Suomalaiset eivät osaa kasvattaa lapsiaan, ranskalaiset osaavat
Kuulemma Ruotsissa tämä kirja "Franska barn kastar inte mat" eli suomeksi "Ranskalaislapset eivät heittele ruokaa" on nyt todella suosittu.
Ranskalaiset on nyt otettu esimerkkikasvattajiksi pitkin maailmaa ja siksi ne kasvatusoppaat myyvät. Toisaalta en ihmettele sillä ranskalaiset tuttavat ihmettelivät täällä Suomessa käydessään että miksi lapset eivät osaa käyttäytyä ihmisiksi yleisillä paikoilla. (Huom: meillä itsellämme ei ole vielä lapsia, joten ei osunut hlökohtaisella tasolla) mutta aina kun olen käynyt Ranskassa niin lapset ovat suorastaan kuin enkeleitä, osaavat kommunikoida paremmin eivätkä pidä kamalaa meteliä itsestään koko ajan.
Mistä tämä johtuu? Suomalaisten nykyvanhempien saamattomuudesta? Vai onko täällä edelleen muotia joku lastenpalvonta tai vapaa kasvatus?
Kommentit (146)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 08:56"]
En voisi kuvitellakaan ranskalaisen nuoren kulkevan läskit lyllyen ja persvako vilkkuen ja sössöttävän vittujoota.
[/quote]
Eikä seisovan ostarin edessä yhtä ryhdittömän näköisenä kuin housunsa, tupakoimassa ja räkimässä lammikoita!
[/quote]
Niitäkin löytyy myös Ranskasta, alempien sosiaaliluokkien lähiöistä, kuten täälläkin pääosin...
Mä tiedän muutaman tapauksen jossa lapsi tiuskii, huutaa ja räkyttää vanhemmilleen ja nämä eivät sano mitään. Kyseessä 10v ja 11v pojat. Toinen yksinhuoltajan ja toinen suurperheen lapsi. Ensimmäinen räkyttää opettajallekin jos tämä pyytää luokassa olemaan hiljaa, ei kuulemma tarvitse olla hiljaa jos ei halua. Meillä ollessaan huutaa ja metelöi vaikka asiaan puututaankin ja on tosi rasittava lapsi. Jäkimmäinen taas on adhd-lapsi, juo energiajuomia, varastelee, karkailee koulusta ja muuta mukavaa. Isänsä ei kasvata vaan kaikki on äidin harteilla ja äidillä on perheessä 6 muutakin hoidettavaa. Ilmiselvää on että ei vain jaksa.
Ihan sama missä maassa lastasi kasvatat mutta huonoon käytökseen pitää jakssaa puuttua sen tsiljoonannenkin kerran ja pitää vaatia tapoja. Ei se sillä parane että suljetaan korvat ja lapsi tekee mitä lystää. Meillä ei vanhemmille kiroilla, ovia ei paiskota ja lapsia kaikkia kolmea on sanottu mukaviksi ja hyväkäytöksisiksi. Iät 19v, 12v ja 9v.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 09:02"]
Mitä nyt kukakin hyvänä käytöksenä pitää
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Nuoriso+mellakoi+j%C3%A4lleen+Pariisissa/1135248390968
[/quote]
Ilmeisesti et ole koskaan Pariisissa tai edes Ranskassa käynyt, mutta nuo on afrikkalaisia jne. maahanmuuttajia, eikä ranskalaisia.
[/quote]
Olen minä Pariisissa käynyt. Viehättävä kaupunki.
Mellakoissa en ole ollut osallisena, enkä niitä itse joutunut näkemään.
Sekä suomalainen että ranskalainen ovat omalla tavallaan kummallisen kasvatuskulttuurin maita. Onneksi Euroopassa on toisenlaisiakin.
Suomalaisvanhemmat todella ovat kännykkäänsä tuijottavia ääliöitä
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 09:02"]
Mitä nyt kukakin hyvänä käytöksenä pitää
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Nuoriso+mellakoi+j%C3%A4lleen+Pariisissa/1135248390968
[/quote]
Ilmeisesti et ole koskaan Pariisissa tai edes Ranskassa käynyt, mutta nuo on afrikkalaisia jne. maahanmuuttajia, eikä ranskalaisia.