Mitä se on se elämä, josta me "kympin tytöt" emme tiedä mitään?
Olen siis näitä parjattuja kympin tyttöjä. Meni lukiosta yliopistoon, tein töitä, biletin, rakastuin, petyin (tämä kertaa X), rakastuin ja menin naimisiin. Perustin perheen ja olen työelämässäkin ollut toistakymmentä vuotta. Elämä on kivaa, iloineen ja suruineen.
Mutta kun joskus kuulee, ettemme me kympin tytöt tai akateemiset tiedä ELÄMÄSTÄ mitään? Mitä meidän pitäisi tietää? Ei minunkuaan taustani täydellinen ole. Samanlaisia sukumörköjä siellä on kuin muillakin.
Siksi en ole koskaan tätä tajunnut. Ei sen tietäminen varmaan onnellisuuttani heilauta suuntaan tai toiseen, mutta onhan se kiva oppia uusia asioita.
Kommentit (95)
Mutta suurin osa 10 tytöistä on niitä, jotka tekevät niinkuin pitää. Heistä tulee hyviä ja ahkeria puurtajia työmarkkinoille, mutta he eivät koskaan keksi mitään suuria innovaatioita. 10 tyttö istuu kiltisti luokassa ja tekee läksyt ja saa vain parhaita arvosanoja.
Sitten taas se seiskan poika yleensä touhuaa paljon muuta, esimerkiksi rakentaa majaa ja ei malta koulussa keskittyä kun tekee mieli mennä majaa rakentamaan. Sitten pitäisi saada jotenkin se maja puuhun ym. mitä "ongelmia" matkaan tuleekin, ja ne pitää ratkaista. Joten käyttää luovuutta ja "omia aivoja" enemmän mitä se kympin tyttö joka menee aina niinkuin "ylhäältä" käsketään.
Jos mieitiään kautta aikojen "suuria neroja", niitä jotka ovat luoneet jotain uutta, niin moni heistä on ollut huono koulussa. Erona on sitten se, että onko huono koulussa vain siksi että on ns. tyhmä&laiska, vai siksi että on "parempaa tekemistä".
Iso osa luovuutta on se, että osaa ajatella ns. laatikon ulkopuolelle. 10 tytöt osaavat kaiken sen laatikon sisällä, mutta eivät edes osaa ajatella sen ulkopuolellakin voisi olla jotain. Moni aikansa nero on myös ollut auktoriteettikammoinen (esim. Galileo Galilei joka ns. vastusti kirkkoa mikä iso juttu aikanaan, samoin Einsteini oli auktorikammoinen jne.) koska se hyväksytty totuus voikin olla väärä.
Vaatii aika paljon sisua sanoa te olette väärässä ja esittää se oma teoria, joka saattaa kuulostaa muista pähkähullulta VAIKKA olisi oikeaa tietoa. 10 tyttö yleensä ei noin tee, vaan ei keksi mitään uutta, jos keksii ja joku sanoo "ei tuo toimi" niin sitten ei asiaa vie pidemmälle.
Sun lähteesi on tässä mutu?
Mutta suurin osa 10 tytöistä on niitä, jotka tekevät niinkuin pitää. Heistä tulee hyviä ja ahkeria puurtajia työmarkkinoille, mutta he eivät koskaan keksi mitään suuria innovaatioita. 10 tyttö istuu kiltisti luokassa ja tekee läksyt ja saa vain parhaita arvosanoja..
Minä aloin miettimään, että kyseenalaistaako se kympin tyttö koskaan mitään? Vai uskooko kaiken mitä hänelle opetetaan? Onko kympin tyttö koskaan eri mieltä kuin joku professoreistaan, ja uskaltaako tuoda ajatuksiaan julki? Kulkeeko kympin tyttö omia polkujaan, vai vain muiden polkuja?
Jos poika on kympin poika, hän on fiksu. Jos hän on seiskan poika, hän on fiksu ja luova.
Jos tyttö on kympin tyttö, hän on kiltti ja auktoriteettiuskoinen. Ainakaan hän ei ole fiksu. Jos tyttö on seiskan tyttö, hän on tyhmä.
Yleinen virhekäsitys on, että nerot olisivat huonoja koulussa. Aika usein vedotaan Einsteiniin. Todellisuudessa Einstein oli loistava oppilas koulussa.
Jos poika saa koulussa kymppejä, kyseenalaistaako hän koskaan mitään? Uskooko hän myöhemmin kaiken, mitä proffa kertoo? Kulkeeko kympin poika omia polkujaan vai muiden polkuja?
sellainen ajattelu, että "kympin tyttöillä" ei muka voisi olla omia ajatuksia, mielipiteitä, luovuutta jne. Ainakin olen itseäni pitänyt kriittisenä ja kyseenalaistavana, vaikka koulussa "kympin tyttö" olinkin.. En ollut koulussa ahkera ainoastaan velvollisuudentunnosta (joskus toki), vaan siksi että olin asioista kiinnostunut. Tietysti tavoitteena oli myös päästä opiskelemaan jne.
Mutta suurin osa 10 tytöistä on niitä, jotka tekevät niinkuin pitää. Heistä tulee hyviä ja ahkeria puurtajia työmarkkinoille, mutta he eivät koskaan keksi mitään suuria innovaatioita. 10 tyttö istuu kiltisti luokassa ja tekee läksyt ja saa vain parhaita arvosanoja.
Sitten taas se seiskan poika yleensä touhuaa paljon muuta, esimerkiksi rakentaa majaa ja ei malta koulussa keskittyä kun tekee mieli mennä majaa rakentamaan. Sitten pitäisi saada jotenkin se maja puuhun ym. mitä "ongelmia" matkaan tuleekin, ja ne pitää ratkaista. Joten käyttää luovuutta ja "omia aivoja" enemmän mitä se kympin tyttö joka menee aina niinkuin "ylhäältä" käsketään.
Jos mieitiään kautta aikojen "suuria neroja", niitä jotka ovat luoneet jotain uutta, niin moni heistä on ollut huono koulussa. Erona on sitten se, että onko huono koulussa vain siksi että on ns. tyhmä&laiska, vai siksi että on "parempaa tekemistä".
Iso osa luovuutta on se, että osaa ajatella ns. laatikon ulkopuolelle. 10 tytöt osaavat kaiken sen laatikon sisällä, mutta eivät edes osaa ajatella sen ulkopuolellakin voisi olla jotain. Moni aikansa nero on myös ollut auktoriteettikammoinen (esim. Galileo Galilei joka ns. vastusti kirkkoa mikä iso juttu aikanaan, samoin Einsteini oli auktorikammoinen jne.) koska se hyväksytty totuus voikin olla väärä.Vaatii aika paljon sisua sanoa te olette väärässä ja esittää se oma teoria, joka saattaa kuulostaa muista pähkähullulta VAIKKA olisi oikeaa tietoa. 10 tyttö yleensä ei noin tee, vaan ei keksi mitään uutta, jos keksii ja joku sanoo "ei tuo toimi" niin sitten ei asiaa vie pidemmälle.
Ei ku ai niin.. Pojathan ne vaan osaa. On se jännäet kympin poikiakin pärjätään vähemmän. Olisko kyseessä joku uhka kuitenkin. Kun joku tyttö päihittää jossain? Ettei vaan olis joku seiskan poika keksiny tällasen teorian..?
Yleinen virhekäsitys on, että nerot olisivat huonoja koulussa. Aika usein vedotaan Einsteiniin. Todellisuudessa Einstein oli loistava oppilas koulussa.
Että oli huono koulussa, tai sitten tätä viimeksimainittua - lähteiden kanssa en tosin koskaan, niin vaikea sanoa.
Siitä ei kai ole kahta sanaa, että oli kuitenkin auktoriteetti"kammoinen".
Jos poika on kympin poika, hän on fiksu. Jos hän on seiskan poika, hän on fiksu ja luova.
Jos tyttö on kympin tyttö, hän on kiltti ja auktoriteettiuskoinen. Ainakaan hän ei ole fiksu. Jos tyttö on seiskan tyttö, hän on tyhmä.
Et ole enää mikään kympin tyttö vaan aikuinen nainen.
Käsitteellä tarkoitetaan juuri niitä umpikilttejä opettajaa miellyttäviä (ja miellyttävyyden vuoksi hyviä numeroita saavia!) tyttöjä, jotka tunnollisesti tekevät läksynsä ja itkevät jos saavat kokeista ysin. Käsite on suppea, vanhanaikainen ja parjaava, sen olet ap tiennyt jo silloin, kun itse olit se "kympin tyttö". Miksi siis vielä aikuisena jauhat asiaa?
Minulle se tarkoittaa ihmistä joka on tehnyt kaiken opettajaa tai muuta auktoriteettia miellyttääkseen. Ei uskalla tai osaa kyseenalaistaa mitään. Älystä ja menestyksestä huolimatta ovat suorittajatasolla, eivät kykene luomaan uutta.
ja tämähän tarkoittaa, että kaikki tytöt, jotka ovat olleet hyviä koulussa ja pärjänneet opiskeluissa, eivät ole ns. "l0 tyttöjä"
sen mukaan miten pissaa. pojissa on ihan samoja nipoja.
täytyy kuitenkin muistaa että koulu on toimivampi tyttöjen kannalta. eli jos tyttö ei pärjää siellä, on todennäköisemmin tyhmä kuin pärjäämätön poika.
jotka eivät kysele, eivätkä ajattele.
Tekevät kuten pitää ja puurtavat käyttämättä omia aivojaan.
Minun lapseni koulussa on näitä kympin tyttöjen kympin tyttö -äitejä, jotka eivät kysele, onko koulussa homeessa vai ei, jotka leipovat kiltisti taatelikakkuja kuin käsketään ja muutenkin kasvattavat kilttiä seuraavaa sukupolvea.
Minä olen sitten mänttipää, joka kehtaan sanoa, että soisin että tyttäreni oppisi muutakin kuin laittelemaan somat saparot ja että en haluaisi hänen opiskelevan homeisissa tiloissa.
esille enemmän vasta myöhemmällä iällä. Koulussa hän sai hyviä arvosanoja pärjäten erityisen hyvin luonnontieteissä.
Jotta voi kyseenalaistaa tieteessä mitään, on tunnettava mitä kyseenalaistaa. Sama pätee koulussa. Oppilas joka osaa, pystyy myös kyseenlaistamaan.
lasten koulussa saparoiden laittoa, siitäkö ne kympit tulevat? Taidat olla kateellinen siitä, että kympin tytön äideillä on akateeminen koulutus ja hyvä palkka.
Vaikka asiat ovat vanhoja, minua edelleen kiinnostaa...
-Kuinka suomettumisesta tuli suomettuminen
-Mitä isoisoäitini ajatteli huutolaistyttönä
-Miksi parasta kaveriani kiusattiin koulussa
-Mitä natsipyöveli ajatteli illalla, kun katseli nukkuvia lapsiaan
-Miksi Jani otti sen lehtipihin ja Pepsin.
Käsitteellä tarkoitetaan juuri niitä umpikilttejä opettajaa miellyttäviä (ja miellyttävyyden vuoksi hyviä numeroita saavia!) tyttöjä, jotka tunnollisesti tekevät läksynsä ja itkevät jos saavat kokeista ysin. Käsite on suppea, vanhanaikainen ja parjaava, sen olet ap tiennyt jo silloin, kun itse olit se "kympin tyttö". Miksi siis vielä aikuisena jauhat asiaa?
sen mukaan miten pissaa. pojissa on ihan samoja nipoja.
täytyy kuitenkin muistaa että koulu on toimivampi tyttöjen kannalta. eli jos tyttö ei pärjää siellä, on todennäköisemmin tyhmä kuin pärjäämätön poika.
Voisko joku kertoa? Musta on vaan vahingollista tollanen..Ei tarvis heti jo niitä lapsia alkaa leimaamaan. Antakaa niiden olla. Kyllä ne oppii myöhemmin ton.
Vaikka asiat ovat vanhoja, minua edelleen kiinnostaa...
-Kuinka suomettumisesta tuli suomettuminen
-Mitä isoisoäitini ajatteli huutolaistyttönä
-Miksi parasta kaveriani kiusattiin koulussa
-Mitä natsipyöveli ajatteli illalla, kun katseli nukkuvia lapsiaan
-Miksi Jani otti sen lehtipihin ja Pepsin.
Uteliaisuus vaikkapa historiallisista asioista ja oman suvun jäsenen kokemuksista on ihan eri asia kuin se, että jauhat jotain slogania jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa ja olet tiennyt sen jo lapsena! Kympin tyttö-klisee on parjaus, samoin kuin vaikka että mustat kissat ovat paholaisen kissoja tai että lihavat on tyhmiä. Pohditko muitakin parjaavia heittoja, joita olet lapsuudessasi kuullut vai oletko jotenkin joutunut traumatisoitumaan tämän kympin tyttö -asian vuoksi?
Minulle se tarkoittaa ihmistä joka on tehnyt kaiken opettajaa tai muuta auktoriteettia miellyttääkseen. Ei uskalla tai osaa kyseenalaistaa mitään. Älystä ja menestyksestä huolimatta ovat suorittajatasolla, eivät kykene luomaan uutta.