Työkkärin kurssi > ei varaa kulkea, mitä teen? :(
Alkaa tänään, minulla on rahat tämän päivän matkoihin joihin menee 38€. Minut laitettiin siis kurssille 50 km:n päähän.
Työmarkkinatuki maksetaan ensi viikolla, sosiaalitoimistolta yritin pyytää rahaa matkoihin, mutta hakemukseni hylättiin koska saan kurssin ajalta korotettua työmarkkinatukea 9€/pvä (ei paljon lämmitä kun saan rahan vasta kurssin jälkeen..)
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:03"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:11"]
Kyllä entisaikaan vaan hiihdettiin kouluunkin kesät talvet ja varmaan nukuttiinkin halkovajassa. Miksi ei siis nykyään minä vaan kysyn?
[/quote]
Ai hiihdettiin kesälläkin? Älä puhu p:tä. Eikä taida enää löytyä oikein mistään niitä "halkovajoja" ja jos löytyykin, niin omistaja tekee poliisihälytyksen murrosta. Että tervetuolla vuoteen 2014.
[/quote]
Hanki itsellesi huumorintaju. Ohis
[/quote]
Onpas hulvattoman hauskaa. Just joo.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:12"]
Kyllä entisaikaan vaan hiihdettiin kouluunkin kesät talvet ja varmaan nukuttiinkin halkovajassa. Miksi ei siis nykyään minä vaan kysyn?
[/quote]
Ai hiihdettiin kesälläkin? Älä puhu p:tä. Eikä taida enää löytyä oikein mistään niitä "halkovajoja" ja jos löytyykin, niin omistaja tekee poliisihälytyksen murrosta. Että tervetuolla vuoteen 2014.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos ottaa kaiken kirjaimellisesti niin elämä voi käydä raskaaksi. Ei minulla ollut siinä vaikeuksia ironiaa nähdä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:08"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:21"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:10"]Kurssi olisi lähempänä, jos ei hallintoa keskitettäisi. Tiedän monta työtöntä, jotka eivät pääse kurssille, koska julkisilla kuluvälineillä 50 km matkaan menee 4 tuntia suuntaansa eli olisivat perillä 11.00 ja lähtisivät poispäin 13.00. Mutta tämä ei ole työkkärin ongelma vaan eduskunnan, työkkäri vain toteuttaa ohjeita. [/quote] No kai siellä työkkärissä pitää katsoa, että laitetaan ihminen kurssille, jonne on mahdollisuus päästä julkisilla kurssin alkamisajaksi perille?
[/quote]
Ei pidä. Ja miksi pitäisi? Työttömällä työnhakijalla on velvollisuus ottaa töitä vastaan työssäkäyntialueella ja valmennus/työvoimakoulutus rinnastetaa työhön. Työmarkkinatuki ei ole vastikkeetonta, sen vastapainoksi on pyrittävä työllistymään.
[/quote]
Vedä nyt koksu itsesi kiikkuun. Ihan oikeesti. Kukaan ei jää kaipamaan.
En mäkään keksi kuin että sun täytyy lainata se raha.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:03"]Asutko jossain syrjäseudulla? Siis onko tuo 50 km päässä oleva paikka lähin mahdollinen.
[/quote]
No hei, kaikki ei voi asua Helsingin keskustassa.
Toisaalta lainaa ei voi lain mukaan pakottaa ottamaan.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:21"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:10"]Kurssi olisi lähempänä, jos ei hallintoa keskitettäisi. Tiedän monta työtöntä, jotka eivät pääse kurssille, koska julkisilla kuluvälineillä 50 km matkaan menee 4 tuntia suuntaansa eli olisivat perillä 11.00 ja lähtisivät poispäin 13.00. Mutta tämä ei ole työkkärin ongelma vaan eduskunnan, työkkäri vain toteuttaa ohjeita. [/quote] No kai siellä työkkärissä pitää katsoa, että laitetaan ihminen kurssille, jonne on mahdollisuus päästä julkisilla kurssin alkamisajaksi perille?
[/quote]
Ei pidä. Ja miksi pitäisi? Työttömällä työnhakijalla on velvollisuus ottaa töitä vastaan työssäkäyntialueella ja valmennus/työvoimakoulutus rinnastetaa työhön. Työmarkkinatuki ei ole vastikkeetonta, sen vastapainoksi on pyrittävä työllistymään.
[/quote]
Miten otat vastaan työtä paikasta, jonne et pääse? Jos ei ole varaa bensaan ja julkisten vuorot menee niin urposti, ettei työpaikalle pääse työajan alkuun mennessä?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:19"]Toisaalta lainaa ei voi lain mukaan pakottaa ottamaan.
[/quote]
No mitä muita vaihtoehtoja on, laina tai karenssi? Virkamiehet toimii niin hitaasti, että tosta tuskin saa valitusta käsittelyyn ennen kuin karenssi jo päällä.
Jännä ettet saanut apua matkoihin. Mun tuttava, yh opiskelija, jolla luottotiedot menneet, sai avustusta bensaa että pääsi kouluun toiselle paikkakunnalla.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:18"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:03"]Asutko jossain syrjäseudulla? Siis onko tuo 50 km päässä oleva paikka lähin mahdollinen. [/quote] No hei, kaikki ei voi asua Helsingin keskustassa.
[/quote]
Asun 500 km Helsingin keskustasta ja erilaisa työkkärin kursseja järjestetään tuossa reilun kilometrin säteellä jatkuvasti.
Miten ihminen voi hoitaa jostain metsän keskeltä mitään muitakaan asioitaan jollei ole varaa käydä viittä päivää siellä 50 kilsan päässä?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:11"]Pikavippi
[/quote]
Tätä on alapeukutettu, vaikka se on ihan varteenotettava vaihtoehto, koska löytyy löytyy useampia vippifirmoja, jotka antavat ensimmäisen lainan ilmaiseksi. Nostat rahat ja maksat ensiviikolla pois.
Matkakuluthan sinulle korvataan
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:14"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos ottaa kaiken kirjaimellisesti niin elämä voi käydä raskaaksi. Ei minulla ollut siinä vaikeuksia ironiaa nähdä.
[/quote]
Eikä minulla.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:11"]Pikavippi [/quote] Tätä on alapeukutettu, vaikka se on ihan varteenotettava vaihtoehto, koska löytyy löytyy useampia vippifirmoja, jotka antavat ensimmäisen lainan ilmaiseksi. Nostat rahat ja maksat ensiviikolla pois. Matkakuluthan sinulle korvataan
[/quote]
Siis työttömän pitää tehdä velkaa vastineeksi jostain kurssista, joka ei todennäköisesti johda mihinkään? Ja kuten todettu 45e ei korvaa kuin yhden päivän matkakulut ap:n tapauksessa. Kulukorvaus on 9e/päivä ja sillä tulisi kattaa myös ruokamenot kurssin aikana.
On kurssin etäpäivä, piti etsiä tettipaikka. Koko 6h aikaa, meni 5min googlettaa jokin lounasruokala, puhelun kesto 5min, huomenna kirjottaa paperit ja se siitä. Ansaittu päivä 42e+9e kulukorvaukset 10min työllä.. että ei nää kurssit niin raskaita ole
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:36"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:14"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:12"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:03"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:59"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:11"] Kyllä entisaikaan vaan hiihdettiin kouluunkin kesät talvet ja varmaan nukuttiinkin halkovajassa. Miksi ei siis nykyään minä vaan kysyn? [/quote] Ai hiihdettiin kesälläkin? Älä puhu p:tä. Eikä taida enää löytyä oikein mistään niitä "halkovajoja" ja jos löytyykin, niin omistaja tekee poliisihälytyksen murrosta. Että tervetuolla vuoteen 2014. [/quote] Hanki itsellesi huumorintaju. Ohis [/quote] Onpas hulvattoman hauskaa. Just joo. [/quote] Jos ottaa kaiken kirjaimellisesti niin elämä voi käydä raskaaksi. Ei minulla ollut siinä vaikeuksia ironiaa nähdä. [/quote] Eikä minulla.
[/quote]
Sittenhän teitä onkin lähes 1,5 henkilöä. Onko kivaa vastailla omiin viestehin?
Eikö suomeen saataisi kehitysapua jostakin? Ihmisethän kuolee nälkään! Eikö rikas ruotsi voisi auttaa suomen köyhiä tai eu?
Itse asuin parin tuhannen asukkaan kylässä opiskelujen jälkeen kun en nyt keksinyt muutakaan paikkaa asua ennen kuin jatkot oli tiedossa, kauppa, pankki ja netti olivat ihan siinä kilometrin päässä. Työkkäri kuitenkin halusi järjestää jonkun työnhaun alkeet -kurssin siellä lähimmässä isossa kaupungissa monen kymmenen kilometrin päässä. Jouduin kaverin luona punkkaamaan pari viikkoa sitten kun en muuten olisi ehtinyt, aamulla jos ensimmäisellä junalla olisi tullut olisin myöhästynyt ja bussit olivat niin että joko myöhästyisin tai olisin kaupungissa aamukuudelta. Jee. Kun se kurssipaikka oli sitten vielä sen kaupungin laidalla, juuri siellä toisessa päässä mistä tulin ja nuo junat ja bussit menivät keskustaan.
ATK-alkeet sentäs järjestettiin siellä omalla kylällä, olipa hyödyllinen kurssi sekin kun olin valmistunut alalle... Mut hei, koska työkkärin tätiä tietokoneet pelottaa niin niiden täytyy pelottaa kaikkia!
Molempien kurssien vetäjät hakkasivat päätä seinään kun juttelin näistä heidän kanssaan, eivät oikein ymmärtäneet työkkärin päätöksiä, miksi kurssia ei voitu järjestää sinne pikkukylälle ja miksi ammattilaisia laitetaan alkeita opettelemaan.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:36"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:14"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:12"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:03"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:59"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:11"] Kyllä entisaikaan vaan hiihdettiin kouluunkin kesät talvet ja varmaan nukuttiinkin halkovajassa. Miksi ei siis nykyään minä vaan kysyn? [/quote] Ai hiihdettiin kesälläkin? Älä puhu p:tä. Eikä taida enää löytyä oikein mistään niitä "halkovajoja" ja jos löytyykin, niin omistaja tekee poliisihälytyksen murrosta. Että tervetuolla vuoteen 2014. [/quote] Hanki itsellesi huumorintaju. Ohis [/quote] Onpas hulvattoman hauskaa. Just joo. [/quote] Jos ottaa kaiken kirjaimellisesti niin elämä voi käydä raskaaksi. Ei minulla ollut siinä vaikeuksia ironiaa nähdä. [/quote] Eikä minulla.
[/quote]
Sittenhän teitä onkin lähes 1,5 henkilöä. Onko kivaa vastailla omiin viestehin?
[/quote]
Epäluuloinenkin vielä?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:38"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:11"]Pikavippi [/quote] Tätä on alapeukutettu, vaikka se on ihan varteenotettava vaihtoehto, koska löytyy löytyy useampia vippifirmoja, jotka antavat ensimmäisen lainan ilmaiseksi. Nostat rahat ja maksat ensiviikolla pois. Matkakuluthan sinulle korvataan
[/quote]
Siis työttömän pitää tehdä velkaa vastineeksi jostain kurssista, joka ei todennäköisesti johda mihinkään? Ja kuten todettu 45e ei korvaa kuin yhden päivän matkakulut ap:n tapauksessa. Kulukorvaus on 9e/päivä ja sillä tulisi kattaa myös ruokamenot kurssin aikana.
[/quote]
Te-toimisto korvaa matkakulut ja tarvittaessa yöpymiskulut kurssilaisille. Tietysti jos haluaa tehdä asiat mahdollisimman vaikeiksi niin ei ota ilmaista lainaa viikoksi, pariksi, kunnes matkakorvaukset ovat tilillä
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 08:21"]
[/quote]