan kerran viikossa kaupassa. Silloinkin säästyy, kun harkitsee tarkkaan etukäteen ostokset.

Joskus kannattaa tehdä säästöbudjetti vaikkapa viikoksi ja pyrkiä ostamaan viikon ruuat vaikkapa 100€:lla. Silloin tulee oikeasti mietittyä ruokalajeja ja vertailtua hintoja ja pystyy miettimään, voisiko sitä ruokalaskua oikeasti pienentää pysyvästi.

Vierailija
179/281 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin mielestäni teillä menee aika paljon rahaa ruokakauppaan ottaen vielä huomioon, että kaksi lapsista on vaippaikäisiä=kulutus on pientä.

Minulla meni kauppaan muutama vuosi sitten enemmänkin kuin sinulla ja meillä oli vain yksi lapsi, nyt meitä on 2+2 ja kauppaan menee noin 600 euroa/kk.

- ensiksikin jätin pääosin turhat herkut pois, enkä tarkoita vaan namia vaan ostin monia erilaisia juustoja yms ja nyt ostan vaan esim fetaa salaattiin.

- Vaihdoin pienet jugurttipurkit litran pakkauksiin.

- Lopetin lähes kokonaan tuoremehujen oston, nyt teen osan mehuista itse ja loput teen tiivisteestä.

- Kerään/ostan isot määrät marjaa pakkaseen, josta teen vispipuurot ja jälkkärit.

- talous ja wc paperit sekä vaipat ostan nykyisin Lidlistä (muuten Prisma) koska niissä oikeasti säästää.

jne jne. Pikkuasioista on tullut yhteensä iso säästö kuukaudessa.

- Ruoat on meillä samantyyppisiä kuin teilläkin, en käytä mitään eineksiä, enkä paljon puolivalmisteitakaan.

Vierailija
180/281 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en tiedä nyt meidän normaaleja ruokamenoja, kun perheemme tilanne on elänyt nyt niin kovasti. Eli perheeseen syntyi vauva 2007, mies vaihtoi työpaikkaa ja työpaikan ruokailut vaihtui, mä en ole ollut töissä ja poika vaihtoi päiväkodista kouluun. Silloin kun meitä oli kolme ja eleltiin säästäväisesti, niin meni 400, tosin syötiin sitten pesuaineita ja vessapaperiakin. Millään ei kyllä tämän vuoden hinnannousun jälkeen riittäisi tuokaan kolmihenkiselle perheelle, jos syö sellaista ruokaa kuin me. Veikkaisin, että 150 euroa per henki on kuussa aika standardi, jos ruuat syödään kotona (eli euron per ruoka 5x päivässä). Sitten jos osa ruuista tulee päiväkodista tai koulusta, niin euron per ruoka saattaa ruokalasku pienentyä, mutta toisaalta vastaavasti hoitomaksut vesittää sen säästön.

Oletteko muuten joku laskeneet, että paljon ruuan hinta on noussut tänä vuonna? Pitäisi kaivaa joku vanha kuitti esiin ja verrata esim. maidon, jauhon ja jauhelihan hintoja. Ei mitenkään kivat inflaatioprosentit niissä...

Niin ja kauhulla muuten seuraan, että Nordea ja Op nosti juuri primejään, toinen 4,9 ja toinen 5 tasolle ja taatusti tulee muut pian perässä. Ei ole hauskaa alkuperäisen kannalta.