IVF / ICSI viikolla 7
Moikka
Olen jo kerran pinoitunut tohon tammikuu -06 pinoo mutta ajattelin, että olisi kiva tehdä oma pino, kun tossa tammikuu pinossa on niin paljon eri aikaa hoitoon menijöitä.
Kopion tähän vielä oman tarinani:
Taustasta sen verran että lapsettomuutta takana neljä vuotta, johon mahtuu pitkien alkuselvittelyjen jälkeen laparotomia ja sen jälkeen alkoivat hoidot.
1. IVF 10/2004 nega
2. IVF 1/2005 nega
3. IVF 6/2005 nega
eka pas 8/2005 ja elämäni ensimmäinen +
mutta ikävä kyllä todettiin viikoilla 6+4 kohdunulkoiseksi ja 7+2
tähystys, jossa poistettiin oikea munajohdin, jossa alkio oli kiinni.
Vasen munajohdin olisi poistettu samalla mutta oli niin kiinnikkeinen,
että ilman avoleikkausta ei olisi voinut poistaa.
Tarkoitus oli siirtyä yksityiselle, koska nyt ne kolme hoitoa on käytetty julkisella mutta suureksi ihmeeksi halusivat julkisella (NKL) tehdä vielä yhden hoidon,niin ja siis Helsingissä.
Sumut alkaa 17.1, pistokset 1.2 ja punktio on viikolla 7. Syön pillereitä endon takia, joten siksi sain tänään tietää aika tarkan aikataulun, voi tietty heittää vielä vähän.
Tässä sitä nyt vaan odotellaan 17. päivää ja silloin saan reseptit sekä aloitan sumut. Muuten fiilikset on ihan hyvät, ainoastaan ärsyttää jo se piikitys vaihe, koska mulla maha turpoaa ja on todella kipeä.
Tsemppiä vaan kaikille ja tulkaahan tähän pinoo kertomaan kuulumisia:)
Päivänsäde72
Kommentit (300)
Pistän toisen Procrenin perjantaina (jo yksi kuukausi mennyt mummovaivoissa) ja sitten pukkaakin psykologin kanssa juttelua ja ultraa viikoilla 3-4-5 ja punktio vkolla 7.
Olisi varmaankin meidän viimeinen hoito, jos tämäkin menee edellisten malliin niin sitten olisi syksyllä vielä sairaan kallis hoito luovutetuilla munasoluilla, johon ollaan jonotettu nyt 5 kk:tta.
Tässä hoidossa olisi tarkoitus kokeilla myös luovutussiittiöitä, jos vaan saadaan tarpeeksi paljon munasoluja.
v. 2005 tehty kolme Ivf-hoitoa tuloksettomana, joka kerroilla on muutettu lääkitystä ja tapaa, mutta aina sama lopputulos.
Mutta vielä jaksaa uskoa onnistumiseen !
Meillä kans punktio viikolla 7.
Sumuttelun aloitan 14.1. ja eka ultra olis 1.2.
Takana yks inssi ja yks ivf vuodelta -05
Nyt siis vuorossa icsi.
Mulla paha endo, mikä luultavasti syynä tähän lapsettomuuteen. Yritystä takana kolme vuotta.
Heipparallaa! Päivänsäde saa sitten varmaan viereisen petin synnäriltä. Mullakin alkaa sumutus Synarelalla 17.1. Eka lääkärikäynti on samana päivänä. Nyt olen jo syönyt 2 pv Terolutia. Pistely, ilmeisesti Puregonia 150IU/pv alkaa kun piikittelyä on jatkunut pari viikkoa, eli siihen helmikuun alkuun sekin menee. Punktio tehdään näillä näkymin 13. 14. tai 15.2. Nyt mulla on menossa kp17. Onko sulla Päivänsäde mikä aika kierrosta meneillään? Mä toivon vauvoja meille kaikille!!!
Johan meitä on jo monta tässä pinossa. Kiva vaihtaa sitten kuulumisia kun päästään tosi toimiin.
odottamaton; joo mennään tosiaakin saamaan tahtiin, mulle yritetään ajoittaa punktio heti alkuviikkon, koska alkioita viljellään 3 päivää, niin kuin viimeksi punktio oli maanantain ja siirto torstaina, näin saatiin paremmat tulokset vajautumisen suhteen. Mulla on nyt menossa kp13.
Oltiin kavereiden kanssa juhlimassa perjantaina ja vieläkin on tosi huono olo, tuli sitten juhlittua oikein kunnolla. Koko viikonloppu on mennyt ihan pilalle, kun ei ole jaksanut tehdä mitään.
Päivänsäde72
Piti tohon edelliseen kirjottaa, että pistely alkaa kun sumuttelua on jatkunu pari viikkoa. Tietäiskö joku, siirtääkö noi Terolutit menkkoja vai miks mää niitä oikein syön!? Mä tyhmä en tajunnu kysyä hoitsulta kun se soitti ja ilmoitti, että pääsen mukaan IVF:ään. Niitten kun olis pitäny soittaa sairaalasta jo edellisell' viikolla, jos pääsen. En enää odottanut soittoa, ja sitten kun se tulikin, olin ihan puulla päähän lyöty. Pitäis soittaa hoitsulle, mutta töistä on paha soittaa, kun joku aina " salakuuntelee" lähistöllä.
Mä alan olla jo kärsimätön, varsinkin kun mulla ei ole mitään sumuja vaan pelkällä primoluteilla ajoitetaan ne menkat. Luulisin siis, että myös sulle odottamaton on määrätty terot käynnistämään menkat oikeena ajankohtana.
No, primojen nappailu alkaa perjantaina, kai sitten jo vähän tuntuu taas etenemiseltä. Niitä kyllä tulee sitten syötyä 16 päivää. Tää on eka kerta, kun menkkoja varsinaisesti " siirretään" oikeaan ajankohtaan, aiemmin olen syönyt vaan menkkojen käynnistämiseksi ja säännöllistämiseksi. Lääkäri käski nostamaan annosta, jos menkat meinaa alkaa kesken kuuria. Jäi mietityttämään, kuinka todennäköisesti menkat alkaa primoista huolimatta, jos nyt vahingossa joku luomuovulaatio tapahtuisi? Onko teillä kellään kokemusta?
Kohtahan teillä sumuttelijoillakin alkaa toisitoimet. Joko muut on yhtä kärsimättömiä kuin minä??
Vierailen tuolta viikolta 6...
Satuin vain lukemaan tuon Osbornen kirjoituksen!! Etkös sinäkin ole Taysissa hoidoissa?? Mulla on nimittäin sama tilanne kuin sinulla, että menkkoja pitäisi siirtää teroilla! Eli joudun syömään niitä 17 päivää!!! Tässä meinaan sattui niin, että ovis oli aikas varsmasti viime perjantaina ja luomukierroissa mulla alkaa aina menkat 14 oviksen jälkeen. Eli menkat alkaisivat normaalisti to 19.1. Eli minä myöskin jännään siirtävätkö terot tosiaan menkkoja. Vikan pillerin ottaisin vasta pe 20.1 ja menkat saisivat alkaa vasta viikolla 4. Ma 23.1 mulla onkin aika Taysiin!!
Juups, TAYSissa minäkin. Mun tosiaan käskettiin nostaa primolut-annostusta, jos nyt käy niin, että menkat yrittää alkaa ennen " sovittua" päivää. Tuskinpa ne alkaa, epäilen nimittäin, että tuskin mulla mitään ovulaatiota on, mutta höpsö lapseton aina jasaa uskoa, että josko sittenkin oma kroppa toimisi... :)
Taitavat siellä TAYSissa aika tarkkaan suunnitella nämä hoidot, kun jonossa ajoitetaan... :)
Mennääs sitten yhdessä tonne toiselle puolelle, eikös joo? Helpottuu TAYSistakin ne jonot!
Ja kyllä sitä on aika meitin molempien jo siirtyä tuonne toiselle puolelle!!! Minä pääsen vähän aikaisemmin (jos ei tule mutkia matkaan) piinailemaan, mutta tulet lujaa vauhtia perässä. Toiveet taivaissa, jalat kuitenkin maassa ja silleen (niin varmaan joo, pilvissä leijaillaan kuitenkin)... Tsemppiä hoitoihin sinulle ja teitille kaikille tässä pinossa!!!! :)
Tänään selvisi meidän ICSI:n aikataulu, vk 7, joten kysyn että mahtuuko mukaan tänne porukkaan?
Olen uusvanha palstailija, roikkunut täällä välillä enemmän, viime vuosina vähän vähemmän. Hakeuduimme ekaa kertaa hoitoihin 1/2003 kun tuloksetonta yritystä oli takana 1 vuosi. Tutkimuksissa selvisi ettei mieheltä löydy spermasta siittiöitä ollenkaan. Kiveksistä sitten saatiin biopsialla kaiveltua siittiöitä sen verran, että ICSI omilla soluilla oli mahdollinen. Hoitohistoriamme on tässä:
Esikoinen
* 5/2003 Ensimmäinen ICSI, nega
* 8/2003 Toinen ICSI, plussa, tyttö syntyi 5/2004
Ja pikkukakkosen yritys
* 3/2005 PAS, kemiallinen raskaus
* 5/2005 PAS, nega
* 8/2005 Kolmas ICSI, kemiallinen raskaus
* 10/2005 PAS, nega
* 11/2005 PAS, nega
* 12/2005 PAS, nega
* ja nyt siis tulossa neljäs ICSI viikolle 7
Että aikamoista puurtamista ja läjä pettymyksiä ollut tämä pikkukakkosprojektimme. Esikoisemme taisi sittenkin tulla vähän " liian helposti" (heh, enpä kuvitellut ikinä sanovani tällaista), kun nyt meinaa välillä mennä hermo kun uusi raskaus ei ala sitten millään. Kärsivällisesti tässä vaan kuitenkin hoitoja jatketaan ja toivotaan parasta.
Niin että mitäs sanotte, mahtuuko joukkoonne yksi lisää? Kovasti onnea toivotan joka tapauksessa joka iikalle ja sydämestäni toivon plussaa jokaiselle.
Niin Synarela alkaa mulla pe 19.1. Piikittelyyn käytän Puregonia ja kypsyttävänä pistoksena on Pregnyl. Ja miehelle tehdään kivesbiopsia yksi päivä ennen mun punktiota.
Meijuli
Tottahan toki tänne mahtuu vaikka toivoisin, että kukaan meistä ei olisi täällä:)
Kärsimättömänä täälläkin ollaan ja toivoisin, että tämä kaikki olisi jo ohi, tuli sitten pettymys tai suuren suuri lahja. No h-hetki lähestyy ja tiistaina alkaa sumutus ja varmasti jatketaan samoilla lääkkeillä eli sumutus:synarela, piikit puregon 200 IU/päivä, irrotuspiikki:pregnyl.
Hyvän satsin saa taas käydä ostamassa apteekista mutta mulla on jäänyt viime hoidosta puregoa, niin täytyy käyttää ne ekaks pois.
Kuulumisiin
Kidutin eilen itseäni ostamalla uuden vauva-lehden...ja sitten kun vilaisin sitä alkoi tympäsemään koko lehti.
Mä en tiedä onko lääkäri laskennut jotenkin väärin tuon punktioviikon kun mulla olis nolla ultra jo 23.1 ja silloinhan pari viikkoo siitä etiäpäin oltais viikossa 6. No se selviää sitten lääkärin pakeilla. Tai eihän sitä ole tietysti mikään pakko nollaultrasta alkaa piikittämään.
Ens viikolla on kuitenkin psykologin kanssa keskustelua lapsettomuudesta ja sen tuskasta, pelkään että itkuksi menee siellä.
Mutta varmaan oikein hyvää tekee kun saa jollekin purkaa tuntojaan oikein täys laidallisen. Saa nähä saako mies suutaan auki siellä.
Mä sain ostettua lääkkeet viime vuoden kattoon kun lääkäri ne kirjoitti etukäteen ja hoitohan alkoikin jo joulukuussa vaikka suurintaosaa lääkkeistä en tarvi kuin vasta tänä vuonna.
Mulla tais olla annos 225iu, jälleen mielestäni liian pieni.
Nyt mopin varteen !
Eli hoitohistoriaa:
Yritys alkoi 12/02
Hoitoon K-HKS:ään. Mieheltä löydettiin asteno-teratozoospermia. Mulla kaikki silloin ok verikokeissa ja SSG:ssä.
3x IUI vuonna-04. Kaikki negaa.
2x pitkän kaavan IVF-vuonna-05. Kummatkin negaa. Lisäksi runsaasti soluttomia follikkeleja ja vähän munasoluja ylipäätään. Alkioissa monitumaisuutta ja huonoa laatua. Ekassa iffissä saatiin siirrettyä kaksi tokassa saatiin vain yksi siirrettävä alkio.
Punktiot ja siirrot tehtiin TAYS:issä. Lääkkeinä oli synarela+Gonali+Pregnyl. Tokassa iffissä oli lisäksi Luveris.
Nyt kolmas IVF-tehdään Tampereen VL:ssä. Ultrat kylläkin täällä K-HKS:ssä. VL:n lääkäri on suunnitellut lääkityksen ja aikataulun. Tämä viimeinen iffi tehdäänkin lyhyellä kaavalla ja kaikki lääkkeet vaihdettiin.
KP5 alan piikittää Puregonia 150IU:ta ja jossain vaiheessa kuvaan tulee jarruksi Orgalutran. Sitten pistän irrotuksena Pregnyliä ja Decapeptyl-piikin. Tarkoitus olisi alkaa seuraavasta kierrosta ja punktio näin ollen menisi laskujeni mukaan viikolle 7. Jos menkat ei nyt jotain katoamistemppua tee.
Tänään sain sitten reseptit käteen ja aloitin ekat suihkeet nyt illalla. Samoilla lääkkeillä mennään ainostaan puregonia lisätään, viimeksi olikin annos 250 IU eli aika kova on jo ollut, saa nähdä kuinka suureksi lääkäri uskaltaa nyt laittaa.
Seuraava käynti 31.1 ja piikitys alkaa silloin tiistaina tai keskiviikkona.
Just mietin ajaessa lääkäriin, että en ole nyt yhtään jännityttynyt aloituksesta, niin kuin edellisillä kerroilla. Oikestaan ei tunnu miltään, no onhan tässä jo kolme punktiota takana, niin kai siihen turtuu koko hommaan pikkuhiljaa.
Tulkaahan kertomaan kuulumisia:)
Meillä edessä ensimmäinen ivf. Tänään oli lääkäri ja olen hieman sekaisin kaikista lääkkeistä ja päivistä, milloin on mitäkin.
Mulla pco ja inssiä yritetty menogonilla, mutta ei onnistunut, koska munikset riehaantui turhan paljon.
Tänään 17.1. aloitin siis terolutit. Kp21 eli la 21.1. olisi tarkoitus pistää procren. (Älyttömän kallis!!!) Hain kaikki lääkkeet tänään kerralla ja maksoi muuten ihan mukavasti...hui! Mukaan tulevat siis puregon, pregnyl ja luget jossain vaiheessa.
Koska muuten tuo ensimmäinen ultra on tai koska sen voi tilata? Voiko sen tilata nyt samantien? Ymmärsin, että se olisi vkolla 5 ja punktio sitten vkolla 7. Mikä kierron päivä aloitetaan puregonia pistämään ja kuinka kauan?
Eli lauantai aamuna aloitin suprecurin sumuttelut ja niitä jatketaan nyt niin että eka ultra on 1.2.
Vähä mulla jännittää se piikittelyn aloitus, kun viimekerralla silloin lopussa olin tosi kipeenä. Ja nyt se piikitys annos on paljon isompi, ainakin lääkettä piti hommata neljä kertaa niin paljon kuin viimeksi.
Mutta kyllähän se olotila sitte punktiossa helpottaa...vaikka kieltämättä sekin toimenpide tuppaa jännittään, vaikka ei se edes niin paha juttu sitte ollu.
tämän hoidon suhteen vaikka muuten tuntuu, että aika hupenee käsistä. On vaan niin omituinen tuo aika...
Mulla on jo viisi päivää primoluteja takana ja iho näyttää kivasti kukkivan. Ekoja menkkatuntemuksiakin olen ollut jo aistivinani, vaikka sen ei pitäisi olla vielä ajankohtaista. Mutta ehkä vain kuvittelen.
Mua jännittää kovasti tuo tuleva hormoniannos. Mullahan on ollut insseissä jo melko isoja annoksia (150 iu) ja ainakin jääkaapissa on melkoinen määrä 900 iu:n kyniä odottamassa. Saa nähdä, mitä lekuri määrää.
Mullakin on eka lääkäriaika 31.1. eli Päivänsäteen kanssa samassa aikataulussa sitten edetään!
Sitä olen myös miettinyt, että kuinkas pitkään voi harrastaa liikuntaa, siis kun ilmeisesti loppuajasta just ennen punktiota voi olla melko tukalakin olo ja sitten taas punktion jälkeen ei pysty. Että kun nyt olen kerrankin saanut liikuntakärpäsen pureman, niin missä vaiheessa joudun pakkotauolle?
Caro78 - mulle on ainakin määrätty heti nollaultra ennen piikityksiä eli tuo 31.1., mutta mulla menkat alkaakin " ennalta määrätysti" primoluteilla. Mulla hormonien pistely alkaa muistaakseni kp 2 ja sitä pistellään yleisesti kai n. kp 12 asti, mutta on tosi yksilöllistä, miten munikset reagoi. Mullakin on eka ivf, joten perustan infoni lääkärin sanomaan.
Milloin aloitetaan puregonin laitto? Voiko se vaihdella? Olen seuraillut ja huomannut, että joillain se aloitetaan kp2 tai kp3 ja joillain vasta kp5. Onko tuolla jotain merkitystä?
Minulla olisi eka ultra vasta kp5 eli aloitetaanko pistely vasta silloin?
Minä täällä edelleen kärsin jokakertaisesta kuumeilusta, siis primolutit kun nostavat lämmön " kuumeen" puolelle ja vetää aina olon voimattomaksi. Vielä pitäis viikon verran jaksaa popsia niitä, sittenhän sitä ollaankin jo melkein tammikuun lopussa!
Kokoilin tähän tuollaista listaa meistä, huomauttakaa, jos joku unohtui tai tiedot on väärin!
Päivänsäde72: ivf (pitkä), sumut 17.1., 0-ultra 31.1. NKL
osborne: ivf (lyhyt), 0-ultra 31.1. TAYS
kutri-sue: ivf (pitkä), procren 6.1., 0-ultra 23.1.
Mallu-80: icsi (pitkä), sumut 14.1., 0-ultra 1.2.
odottamaton: ivf (pitkä), sumut 17.1.
meijuli: icsi (pitkä), sumut 19.1.
bardolino: ivf (lyhyt), Tre VL
Caro78: ivf (pitkä), procren 21.1.
Jaksakaa neidit/rouvat vielä viikko, sitten alkaa tositoimet!! (paitsi kutri-suella jo ensi viikolla!)
koskapa pääsen tosiaan tositoimiin vasta helmikuussa. Nollaultra varattu 31.1. ja menkkojen pitäis alkaa vähän sitä ennen primoluteilla.
Punktio on alustavasti sovittu viikolle 7, mutta olen vähän skeptinen, koskapa insseissä olen joutunut piikittelemään normaalia pidempään. Mutta uskonpa nyt lääkäriä kerrankin, kun tämä sanoi, että ivf:ssä annokset on sen verran isompia, ettei pitäisi kestää kauemmin. :)
Oma tausta:
Yritys alkoi 11/02
TAYSiin 9/04
kaksi hoitoa nega ajalla 11/04-2/05
2. inssi + 5/05, lopulta ku
luomuplussa 11/05 josta alkuraskauden km.
Nyt siis eka ivf tulossa ja toiveet varmaan turhankin korkealla, kun eilen viimeksi juttelin työkaverin kanssa, jolle pysyvä plussa ekasta ivf:stä...
Hoito tehdään lyhyenä, syyksi sanottiin että mun munasarjat ovat sen tyyppiset, että hyperstimulaation riski on selvästi koholla ja siksi lyhyt on turvallisempi hoito. Lääkkeinä Gonal-f, jarruna Cetrotide, irrotuspiikkinä pregnyl, tukena luget. Lääkeet odottavat jo kaapissa, paitsi Cetrotide, joka pitäisi noutaa pikimmiten apteekista.
Vähän jännittää, kuinka kipeäksi tulee munasolujen kasvusta ja punktiosta, mutta eipä hirveästi pelota muu kuin lopputulos!
-Osse