Miten te muut pienipalkkaiset jaksatte, kun ei ole koskaan varaa mihinkään?
Olen jotenkin kauhean väsynyt ja kyllästynyt siihen, että teen pitkät päivät raskasta työtä, ja rahasta ei kuitenkaan jää koskaan mitään itselle. Tällä tarkoitan sitä, että näin yli nelikymppisenä olen ystäväpiirissäni lähes ainoa, jolla ei ole varaa kampaajaan, kosmetologiin, uusiin vaatteisiin tai kenkiin, lomamatkoihin, ravintolaillallisiin, kylpyläviikonloppuihin, ei yhtään mihinkään. Jopa hammaslääkärikäynti on sellaista ylellisyyttä, että en tiedä, mistä rahat repisi. Ei ihminen paljoa tarvitse, eikä se raha elämässä suinkaan tärkeintä ole, mutta joskus sitä vaan väsyy tähän tilanteeseen.
Kommentit (143)
Ketjun läpi lukeneena ihmettelen sitä että miksi ette koita lisätä tuloja millään lailla? Esim Huuto. net yms.
Mulla nyt ollu 2 vuotta päällä uo & velkahelvetti nuoruuden idioottimaisen rahankäytön vuoksi.
Onhan tää tosi masentavaa, mutta oppiipahan kantapään kautta. Mutta kuitenkin joka päivä mietin, että ei mun asiat kovin huonosti ole kun on katto pään päällä, rakastava puoliso ja työpaikka. Et mikäs tässä ollessa, kyllä tätä kestää muutamia vuosia muttei yhtään kauempaa.
Mutta köyhyys on syvältä jostain ja oon vakaasti päättäny, että teen kaikkeni tästä selvittyäni etten ikinä joudu köyhäilemään.
Elämä opettaa.. Tsemppiä kaikille köyhäilijöille, ymmärrän täysin miten väsyttävää se on pitkässä juoksussa. Tuntuu turhauttavalta.
...ja vuoden päästä helpottaa mutta rankkaa tämä on joskus. Meillä asunnon kosteusongelma remontteineen toi lisämenoja, joita nyt sitten maksellaan hampaat irvessä.
Pahimmalta tuntuu lapsen puolesta jota ei ole varaa viedä mihinkään lastentapahtumiin yms. Päiväkodissa on hoitaja joka tekee suuren numeron lasten viikonloppumenoista ja "mukava" siellä on sitten kuunnella kun muut kertovat leffoista. HopLopeista jne. eikä meillä ole mahdollisuutta sellaiseen tällä hetkellä. Itse kyllä kestän ilman kampaajareissuja, uusia vaatteita ja meikkejä jne. kun tiedän että tämä on väliaikaista.
485e/kk on jäätävä kaikilla käteen asumismenojen jälkeen lain mukaan ja jos ei jää, muuta halvempaan asuntoon. Tuosta 200e ruokaan ja lopuilla voi vaikka ostaa heroiinia. Mihin vittuun te ne rahanne käytätte? Räkänokat pärjäävät lapsilisillä.
Pienet tulot = pienet aivot, vähä-älyisyys. Minä en ainakaan voisi kuvitella työskenteleväni kaupan kassana tai siivoojana. Kuka tyytyy työhön jossa ei älyä tarvitse, pitäköön turpansa kiinni ja kärsiköön.
Vierailija kirjoitti:
kun entiset on kuluneet aivan puhki. Hammaslääkäriinkin olisi kiva mennä, hampaassa on tuntunut reikä jo kuukausia. Jos han hulvattomaksi heittäytyisi, niin haluaisin tuhlata gynekologiin ja mammografiaan. Olen kuitenkin jo yli 40-vuotias, joten olisi hyvä käydä kai molemmissa edes kerran.
Käyn hammaslääkärissä kunnallisella. Suunnitelman saa 5-v välein, ja tarvittaessa hoitoa väliajalla jos on vaivoja. Gynekologilla ei tarvitse käydä. Tk-lääkäri hoitaa minkä osaa, ja lähettää sairaalan gynelle jos ei osaa. Papa seulonta (ja hyvä seksuaalihygienia, ei esim.yhdyntöjä vieraiden kanssa ilman kondomia) riittävät kyllä.
Mammografiaseuranta alkaa kun on sen aika. Ennen tuota rinnat tunnustellaan itse joka kuu kuukautisten jälkeen. Jos huomaat kyhmyn, menet tk-lääkärille, joka ohjaa jatkotutkimuksiin.
Koskaan en ole rahaa yllä mainittuihin tarvinnut vaan kaikki on hoitunut julkisessa terveydenhuollossa tarpeen mukaan. Onpa niillä rahoilla voinut käydä vaikka siellä kampaajalla.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten työssäkäyvän rahat ei riitä ????Jos olet toisella töissä, saat vakipalkan tiettynä päivänä ja et muka pysty käymään kosmetologilla?? Kampaajalla??? Ostamaan vaatteita?? Höpöhöpö! Opettele käyttään rahaa, pyydä apua joltain joka osaa neuvoa sua...
että pienipalkkainen saa ehkä tonnin palkkaa kuukaudessa. Useimmilla on asumiskulut maksettavana ja monet haluavat ostaa ruokaakin.
Mulle tulee kuukaudessa palkkaa nettona n. 1200e
siitä onkin hyvä maksaa 600. Vuokraa. Elättää 3 lasta, ostaa vaatteet,ruokaa,maksaa laskut..
Paskapuhetta jos joku perheellinen voisi elää tuolla summalla normaali elämää!
Joo syvältä on. Isoin kuluerä on vuokra. Oikein oksettaa kun kerran kuussa lähtee
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten työssäkäyvän rahat ei riitä ????Jos olet toisella töissä, saat vakipalkan tiettynä päivänä ja et muka pysty käymään kosmetologilla?? Kampaajalla??? Ostamaan vaatteita?? Höpöhöpö! Opettele käyttään rahaa, pyydä apua joltain joka osaa neuvoa sua...
Onnistuu ehkä sinkulta. Taidat olla..? Meillä on ainakin palkkapäivänä maksussa heti laskuja, esim. vakuutukset, sähkölämmityslasku, jätehuolto- tai vesimaksu, kännykkälasku, nettitikkulasku, autovero, tv-lupa, Hesari jne. Siis ei tietystikään kaikkia joka kuukausi, mutta laitoin esimerkkinä, jotta voit kertoa, mikä tuossa on tuhlausta? Ihan tavallisen elämän perusasioita minusta, ei muuta.
Hesari sitäpaitsi maksoi meille itsensä moneksi vudeksi takaisin, kun ymmärsin vaihtaa erään HS:n artikkelin ansiosta asuntolainamme koron Nordea Primestä (1,8%) 1 kk euriboriin (0,1%). Vuodessa yli 1000 euron säästö.
Kun laskut on maksettu jää bensaan ja ruokaan vähemmän kun niitä menee. Sitten pitäisi vielä olla varaa esim. lasten vaatteisiin.
Eli ei meilläkään siksi ole tiukkaa, että kulutetaan ja tuhlataan! Tosin kotisiivous meillä on ja se on oma luksuksemme. Mutta silti tunnen samanhenkisyyttä aloittajan kanssa, että on tylsää kun aina on rahat tiukalla. Siivous otettiin sairaustuttuani. Ihan tavallisesti eletään.
Jos olisi enemmän rahaa niin luultavasti ostaisin lapsille enemmän vaatteita ja panostaisin muutamiin terveystutkimuksiin. Veisin auton kerran kuukaudessa pesuun, ostaisin toisenkin talvitakin, hankkisin ne silmälasit, hankkisin vaikka vielä pihavalot pimeään pihaan.
t. nim. Farmaseutti
pakko sanoa, että tulee mieleen väkisinkin, että te ette todellakaan ole köyhiä. Siis esim hesarin tilaaminen on järjetöntä tuhlausta (ne samat uutiset voit netin kautta lukea ihan ilmaiseksi jo edeltävänä päivänä ennenkuin ne lehdessä ilmestyvät). Jos haluaa omistusasunnon niin sehän maksaa ja tuo kasan ylläpitolaskuja.
minulta ei vaan riitä ymmärrystä oikein ihmisille, jotka ostaa omistusasunnon ja sitten sen velan myötä joutuvat elämään omasta mielestään köyhää elämää. Onko se asunto tärkeämpi kuin oma terveys??? kannattaako elää kituuttaen (kaikki rahat menee asunnonmaksamiseen ja sen korkoihin) siinä toivossa että sitten vanhana on se asunto maksettu? vai ennemmin edullisesti vuokralla laittaen rahat juurikin siihen sen hetkiseen elämiseen ja oman terveytensäkin hoitoon??
arvovalintoja, arvovalintoja.
t.tyytyväinen vuokraasuja, joka tietää että tämän tasoisessa ja kokoisessa omistusasunnossa asumalla maksaisimme asumisesta vähintään tuplat nykyiseen verrattuna.
Oletko myös asuntosijoittaja.
Nyt joku sijoittaja RIKASTUU sinun vuokrarahoillasi...tyhmä
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun puhe olikin siitä, kun joskus saiskin panna elämän risaiseksi, ostaa sellainen takki kun haluaa tai vaihtaa elämä hetkeksi vapaalle, matkustelemalla yms. Potuttaa, kun työtätekevänä ei koskaan ole muuhun varaa kuin pakollisiin.
pienet n..keri lapset näkee nälkää ja huitoo kärpäsiä silmistä.
oon nähny telkkarista..lahjoittamalla 10 eur..voit auttaa
Jos saisin rahat hiusten ja ripsien pidennykseen ja uusiin vaatteisiin...
Näyttäisin tosi nätiltä..
Nyt ohut vaalea tukka aina ponnarilla...
Töitä ..töitä...ei kesälomaa...päähän sattuu...
tyhmyyteni...
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin rahat hiusten ja ripsien pidennykseen ja uusiin vaatteisiin...
Näyttäisin tosi nätiltä..
Nyt ohut vaalea tukka aina ponnarilla...
Töitä ..töitä...ei kesälomaa...päähän sattuu...
tyhmyyteni...
pienet n..keri lapset näkee nälkää ja huitoo kärpäsiä silmistä.
oon nähny telkkarista..lahjoittamalla 10 eur..voit auttaa
Vierailija kirjoitti:
on aivan eriasia saada tonni kuussa hesassa kuin kainuussa,eikä kaikki työnantajat maksa palkkaa tiettynä päivänä,palkkaväli voi olla esim 3 kk ,kuten minulla,onneksi on oma "mummonmökki"ja harrastuksena metsästys ja kalastus.
Mistä työstä palkkaa maksetaan kolmen kuukauden välein? Siis olettaen että tekee töitä joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Että kaikki ei voi olla hyväpalkkaisia johtajia yms, kun jonkun täytyy ajaa bussia ja siivota ja tarjoilla ravintolassa. 1200/kk josta pois asuminen, vakuutus ja ruoka, paljon ei jää, ainakaan Helsingin vuokrilla. Puhelin, netti yms on ylellisyyttä, mitä kaikki ei tunnu tajuavan.
Kaikista noista töistä saa palkkaa enemmän kuin 1200€/kk jos tekee kokonaista päivää, eli 40 tuntia viikossa.
Kolme vaihtoehtoa: hyväksyä kohtalo, pienentää menoja tai kasvattaa tuloja. Kaikkien tulisi vähintäänkin yhden kuukauden ajan kirjata joka ikinen meno ylös ja tarkastaa mihin rahat oikeasti menee. Sen jälkeen voi kiristää sieltä mistä voi. Jos ei voi, lyhyellä eikä pitkällä tähtäimellä, voi miettiä tulojen lisäämistä. Tämä voi tarkoittaa tuntien lisäämistä jos osa-aikatyö, lisätyön etsimistä tai muita sivutuloja, vaikka sitä kuuluisaa marjojen poimimista. Tukien hakeminen on myös vaihtoehto. Jos tämäkään ei onnistu, lyhyellä eikä pitkällä tähtäimellä, voi hyväksyä kohtalonsa ja elää kädestä suuhun ilman luksusta.
En vittuile, nämä vaan yksinkertaisesti ovat ne ainoat vaihtoehdot tällaisissa tilanteissa.
En ole itse enää pienipalkkainen, mutta elin koko opiskeluaikani sekä työttömyysjakson valmistumiseni jälkeen reilusti köyhyysrajan alapuolella. Kuitenkin, selvisin jo opiskeluaikoina ihan kohtuullisesti ja kävin lähes vuosittain ulkomaanmatkoillakin. Vanhempani eivät ole koskaan voineet maksaa mitään, vaan elin yksin opintotuella ja -rahalla. Kuukaudessa tuloja oli siis vähän päälle 500e (samoin miehelläni), josta maksoimme vuokran, puhelinlaskut, ruoan ja kaiken muun tarpeellisen. Työelämään siirryttyäni säästin pienestä palkastani vähintää 500e / kk (brutto 1,8k). Säästöjä käytin matkusteluun, uusiin kodinkoneisiin, lääkärikuluihin jne.
Köyhäilyvuodet opettivat ennenkaikkea suunnitelmallisuutta! Hyvää kotiruokaa on paljon edullisempaa tehdä kuin puolivalmiit einesruoat, kaupassa kannattaa käydä vain kerran viikossa ja miettiä hyvin ennalta, baarin sijaan iltaa voi istua tuttavalla ja harrastaa voi paljon ilmaiseksi / pienellä rahalla. Juhlapäivinä kävin ravintolassa ja leffassakin aina välillä. En siis koe että nuukailu olisi jättänyt minua paitsioon jostain olennaisesti tai supistanut sosiaalista elämää.
Nykyään rahaa palaakin sitten moneen enemmän tai vähemmän turhakkeeseen kuten autoon (asun kaupungissa ja voisin yhtä hyvin käyttää julkista), kalliimpaan ruokaan (avokadot, palvelutiski, hyvät juustot jne.) ja toisinaan merkkivaatteisiin. Myös lomamatkoja tulee tehtyä enemmän, mutta silti huolehdin että säästän aina palkasta pahan päivän varalle.
Pienistä jutuista ne isot menot syntyy. Osa tulee tonnilla paljon paremmin toineen kun toinen kahdella. Joka päivä ei todellakaan tarvitse ostaa mitään ja jokainen työssäkäyvä pystyy kyllä säästämään! Vaikka se sitten olisikin esim 5-10e kk. Tällä hetkellä omat kiinteät menoni (asuminen, auto, ruoka, laskut mukaanlukien) on 1000e/kk, joka tarkoittaa nykytuloillani että säästän kuukausittain enemmän kuin käytän. Tarkkaa kirjanpitoa opettamaan mihin omat rahat kuluvat, jonka jälkeen muutoksia on paljon helpompi tehdä :)
Itse olen ja olen ollut pitkään pienituloinen. Siis todella pienituloinen. Sitä kuitenkin pärjää, kun ensin laittaa kiinteät menot, kuten vuokra, minimiin. Sitten käy kaikki menot läpi (kirjanpito!) ja etsii kohta kohdalta edullisemmat vaihtoehdot. Sitten siirtää pienen summan syrjään yllättäviä menoja varten. Loput jakaa päivien lukumäärällä ja käyttää juuri tuonverran/päivä. Jos haluaa lisätä menoja, jotka on isoja, kuten kampaamo, on pienennettävä päivittäin käytössä olevaa rahaa.
Onko se sitten raskasta vai ei, riippuu omasta asenteesta. Itselle se ei ole ollut sen jälkeen, kun sain kuluni järkeistettyä. Aiemmin, kun elin kaaoksessa, oli raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
että pienipalkkainen saa ehkä tonnin palkkaa kuukaudessa. Useimmilla on asumiskulut maksettavana ja monet haluavat ostaa ruokaakin.
Mulle tulee kuukaudessa palkkaa nettona n. 1200e
siitä onkin hyvä maksaa 600. Vuokraa. Elättää 3 lasta, ostaa vaatteet,ruokaa,maksaa laskut..
Paskapuhetta jos joku perheellinen voisi elää tuolla summalla normaali elämää!
Perheellisellä on mies tietenkin. Omia elämän valintoja nämä.
Sinkkumies
Kyllä mua ottaa päähän, kun ei ole ikinä varaa mihinkään. Yksi vaihtoehto olisi laittaa auto pois, se olisi ainut mistä vielä pihistää. Kaikki muu on jo tehnty; kämppä on halvin mahdollinen, netti on halvin, puhelin on halvin, ruokakaupassa lasketaan senttejä eikä osteta ikinä mitään turhaa, jne. Ainoastaan lapsen vaatteissa ja muissa tarvikkeissa en turhia säästele, koska kuitenkin tulevat kovaan käyttöön.
Mutta joo, olishan se kiva käydä vaikka perheen kesken jossain syömässä ilman, että tarvisi ajatella, että tämä on sitten pois loppukuusta.