IVF / ICSI viikolla 7
Moikka
Olen jo kerran pinoitunut tohon tammikuu -06 pinoo mutta ajattelin, että olisi kiva tehdä oma pino, kun tossa tammikuu pinossa on niin paljon eri aikaa hoitoon menijöitä.
Kopion tähän vielä oman tarinani:
Taustasta sen verran että lapsettomuutta takana neljä vuotta, johon mahtuu pitkien alkuselvittelyjen jälkeen laparotomia ja sen jälkeen alkoivat hoidot.
1. IVF 10/2004 nega
2. IVF 1/2005 nega
3. IVF 6/2005 nega
eka pas 8/2005 ja elämäni ensimmäinen +
mutta ikävä kyllä todettiin viikoilla 6+4 kohdunulkoiseksi ja 7+2
tähystys, jossa poistettiin oikea munajohdin, jossa alkio oli kiinni.
Vasen munajohdin olisi poistettu samalla mutta oli niin kiinnikkeinen,
että ilman avoleikkausta ei olisi voinut poistaa.
Tarkoitus oli siirtyä yksityiselle, koska nyt ne kolme hoitoa on käytetty julkisella mutta suureksi ihmeeksi halusivat julkisella (NKL) tehdä vielä yhden hoidon,niin ja siis Helsingissä.
Sumut alkaa 17.1, pistokset 1.2 ja punktio on viikolla 7. Syön pillereitä endon takia, joten siksi sain tänään tietää aika tarkan aikataulun, voi tietty heittää vielä vähän.
Tässä sitä nyt vaan odotellaan 17. päivää ja silloin saan reseptit sekä aloitan sumut. Muuten fiilikset on ihan hyvät, ainoastaan ärsyttää jo se piikitys vaihe, koska mulla maha turpoaa ja on todella kipeä.
Tsemppiä vaan kaikille ja tulkaahan tähän pinoo kertomaan kuulumisia:)
Päivänsäde72
Kommentit (300)
Tajusin tossa Kutri-Suen kirjoitusta lukiessani ettei minulta otettu verta ollenkaan, ei siis edes yritetty. Onko nyt noin että ne käyttää jonkun muun verta? Toisaalta ei ollenkaan haittaa vaikkei ottaneetkaan, en niin pidä noista piikityksistä, mutta säilyisikö ne alkiot paremmin mun omassa veressä vai onko tuo ihan sama kenen verta se on?
itsellä ihan rauhallinen mieli, jotenkin se että saatiin pakkaseen rauhoittaa mieltä kummasti, se tieto siitä ettei sitä pirunmoista hormonirumbaa tarvii heti aloittaa vaikka tämä hoito ei onnistuiskaan.
mukavaa viikonloppua kaikille ja suuret lohtuhalit mallu-80:lle
Terv: A.N.M ja hyyry pp1
Siis minä olin aivan äimän käkenä tuosta veren ottamisesta. Mihin sitä verta oikein tarvitaan? Multa ei ole ikinä otettu yhdessäkään hoidossa erikseen verta vaikka aina on jotain pakastettu. Voiskohan joku valaista vähän lisää?
Meijuli
Ihan aluksi pahoitteluni, Mallu. Mua tympäsee sun puolesta. Toivotan sulle jaksamista.
Bardolino ja Kutri-Sue; Kivat munamäärät tekin saitte. Toivottavasti moni hedelmöityy ja on hyviä. Itselläni kun oli se 11 munista, mutta saatiin vain 1 alkio.
Mutta, eipä noita munia välttämättä niin montaa tarvitakaan. Kuten huomaamme tapauksista Osse, Caliendre ja Päivänsäde! Aivan tosi upeeta, että saitte alkiot mahoihinne, vaikka lähtöasetelma ei niin kauhean lupaava ollutkaan.
Mä Lugetan myös 3 x 200-millisen päivässä, ja kuuri alkoi siirtoa seuraavana päivänä. Aika hassua, miten erilaisia ohjeita ollaan saatu.
Tarraus- ja Jakautumistoivotuksin Jode Odottamaton ja Aino-Kai pp3(jo3!)
näköjään tämäkin hoitopaikkakohtaista, multa ja kaikilta muiltakin otetaan aina ennen punktiota verta jota tarvitaan siis alkioiden pakastuksessa (äidin verta). Tämmönen vastaus on ollut ja en ole sitä sen kummemmin kysellyt kun oon luullut että on yleinen käytäntö !
Ja nyt kun siis ei saatu sitä verta ja surkuttelin sitä niin labran täti sanoi että ei tämä homma näin pieneen juttuun kaadu.
Rouvia ovat kaikki, jotka ovat ivf:ssä käyneet, virallisesta siviilisäädystä riippumatta! Näin sanon minä... :)
Taas ehtii koneelle, kun miehen mielenkiinto on liimattu tuohon telkkariin ja siellä pyörivään jääkiekkoon. Itse nautiskelin piinispunkkua, koska jossain sitä oli suositeltu. Eli lasillisen punkkua koetan juoda joka ilta, tai koettaminen on enemmän siinä, etten juo enempää... :) olen siis melkoinen punkun ystävä.
Eilen palasin normaaliin elämään siinäkin mielessä, että pääsin vihdoin taas salille. Alkoi olla todella ällö olo, kun ruokailukin meni ihan sekaisin kotona lorviessa. Koetin lukea ohjeet, eikä siinä ollut enää mitään mainintaa, ettei saisi liikkua normaalisti siirron jälkeen, joten uskaltauduin liikkeelle. Oli kivaa! Taas meni muutama tunti, ettei tarvinnut ajatella mahassa köllivää alkiota.
Sellaista olisin kysynyt, että onko muilla edelleen munasarjoissa vihlontaa tai repäisykipuja, esim. noustessa nopeasti seisomaan? Muutaman kerran olen saanut vielä tänäänkin pysähtyä vetämään henkeä, kun tuntuu, että oikealta puolelta jokin repeää. Mies ehdotti, että voisi johtua punktioarpikudoksesta, mutta voiko se niin isoa olla, että siitä tuollaisen vihlaukset johtuvat? Tuntemukset tulevat siis lähinnä äkkinäisissä liikkeissä, ei esim. salilla.
En halua lietsoa oireiden tarkkailua, mutta onko kenelläkään mitään normaalista poikkeavia tuntemuksia? Rinnathan varmaan kaikilla kivistää pregnylin ansiosta, mutta mitä muuta? Alaselkäkipuja? :)
Taidan kuitenkin olla melko täpinöissäni, vaikka yritän itselleni muuta vakuutella... :D
Mulla on ihan normaali olo. Maanantain punktion jälkeen piti kävellä monta päivää varovasti, ettei jalka tärähdä maahan liian voimalla. Tuntu sen verran ikävältä mahassa. Perjantaina vasta kävelin vähän pitemmän matkan ja hain akvaariolampun kasvieni kevätinnostukseksi.
Eilen kyllä vihlo alavastalla pari kertaa terävämmin, mutta se ei tullut äkkinäisen liikkeen seurauksena. Taisin olla netissä. Rankkaa puuhaa. AI, rupes muuten just taas vihloon. Tuntuu vähän suonenvedolta. Alaselkä on hieman kipeä, mutta mulla on kyllä selkä aikoinaan murtunut ja leikattu. Ja rinnat, tosi kipeet ja pingottuneet. Arkuus alkoi heti seuraavana päivänä Puregonin lopettamisesta.
Tsemppiä kaikille!
Odottamaton(?) ja Aino-Kai pp4
Eilen aamulla alkoi hirveä turvotus, maha ei itsessään ole kipeä, tuntuu vaan kuin jättipieru kiertäisi mahassa eikä pääse ulos, maha on pallona.
Illalla oli sitten huipussaan, maha oli niin pinkeä, tuntui kun nahka repeäisi.
No kun pahaaoloa ei ole eikä maha muuten ole ihmeemmin kipeä ja pissakin tulee normaalisti niin toistaiseksi tässä vettä juoden olen päivystykseen menemättä. Jospa se tästä menisi pikkuhiljaa ohi. Olo on tasaisen tukala, ei ole onneksi muuttunut tänään tukalammaksi.
Koskaan ei ole tälläistä punktion jälkeen tullut niin en varmaan osannut nyt alkaa juomaan tarpeeksi. Olihan niitä folleja 20 että olis pitänyt osata varautua....
Meiasin myös pyörtyä vessareissulla ja miehellekin jo sanoin, että jos ei koht ala olo helpottamaan niin saa lähteä viemään mua ensiapuun. Olo kuitenkin hieman helpotti niin, että pystyin joten kuten nukkumaan. Tänään olen lepäillyt ja koittanut etsiä mukavaa asentoa ja junout paljon paljon vettä. Olo on helpottumaan päin. Nyt jo jaksaa istuskellakin. Kävely on kyllä hankalaa. Mulla oli viimeksikin samaan aikaan punktion jälkeen aika tukalaa, mutta ei ihan näin tukalaa kumminkaan. Onneksi ei ollut tänään sitä siirtoa.
Kutrikselle hyperin häätösäteitä -->
En ole ehtinyt koko viikonloppuna konelle ennenkuin nyt, kiirettä pukkaa !
Mulla oli munasarjoissa vihlontaa punktiosta (ke) eiliseen asti, tänään ei ole särkenyt yhtään. Oikeastaa jouduin eiliseen asti ottaamaan panadolia särkyyn mutta onneksi on nyt ohi.
Lääkekuuri korvatulehduksesta loppu perjantain ja tänään alkoi taas huimaus ja kävin lääkärissä. Tulehdus ei ollut vielä kokonaan parantunut ja tänään aloitettiin uusi antibiootti kuuri. Onneksi huimaus ei ole ollut niin rankkaa kuin viime viikonloppuna mutta kumminkin liikkuminen tekee semmosen ihme olon, ihan kuin kännissä:)
Huomiseen siirtoon meneville tsemiä.
Päivänsäde ja Menninkäinen pp2
Ja muiden monisoluisille hillittömiä kissankynsiotteita limakalvosta!
Laskeskelin, että tällä hetkellä meidän Santerin pitäisi olla jo blastokysta ja huomenna olisi sitten kiinnittymisen aika. Vähän erilaista tietoa näyttää olevan netissä, mutta uskotaan nyt vaikka sitten tällaiseen teoriaan... :) Kovasti olen koittanut pientä edelleen kannustaa!
Kiva kuulla, että tuollaiset vihlaisut yms. on ihan normaaleja punktion jälkeisiä, mulla onneksi kivut on olleet tosi vähäisiä. Ehkä se on sit niin, että kun punktio oli vissiin normaalia kivulloisempi, niin vastaavasti jälkikivut ovat vähäisempiä!
Ja odottamattomalle varoituksen sana, ei liikaa surffailua, kun se kerran on noin fyysisesti raskasta! :)
Päivänsäteelle saisi jo koittaa terveet päivät, ei ole kivaa tuollainen jatkuva korvatulehdus.
Itse näin viime yönä kummallisia unia, joissa minulta mitattiin peitepuikon näköisellä vermeellä kuumetta suoraan otsalta ja määrättiin heti sairaslomalle, kun oli 37,4 lämpöä. Taisin kaivata viime viikon " sairaslomaa" enkä olisi halunnut lainkaan tulla töihin... Heräsin tietysti stressaamaan kolmelta, sain nukuttua viiteen asti ja sen jälkeen taisin nukahtaa vasta puoli seitsemältä. No, nyt ollaan jälleen työmaalla.
Tulkaahan siirtovuorossa olevat kertomaan kuulumisia heti, kun niitä on!
Osse ja Santeri pp3 (vasta!)
Viikonloput on taas vietetty...
Punktiokipuja ei oo lauantain jälkeen enää ollu yhtään..oikeestaan pahimmat kivut oli sillon keskiviikkona ja sit torstainakin enää illalla vaan vähän jomotti ja pari särkylääkettä silloin vielä otin. Perjantaina ei enää ollut kuin satunnaista kipua oikealla, jos rehki liikaa..Ja tosiaan lauantaina ei enää oikeestaan sitäkään. Helpolla selvisin tällä kertaa niistä kivuista:O)Yötkin oon saanu nukuttua..
Rinnat on aika kipeet, niin kuin aina oviksen jälkeen..ja masussa nippailee oikeella puolella aina välillä, sekin tyypillinen oviksen jälkeinen oire. Varmaan johtuu nää mun oireet suurilta osin noista lääkkeistä...raskausoireita on turha kai ettiä vielä tässä vaiheessa ;O)Vaikka ainahan niitä kiva on tarkkailla..Tilasin tänään netistä pari (10) raskaustestiä jo odottelemaan..:O)milloinkahan uskaltais testata ekan kerran..??Kannustettu mekin on miehen kanssa joka päivä pikkuista alkiota jakaantumaan ja kiinnittymään, en tiedä onko viesti mennyt perille ;O)toivotaan...
Mä alotin kans ne luget siirto-iltana...yksi 200mg kapseli kolmesti päivässä...näköjään se ei niin tarkkaa sit oo, kun jokainen alottelee eri aikaan..
Bardolino: Joo, ollaan tossa viime lokakuun lopulla vasta muutettu tänne Hämeeseen, joten aika uusia ollaan vielä. Mekin asutaan tässä vähän syrjemmässä keskustasta, mutta kuitenkin Hämeenlinnan puolella. Ja siellä K-HKS:ssa oon ultrissa ym muissa pari kertaa tän hoidon aikana nyt käyny ja hoidon suunnittelussa.Ennen tänne muuttoa asuttiin Tampereen suunnalla..siksi toi TAYS+lääkärit siellä on tuttuja jo ennestään :O) Toivottavasti sait tänään siirrossa ainakin yhden alkion matkaan :O)
Tulkaahan muutkin kertoilemaan siirtokuulumisia ja oireita tietysti :O)!!
koitetaan jaksaa piinailla, caliendre&pieni pp3
Oottehan muistaneet juoda tarpeeksi punktion jälkeen!!! Sillä estetään suht tehokkaasti hyperiä, ettei punktoidut rakkulat pysty keräämään uutta nestettä niin paljoo kun rakko on täynnä ja vie siten tilaa masussa.
Lääkärin mukaan tuo toinen oli erinomainen alkio. Ei olla aikaisemmin saatu kun 3-luokkaa vaan. Pakkaseen ei saatu mitään kun muut 9:stä hedelmöityneestä oli monitumaisia ym.
Mutta olen tyytyväinen. Munasarjojen tilanne oli ok. Muutama rakkula oli imaissut itsensä nestettä täyteen, joten ehkä siksi eiliset kivut.
Nyt on olo kyllä jo paljon parempi. Kolme päivää sain vielä saikkua, kun ei saisi fyysitä hommaa tehdä ja olen vanhainkodilla töissä missä joutuu pakosti menemään kovaa ja nostelemaan paljon asukkaita.
Moikkis Bardolino!
Hienoa, että sait kaksi kyytiläistä mukaasi ja että toista vielä kehuttiin erinomaiseksi!!!! Ilmeisesti sulla ei näissä siirretyissä ollut munisten näkökulmasta ongelmia? Lepää nyt kunnolla ja nesteytä :-)
Eva
Kovin hiljaista on... Ensiksi bardolinolle paljon onnea hyvin onnistuneen siirron johdosta. Ja hyperistä kärsiville paljon nesteytystippoja.
Itellä olo on kohtalainen. Viime yönä heräsin pari kertaa kun alavatsaan koski, sillai samalla tavailla kuin menkoissa. Mitä lie kipuilua ollut. Muutaman kerran on myös mukavasti vihlaissut munasarjoissa, oikein kunnolla. Rinnoissa ei minkäänlaisia tuntemuksia. Piinistelyaikanahan ei sais stressata...ja paskat mulla ollut pari niin stressintäyteistäpäivää kuin vain voi olla. Oon hieman..heh stressaavayksilö. No ei niistä sen enenpää, tilanne jo rauhoittunut.
Mitens on? aiotteko testata ennen virallista testipäivää????
Itse en vielä tiedä. olen kylläkin niin utelias että varmaankin pissin tikkuun ennen aikojani ;-).
A.N.M ja hyyry pp4
ja että nuo mun solut vaan todennäköisesti on suurimmaksi osalta sen laatuisia, että niille ei voi lääkitykselläkään tehdä mitään.
Mutta nythän tämä onnistuu tämä hoito joten ei tarvitse alkaa miettiä luovutettujen solujen käyttöä
ja ihanaa, ettö sulla on kuitenkin joukossa " hyviksiäkin" :-))))
Eva
Täällä ollaan oikeastaan jo luovutettu ennenkuin piinikset ees pääsee alkamaan.
Jälleen hitaat alkiot, elikkä luovutussiittiöiden käyttö ei auttanut. Nyt voi sitten lähes varmuudella sanoa että mun munasolut on paskoja.
Seuraava hoito sitten joko lahja-alkiolla tai lahjamunasolulla, miten sitäkin jaksaa sitten taas puskea läpi !
Vai eikö meitä vaan ole tarkoitettu vanhemmiksi ? Mikä tän kaiken tuskan ja odotuksen tarkoitus on, paljonko pitää kestää ?
Siirrettäväksi saatiin 5- ja 4-soluiset, gradus kakkosta taisivat olla, ei juurikaan kiinnostanut enää.
Rakosta tuli sanomista että oli liian tyhjä, mutta kaippa siellä näkyvyyttä oli vaikka kätilökin murisi tarvitsevänsä apua anturin pitelyssä. Oli tosi mälsää kun oma lääkäri lomalla eikä voinut jutella sen kanssa tilanteesta ja purkaa mieltä, harmittaa sekin.
Tosiaan kun ei näillä hitailla alkioilla ole onnistuttu niin eipä sitä jaksa uskoa että nytkään.
Lugen määrää nostettiin niin että laitan 800mg päivässä.
Minä häippäsen nyt takavasemmalle, kiitoksia tuesta ja kannustuksesta, toivon kaikille plussaa, ehkä se meillekin vielä joskus tulee
t. kutris kera Pullan & Pillin pp0
Hienoa nyt on kaikilla asukit kyydissä, ei muuta kun kiinnittyssäteitä tonni kaupalla kaikille.
Rinnat on mulla vielä aika arat muita oireita en ole vielä huomannut. Testaamisesti sen verran, että itse aijon testata vasta verikoe aamuna, jos silloinkaan. Yleensä mulla on alkanut menkat jo edellisenä päivänä.
Mutta viimeksi pas siirrosta (verikoe pp12) hcg oli 80, niin olin tehnyt apteekin omalla testin edellisenä päivänä ja vielä samana aamuna, niin testi näytti negaa. Vasta pp14 testi näytti plussan eli yllätys oli suuri, kun verikokeen tulos selvisi.
odottamaton: ivf (pitkä), 1 siirretty 15.2., verikoe 27.2. NKL
vichy: ivf (pitkä), 1 siirretty 15.2., verikoe 27.2. NKL
meijuli: icsi (pitkä), 2 siirretty 16.2., verikoe 2.3. Hki Diacor
A.N.M: icsi (pitkä), 1 siirretty 16.2., verikoe 2.3. Hki Diacor
Päivänsäde72: ivf (pitkä), 1 siirretty 17.2., verikoe 1.3. NKL
caliendre: ivf (lyhyt), 1 siirretty 17.2., kotitesti 3.3. TAYS
osborne: ivf (lyhyt), 1 siirretty 17.2., kotitesti 3.3. TAYS
kutri-sue: ivf (pitkä), punktio 17.2. -> 11 solua, siirto 20.2., veritesti 6.2./kotitesti 8.2.
bardolino: ivf (lyhyt), punktio 17.2. -> 12 solua, siirto 20.2. Tre VL
Caro78: ivf (pitkä), piikitys alkoi 2.2., hoito keskeytettiin!
Mallu-80: icsi (pitkä), punktio 15.2. -> 4 solua -> 1 hed., ei jakaantunut