Kuvaile ärsyttävin facebook-kaverisi
Itselläni on reilu parikymppinen tuttu joka lataa Facebookkiin jatkuvasti suutelu kuvia miehensä kanssa. Näitä siis ilmestyy säännöllisesi pari viikossa eri maisemissa, kotona yms. Ennen tätä nykyistä miestään näitä samoja kuvia tuli hänen eksiensä kanssa. (Tietaisipä vaan mies tästä...) Lisäksi ilmestyy muitakin statuksia jotka liittyvät parisuhteen hehkutukseen esim. erilaisia runoja, sydämiä toisen seinälle yms. Nyt pariskunta menikin kihloihin ja eiköhän sormuksista tule nyt jatkuvasti kuvia. En ymmärrä miksi sama rengas pitää kuvata moneen kertaan???
En ole kateellinen, en vaan koe että parisuhde asiat pitää tuoda julki lähes päivittäin Facebookin kautta.
Kommentit (310)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 23:38"]
Toinen oikeastaan ryhmä fb-kavereita on ne, joiden pitää aina päivittää olevansa sairaalassa. "huolestunut paikassa sairaala" "tutkimuksiin menossa, toivottavasti ei mitään vakavaa". Ja tietenkään kyselyihin ei vastata mitään. Tosin tuskin mitään kovin vakavaa on oletettavissa, jos ensimmäisenä mielessä on facebookkiin päivittäminen..
[/quote]
Joo nämä. "Paikassa Marian sairaala" ja statuksena :'(
noloa kuin mikä!
Kolmekymppinen perheenäiti joka laittaa itsestään usein selfietä ja bikinikuvia facebookiin. Jos nainen sattuu avaamaan kotona siiderin tulee siitä päivitys ja humalatilan kasvaessa tulee illan mittaan päivitystä päivityksen jälkeen. Ja joa rouvalla on kotona tylsää tulee päivityksiä kymmenen päivässä ja siihen päälle vielä kuvia ja videoita itsestään laulamassa. Ja kaiken kukkuraksi tulee aina välillä päivityksiä siitä kuinka hän on niin ihana äiti ja kuinka paljon hän rakastaa lapsiaan. Ärysttää jotenkin se huomionhakeminen...
Okei myönnän heti alkuun, että olen hieman kateellinen, mutta silti ärsyttää:
Kyseessä on kumminkin nuori naishenkilö ja hänen elämänsä tuntuu olevan niin täydellistä. Laskin (joo noloa..) että hän kävi vuoden aikana 4 kertaa ulkomailla, siis mm. Alpeilla ja Aasiassa jne.. Aina saa lukea päivityksen kuinka hän on varannut matkan jonnekkin tai kuinka nyt on nokka kohti New Yorkia. Okei päivittää onneksi vain yhden päivityksen per reissu ja loman aikana/loman jälkeen muutaman kuvan(mukava kieltämättä katella), eli ei onneksi tarvi lukea mitään 10 postauksen hypetystä.
Päivittää siis yleensä ottaen ehkä vain muutaman kuukauden välein, mutta nämä päivitykset on aina niin ''vaatimattomia'', eli millon on hankittu koira ja millon lähdössä Kiinaan ja nyt juuri pääsi ulkomaille maksulliseen yliopistoon opiskelmaan. On vissiin ihan rikkaasta perheestä porukoiden auto(i)sta ja kuulemastani päätellen, joten ennen varsinkin itellä oli sellanen vitutus että noin sitä rahalla saa ja hevosella pääsee. Tosin kuulin jokunen aika sitten kaverilta (oli pakko hieman udella), että maksaisi kaikki matkansa yms. itse, eikä vanhemmat elätä ollenkaan. Se nyt vähän helpotti vitutusta, mutta silti aloin miettimään mistä hitosta se repii ne rahat silti?
Okei kaveri osasi hieman valaista asiaa tätäkin asiaa kun tää ''ärsyttävä'' tyyppi on asiasta hänelle kertonut, mutta silti.
Kuten sanoin, myönnän että hieman on kateellisuuttakin ilmassa, mutta tuntuu että elämästä pitää antaa niin täydellinen kuva. Itse juuri ja juuri kahden vuoden välein pääsen tyyliin Turkkiin tai Rodokselle halvalle lomalle ja toiselle tollaset reissut on ihan ö -luokan lomia. Muistan vain häneltä vain 1 matkan muutaman vuoden sisään, mikä ois ollu edes johonki tollaseen peruskohteeseen välimerelle..
Noh kateellisuutta tai ei, vituttaa silti. Tuntuu että se ei tee mitään normaalia, eikä osaa ees nauttia mistään normaaleista pienistä asioista.
Sitten on tietenki pari tällästä, ketkä päivittää joka päivä 20 päivitystä.
Se on joko aloe vera-kaveri (Forever!! JEEEEE! Not.) tai sitten 1000 sanan mittaisia statuspäivityksiä, pilkunnussimista harrastava rasittava besserwisser, jota kaikki muut kohtelevat väärin vaikka hän kuitenkin vain tietää kaikesta kaiken. Jos hänen kanssaan on eri mieltä, poistaa hän kaikki tilapäivitykset ja laittaa blokkauksen päälle. Älä ole hänen kanssaan eri mieltä, mistään ikinä! Sitten kuluu noin 2-4 vk ja hän palauttaa oikeuden nähdä hänen seinä. Tod. näk. odottaa jotain kerjuuviestiä postilaatikkoon, mutta minulta ainakin on aivan turha sellaista odotella. Miksi hän on edes mun kaveri??? No, koska olen yhden hänen lapsen kummi.
Joo, kyllä se on tuo jälkimmäinen.
Keski- ikäinen nainen, pitää kertoa ihan kaikki päivän tapahtumat. Kävin kaupassa, menen kaupunkiin jätskille, heh heh. Mielestäni hänellä ei ole todellisuudessa mitään erityistä kerrottavaa. Piste i:n päällä, kun kertoo ja repostelee kuolleista lähimmäisistään ja hakee jonkinlaista sääliä tällä, kuvottavaa. Joo ei muuten sitten säästy hänen miehensäkään tältä repostelulta, kunpa vain tietäis mieskin :(
Mua ei ärsytä oikeen mikään. Ei edes nää superhehkutuspäivitykset. Mutta kuitenkin vähän ärsyttää se, kun jotkut laittaa koko ajan omaan työhönsä liittyviä juttuja ja linkkejä höystettynä "pakkohehkutuksella". Ymmärrän, että se on nykyajan tapa ja ehkä velvoite heille, mutta ärsyttää silti, kun ei yhtään kiinnosta (ei kaikki muutkaan statukset kiinnosta, mutta jostain syystä noi työjutut rasittaa silmiä enemmän kuin nää "nyt möksälle, aah" -ilmoitukset).
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 08:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 03:24"]
119, mua ärsyttää, tai ihmetyttää, vähän. Huomioimalla ulkomaalaiset kaverinsa sulkee ulkopuolelle ne suomenkieliset kaverinsa, joiden englanti ei ole vahva. Nuorissakin ihmisissä heitä on. Ymmärrän englannin käytön tietysti silloin, kun kyse on vahvasti kansainvälisestä ihmisestä, mutta muutaman englanninkielisen huomioiminen tuntuu vähän hassulta satojen suomenkielisten seassa. Tuntuu tosiaan vähän pätemiseltä. Itse en ole kokenut itselleni vierailla kielillä päivittäviä ongelmalliseksi, vaikka vaikkapa kiinankielisen päivityksen vetämisen translatorin läpi ei tee tekstistä välttämättä kovin kaunista, yleensä johtoajatuksesta saa tolkun. Kommentoin heille englanniksi.
Englanninkieliset päivitykset kuitenkin ovat vielä ok, mutta eniten ihmetyttää, kun suomenkieliset tyypit käyvät niiden alla keskustelua englanniksi. Minkä takia? Jotta jommankumman joku englanninkielinen kaveri ei vahingossakaan jäisi paitsi mistään äärettömän tärkeästä satunnaisuudesta?
Kaikkein pahinta on silti, kun englanniksi päivitetään niin tavattoman heikolla kielitaidolla, että teksti jää ymmärrettävyydeltään enintään sille bing kääntäjän tasolle. Jos ei lähde, niin laittaisi sitten ihan sillä kielellä, mikä lähtee. Joiltakin ei tietysti lähde juuri mikään.
[/quote]
Miten voit dissata ketään, joka vierasta kieltä käyttää? Vieraan kielen oppii vain ja ainoastaan sitä käyttämällä, ja jokaisella on oikeus käyttää kieltä, oli se millä tasolla tahansa, viis siitä että sinua ätsyttää se huono kielitaito. Vaikka osaisi jotain kieltä miten vähän tahansa, on sillä mahdollista tulla toimeen todellisessa puhetilanteessa, riippuen kontekstista. Sun kaltaiset kielipoliisit ärsyttää; kuinka hyvin kieltä sitten pitäisi osata saadakseen käyttää sitä?!
T. vieraiden kielten puolella vieraita kieliä opiskeleva
[/quote]
No enhän minä sanonut, ettei niin saisi tehdä, sanoin vain, että minua se ärsyttää. Kielellisesti huonon tekstin lukeminen on raskasta, ja huono kielenkäyttö antaa ihmisestä vähän yksinkertaisen kuvan. Kielen opettelemiseen nyt on muitakin ihan kelvollisia metodeja, kuin facebook. Jos jollakulla on jossakin ympäristössä yksi vahva kieli ja yksi heikko kieli, joita molempia useimmat ymmärtävät, toivon kyllä tämän henkilön tällöin käyttävän tätä vahvempaa kieltään. Ehkä sitten olen kielipoliisi, minua harmittaa kyllä myös huonosti tuotettu suomenkielinen teksti.
[/quote]
"Huono kielenkäyttö antaa ihmisestä vähän yksinkertaisen kuvan." Joopa joo. Just tätä yritin sulle selittää. Kieltä ei opi kuin käyttämällä sitä. Alussa se on alkeiden tasolla ihan jokaisella, ja sitä on vaan käytettävä. Ikävää, että juuri kaltaistesi takia suomalaiset ovat niin ujoja puhumaan ihan sitä englantiakin, kun pelätään niitä virheitä. Saati muita kieliä sitten... Tosi ikävää, oikeasti. Mutta ei siitä sen enempää.
AAARGH mulla menee tän tyypin kanssa hermot. Olen estänyt tyypin juttujen esiintymisen uutisvirrassani, koska mulla totta tosiaan menee mielenterveys sen kanssa :D. Tämän keskustelun innoittamana menin sitten taas katsomaan sen profiilia ja verenpaine nousi ärsytyksestä taas vähän lisää. Päivitykset ovat edelleen, vuodesta toiseen ollut samanlaisia. Päivityksiä tulee useampi päivässä. Tällä tyypillä on tosi paha lukihäiriö ja päivitykset ovat välillä vaikeasti tajuttavia. Tässäpä muutama esimerkki (vähän muuneltuna, ettei kukaan tunnista ;)). Joka helvetin päivitykseen on tägätty sen mies.
"Aamu alkoi letujen teolla kera rakkaan mieheni"
"Oho, ukkostaako pian? Lähteäkkö vai eikö lähteä kävelylle"
"Oottelen tässä murmelia kotiin"
"Edelleen odottelen mun ihaninta miestä kotiin :)"
"Mulla on maailman paras kihlattu <3"
"Tein tänään maksalaatikkoa. Se paloi vähän pohjaan, mutta ei onneksi kamalasti. Onnistui ihan hyvin. En onneksi tee tällaista ruokaa kauhean usein kun nytkin paloi vähän pohjaan."
"Hyvää yötä kaikille tasa puolisesti :)"
Näiden päälle vielä ihan todella huonosti otettuja kuvia, ihan myötähäpeä iskee. Siis sellaisia kuvia, joiden kuvakulma on TODELLA epäimarteleva ja saa tämän ihan nätin naisen näyttämään...no vähemmän edustavalta. Kuvaa myös kaikkia "taideotoksia", jotka ovat otettu kännykkäkameralla jostain huonekasvista. Vähän käy oikeasti sääliksi, koska tämä vissiin luulee oikeasti olevansa lahjakas valokuvaaja tai jotain. Erityisesti ärsyttä tuo "hyvää yötä kaikille tasa puolisesti"-fraasin viljely joka s**tanan ilta.
Tämän naisen suku on ilmeisesti samasta puusta veistettyä, koska tilapäivityksen kommentitkin aiheuttavat myötähäpeää ja naama meinaa sulaa.
Itse yleensä siivoilen kavereita kaikessa hiljaisuudessa, mutta saatan tehdä julkisen päivityksen (siis sellaisen, joka näkyy myös niille, jotka eivät ole kaverilistallani), missä selitän, että olen siivonnut listani ja että jos joku on poistettu, niin se ei ollut mitään henkilökohtaista. Tai no, niin henkilökohtaista kuin erilleenkasvaminen tai kiinnostuksenkohteiden muuttuminen voi olla.
Mulla on muutama ärsyttävä kaveri, osa on siivottu pois listoilta.
Juurikin näitä "päivitänpäs tähän tälleen epämääräisesti, tutut tietää ja läheisimmät osaa soittaa mulle asiasta". Yksi tällainen oli serkkuni, jonka kanssa ollaan etäisiä, mutta on todella vaikeaa lähentyä ja osoittaa kiinnostusta elämänmenoon, kun enin osa päivityksistä tuollaisia epämääräisiä.
Yksi kaveri päivittää vain kolmesta asiasta: lapsestaan, viikonlopun viihteestä, sairastelukierteestään. Okei, no joskus myös siitä, miten kateelliset paskat tekevät lastensuojelu-ilmoituksia hänestä ja lapsestaan. Ja aina on kuoro komppaamassa "olet hyvä äiti, jaxuhaleja, soita jos haluut jutella, pus".
Yksi mamma hermostui muhun, kun olin eri mieltä kasvatuksellisista asioista. Kitisi mammamafialleen asiasta ja kaikki hyökkäsivät minun kimppuuni jossain hänen päivityksensä kommenteissa. Poistin Pyhän Äidin mun kavereista ja blokkasin, nyt on sitten sairaskierre-mamman kavereissa, ilmeisesti uudella profiililla.
Onkohan meillä sama kaveri, yh-äiti n.3v pojalle? :D
Nainen on tietääkseni YH, lapsi on sellainen taaperoikäinen, voisi olla 3-vuotias, mutta satavarma en ole (kyseinen henkilö oli naapurini, emme siis kuitenkaan ihan päivittäin nähneet).
HASHTAGIT!
Jotkut ei osaa kirjoittaa enää millään muulla tavalla
#kesä#perhe#onni#ranta#mansikat
Miksi ei voi vain sanoa, etä olipa mukava kesäpäivä, oltiin perheen kanssa rannalla ja syötiin mansikoita?
#loma#skumppa#envastaapuhelimeen#nautin
Loma alkoi, mukava juhlistaa sitä skumppalasin parissa?
Jne. jne...
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:03"]
AAARGH mulla menee tän tyypin kanssa hermot. Olen estänyt tyypin juttujen esiintymisen uutisvirrassani, koska mulla totta tosiaan menee mielenterveys sen kanssa :D. Tämän keskustelun innoittamana menin sitten taas katsomaan sen profiilia ja verenpaine nousi ärsytyksestä taas vähän lisää. Päivitykset ovat edelleen, vuodesta toiseen ollut samanlaisia. Päivityksiä tulee useampi päivässä. Tällä tyypillä on tosi paha lukihäiriö ja päivitykset ovat välillä vaikeasti tajuttavia. Tässäpä muutama esimerkki (vähän muuneltuna, ettei kukaan tunnista ;)). Joka helvetin päivitykseen on tägätty sen mies.
"Tein tänään maksalaatikkoa. Se paloi vähän pohjaan, mutta ei onneksi kamalasti. Onnistui ihan hyvin. En onneksi tee tällaista ruokaa kauhean usein kun nytkin paloi vähän pohjaan."
Näiden päälle vielä ihan todella huonosti otettuja kuvia, ihan myötähäpeä iskee. Siis sellaisia kuvia, joiden kuvakulma on TODELLA epäimarteleva ja saa tämän ihan nätin naisen näyttämään...no vähemmän edustavalta. Kuvaa myös kaikkia "taideotoksia", jotka ovat otettu kännykkäkameralla jostain huonekasvista. Vähän käy oikeasti sääliksi, koska tämä vissiin luulee oikeasti olevansa lahjakas valokuvaaja tai jotain. Erityisesti ärsyttä tuo "hyvää yötä kaikille tasa puolisesti"-fraasin viljely joka s**tanan ilta.
Tämän naisen suku on ilmeisesti samasta puusta veistettyä, koska tilapäivityksen kommentitkin aiheuttavat myötähäpeää ja naama meinaa sulaa.
[/quote]
"Kävin ammatti koulun, kera rakkaan mieheni jonka tapasin siellä ammatti koulussa jota kävin" :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:17"]
HASHTAGIT!
Jotkut ei osaa kirjoittaa enää millään muulla tavalla
#kesä#perhe#onni#ranta#mansikat
Miksi ei voi vain sanoa, etä olipa mukava kesäpäivä, oltiin perheen kanssa rannalla ja syötiin mansikoita?
#loma#skumppa#envastaapuhelimeen#nautin
Loma alkoi, mukava juhlistaa sitä skumppalasin parissa?
Jne. jne...
[/quote]
Tämä! Erityisesti ärsyttää mukanasevat piilovittuilevat tai sarkastiset hashtagit.
"Joku morolle.
Tulkaa moikkaamaan!
Soittakaa mulle
Jutelkaa mulla on tylsää!"
Tämä henkilö on todella läheisriippuvainen ja pyytelee kaikkia kaveriksi vain koska tarvitsee seuraa. (:
Juu olen poistanut kavereista jo, mutta kerroimpa kuitenkin.
T15
Alkaa vaan mietityttään, kun näitä kommentteja lukee. Että mitä sinne facebookiin saa päivittää, ettei ärsyttäisi ketään? Itse päivitän facebookin n. 2 krt kk:ssa.
kategoriaan ärsyttävät menee
-jatkuva salamyhkäinen vihjaileva katkera tilitys, jatkuva valitus ja vihamielinen poliittinen/anti-uskonnollinen "olen kaiken yläpuolella" öyhötys millon mistäkin
-tyypit jotka postailee joka lenkistä ja salireissusta kuvia, ja päälle joku itseriittoinen motivational quote
missä maalaillaan kuvaa jostain huippu urheilijasta joka vaikeuksien kautta taistelee itsensä huipulle ..hyi vittu.
-kaikki "hyvää päivää kaikille tutuille ja ystäville, moikataan kun nähään" kuvia jakavat tyypit missä on joku tökerö piirroshahmo
-tosi diippejä "inspiraatiota" tuovia kuvia jollain paulo coelhon lainauksella jakavat tyypit,
aina joku maisemakuva auringonlaskusta ja joku "they dont know what youve come through to get this far..."jne..
-tyypit jotka elää jotain rokkiunelmaansa viikonloppuisin ja luulee oikeesi olevansa ihan staroja kun on tiekkö keikkailevassa bändissä
-aikuiset äijät jotka pistää uuden naamaselfien jokapäivä hiukan eri lookilla tykkäysten toivossa
Vierailija kirjoitti:
Nauroin kyllä tälle, mutta jotenkin aika herttainen hömelö. Luultavasti vähän iäkkäämpi ihminen jo, ainakin mun kavereissa on muutama tällainen 60+ henkilö. Ei mua ärsyttäis.
Vierailija kirjoitti:
1) vihjailija. Kaikki päivitykset on vihjailuja tyyliin ; piti taas tehdä elämäni vaikein päätös tms. ja sitte kommentissa sata viestiä tyyliin NO? Joihin sitten vastaa vaan :( tai tutut tietää tai laitoin sulle yksärin.
kaikki on aina negatiivista. Sama tyyppi myös muutaman kerran haukkunut työkaverinsa päivityksissä. Kysyisen työpaikan pomo sattuu olemaan kun kaverilistalta joten kommentoin tota päivitystä jolloin se näkyi mun seinällä ja sitä myöten pomolle :)
työpaikalla jatkuvasti kaikki muut on paskanpuhujia, laiskoja ja tuhoavat yhteishengen. Ja sit ihmettelee et MIKSEI kukaan voi tehdä asialle mitään...
tekee aina mieli huutaa et no TEEE ITTE!
2) miespuolinen joka postaa vain ja ainoastaan omia kuviaan :) vuosi sitten oli häämatkalla. Joka ainoa kuva sellainen jossa on yksin ja kaikki semmoi lähinaama kuvia. Sama juttu tän vuoden ulkomaanmatkalta. eikä kuvista muuten pystyis edes päättelemään et ovat jossain Pariisissa, koska kuvissa näkyy vaan tyypin naama.
ja kuvia on kymmenittäin :)
Huomion kalastelijat ärsyttää muakin. Varsinkin sellaiset, jotka valittaa kun muut tekee sitä ja sitten sortuvat siihen itsekin. Ehkä ne on tarkoitettu joskus jonkun tietyn henkilön huomion saamiseksi. Sivuutan aina. En koskaan lähde näihin mukaan.
Mutta tuohon viimeiseen voi olla järkevä selitys. Jos se kumppani/kaveri/muu ei ole itse facessa, niin olisi aika tökeröä häneltä kysymättä postailla hänestä sinne kuvia. Tai tämä toinen henkilö on sen voinut kieltääkin.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 16:05"]Mitä mieltä muuten tällaisesta bloggaaja-facekaverista? Jonka jokainen päivitys on suoraan linkki omaan blogiin, ärsyttääkö sellainen ketään?
Kysyn uteliaisuudesta, koska itseäni alkoi ärsyttää oma seinäni, kun tuntui olevan enemmän blogimainosseinä kuin... no, normi faceseinä. Loin sitten blogille oman sivun, minne päivitän blogipäivitykseni linkit ja blogiin liittyvät asiat.
[/quote]
Tämä nyt on luonnollista, jos sulla on blogille oma fb-sivu. Jos omassa profiilissa heität linkkejä blogiin niin menee ärsytyksen puolelle.