Kertokaa nyt pikkulasten aidit totuus, onko kohtuutonta pyytaa 1 vuotiaan aitia auttamaan haissani iltapalapoydan esille laitossa.
Hommaan menee noin max puoli tuntia ja hän ei todellakaan olisi " vastuussa" yksin. Pyydän muitakin kavereita ja tottakai olen itsekin paikalla mutta on ehkä hieman hassua, jos morsian on käsivarsiaan myöten tiskivedessä keittiön puolella... Toivoisin pientä talkoohenkeä, koska olen ollut itsekin monissa häissä ym. tilanteissa auttamassa.
Sain nyt kuulla kunniani että olen itsekäs häähullu morsian, joka pakottaa kaikki osallistumaan häihinsä eikä tajua ettei ne kenellekään muulle ole " mikään juttu" . Kaiken lisäksi olen kohtuuton ja itsekäs ja sitä rataa. Onneksi ei homma kaadu tähän yhteen " ystävään" , en toki halua hänen juhliin osallistumistaan pilata työvelvoitteella, mutta onpa näköjään hyvin unohtunut, että minä mieheni kanssa oltiin hänen häittensä aattona auttamassa puoleen yöhön, hääpäivänä kuskattiin niitä minne halusivat ja seuraavanakin päivänä puolivahingossa jouduttiin vielä juhlapaikalle siivoamaan.
Ihmettelen nyt vain sitä, että oliko todella niin moukkamaista ja loukkaavaa pyytää pikkulapsen tuttua äitiä tällalailla apuun.
Kommentit (104)
löytävät tiensä iltaa kohden tarjolle tavalla tai toisella, kun nälkäiset miehet alkavat etsiä itselleen iltapalaa :) Tuo nyt on niin pikkujuttu, että voit pyytää aivan ketä vain sen verran auttamaan illan päälle.
Jos haluaa alkaa avuttomaksi, sellaisena pysyy loppuelämän. Enkä itse kehtaisi kieltäytyä avunpyynnöstä, jos minua olisi sama ihminen auttanut omissa häissäni.
Itse autabn aina tosi mielelläni, siksi en osaa oikein muuta kuin kummastella miten se on joillekin niin vaikeeta. Olen tosin huomannut ihan saman, vaikka annan aina auliisti apua muille, sitä on tosi vaikea itse saada, vaikka suoraan pyytäisi. Syksyllä järjestin tarjoilut kuukauden ikäisen vauvamme kastejuhliin 70:lle hengelle ja kyllä...ihan yksin, lapsia mulla on neljä. Tosin lapset ovat tottuneet, että ovat usein mukana kun muiden juhlia järjestetään. Muutama vuosi sitten kaksi vanhinta katsoi silloista 8-kuista vauvaamme kun tein tarjoilut kummipoikani ristiäisiin ja laitoin ne vielä tarjolle. Lapset ovat olleet mukana myö, kun olen tehnyt keikkaa pitopalvelussa, ei juhlien aikaan, mutta niitä valmistellessa.
En ottaisi murhetta yhden ihmisen poissaolosta. Loppujen lopuksi kaksikin ihmistä laittaa syötävät ripeästi tarjolle, kun etukäteen on suunniteltu mitä ja minne laitetaan.
Tekisi melkein mieli lupautua auttamaan....
Vierailija:
Kyse ei ole siitä, etteikö tämä yksivuotiaan äiti olisi saanut kieltäytyä
auttamasta, vaan siitä, kuinka hän suuttui, kun ap kehtasi pyytää apua.Olkoot vaikka kuinka monen lapsen äiti, niin käytöstavat pitää olla, etenkin kun hänellä ei ollut mitään vaikeuksia ottaa itse omissa häissään muiden apua vastaa. Kyllä se nyt on täysin kohtuullista ja oikeudenmukaista, että vastavuoroisesti autetaan muita, jos itseäkin on autettu.
Se, että jollakin on yksivuotias lapsi, ei invalidisoi ketään, käymmehän me monet töissäkin ja teemme pitkiä päivä. Jos tahtoa riittaa, niin kaikki on oraganisointikysymyksiä, etenkin pieni puolen tunnin jeesaaminen.
Onnea häihin!
haluavat lupautua viipymään häissä siihen asti että iltapalaa laitetaan tarjolle. Ehkäpä kaveri loukkantui siitä että ap odotti hänen olevan paikalla vielä klo 23.00 illalla tms
Ihmetyttää eikö sieltä kavereista nyt muutamaa joutilasta löydy.
mutta ihmettelen kyllä ystäväsi käytöstä. Itse olen ollut talkooapuna useissa häissä ja minusta auttaminen ja osallistuminen on itsestäänselvää ja mukavaa. Harvalla tutullani on sitäpaitsi rahaa ylenmäärin, joten on ihan selvä, että isojen juhlien järjestämiseen tarvitaan apua. Joku raja työllistämisessä toki tulee olla, mutta en todellakaan ole koskaan ajatellut olevani jonain " piikana" kenenkään häissä.
Joten minusta ystäväsi voisi aivan hyvin jättää lapsensa isän hoiviin hetkeksi aikaa ja olla apuna. Mutta jos tämä ei onnistu, hän olisi voinut kieltäytyä hiukan kohteliaammin.
ihan oikeesti montako tuntia 1 vuotiaan pitää jaksaa viipyä häissä?
Joo on ihan ok että pyydetään apua, mutta olisiko joku muu asia missä ko henkilö voisi auttaa.
täällä meille. Ja tapa millä on asia esitetty myös ratkaisee. Voihan olla, että olet loukannut kaveriasi jotenkin tässä kuluneen vuoden aikana? Oletko jo vastannut kysymyksiin miten olet huomoinut kaverisi lapsen saannin? Olisiko tässä se oikea syy närään?
jos minun ystäväni pyytäisi auttamaan, suostuisin kyllä. Ja itselläni on 1,5v lapsi. Meillä järjestetään juhlat (häitä ei nyt ole ollut pitkiin aikoihin) lähes poikkeuksetta talkoina. Ja esim yksien rippijuhlien aikaan poikani oli vuoden vanha, ja silti autoin ruokien esille laitossa. Ei se niin ylivoimaista ole, ainakaan minusta..! Poika oli toisessa kainalossa, esittelin hänelle koko ajan mitä äiti tekee, ja kannoin piirakoita ja pullia pöytään.
Meillä on myös tuollainen talkooperiaate ollut aina ja minusta se ei ole moukkamaista. Vieraat auttoi keittiössä ym. ihan mielellään, kaikkien yhteiseksi hyväksi ja ilmapiiri on rento, ei ole tärkeintä vahtia juhlavatteita tms. tiskivedeltä... Mulla on 1,5-vuotiaat kaksoset ja juuri olin häissä auttelemassa kaveria, ajattelin että häät on kuitenkin hänen ainutlaatuinen juhla vaikka vähän väsynyt olenkin... Osan valmisteluista teimme kun isä hoiti lapsia ja osan paikan päällä heidän kanssaan, eikä s eollut täysin mahdotonta vaikka leppoisia hermoja vaatiikin... :)
Vierailija:
Poika oli toisessa kainalossa, esittelin hänelle koko ajan mitä äiti tekee, ja kannoin piirakoita ja pullia pöytään.
Kyllä kai tuo ystävä kykenee tekemään kotitöitä kotonaan? Miksi ei siis kykenisi samaan häissä? Kyllä itsekin olen lukemattomat tunnit tehnyt erinäisiä hommia vauva tai lapsi kainalossa tai kantoliinassa tai jaloissa " auttamassa" . Olen pitänyt ihan alusta asti periaatteena, että yhtään kotitöitä en tee lapsen nukkuessa, vaan ne on hoidettava yhdessä vauvan/ lapsen kanssa. Vähän hitaampaahan se on, mutta toisaalta hauskempaa ja leppoisampaa ja sujuu ihan hyvin.
Hanki sinne keittiöön yksi ulkopuolinen apulainen muutamalla kymmenellä eurolla, niin pääset paljon helpommalla.
ihan siitä onko sillä pienellä hoitajaa valmistelujen ajaksi. Yksi -vuotiaan kanssa ei paljon hommailla, täysi työ paimentamisesa.
pyytää apua, jos itsekin olet auttanut heidän häissään. Ja jos tosiaan on kyse puolesta tunnista.
Teillä ei taida olla lapsia, jos olette olleet auttamassa puoleen yöhön asti?? Ei voi vaatia samaa pienen lapsen äidiltä.
onko vieraiden työllistäminen ylipäätään moukkamaista, että meillä päin / tuttavapiireissämme on todellakin tapana, että talkooporukalla tehdään tällaisia pieniä juttuja. Varsinaista ruokaa ja kahvia varten tulee pitopalvelu. Olen itsekin siis ollut monesti auttamassa ja minusta se on tosi ok. Nämä muut " autetut" ovat lupautuneet ilman muuta apuun, koska heidänkin mielestä on luonnollisesti heidän vuoro auttaa.
Ap
Ajattelin siis että se lapsi on sen aikaa esim. isänsä kanssa. Jos lasta ei saa jollekin " hoitoon" , silloin mahdoton hoitaa kyseistä tehtävää.
Vierailija:
on ehkä hieman hassua, jos morsian on käsivarsiaan myöten tiskivedessä keittiön puolella...
minulla olisi ainakin aikaa auttaa. minulla on kaksi lasta vilkas 1.9v. poika ja kehitysvammainen puhumaton poika, jolla ikää 4v. heillä on hyvä isä, joka hoitaisi heitä sillä aikaa kun auttaisin sinua. antaako miettimisen aihetta.