Työkkärin kurssi > ei varaa kulkea, mitä teen? :(
Alkaa tänään, minulla on rahat tämän päivän matkoihin joihin menee 38€. Minut laitettiin siis kurssille 50 km:n päähän.
Työmarkkinatuki maksetaan ensi viikolla, sosiaalitoimistolta yritin pyytää rahaa matkoihin, mutta hakemukseni hylättiin koska saan kurssin ajalta korotettua työmarkkinatukea 9€/pvä (ei paljon lämmitä kun saan rahan vasta kurssin jälkeen..)
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 07:58"]Minä kysyisin kurssin vetäjältä, mitä tehdään. Tai onko hänellä lainata rahaa. Onko sinulla mahdollista yöpyä kurssipaikalla. Viikonhan nukkuu vaikka puiston penkillä. Mutta oikeasti ajateltuna, minusta kurssinjärjestäjän pitäisi miettiä myös tästä näkökulmasta asiaa. Työttömällä ei ole välttämättä laittaa rahaa satoja euroja kurssin takia.
[/quote]
No kurssin vetäjä ei taatusti lainaa rahaa. Olin yhdessä vaiheessa vetämässä kielikursseja pitkäaikaistyöttömille ja joka kurssilla olisi ollut joku rahanvippaaja. Ei kurssin ope, jonka omakaan palkka ei päätä huimaa, ole mikään pikavippitoimisto.
Onko sulla polkupyörää? Onhan tuo aika matka, mutta kai sen kerran pari tekisi pyörällä. Eikö netissä ole sivustoja, joista voi yrittää saada kyytiä joltain samaan suuntaan menevältä?
Ehkä jostain lähistöltä on joku muu menossa samaan paikkaan. Ota yhteyttä kurssin vetäjään jos olisi jokin kimppakyytimahdollisuus.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:10"]Kurssi olisi lähempänä, jos ei hallintoa keskitettäisi. Tiedän monta työtöntä, jotka eivät pääse kurssille, koska julkisilla kuluvälineillä 50 km matkaan menee 4 tuntia suuntaansa eli olisivat perillä 11.00 ja lähtisivät poispäin 13.00. Mutta tämä ei ole työkkärin ongelma vaan eduskunnan, työkkäri vain toteuttaa ohjeita.
[/quote]
No kai siellä työkkärissä pitää katsoa, että laitetaan ihminen kurssille, jonne on mahdollisuus päästä julkisilla kurssin alkamisajaksi perille?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:17"]
Siis voiko asia todella olla noin? Pitkä ja kallis matka kurssille, työttömällä ei ole siihen rahaa, joten laitetaan karenssille niin ettei ainakaan ole rahaa? Olen varmaan aivan naiivi mutta jotenkin tuntuu, että ei kai se nyt voi sivistysvaltiossa noin mennä? :O
[/quote]
Siis nehän tekee nykyään kaikkensa jotta saisivat sysättyä mahd.palj. ihmisiä karenssille. Nykyään kun pitää säästää.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:17"]Siis voiko asia todella olla noin? Pitkä ja kallis matka kurssille, työttömällä ei ole siihen rahaa, joten laitetaan karenssille niin ettei ainakaan ole rahaa? Olen varmaan aivan naiivi mutta jotenkin tuntuu, että ei kai se nyt voi sivistysvaltiossa noin mennä? :O
[/quote]
Kafkamaista, suorastaan. Mutta niiden tarkoitus siellä työkkärissä on siivota tilastoja ja sääliä julkista rahaa, ei ajatella yksilön etua.
Siis ymmärsinkö oikein? Ap on ollut kotihoidontuella? Eli oletettavasti kuviossa on vielä lapsi/lapsia. Nukkuvatko hekin puistonpenkillä tai ladoissa kuten entisaikaan? Kuten joku neropatti täällä esitti. Pitäsi siis kehityksessä taantua takaisin johonkin huutolaisaikaan? Ja jälleen: muistakaa kiittää kokoomusta ensi vaaleissa. Keräämme pellepuoleen satoa täällä itse kukin.
Minä soittaisin sossuun. Heidän tulee tuo maksaa, koska todellisuudessa sulla ei ole rahaa käytössä.
Ei tässä nyt joku täsmää. Sinun olisi pitänyt hakea toimeentulotukea jo viime kuussa, jos sait palkkaa vain 600€. Tee valitus vai onko sen nyt oikaisuvaatimus siitä sossun päätöksestä ja lainaa jostain matkarahat. Ihan sama, mitä viime kuussa olet saanut, kun on laskettava rahat pitemmälle ajalle - mutta myös menot viime kuussa!
Tee hakemuksessasi selväksi se, että joudut hakemaan tukea vielä enemmän kun ei ole varaa käydä kurssilla.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:17"]
Siis voiko asia todella olla noin? Pitkä ja kallis matka kurssille, työttömällä ei ole siihen rahaa, joten laitetaan karenssille niin ettei ainakaan ole rahaa? Olen varmaan aivan naiivi mutta jotenkin tuntuu, että ei kai se nyt voi sivistysvaltiossa noin mennä? :O
[/quote]
Tervetuloa todellisuuteen.Näin se vaan menee.Ei suomi mikään sivistysvaltio ole.Eikä se rajoitu vaan työttömien kohteluun.
Menet sinne työkkäriin ja alat räyhätä ja kiroilla. Et nöyristele. Niin ne muutkin saa tahtonsa läpi, kokemusta on.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:27"]
Minä soittaisin sossuun. Heidän tulee tuo maksaa, koska todellisuudessa sulla ei ole rahaa käytössä.
[/quote]
Sossu maksaa kaiken viiveellä, jos nyt ylipäätään maksaa. Ei auta ap:ta. Hän on sitäpaitsi jo hakenut sieltä apua matkakustannuksiin ja sai kielteisen päätöksen.
Ihan hirveää, miten ihmisiä syöstään tässä maassa nyt kurjuuteen liukuhihnalta. Tuota työkkärin omaa "karenssikikkailua" olen epäillyt jo pitkään. Ihminen laitetaan niin ahtaalle, että lopulta murtuu ja PAM karenssi päälle. No ei tuosta luukutuksesta luulisi olevan mitään hyötyä. Siirtyvät sitten sossun elätettäväksi. Eli näin ei tosiaan työttömyyttä tai ihmisten kurjistumista korjata, eikä myöskään säästetä tai lisätä valtion rahoja.
Ihme, että siellä pelleparlamentissa pääministerikin keekoilee joka päivä uutisissa jossain kissanristiäisissä. Ei ole näköjään mitään käsitystä siitä, mitä kentällä tapahtuu. Miten heidän sekoilunsa nyt vaikuttaa tavallisten ihmisten arkielämässä. Vihreiden Outi Alanko-Kahiluotokin kävi tutustumassa Helsingin työvoimakeskukseen ilmeisesti laput silmillä. On niin upeasti hoidettu pitkäaikaistyöttömien ongelmat. Kattia kanssa! Samallainen karenssikikkailu voimassa sielläkin. Että nyt on monella tiedossa oikea luukkuleikki noiden kolmen tahon välillä. Hyvin on kunnostautunut valtakunnan johto politiikkaan, jossa ongelmia siirrellään hurskaasti toivoen, että ne sitten jotenkin lakkaisivat olemasta.
Eiks siellä voi käyttää seutulippua? Kallista sekin kyllä, mutta vähemmän kallista. Jos se rahaa tulee jälkikäteen niin sit pitää vaan lainata. Pienempi paha sekin, kuin puolen vuoden karenssi.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:11"]
Kyllä entisaikaan vaan hiihdettiin kouluunkin kesät talvet ja varmaan nukuttiinkin halkovajassa. Miksi ei siis nykyään minä vaan kysyn?
[/quote]
Ai hiihdettiin kesälläkin? Älä puhu p:tä. Eikä taida enää löytyä oikein mistään niitä "halkovajoja" ja jos löytyykin, niin omistaja tekee poliisihälytyksen murrosta. Että tervetuolla vuoteen 2014.
Asutko jossain syrjäseudulla? Siis onko tuo 50 km päässä oleva paikka lähin mahdollinen.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:11"]
Kyllä entisaikaan vaan hiihdettiin kouluunkin kesät talvet ja varmaan nukuttiinkin halkovajassa. Miksi ei siis nykyään minä vaan kysyn?
[/quote]
Ai hiihdettiin kesälläkin? Älä puhu p:tä. Eikä taida enää löytyä oikein mistään niitä "halkovajoja" ja jos löytyykin, niin omistaja tekee poliisihälytyksen murrosta. Että tervetuolla vuoteen 2014.
[/quote]
Hanki itsellesi huumorintaju. Ohis
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:53"]
Eiks siellä voi käyttää seutulippua? Kallista sekin kyllä, mutta vähemmän kallista. Jos se rahaa tulee jälkikäteen niin sit pitää vaan lainata. Pienempi paha sekin, kuin puolen vuoden karenssi.
[/quote]
Ei kaikkialla Suomessa ole mitään seutulippua. Tai jos on, niin se saattaa olla pelkkä kuukausikortti, ei kertalippu. Ja jos AP:lla ei ole varaa maksaa viikon kertalippujakaan, niin millä rahalla hän hankkisi seutulipun sitten?
Tuohan kuulostaa lähes laittomalta. Ylläpitokorvaus, jolla pitäisi kattaa kulkemiset+syömiset on 9e/päivä= viideltä päivältä 45e. Eihän se riitä kuin nippa nappa yhden päivän kustannuksiin ap:n tilanteessa.
Mitenköhän työkkärille voitaisiin opettaa uudelleen kohtuullisuutta työttömän ihmisen kohtelussa? Koulun penkille ne ääliöt sieltä joka iikka.