Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa nyt pikkulasten aidit totuus, onko kohtuutonta pyytaa 1 vuotiaan aitia auttamaan haissani iltapalapoydan esille laitossa.

Vierailija
02.01.2006 |

Hommaan menee noin max puoli tuntia ja hän ei todellakaan olisi " vastuussa" yksin. Pyydän muitakin kavereita ja tottakai olen itsekin paikalla mutta on ehkä hieman hassua, jos morsian on käsivarsiaan myöten tiskivedessä keittiön puolella... Toivoisin pientä talkoohenkeä, koska olen ollut itsekin monissa häissä ym. tilanteissa auttamassa.

Sain nyt kuulla kunniani että olen itsekäs häähullu morsian, joka pakottaa kaikki osallistumaan häihinsä eikä tajua ettei ne kenellekään muulle ole " mikään juttu" . Kaiken lisäksi olen kohtuuton ja itsekäs ja sitä rataa. Onneksi ei homma kaadu tähän yhteen " ystävään" , en toki halua hänen juhliin osallistumistaan pilata työvelvoitteella, mutta onpa näköjään hyvin unohtunut, että minä mieheni kanssa oltiin hänen häittensä aattona auttamassa puoleen yöhön, hääpäivänä kuskattiin niitä minne halusivat ja seuraavanakin päivänä puolivahingossa jouduttiin vielä juhlapaikalle siivoamaan.

Ihmettelen nyt vain sitä, että oliko todella niin moukkamaista ja loukkaavaa pyytää pikkulapsen tuttua äitiä tällalailla apuun.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt vaan eka äidin mielipidettä. Voi olla hyvinkin innokas auttamaan, jos voi hetken olla ilman lasta...;) Sitä paitsi kyllähän ystävät toisiaan auttaa, niin arjessa kuin juhlassakin!!

Tässä taitaa nyt olla yhden lapsen äidit vastaamassa noitten vastausten perusteella. Muistakaa rakkaat mammat, että ne isätkin pystyy ja osaa olla lastensa kanssa!!! Ei se äiti ole kaikkivoipa, jota ilman lapsi ei osaa olla sanotaan nyt vaikka tuntia.

Kysy pois vaan on minun mielipiteeni!

neljän äitee

Vierailija
82/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ap:n porukassa NIMENOMAAN autetaan kukin vuorollaan, niin moukkamaista on olla osallistumatta talkoisiin. Pieni puuha keittiössä (lapsi isällä sen aikaa) on hyvä tauko lapsesta äidillekin, jos asian haluaisi näin nähdä. Mutta jos haluaa piiloutua lapsensa taakse kaverin auttamiselta, niin sillehän ei mitään voi.

Ymmärrän sen symbioosi-jutun niin, että tässä tapauksessa äiti kuvittelee olevansa niin hiton kaikkivoipainen lapselleen, ettei voi jättää tätä edes isänsä hoitoon hetkeksikään. Samalla tuskailee koko maailmalle, kuinka rankkaa pienen lapsen hoito on...

Ei irtiotto lapsen hoidosta tarvitse olla aina pelkkää " omaa kivaa" , ap:n kaverillekin varmaan tekisi ihan hyvää olla se 30min siellä keittiössä apuna. Mukava pieni breikki lapsenhoitoon ja kaiken järjen mukaan luulisi siitä tulevan hänelle hyvä mieli, kun saa vastavuoroisesti auttaa omien häidensä jälkeen. Mutta, kaverisi taitaa olla tosi väsynyt. Ehkä katuu sanojaan ja itse hääjuhlassa tarjoutuukin auttamaan iltapalan laitossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuinen ei jaksa ohjemien aikana paikoillaan istua, isä ja äiti syövät vuorotellen ja KIIREELLÄ, kun toisen pitää vahtia lasta. Ohjelmien aikana joutuu olemaan lapsen kanssa pihalla - jälleen toinen vanhempi voi seurata ohjelmaa ja toinen vahtii lasta. Se on aika rumbaa ja tosiaankin hullun raskasta. Kerran olimme lapsen kanssa häissä ja päätimme, ettemme mene enkää IKINÄ pienen/pienten lasten kanssa häihin, jos ei saada hoitajaa, niin häät saavat jäädä väliin. TUolloinkin lähdimme häistä pois jo ennen kuin iltapala ahti edes alkaa, koska lapsen nukkumaanmenoaika oli ennen sitä.

Omaa kokemustani ajatellan pidän siis aika kohtuuttomana pyyntöäsi. JOS lapsi ei osallistuisi häihin ollenkaan, pyyntösi olisi ok.

Vierailija
84/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pikkuinen ei jaksa ohjemien aikana paikoillaan istua, isä ja äiti syövät vuorotellen ja KIIREELLÄ, kun toisen pitää vahtia lasta. Ohjelmien aikana joutuu olemaan lapsen kanssa pihalla - jälleen toinen vanhempi voi seurata ohjelmaa ja toinen vahtii lasta. Se on aika rumbaa ja tosiaankin hullun raskasta. Kerran olimme lapsen kanssa häissä ja päätimme, ettemme mene enkää IKINÄ pienen/pienten lasten kanssa häihin, jos ei saada hoitajaa, niin häät saavat jäädä väliin. TUolloinkin lähdimme häistä pois jo ennen kuin iltapala ahti edes alkaa, koska lapsen nukkumaanmenoaika oli ennen sitä.

Omaa kokemustani ajatellan pidän siis aika kohtuuttomana pyyntöäsi. JOS lapsi ei osallistuisi häihin ollenkaan, pyyntösi olisi ok.

Vierailija
85/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni meni lokakuussa naimisiin ja hänellä oli pitopalvelu. Siitä huolimatta toinen siskoni ja lapsuudenystävämme joutuivat avustamaan monessa asiassa. Esimerkiksi pitopalvelu lähti kahdeksalta, kun juhlat jatkuivat puoleen yöhön. Tällä lapsuudenystävällä on muuten 4 - ja 1,5 vuotiaat lapset. Heille se ei ollut ongelma, sillä isä oli aivan yhtä hyvin lasten kanssa kuin äitikin. Oikeastaan heiltä irtosi aikaa minunkin lapsilleni, sillä meillä isä ei päässyt juhliin mukaan ja minä olin kolmen pikkulapsen kanssa siellä. Pieni apu silloin tällöin minullekin oli tervetullut.

Vierailija
86/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienen lapsen kanssa häissä ja sanoi, ettei enää mene jos ei saa hoitajaa! Meillä ihan sama juttu. Olen ruvennut skippaamaan häitä kun ei vaan jaksa ajaa perheen kanssa useita tunteja ja siellä paikan päällä juosta jännityksestä vilkkaiden lasten perässä, nou thänks! Jos joku suuttuu siitä etten osallistu lapsilaumani kanssa häihin tai siitä etten saa heille hoitajaa niin se on voi voi! Häät ei oikeesti ole niin kivoja kun morsiammet luulee, tietysti se on heille mutta vieraille usein ei!

Vierailija
87/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä, etteikö tämä yksivuotiaan äiti olisi saanut kieltäytyä

auttamasta, vaan siitä, kuinka hän suuttui, kun ap kehtasi pyytää apua.

Olkoot vaikka kuinka monen lapsen äiti, niin käytöstavat pitää olla, etenkin kun hänellä ei ollut mitään vaikeuksia ottaa itse omissa häissään muiden apua vastaa. Kyllä se nyt on täysin kohtuullista ja oikeudenmukaista, että vastavuoroisesti autetaan muita, jos itseäkin on autettu.

Se, että jollakin on yksivuotias lapsi, ei invalidisoi ketään, käymmehän me monet töissäkin ja teemme pitkiä päivä. Jos tahtoa riittaa, niin kaikki on oraganisointikysymyksiä, etenkin pieni puolen tunnin jeesaaminen.

Onnea häihin!

Vierailija
88/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ihan kummallista porukkaa ja älyttömiä kommentteja...

Ap: minusta et todellakaan pyytänyt ystävältäsi liian suurta palvelusta. Typerä oli kun suuttui ja vielä se, että laittoi lapsen syyksi...

Meilläpäin talkoohommat on ainakin ihan ok. Isommat jutut toki hoituu ostopalveluilla, kuten ruokailu yms., mutta kaverit auttelevat toisiaan puolin ja toisin pienemmissä jutuissa. Mihin tälläinen auttamishalu on oikein kadonnut???

Vierailija
89/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sulho sillä summalla aina pitopalvelun kustantaa...

Taitavat olla provoilijoita nuo kaverien apua ehdottelevat ;)

Vierailija
90/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

pienen lapsen kanssa häissä ja sanoi, ettei enää mene jos ei saa hoitajaa! Meillä ihan sama juttu. Olen ruvennut skippaamaan häitä kun ei vaan jaksa ajaa perheen kanssa useita tunteja ja siellä paikan päällä juosta jännityksestä vilkkaiden lasten perässä, nou thänks! Jos joku suuttuu siitä etten osallistu lapsilaumani kanssa häihin tai siitä etten saa heille hoitajaa niin se on voi voi! Häät ei oikeesti ole niin kivoja kun morsiammet luulee, tietysti se on heille mutta vieraille usein ei!

Vierailija
91/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
92/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole morsiamen vika jos vieraat eivät viihdy. Siis aivan älyttömän kohtuuttomia vaatimuksia täällä esitetään!

Vierailija
93/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos minä menen naimisiin ja kaveri auttaa häissä, mutta kaverini ei menekään ikinä naimisiin. Enkö voi auttaa sitten jossain toisessa tilanteessa, jossa hän tarvitsee apua! Tai sitten: jos minä saan apua häissäni eri ihmisiltä, niin minä sitten taas autan toisia ihmisiä, jotka eivät välttämättä ole samoja kuin auttajani. Minusta on ihan oikein, että ylipäätään autetaan puolin ja toisin, mutta ei se apu ole oltava prikulleen samaa molemmin päin.

Vierailija
94/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä pienten lasten äitejä kuormittaisi millään enkä pyytäisi auttamaan. Odottaisin että tarjottaisiin apua. Tod. näköisesti en järjestäisi häitä jos minulla ei olisi varaa hommata vierasta apua. Ap:han kysyi rehellisiä mielipiteitä ja täältä niitä saa, onhan tästä varmaan montaa mieltä!

Vierailija
95/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eli jos minä menen naimisiin ja kaveri auttaa häissä, mutta kaverini ei menekään ikinä naimisiin. Enkö voi auttaa sitten jossain toisessa tilanteessa, jossa hän tarvitsee apua! Tai sitten: jos minä saan apua häissäni eri ihmisiltä, niin minä sitten taas autan toisia ihmisiä, jotka eivät välttämättä ole samoja kuin auttajani. Minusta on ihan oikein, että ylipäätään autetaan puolin ja toisin, mutta ei se apu ole oltava prikulleen samaa molemmin päin.

Vierailija
96/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huvittava juttu. Minä äitinä pystyn tekemään vaikka mitä yhden yksivuotiaan kanssa. Olen pystynyt siihen kahdenkin yksivuotiaan kanssa. Ap kertoi, että hän olisi tarvinnut ystävänsä apua ehkä puolen tunnin ajan. Minun yksivuotiaani istuu matkarattaissa hyvinkin tuon puolituntia melkein milloin vain, ja voin itse tehdä omia juttujani.

Minun mielestäni on vain järjestelykysymys, jotta yksivuotiaan äiti voi hommailla hetken omia juttujaan. Lapsi voi istua hetken rattaissa valjaissa ja hommata äidin mukana siinä sivussa. Tosi on!

Vai, eikä yksivuotiaan äiti voi hommailla kotonaankaan mitään ilman että lapsella olisi erikseen hoitaja???

Muuten en sano juuta tai jaata siitä, onko moukkamaista pyytää apua häidensä järjestelyyn ysväviltään.....

Vierailija
97/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse auttaisin kyllä ja vaikka lapsen kanssakin. Jos lapsi roikkuisi käsivarrella, voisi apu olla vähäisempää, mutta jotain kyllä tekisin silti. Ja jos mies olisi mukana, antaisin lapsen siksi aikaa miehelle ja auttaisin ilman muuta sinua.

Ymmärrän kyllä että juuri tältä palstalta löytyy näitä " en missään tapauksessa auttaisi tai moukkamaista edes kysyä" - mammoja. Mitäpä muuta voisi odottaa aihe vapaalta, jossa suuri osa kirjoittelee vain provoillakseen.

Uskoakseni aika harva tuollaisesta kutsusta kehtaisi edes kieltäytyä. Etenkin jos kyse on vastapalveluksesta.

Vierailija
98/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni mies, äiti, sisko ja hänen miehensä + heilläkin oli lapsi (jotka kaikki olivat kutsuttu mukaan). Ystäväni mies lähti lasten kanssa nukkumaan aikaisemmin ja ystäni jäi juhlimaan ja hoitamaan kaason tehtäväänsä.

Mitäs siihen sanotte laiskat av-mammat?

Vierailija
99/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun tulee äidiksi yhdelle lapselle, sen jälkeen ei tarvitse tehdä mitään mitään muuta kuin pyöriä oman itsensä (ja vauvan) ympärillä. Sitähän lapsivuodeaika on, mutta kun lapsi kasvaa niin kyllä sitä äiti voi sen jälkeen avata silmät muulle maailmalle.

itselläni on kaksi alle kolmivuotiasta lasta (vaativia lapsia molemmat) mutta silti olen halunnut olla ystävien ja sukulaisten elämässä mukana ja auttamassa silloin kun tarvitaan. on sitä sitten mukava pyydellä välillä lastenhoitoapuakin kun auttaminen on vastavuoroista.

ja jos lapsen isä on mukana pippaloissa niin totta kai yhden lapsen äiti voi auttaa. eikös se ole sitten lepohetki äidille kun saa juhlissa hetkisen hääräillä ilman yksivuotiasta taaperoa helmoissa. aika omituinen nykyisä jos ei kykene hetkeä lapsen perään katsomaan.

Vierailija
100/104 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin pidän erityisesti muistissa jos olen saanut joltain isosti apua (kuten ap oli apuna häiden aattona, häissä ja häiden jälkeisenä päivänä), ja tässä tapauksessa olisin jo häistä kuultuani kysynyt, mitä voin tehdä. Jos talkoohenki on tapana, olisi varmaan ollut helppo huomata, missä kohtaa voisi olla apuna.

Mitä jos ap esittäisit asiasi niin että sekä ko. äiti ja isä olisi paikalla, että toisen apu olisi nyt tarpeen, että voitte keskenänne päättää, kumpi auttaa ja kumpi hoitaa lasta. Mä en kanssa mitenkään koe, että lapsen saaminen asettaa erityisasemaan, että taas kerran kaikki muut ovat velvollisia auttamaan juuri minua. Itsekästä ajattelua.