Miten te muut pienipalkkaiset jaksatte, kun ei ole koskaan varaa mihinkään?
Olen jotenkin kauhean väsynyt ja kyllästynyt siihen, että teen pitkät päivät raskasta työtä, ja rahasta ei kuitenkaan jää koskaan mitään itselle. Tällä tarkoitan sitä, että näin yli nelikymppisenä olen ystäväpiirissäni lähes ainoa, jolla ei ole varaa kampaajaan, kosmetologiin, uusiin vaatteisiin tai kenkiin, lomamatkoihin, ravintolaillallisiin, kylpyläviikonloppuihin, ei yhtään mihinkään. Jopa hammaslääkärikäynti on sellaista ylellisyyttä, että en tiedä, mistä rahat repisi. Ei ihminen paljoa tarvitse, eikä se raha elämässä suinkaan tärkeintä ole, mutta joskus sitä vaan väsyy tähän tilanteeseen.
Kommentit (143)
Auto maksoi 7000e, joten en pidä sitä kovin kalliina. Siitä on lainaa jäljellä 2000e, jota maksetaan 200e/kk. Meillä ei ole autonkorjaajia kavereissa tai suvussa, joten tuota halvempaan autoon olisi mennyt jo huoltoihin ja korjauksiin ties kuinka paljon. Vakuutus ei ole kallis, mutta kun koskaan ei ole bonuksia kertynyt niiden maksuun, niin vaikuttaahan se. Ja SALDORAJAKO tässä on mahtavin keksintö sulta, ihan oikeasti? Kiitos tästä mahtavasta vinkistä, me latetaan se ja heti parantuu talous niin, että voidaan tehdä asunnon kipästi tarvitsemat rempat (kaapeista puuttuu osa ovista, lattia on rannuilla jne jne) ja pistää elämä risaiseksi! Kiitti hei vinkistä!
SINÄ olit se joka sanoi, että on isot vakuutusmaksut ja autolainaa. Ja SINÄ toit esiin, että joudut teinin kansssa tappelemaan puhelinlaskusta ja että tuo muutama kymppi vaikuttaa talouteenne reilusti. Joten miksi ihmeessä hermostut minulle kun kommentoin niitä asioita?No onhan sitä autolainaa ja vakuutusmaksuja ilman bonareita - mutta ei se tarkoita, että on pitänyt hankkia se kallein audi tai katumaasturi.
Mua kävi vituttaan tuo sun asenne, jolla kommentoit. Paistoi läpi, miten kuvittelet, ettei me vaan osata ja miksi on hankittu kalliilla rahalla auto ja niin edelleen.Ihan kuin 74 sanoi, kyllä tässä köyhäillä osataan. Venytetään penniä ja selvitään ihan jokaisesta kuukaudesta. Meneehän se siinä, kun pakko on. Pointti olikin siinä, että eikö se väsytä. Kyllä väsyttää. Vituttaa ja turruttaa, kun joka päivä käy töissä, mutta mihinkään omaan, hauskaan, irrotteluun, edes remonttiin ei koskaan ole varaa.
Toisin kun joku älykkö aiemmin arveli, pienipalkkaisuus ei liity koulutukseen välttämättä mitenkään. Meillä molemmilla miehen kanssa on takana pitkät opinnot ja köyhät vanhemmat = yhteensä 28 000e opintolainaa. Ensimmäinen auto on hankittu vasta nyt = autolainaa ja isot vakuutusmaksut. Teini, jolla on koko ajan joku tarve. Kaksi lasta päiväkodissa täysillä maksuilla = 502e/kk asuntolainaa on otettu sen verran, että pk seudulta on saatu liian pieni kerrostalokämppä. Vastike on noussut viidessä vuodessa 250 eurosta 500 euroon; vanha talo kun on ja kaikenlaista korjattavaa koko ajan. Auton pidon lisäksi pakko on ostaa toiselle työssäkäyntiin seutulippu 96e ja teinille matkakorttiin 30e/kk. Kahdella meistä on pitkäaikaissairaus, joka vatii lääkityksen (loppuiäksi), seurantaa ja ajoittain tarkistuskäytejä yksityisillä, labroja jne, mikäli meinaa pitää hoitotason hyvänä. Puhelinlaskut on teinillä olleet 60e/kk sovitun 20E sijasta, mistä ollaan väännetty ja otettu kuukausirahoista, mutta pakko ne laskut on maksaa kuitenkin. Kun budjetti on + - 0, siinä tällainen parinkympinkin heitto tuntuu. Näillä realiteeteilla 2350e + 2900e palkat (käteen lapsilisineen, elatusmaksuineen ja kaikkineen jää 4200e/kk) meillä ostetaan vaatteita vain lapsille ja nekin mahd pitkälle kierrätyksestä. Ruoka ostetaan -30% lapuilla aina kun mahdollista. Aamupalaksi syödään puuroa. Vanhemmat kantaa töihin eväät ja kulkee ikivanhoissa vaatteissa. Kaikesta maksetaan kalleimman mukaan, eikä koskaan ole varaa mihinkään omaan hauskaan, irrotteluun tai siihen, että voisi edes hetken antaa mennä ja ostaa jonkun kalliin vaatteen esim. Mä olen ainakin tosi väsynyt siihen ja vaikea on keksiä, miksi joka aamu herää klo 6.00 painamaan duunia.
Miksi otitte autolainan? Olisitte voineet ostaa halvankin auton, joka ei tarvitse kallista vakuutusta.
Minulla on kaksi pitkäaikaissairautta, mutta julkinen terveydenhuolto + työterveyshuolto riittää kyllä mulle, ei tarvitse rampata yksityisellä.
SALDORAJA teinille.Auto maksoi 7000e, joten en pidä sitä kovin kalliina. Siitä on lainaa jäljellä 2000e, jota maksetaan 200e/kk. Meillä ei ole autonkorjaajia kavereissa tai suvussa, joten tuota halvempaan autoon olisi mennyt jo huoltoihin ja korjauksiin ties kuinka paljon.
Vakuutus ei ole kallis, mutta kun koskaan ei ole bonuksia kertynyt niiden maksuun, niin vaikuttaahan se.Ja SALDORAJAKO tässä on mahtavin keksintö sulta, ihan oikeasti? Kiitos tästä mahtavasta vinkistä, me latetaan se ja heti parantuu talous niin, että voidaan tehdä asunnon kipästi tarvitsemat rempat (kaapeista puuttuu osa ovista, lattia on rannuilla jne jne) ja pistää elämä risaiseksi! Kiitti hei vinkistä!
siis että auto maksoi vain 7000 euroa. Voi hyvää päivää,...kallishan se on. me ostettiin kolme vuotta sitten farmariauto, vähän ajettu ja hyväkuntoinen ja hintaa oli peräti 1200 euroa. eikä tarvinnut ottaa autolainaa...mitään rempntteja ei ole vielä suuremmin tarvinnut tehdä ja siinä vaiheessa kun tarvis..voi harkita jos myis romuksi ja ostaa uuden halpisauton jolla taas ajellaan taas monta vuotta.
laskeskelin tuossa että meidän perheen käteen jäävät tulot lapsilisät mukaanlukien on (4 henkeä)n. 2300 euroa. Asumme edukkaasti mukavassa vuokraasunnossa (650 euroa kuussa). eli emme maksele mitään ylisuuria lainoja tai asumiskustannuksia. Meillä on hyvin toimiva vanha auto, joka voitiin ostaa aikanaan käteiselle.
ja kyllä meillä todellakin on varaa käydä vähintään kerran viikossa ulkona syömässä (usein käymme 2-3 kertaa viikossa), käydä elokuvissa, risteilyillä, jne Eikä tarvitse kaupassa miettiä onko varaa ostaa ruokaa tai muuta tarpeellista.
Silti tykkään kierrellä kirppareita, ja paljon lasten vaatteita tulee osteltua sieltä..
sanoisin siis, että suurin osa näistä tässäkin keskustelussa käyhyyttään valittavista, vaan elää köyhästi juuri siksi, että ovat valinneet liian kalliin asumismuodon (mitä omistusasuminen on...) tai ostanut liian kalliin auton...jne joten niitä lainoja on makseltava.
monet tosin väittää että tyhmät vaan asuu vuokralla...mutta mä en todellakaan kadehdi näitä palstojen omistusasujia, jotka sitten väistämättä joutuvat elämään köyhiksi itsensä tuntien (kun ei ole varaa tehdä mitään kivaa..) vaan sen takia että ajatuksiin on iskostunut että omistusasunto tekee onnelliseksi.
ruoka, huoneen lämpö ja vaatteet päällä riittäisivät, miksi kukaan turhaan haluaisi töissä käydä? Vankilassahan nämä kaikki tarpeet tulisivat täytetyiksi...
Itse ainakin ymmärrän ketjun aloittajaa aika hyvin. Kokopäivätyöstä palkka käteen 1600 euroa ja nuoren opintotuki 90 euroa. Vuokra on 820 euroa.
Todennäköisesti saisimme Kelasta muutaman kympin asumistukea, tai sitten emme, koska Kela laskee tuloihin myös kesälomarahat (sai niitä tahi ei).
Tätä samaa kituutusta on jatkunut jo vuosia, usein olen laskenut, että jos jättäytyisin töistä pois, saisimme saman rahan fattasta. En sitä kuitenkaan halua tehdä, koska uskon äidin esimerkin periytyvän jälkikasvulle, eli yritän lähteä töihin hyväntuulisena.
Ruotsissa ollaan käyty sellaisilla lahjakorteilla, ja todellakin, meillä on eväät mukana, samoin kuin vaikkapa Korkeasaaressakin oli. Kahvilassa käyn (peruskahvilla) n. kerran vuodessa. Hiukseni tasoitan kerran vuodessa parturilla, on halvempi kuin kampaaja. Silmälasit on Tiimarista. Vuosittain ostan uusia vaatteita itselleni muutamien sukkien ja alushousujen verran. Muut kamppeet on kirpparilta.
Jos nyt joku itkee, että jäähän sulle hyvin rahaa tilistäsi vuokran jälkeen, niin tiedoksi, että pyrin täyttämään tyttäreni järkevät toiveet, syytönhän se minun surkeaan työuraani on.
Itse käyn kyllä kunnallisessa hammaslääkärissä aina, kun aihetta on, ihan siksikin, että hoitamattomat hampaat kyllä kostautuvat paljon isommilla kustannuksilla.
aika samanlaista kuin vankilassa. Paitsi että vankilassa ei tarvitse tehdä töitä ja saa vapaasti sivistää itseään.
Ruokakin on kuulemma hyvää ja viihde-elektroniikan saa talon puolesta.
Lapsiaankaan ei tarvitse vankilassa hoitaa.
Emme omista autoa, asumme vuokralla, syömme halpaa kasvisruokaa, ostamme kaiken (siis vaatteet, kengät, huonekalut, pyörät, lastentarvikkeet jne.) Huuto.netistä. Matkustelua en juurikaan kaipaa, en myöskään kosmetologia tai kampaajaa. Ulkona käymme syömässä aina välillä. Netit, puhelinlaskut jne. perusjutut pystymme maksamaan. Lääkärissä käymme kunnallisella. t. 1500e/kuussa käteen, puolisolla samanlaiset tulot
Meillä tulot nettona 1300 + 1600 ja yksi lapsi. Meillä on kyllä auto, omistusasunto, vaatteet ym. ostetaan uusina ja käydään vähintään kerran vuodessa ulkomailla. Kampaajallakin käyn useamman kerran vuodessa.
aika samanlaista kuin vankilassa. Paitsi että vankilassa ei tarvitse tehdä töitä ja saa vapaasti sivistää itseään. Ruokakin on kuulemma hyvää ja viihde-elektroniikan saa talon puolesta. Lapsiaankaan ei tarvitse vankilassa hoitaa.
Et kyllä tiedä vankilaelämästä yhtään mitään kun sanot noin.
ihan on pakko kysyä, että paljonko teillä menee asumiskuluihin (laina + vastike)?
ihan on pakko kysyä, että paljonko teillä menee asumiskuluihin (laina + vastike)?
Mutta olen se, jolla on helvetin kallis 7000 auto.
Asumiseen menee 800e/kk lainaan ja 500e vastikkeeseen. Tuskin paljon tätä halvemmalla saataisiin vuorka-asuntoa 5 henkiselle perheelle pk-seudulta. Vastike oli alunperin 250e, mutta kuten sanottua, se on tässä noussut.
asumme pääkaupunkiseudulla ja asumme omistusasunnossa, koska meillä ei tällä hetkellä ainakaan olisi mitenkään varaa asua vuokralla. Nyt meillä menee vastikkeeseen ja lainaan yhteensä 800 euroa kuukaudessa ja asunnon vuokra olisi väkisinkin yli 1000 euroa.
hyvin ap:n aloituksen ja olen miettinyt usein samaa (vaikka en olekaan samassa tilanteessa). Eli juuri sitä, miten EPÄREILUA on, että osa ihmisistä työskentelee kokopäivätyössä ja silti heillä ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen. En ymmärrä miten se voi jonkun mielestä olla reilua?
miten ihmiset eivät pärjää tuloillaan. Oma palkkani on kuukaudessa siinä 850-1200e välillä. Olen itse valinnut työni, perhesyiden takia. Joskus mietin, pitäisikö vaihtaa työtä saadakseen enemmän palkkaa, mutta olen sen verta tyytyväinen työhöni, etten taida niin kauan, kun pienituloisena pärjään.
Mieheniki on pienituloinen, mutta silti olemme pärjänneet. Meidän menot kuukaudessa on laina, auto, vakuutus (kylläkin maksetaan aina vuosittain veronpalautuksista), puhelin, netti, sähkö, vesi sekä lapsen hoitomaksu plus ruoka. Tämän lisäksi matkustamme viitisen kertaa vuodessa. Matkoilla käydään kampaamossa. Muina aikoina emme sitten teekään juuri mitään, elämme normaalia perhe-elämää. Lehtiä emme tilaa, emme käy ostoksilla muutoin (jos; niin netin aleista tilataan vaatteet).
Luulen, että rahankäsittelytaidoissamme on joku todella suuri ero, jos osa ei voi tehdä mitään pienillä tuloilla, toiset taas voivat tehdä aika paljonkin? Toki toisinaan käymme lapsen kanssa teatterissa, mutta nehän maksavatkin parhaimmillaan vaikkapa 4e...
Olen 31-vuotias sinkku Tampereella. Vuokra yksiön hinta 510 euroa kuussa. Myin toimivan 2004 vuoden autoni, ostin tilalle 500 euroa maksaneen ruoskan. Nyt olen korjannut sitä tonnilla, huono auto tulee kalliimmaksi. Vuokra-asuntoa ei saa ilman kotivakuutusta. Liikennevakuutus on pakollinen. Sähkölasku. Ei tietokonetta. Netti vain kytkypuhelimessa, laskunmaksu sillä. Velkaa alle 10000euroa. Harrastuksena käsityöt, korjaan omat vaatteeni ja huonekalut. En sairasta.
En tajua kuinka perheellinen voi tulla toimeen, kun minunkin elämä on sellaista rimpuilua. Suomi on kallis maa ja ihmiset ei auta toisiaan.
Www.hopeyhdistys, vaateapua ja mahd harrastusvälineitä.
siksi jaksan.
Ja väkisin säästän 100e/kk sivuun.
Lapsen harrastus vie suhteettoman osan pienestä tulostani. Mutta nyt sitten kitsastellaan ja joskus, kun ei enää ole tuota rahareikää, meille jääkin yhtäkkiä 250 euroa enempi kuussa, ja näin pienissä tuloissa se on iso summa.
mutta kun ei enää keksitä mistä voisi tinkiä, kaikki on jo tingitty.
En ymmärrä miten työssäkäyvän rahat ei riitä ????Jos olet toisella töissä, saat vakipalkan tiettynä päivänä ja et muka pysty käymään kosmetologilla?? Kampaajalla??? Ostamaan vaatteita?? Höpöhöpö! Opettele käyttään rahaa, pyydä apua joltain joka osaa neuvoa sua...
En ymmärrä miten työssäkäyvän rahat ei riitä ????Jos olet toisella töissä, saat vakipalkan tiettynä päivänä ja et muka pysty käymään kosmetologilla?? Kampaajalla??? Ostamaan vaatteita?? Höpöhöpö! Opettele käyttään rahaa, pyydä apua joltain joka osaa neuvoa sua...
että pienipalkkainen saa ehkä tonnin palkkaa kuukaudessa. Useimmilla on asumiskulut maksettavana ja monet haluavat ostaa ruokaakin.
Valitit ettei miehellesi tarjota töitä ikänsä takia.
Äijä makaa kotona ja syljeksii kattoon samalla kun teillä käy kotisiivooja!! 104 euroa/kk käytetään siivoukseen, koska sinä sairastuit????? Mikä sairaus sillä sun miehelläsi sitten on? Paha lorvikatarri? Oikeasti, en ihmettele jos hänen asenteellaan ei koskaan töitä saakaan. En kehtaisi istua kotona hesaria lukemassa työttömänä kun joku siivooja käy meillä...