Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mummun intoilu menee yli

Vierailija
23.09.2014 |

Mitä mieltä olette siitä että mummu:
- siivoaa äidin kodin tämän ollessa laitoksella
- laittaa lapselle huoneen kotiinsa
- hankkii vauvalle pinnasängyn lapsen hoitamista varten
- on ostanut lapselle kotiinsa enemmän leluja kuin vanhemmat lapsen kotiin
- ostaa lapselle kirpparilöytöjä joita lahjoittaa vanhemmille. Lopputulos on se että vuoden vanhan vaatteista puolet on mummulta tai mummulla kotonaan hyllyssä ja puolet vanhempien hankkimia
- on ostanut lapselle pakettikaupalla vaippoja ja ostaa niitä yhä vaikka käytämme lapsella kestoja ja mummu tietää sen. Nyt lahjoittelee niitä vaippoja lapselle kun jäävät muuten pieneksi.
- mummu hoitaa lasta aina pyydettäessä ja haluaisi hoitaa enemmänkin. Lapsi on siellä muutaman tunnin viikossa jotta tapaa mummuaan.

Mitä tälle pitäisi tehdä? Minulla on varaa hankkia tarvikkeet ja lelut lapselleni ja lainata niitä kun lapsi menee mummulle hoitoon. Muutaman lelun ja varavaatteen ymmärtäisin mutta mummu tyrkyttää vaatetta joka kerta käydessämme.

Ja kyseessä on äiti eikä anoppi. Mummulta ei ole ikinä pyydetty mitään lapseen liittyen eikä sovittu lapsen hoitamisesta. Nyt tuntuu että mummu omii lapsen ja haluaa päättää tämän hoidosta, mikä johtaa siihen että lapsi tapaa mummuaan vähemmän kun vanhemmat eivät enää halua olla tekemisissa intoilevan mummun kanssa. Lapsella siis ikää yli vuosi eikä mummun touhu yhtään asetu.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan mun äitisuhde on outo koska äiti eli tämä mummu on ollut psykoottinen kun olin lapsi. Ja en tiedä mikä on normaalia käytöstä. Toinen mummu hoitaa lasta ja neuvoo mutta vihjaa nätisti ja esim. kysyy mitä tarvitaan.

Ja kauniisti on sanottu. Joskus myös ei niin kauniisti kun suojelunhalu ja lapsesta määrääminen puhuu ja mummu esittää outoja juttuja. Mutta noi on siinä rajalla että ne ärsyttää mutten tiedä pitäisikö puuttua.
Tämä mummu haluaa että lapsi käytetään lääkissä kun yskäisee, antaa soseita vieläkin kun pelkää että lapsi voi tukehtua ruuanpalaan jne. Mutta toi tavaraosasto menee yli mun sietokyvyn. Lasta kuitankin kohtelee hyvin joten haluan että heillä on hyvä suhde vaikka minulla ei äitiini olekaan.
ap

Vierailija
42/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini on kuin ap:n tapauksesta. Emme ikinä pääse pois hänen luotaan ilman, että mukana on pari kolme kassia kirppislöytöjä lapselle (hän ei edes välitä näiden löytöjen kunnosta, kunhan on vain pakko ostaa). Lajittelen näistä sitten kotona muutamat käyttöön ja loput kannan UFF:n laatikkoon tms. kirppiksille. Hänen luonaan on valtava kasa lapsille vaihtovaatteita. Varautuu siihen kuin lapset olisivat tulossa kuukaudeksi hänen hoitoonsa, vaikka eivät ikinä ole olleet edes yökylässä (en luota hänen hoitoonsa niin paljoa tietyistä syistä). Ottaisi lapsia hoitoon niin paljon kuin vain antaisimme, mikä on myös meillä johtanut siihen, että hoitokerrat ovat tuon yli-innokkuuden ja inttämisen takia vähentyneet. En jaksa sitä, että kun lasta haetaan hoidosta niin jo siinä ovella alkaa seuraavan kerran inttäminen.

Mummon luona on nukenrattaat, autoradat, pinnasänky ja isommalle jatkettava sänky, kolmipyöränen jne lapsiperheen tavaroita. Ja niitä kirppiseleluja ihan tolkuttomasti - ehjiä ja rikkinäisiä (ei tajua, että vaikka sitä autorataa on hankala koota jos osia puuttuu välistä). Ja ostelee näitä kirppisvaatteita tuleviksi vuosiksi varastoon, lapset ovat nyt noin 100cm tienoilla ja vaatekokoja on jo 140cm asti varastossa.

Mieheni on vuorotyössä ja perheen yhteisiä viikonloppuja on harvakseltaan. Mummo ei tajua, että haluamme olla silloin koko perheen kesken itseksemme ja vetää herneen nenään jos ei näe lapsia. Olen antanut siis vedellä useamman herneen ja poskionteloissa on varasto valmiina. ;)

On ihanaa, että on innostunut mummo. Ja on hienoa, että me saamme tarvittaessa lapsenvahdin vaikka vanhempainillan ajaksi. Mutta meillä on todella niin päin, että emme halua antaa lapsiamme hoitoon niin paljon kuin mummo tinkaa, haluamme viettää heidän kanssaan aikaa itsekin.

Mummo on muutenkin huithapeli hoitaja: hampaat jää pesemättä, saatta itse laittaa ruokaa sisällä, kun lapset huitelevat taloyhtiön piha-alueella kaksistaan (en anna heidän olla kaksistaan ilman valvontaa kotipihallakaan, vähintäänkin on takapihan ovi auki ja siitä näen heidät omalla pihalla), "ei saa" heitä päiväunille joten monesti ne jäävät väliin ja lasten iltakiukku on sitten mitä on, ruokien päivämäärillä ja säilytystavoilla ei ole niin väliä joten homeista leipää voi ihan hyvin tarjota jos leikkaa palan pois, uunipataa voi säilyttää hellan päällä koko päivän tai yön jne. jne.

Lisäksi hän on harras uskovainen ja pitää minua huonona äitinä, koska en iltarukousta lue lapsille. Monet lelut ovatkin uskontoaiheisia, en ole siihen puuttunut, mutta korvani pidän auki, koska en halua samanlaista kokemusta lapsilleni uskonnon tyrkyttämisestä mitä itse sain lapsena.

Ymmärrän ap:ta. Ei ole hyvä, jos isovanhemmat eivät ole lainkaan kiinnostuneita, mutta rasittavaksi käy tuo yli-innokkuuskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole edes mummi vaan olen ollut 6 päivää isotäti. Silti hurahdin jo talvella raskausuutisen kuultuani niin, että Miamissa ostin enemmän vauvanvaatteita kuin vaatteita itselleni ja leluja Nyt tuli ostettua pienet kengät. Lelukaupoissa ja lastenvaateosastoilla katson aina, mitä voisi suvun uudelle tulokkaalle ostaa. Pakko yrittää vähän jarrutella, kun tärkeysjärjestyksessä pienen miehen lähisuvussa on mun edelläni vielä lapsen mummi eli siskoni. Vaan eipä tule lapselta puuttumaan hoitajia, kun jonain päivänä lastenhoitoapua tarvitsevat.

Mutta ymmärrän siis sen, että mummina voi hurahtaa ihan täydellisesti.

Vierailija
44/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isoäidit ei koskaan tee mitään oikein? Yksi ei osta sitä sänkyä ja on siksi huono, toinen ostaa ja on yhtä surkea. Yksi ei hoida - kamala tapaus - ja toinen hoitaa liikaa - se omiin mun vauvan jne.

Vierailija
45/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Minä olen ollut vaan kiitollinen. Ja hurahtaneempi mummu on miehen äiti. Hoidossa ei ole kohta 4kk lapsi ollut, mutta ajateltiin kysyä lähiaikoina että tulisiko mummi hoitamaan, että päästään miehen kanssa ulos syömään. En ole itse käynyt juuri kirpparilla tai vaateostoksilla, suurin osa on tullut mummilta. Eikä tämä ole haitannut. Hän on hommannut kotiinsa sitteriä, leluja, varavaatetta ja jopa kaksi sänkyä, kun lapsenlapsia tuli lyhyen ajan sisään kahdelta pojalta. Minusta on ihana kun autetaan. Olisi itselläkin varaa niihin vaatteisiin, mutta voi laittaa säästöön tai muuhun ne rahat sitten. Tuleepa sieltä aina käydessä mukaan ruokaa ja leipääkin. Ei tulisi mieleenkään valittaa tästä.
Mutta jos ehdottomasti haluat tämän loppuvan, niin sano suoraan.

Vierailija
46/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:10"]

Kuulostaa tutulta. Minä olen ollut vaan kiitollinen. Ja hurahtaneempi mummu on miehen äiti. Hoidossa ei ole kohta 4kk lapsi ollut, mutta ajateltiin kysyä lähiaikoina että tulisiko mummi hoitamaan, että päästään miehen kanssa ulos syömään. En ole itse käynyt juuri kirpparilla tai vaateostoksilla, suurin osa on tullut mummilta. Eikä tämä ole haitannut. Hän on hommannut kotiinsa sitteriä, leluja, varavaatetta ja jopa kaksi sänkyä, kun lapsenlapsia tuli lyhyen ajan sisään kahdelta pojalta. Minusta on ihana kun autetaan. Olisi itselläkin varaa niihin vaatteisiin, mutta voi laittaa säästöön tai muuhun ne rahat sitten. Tuleepa sieltä aina käydessä mukaan ruokaa ja leipääkin. Ei tulisi mieleenkään valittaa tästä. Mutta jos ehdottomasti haluat tämän loppuvan, niin sano suoraan.

[/quote]

Meillä ei asiasta reilusti ja suoraan puhuminen auta. Näkee vain oman kantansa. Olen myös suoraan puhunut ruuan säilyttämisestä liedellä. Ei auta. Tai että lapsille kannattaa antaa ihan kunnon ruokaa, eikä syöttää lettuja ja pullaa alle ja sitten ihmetellä, jos eivät syö kunnolla. Tai että haluamme viettää aikaa oman perheen kesken em. syistä, suuttuu siitäkin. Tai että meillä ei ole tarve neljälle kuratakille samaa kokoa eikä ole tilaa säilyttää vaatteita, jotka menevät päälle ehkä neljän vuoden päästä: olemme epäkiitollisia. Ei ne mummot aina ole niin helppoja tai kunnoita toisen mielipidettä, kauniisti ilmaistua asiaa tai vähemmän kauniista rautalangasta vääntämistä...

t.9

Vierailija
47/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sitä voi mummona tehdä kotonaan, mitä tahtoo. Kun ensimmäisen kerran sai kuulla rajansa, niin sitä oppi: nykyisin en tarjoa lastenhoitoapua, koska minulle on tehty selväksi, mitä ja koska saan tehdä. Selvä, myös minä voin tehdä selväksi, että kotiini ei mahdu lapsia edes käväisemään. Nykyisin tapaan lapsenlapsia perheineen kahvilassa tai leikkipuistossa, mutta ei käy edes mielessä, että kotonani olisi jotain, mikä muistuttaa siitä, että lapset ovat lisääntyneet.

Vierailija
48/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin mun anoppi. Siellä on styroksinen 80-luvun vauvanistuin mummun ja vauvan autoiluihin. On 30 vuotta vanha kiikkerä rottinkikärry sängyksi. On läjäpäin kirppikseltä haalittua tavaraa, omien lasten vanhoja, tutuilta saatuja. Yhteisenä tekijänä se, että kaikki on vanhaa, ja kaikki on mummun luona, eli lapsen kotiin ei anna mitään. Siispä esimerkiksi pulkkailu ja pyöräily ovat vissiin lapselle vain mummolassa tapahtuvaa hupia, kun kerran mummu on ilmoittanut hankkineensa pyörän ja pulkan -itselleen. Anoppi on hankkinut lapselle valtavan määrän roinaa kirppikseltä omaan käyttöönsä, ei mitään uutta tai sellaista joka olisi meille kotiin Anopin luona vauva joutuu nukkumaan isänsä 30 vuotta vanhoissa lakanoissa. Vertailun vuoksi oma äitini: kysyy tarvitaanko jotain, ostaa vasta sitten. Joskus ostaa yllätyksenä vaatteita, uusia, sopivan kokoisia. On ostanut matkasängyn mummolavierailuja varten ja sinne uudet kivat lakanat. Ei panttaa tavaroita vain mummon luona käytettäviksi.

Vierailija
49/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 04:20"]

Mitä mieltä olette siitä että mummu: - siivoaa äidin kodin tämän ollessa laitoksella 

[/quote]

Riippuu siitä miksi äiti laitettiin laitokseen ja onko suunnitelmissa että hän vielä joskus pääsee pois.

Vierailija
50/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiselle on rakennettu sisäinen tarve hurahtaa äitiyteen, niin ei se lopu siihen, että ei voi enää saada itse niitä ihania lapsia. Kun niitä pikkulapsia tulee lähisukuun, niin on tarve sitten hurahtaa niihin. Erityisesti naisella on luonnostaan suuri hoivaamisvietti. Se on säilynyt luonnonvalinnassa, kun se on taannut jälkikasvun säilymisen hengissä ja hyvinvoivana. On luonnotonta estää mummoakin hoivaamasta.

Vierailija
51/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nauti ja anna äitisi hössöttää. Meillä äitini ei välitä eikä tule välittämäänkään tytöstämme joka on itse jo 11 ja tajuaa mistä jää paitsi. Enkä tarkoita tavaroita vaan läheistä turvallista isovanhempaa!

Vierailija
52/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaahan se on kun isoäiti osallistuu. Itseäni vain harmittaa kun ostelee vauvoille kalliita, söpöjä mutta epäkäytännöllisiä merkkivaatteita, kenkiä yms, ja usein vielä liian pieniä. Jäävät sitten käyttämättä, mikä risoo lähinnä minua itseäni.

Vierailija
53/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:24"]

Kuin mun anoppi. Siellä on styroksinen 80-luvun vauvanistuin mummun ja vauvan autoiluihin. On 30 vuotta vanha kiikkerä rottinkikärry sängyksi. On läjäpäin kirppikseltä haalittua tavaraa, omien lasten vanhoja, tutuilta saatuja. Yhteisenä tekijänä se, että kaikki on vanhaa, ja kaikki on mummun luona, eli lapsen kotiin ei anna mitään. Siispä esimerkiksi pulkkailu ja pyöräily ovat vissiin lapselle vain mummolassa tapahtuvaa hupia, kun kerran mummu on ilmoittanut hankkineensa pyörän ja pulkan -itselleen. Anoppi on hankkinut lapselle valtavan määrän roinaa kirppikseltä omaan käyttöönsä, ei mitään uutta tai sellaista joka olisi meille kotiin Anopin luona vauva joutuu nukkumaan isänsä 30 vuotta vanhoissa lakanoissa. Vertailun vuoksi oma äitini: kysyy tarvitaanko jotain, ostaa vasta sitten. Joskus ostaa yllätyksenä vaatteita, uusia, sopivan kokoisia. On ostanut matkasängyn mummolavierailuja varten ja sinne uudet kivat lakanat. Ei panttaa tavaroita vain mummon luona käytettäviksi.

[/quote]

Mä olen muuten itsellenikin haalinut kirppiksiltä ja huutokaupoista vanhoja lakanoita...nämä 30-50 vuotta vanhat lakanat on taivaallisen pehmeitä ja niin moneen kertaan pestyjä, ettei varmastikaan ole enää mitään kemiellisia aineita kuten uudemmissa lakanoissa. Tämä siis ihan sivuhuomautuksena vain.

Mitä noin muutoin tulee kirjoitukseesi, se on aiak ristiriitainen. Paheksut sitä, että anoppisi luona lapsellasi on isänsä vanhoja tavaroita eikä uusia, mutta samaan hengenvetoon paheksut sitä, että ne on anopin luona eikä teillä kotona. Siis haluaisitko sinä ne tavarat vai et? Jos et, niin miksi sua häiritsee se, että ne tavarat on lapsesi käytössä anoppilassa?

Vierailija
54/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mun äidiltä kysyi vääräleukainen tuttava mies että onko heille iltatähteä tulossa kun kävi vanhempieni luona viikko positiivisen raskaustestini jälkeen; oli syöttötuolia, leluja, vaatetta. Tavara oli siis lapsenlasta varten :D hieman nauratti kun kuulin; vanhempani ovat viisikymppisiä.

He itse saivat minut ja sisarukseni nuorina, eikä meillä liikaa rahaa ollut. Nyt haluavat sitten hemmotella ja hoita.. mikäs siinä. Ihanaa kun ovat innoissaan :)

. ja kassikaupalla toi meille tavaraa vaikka yritin vähän toppuutella. ja nyt on helppo kyläillä kun mukaan tarvitsee ottaa vain lapset..

Vierailija
55/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:34"][quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:24"]

[/quote]

Mä olen muuten itsellenikin haalinut kirppiksiltä ja huutokaupoista vanhoja lakanoita...nämä 30-50 vuotta vanhat lakanat on taivaallisen pehmeitä ja niin moneen kertaan pestyjä, ettei varmastikaan ole enää mitään kemiellisia aineita kuten uudemmissa lakanoissa. Tämä siis ihan sivuhuomautuksena vain.

Mitä noin muutoin tulee kirjoitukseesi, se on aiak ristiriitainen. Paheksut sitä, että anoppisi luona lapsellasi on isänsä vanhoja tavaroita eikä uusia, mutta samaan hengenvetoon paheksut sitä, että ne on anopin luona eikä teillä kotona. Siis haluaisitko sinä ne tavarat vai et? Jos et, niin miksi sua häiritsee se, että ne tavarat on lapsesi käytössä anoppilassa?
[/quote]

Häiritsee se, että anoppi ikään kuin turhaan ostaa kaikkea. Jos haluaisi auttaa, kysyisi, mitä vauva tarvitsisi. Nyt hänellä on läjäpäin ihan turhaa tavaraa. Esim siihen turvaistuimeen ei meidän vauva tuu ikinä menemään, sillä se olisi jo vaarallinenkin. Ymmärrän pointin vanhoista lakanoista, mutta nuo ei oo sellaisia laadukkaita, vaan hiutuneita ja komeronhajuisia. Lisäksi anoppi on asunut saastuneessa talossa ja sai käskyn hävittää kaikki tekstiilit, mutta ei tehnyt sitä. Ja vaikkapa tuo pulkka: meidän on ostettava oma, sillä me halutaan, että lapsi pääsee talvella pulkkailemaan omassa arjessaan, ei se ole mikään mummon luona vaan -juttu. Näin on sitten kaksi pulkkaa, joista toinen tarpeeton, eli se mummun. Jos olisi antanut sen meille, niin riittäisi yksi ja mummu olisi hankkinut jotain tarpeellista.

Lisäksi mummu lähettää eteenpäin lupaa kysymättä vauvan kuvat. Seurauksena tästä ei saa enää juuri kuvia, ja ne mitkä saa, pitää olla sellaisia, että ei ole pylly paljaana tms. Ei mun mielestä ole mummun asia levittää lapsen kuvia ympäri nettiä.

Vierailija
56/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:48"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:34"][quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:24"] Kuin mun anoppi. Siellä on styroksinen 80-luvun vauvanistuin mummun ja vauvan autoiluihin. On 30 vuotta vanha kiikkerä rottinkikärry sängyksi. On läjäpäin kirppikseltä haalittua tavaraa, omien lasten vanhoja, tutuilta saatuja. Yhteisenä tekijänä se, että kaikki on vanhaa, ja kaikki on mummun luona, eli lapsen kotiin ei anna mitään. Siispä esimerkiksi pulkkailu ja pyöräily ovat vissiin lapselle vain mummolassa tapahtuvaa hupia, kun kerran mummu on ilmoittanut hankkineensa pyörän ja pulkan -itselleen. Anoppi on hankkinut lapselle valtavan määrän roinaa kirppikseltä omaan käyttöönsä, ei mitään uutta tai sellaista joka olisi meille kotiin Anopin luona vauva joutuu nukkumaan isänsä 30 vuotta vanhoissa lakanoissa. Vertailun vuoksi oma äitini: kysyy tarvitaanko jotain, ostaa vasta sitten. Joskus ostaa yllätyksenä vaatteita, uusia, sopivan kokoisia. On ostanut matkasängyn mummolavierailuja varten ja sinne uudet kivat lakanat. Ei panttaa tavaroita vain mummon luona käytettäviksi. [/quote] Mä olen muuten itsellenikin haalinut kirppiksiltä ja huutokaupoista vanhoja lakanoita...nämä 30-50 vuotta vanhat lakanat on taivaallisen pehmeitä ja niin moneen kertaan pestyjä, ettei varmastikaan ole enää mitään kemiellisia aineita kuten uudemmissa lakanoissa. Tämä siis ihan sivuhuomautuksena vain.

Mitä noin muutoin tulee kirjoitukseesi, se on aiak ristiriitainen. Paheksut sitä, että anoppisi luona lapsellasi on isänsä vanhoja tavaroita eikä uusia, mutta samaan hengenvetoon paheksut sitä, että ne on anopin luona eikä teillä kotona. Siis haluaisitko sinä ne tavarat vai et? Jos et, niin miksi sua häiritsee se, että ne tavarat on lapsesi käytössä anoppilassa? [/quote] Häiritsee se, että anoppi ikään kuin turhaan ostaa kaikkea. Jos haluaisi auttaa, kysyisi, mitä vauva tarvitsisi. Nyt hänellä on läjäpäin ihan turhaa tavaraa. Esim siihen turvaistuimeen ei meidän vauva tuu ikinä menemään, sillä se olisi jo vaarallinenkin. Ymmärrän pointin vanhoista lakanoista, mutta nuo ei oo sellaisia laadukkaita, vaan hiutuneita ja komeronhajuisia. Lisäksi anoppi on asunut saastuneessa talossa ja sai käskyn hävittää kaikki tekstiilit, mutta ei tehnyt sitä. Ja vaikkapa tuo pulkka: meidän on ostettava oma, sillä me halutaan, että lapsi pääsee talvella pulkkailemaan omassa arjessaan, ei se ole mikään mummon luona vaan -juttu. Näin on sitten kaksi pulkkaa, joista toinen tarpeeton, eli se mummun. Jos olisi antanut sen meille, niin riittäisi yksi ja mummu olisi hankkinut jotain tarpeellista. Lisäksi mummu lähettää eteenpäin lupaa kysymättä vauvan kuvat. Seurauksena tästä ei saa enää juuri kuvia, ja ne mitkä saa, pitää olla sellaisia, että ei ole pylly paljaana tms. Ei mun mielestä ole mummun asia levittää lapsen kuvia ympäri nettiä.

[/quote]

Siis tottakai te ostatte kotiinne omat ja mummolassa on omat. Kyllä omien lasteni mummolassakin oli pulkka ja meillä kotona oli pulkka. Muutenkin tykkäsin, ettei mun lasta mummolaan hoitoon viedessäni tarvinnut viedä sinne kuin lapsi. Kaikki muut tavarat vaatteita, syöttötuoleja, pulkkia ja polkupyöriä myöten on aina löytynyt mummolastakin. 

Tuo on toki eri juttu, jos on tutkittu ja todettu asunnossa olevan hometta tms.

Vierailija
57/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:10"]

Kuulostaa tutulta. Minä olen ollut vaan kiitollinen. Ja hurahtaneempi mummu on miehen äiti. Hoidossa ei ole kohta 4kk lapsi ollut, mutta ajateltiin kysyä lähiaikoina että tulisiko mummi hoitamaan, että päästään miehen kanssa ulos syömään. En ole itse käynyt juuri kirpparilla tai vaateostoksilla, suurin osa on tullut mummilta. Eikä tämä ole haitannut. Hän on hommannut kotiinsa sitteriä, leluja, varavaatetta ja jopa kaksi sänkyä, kun lapsenlapsia tuli lyhyen ajan sisään kahdelta pojalta. Minusta on ihana kun autetaan. Olisi itselläkin varaa niihin vaatteisiin, mutta voi laittaa säästöön tai muuhun ne rahat sitten. Tuleepa sieltä aina käydessä mukaan ruokaa ja leipääkin. Ei tulisi mieleenkään valittaa tästä. Mutta jos ehdottomasti haluat tämän loppuvan, niin sano suoraan.

[/quote]

Meillä ei asiasta reilusti ja suoraan puhuminen auta. Näkee vain oman kantansa. Olen myös suoraan puhunut ruuan säilyttämisestä liedellä. Ei auta. Tai että lapsille kannattaa antaa ihan kunnon ruokaa, eikä syöttää lettuja ja pullaa alle ja sitten ihmetellä, jos eivät syö kunnolla. Tai että haluamme viettää aikaa oman perheen kesken em. syistä, suuttuu siitäkin. Tai että meillä ei ole tarve neljälle kuratakille samaa kokoa eikä ole tilaa säilyttää vaatteita, jotka menevät päälle ehkä neljän vuoden päästä: olemme epäkiitollisia. Ei ne mummot aina ole niin helppoja tai kunnoita toisen mielipidettä, kauniisti ilmaistua asiaa tai vähemmän kauniista rautalangasta vääntämistä...

t.9
[/quote]

Sanoinko minä että numero 9 on epäkiitollinen? Sanoinko ap:n olevan epäkiitollinen? En ja en. Se, että minä sanon olevani kiitollinen avusta ei tarkoita että täysin toisessa tilanteessa oleva olisi epäkiitollinen. Ja toki kunnon terveelliset ruuat ivat tärkeitä! Olenko minä mitään sellaisista puhunut? En. Koska en puuttunut juuri sinun tilanteeseesi millään tavalla.

Vierailija
58/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:48"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:34"][quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:24"] Kuin mun anoppi. Siellä on styroksinen 80-luvun vauvanistuin mummun ja vauvan autoiluihin. On 30 vuotta vanha kiikkerä rottinkikärry sängyksi. On läjäpäin kirppikseltä haalittua tavaraa, omien lasten vanhoja, tutuilta saatuja. Yhteisenä tekijänä se, että kaikki on vanhaa, ja kaikki on mummun luona, eli lapsen kotiin ei anna mitään. Siispä esimerkiksi pulkkailu ja pyöräily ovat vissiin lapselle vain mummolassa tapahtuvaa hupia, kun kerran mummu on ilmoittanut hankkineensa pyörän ja pulkan -itselleen. Anoppi on hankkinut lapselle valtavan määrän roinaa kirppikseltä omaan käyttöönsä, ei mitään uutta tai sellaista joka olisi meille kotiin Anopin luona vauva joutuu nukkumaan isänsä 30 vuotta vanhoissa lakanoissa. Vertailun vuoksi oma äitini: kysyy tarvitaanko jotain, ostaa vasta sitten. Joskus ostaa yllätyksenä vaatteita, uusia, sopivan kokoisia. On ostanut matkasängyn mummolavierailuja varten ja sinne uudet kivat lakanat. Ei panttaa tavaroita vain mummon luona käytettäviksi. [/quote] Mä olen muuten itsellenikin haalinut kirppiksiltä ja huutokaupoista vanhoja lakanoita...nämä 30-50 vuotta vanhat lakanat on taivaallisen pehmeitä ja niin moneen kertaan pestyjä, ettei varmastikaan ole enää mitään kemiellisia aineita kuten uudemmissa lakanoissa. Tämä siis ihan sivuhuomautuksena vain.

Mitä noin muutoin tulee kirjoitukseesi, se on aiak ristiriitainen. Paheksut sitä, että anoppisi luona lapsellasi on isänsä vanhoja tavaroita eikä uusia, mutta samaan hengenvetoon paheksut sitä, että ne on anopin luona eikä teillä kotona. Siis haluaisitko sinä ne tavarat vai et? Jos et, niin miksi sua häiritsee se, että ne tavarat on lapsesi käytössä anoppilassa? [/quote] Häiritsee se, että anoppi ikään kuin turhaan ostaa kaikkea. Jos haluaisi auttaa, kysyisi, mitä vauva tarvitsisi. Nyt hänellä on läjäpäin ihan turhaa tavaraa. Esim siihen turvaistuimeen ei meidän vauva tuu ikinä menemään, sillä se olisi jo vaarallinenkin. Ymmärrän pointin vanhoista lakanoista, mutta nuo ei oo sellaisia laadukkaita, vaan hiutuneita ja komeronhajuisia. Lisäksi anoppi on asunut saastuneessa talossa ja sai käskyn hävittää kaikki tekstiilit, mutta ei tehnyt sitä. Ja vaikkapa tuo pulkka: meidän on ostettava oma, sillä me halutaan, että lapsi pääsee talvella pulkkailemaan omassa arjessaan, ei se ole mikään mummon luona vaan -juttu. Näin on sitten kaksi pulkkaa, joista toinen tarpeeton, eli se mummun. Jos olisi antanut sen meille, niin riittäisi yksi ja mummu olisi hankkinut jotain tarpeellista. Lisäksi mummu lähettää eteenpäin lupaa kysymättä vauvan kuvat. Seurauksena tästä ei saa enää juuri kuvia, ja ne mitkä saa, pitää olla sellaisia, että ei ole pylly paljaana tms. Ei mun mielestä ole mummun asia levittää lapsen kuvia ympäri nettiä.

[/quote]

Siis tottakai te ostatte kotiinne omat ja mummolassa on omat. Kyllä omien lasteni mummolassakin oli pulkka ja meillä kotona oli pulkka. Muutenkin tykkäsin, ettei mun lasta mummolaan hoitoon viedessäni tarvinnut viedä sinne kuin lapsi. Kaikki muut tavarat vaatteita, syöttötuoleja, pulkkia ja polkupyöriä myöten on aina löytynyt mummolastakin. 

Tuo on toki eri juttu, jos on tutkittu ja todettu asunnossa olevan hometta tms.
[/quote]

Mummo asuu meistä niin kaukana, että käydään ehkä 4x vuodessa, eikä siellä edes voi pulkkailla (kerrostalo, ei mäkiä). Joo, pitää ottaa nuo vain niin, että mummo ostaa itselleen mitä ostaa, ja ne vauvan oikeat tavarat ostetaan itse. Anopilla kun enemmän mielikuvat ohjaa toimintaa, ei järki. Ja kyllä, hänen asunnossaan oli sellaiset löydökset että kaikki tekstiilit määrättiin hävitettäviksi ja vakuutuksesta uudet, mutta ei hävittänyt näitä vanhoja lastensa omia esim. Siinä menee taas anopin mielikuvat lapsen turvallisuuden edelle.

Vierailija
59/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 09:07"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:48"] [quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:34"][quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 08:24"] Kuin mun anoppi. Siellä on styroksinen 80-luvun vauvanistuin mummun ja vauvan autoiluihin. On 30 vuotta vanha kiikkerä rottinkikärry sängyksi. On läjäpäin kirppikseltä haalittua tavaraa, omien lasten vanhoja, tutuilta saatuja. Yhteisenä tekijänä se, että kaikki on vanhaa, ja kaikki on mummun luona, eli lapsen kotiin ei anna mitään. Siispä esimerkiksi pulkkailu ja pyöräily ovat vissiin lapselle vain mummolassa tapahtuvaa hupia, kun kerran mummu on ilmoittanut hankkineensa pyörän ja pulkan -itselleen. Anoppi on hankkinut lapselle valtavan määrän roinaa kirppikseltä omaan käyttöönsä, ei mitään uutta tai sellaista joka olisi meille kotiin Anopin luona vauva joutuu nukkumaan isänsä 30 vuotta vanhoissa lakanoissa. Vertailun vuoksi oma äitini: kysyy tarvitaanko jotain, ostaa vasta sitten. Joskus ostaa yllätyksenä vaatteita, uusia, sopivan kokoisia. On ostanut matkasängyn mummolavierailuja varten ja sinne uudet kivat lakanat. Ei panttaa tavaroita vain mummon luona käytettäviksi. [/quote] Mä olen muuten itsellenikin haalinut kirppiksiltä ja huutokaupoista vanhoja lakanoita...nämä 30-50 vuotta vanhat lakanat on taivaallisen pehmeitä ja niin moneen kertaan pestyjä, ettei varmastikaan ole enää mitään kemiellisia aineita kuten uudemmissa lakanoissa. Tämä siis ihan sivuhuomautuksena vain.

Mitä noin muutoin tulee kirjoitukseesi, se on aiak ristiriitainen. Paheksut sitä, että anoppisi luona lapsellasi on isänsä vanhoja tavaroita eikä uusia, mutta samaan hengenvetoon paheksut sitä, että ne on anopin luona eikä teillä kotona. Siis haluaisitko sinä ne tavarat vai et? Jos et, niin miksi sua häiritsee se, että ne tavarat on lapsesi käytössä anoppilassa? [/quote] Häiritsee se, että anoppi ikään kuin turhaan ostaa kaikkea. Jos haluaisi auttaa, kysyisi, mitä vauva tarvitsisi. Nyt hänellä on läjäpäin ihan turhaa tavaraa. Esim siihen turvaistuimeen ei meidän vauva tuu ikinä menemään, sillä se olisi jo vaarallinenkin. Ymmärrän pointin vanhoista lakanoista, mutta nuo ei oo sellaisia laadukkaita, vaan hiutuneita ja komeronhajuisia. Lisäksi anoppi on asunut saastuneessa talossa ja sai käskyn hävittää kaikki tekstiilit, mutta ei tehnyt sitä. Ja vaikkapa tuo pulkka: meidän on ostettava oma, sillä me halutaan, että lapsi pääsee talvella pulkkailemaan omassa arjessaan, ei se ole mikään mummon luona vaan -juttu. Näin on sitten kaksi pulkkaa, joista toinen tarpeeton, eli se mummun. Jos olisi antanut sen meille, niin riittäisi yksi ja mummu olisi hankkinut jotain tarpeellista. Lisäksi mummu lähettää eteenpäin lupaa kysymättä vauvan kuvat. Seurauksena tästä ei saa enää juuri kuvia, ja ne mitkä saa, pitää olla sellaisia, että ei ole pylly paljaana tms. Ei mun mielestä ole mummun asia levittää lapsen kuvia ympäri nettiä. [/quote] Siis tottakai te ostatte kotiinne omat ja mummolassa on omat. Kyllä omien lasteni mummolassakin oli pulkka ja meillä kotona oli pulkka. Muutenkin tykkäsin, ettei mun lasta mummolaan hoitoon viedessäni tarvinnut viedä sinne kuin lapsi. Kaikki muut tavarat vaatteita, syöttötuoleja, pulkkia ja polkupyöriä myöten on aina löytynyt mummolastakin. 

Tuo on toki eri juttu, jos on tutkittu ja todettu asunnossa olevan hometta tms. [/quote] Mummo asuu meistä niin kaukana, että käydään ehkä 4x vuodessa, eikä siellä edes voi pulkkailla (kerrostalo, ei mäkiä). Joo, pitää ottaa nuo vain niin, että mummo ostaa itselleen mitä ostaa, ja ne vauvan oikeat tavarat ostetaan itse. Anopilla kun enemmän mielikuvat ohjaa toimintaa, ei järki. Ja kyllä, hänen asunnossaan oli sellaiset löydökset että kaikki tekstiilit määrättiin hävitettäviksi ja vakuutuksesta uudet, mutta ei hävittänyt näitä vanhoja lastensa omia esim. Siinä menee taas anopin mielikuvat lapsen turvallisuuden edelle.

[/quote]

Ok. Mutta anna mummon tosiaan ostaa sinne mitä haluaa, ei ole sinulta millään tavalla pois. Ja voihan lasta joskus mummolassa käydessään vetää pulkassa vaikkapa leikkipuistoon. Ei pulkka ole ainoastaan mäenlaskua vatrten vaan näppärä myös silloin, jos lapsi ei ehkä jaksa kävellä pidempää matkaa eikä ole enää sen ikäinenkään, että olisi rattaita mukana. Sitäpaitsi jopa kouluikäisistä on hauskaa istua pulkassa, kun joku vetää.

Vierailija
60/62 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa lisää lapsia. Eiköhän mummusi sitten jo vähän väsy ja kyllästy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän