Miten te muut pienipalkkaiset jaksatte, kun ei ole koskaan varaa mihinkään?
Olen jotenkin kauhean väsynyt ja kyllästynyt siihen, että teen pitkät päivät raskasta työtä, ja rahasta ei kuitenkaan jää koskaan mitään itselle. Tällä tarkoitan sitä, että näin yli nelikymppisenä olen ystäväpiirissäni lähes ainoa, jolla ei ole varaa kampaajaan, kosmetologiin, uusiin vaatteisiin tai kenkiin, lomamatkoihin, ravintolaillallisiin, kylpyläviikonloppuihin, ei yhtään mihinkään. Jopa hammaslääkärikäynti on sellaista ylellisyyttä, että en tiedä, mistä rahat repisi. Ei ihminen paljoa tarvitse, eikä se raha elämässä suinkaan tärkeintä ole, mutta joskus sitä vaan väsyy tähän tilanteeseen.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään riitä rahat mihinkään kosmetologijuttuihin. Olen farmaseutti, mutta teen osa-aikatyötä sairauden takia. Mieheni on 60-vuotias, hän ei saa töitä, vaikka päällänsä seisoisi. Vuoden 2008 lama lopetti hänen työnsä rakennusarkkitehtinä. Nuoremmat saa työn, jos on enemmän kuin yksi hakija, ja ainahan heitä on.
Eli mies on työtön. Millähän lailla tämä tilanne on oma vikamme? En silti valita, pärjäämme ja minullaon sellainen suku, että auttavat tarvittaessa.
Eikä auta koittaa työllistää itse itseään (miehen), kokeiltu on, eikä onnistunut. Siinäkö sitten syy vähävaraisuuteemme?
Työnantajat haluavat ulkoistaa riskit (esim. lamakaudet) työntekijöille sysäämällä heitä yrittäjiksi.
Ette ole aikoinaan säästäneet. Vastaus vikaa koskevaan kysymykseen.
Niinpä. Näin on ollut pitkään ettei oo kampaajaan ja mun hiukset tarvitsisi hoitoa paljon ja usein. Kosmetologillakaan en oo aikoihin käynyt kun ei oo ylimääräistä ollut enkä vaatteita oo ostanu itselle vaan lapsille. Eikä kovin usein kylpylässäkään tai lomamatkoilla käydä, ehkä kerran vuodessa vaan. Ravintoloissa nyt syömässä pystyy joskus useanmin käydä..
Pienipalkkainen ja osa-aikatyöläinen saa työkkäristä soviteltua päivärahaa, asumistukea ja toimeentulotukea. Ja nämä eivät riitä elämiseen. Silloin kyseessä on elämänhallinnan puute. Turhaa valitusta. Itsekin teen tällä hetkellä osa-aikatyöläisenä myyjän työtä. Pärjään silti. Kun rahat ovat pienet siinä tarvitaan taitoa, käyn kuitenkin kampaajalla joka kuukausi ja myös kosmetologilla silloin tällöin ja hampaani ovat hoidetut. Eli turhaa kitinää taas joltain joka pelaa ja juo rahansa ja ostelee jotain turhanpäiväisiä tunnelmakynttilöitä. Siihen ne rahat sitten menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten työssäkäyvän rahat ei riitä ????Jos olet toisella töissä, saat vakipalkan tiettynä päivänä ja et muka pysty käymään kosmetologilla?? Kampaajalla??? Ostamaan vaatteita?? Höpöhöpö! Opettele käyttään rahaa, pyydä apua joltain joka osaa neuvoa sua...
että pienipalkkainen saa ehkä tonnin palkkaa kuukaudessa. Useimmilla on asumiskulut maksettavana ja monet haluavat ostaa ruokaakin.
Mulle tulee kuukaudessa palkkaa nettona n. 1200e
siitä onkin hyvä maksaa 600. Vuokraa. Elättää 3 lasta, ostaa vaatteet,ruokaa,maksaa laskut..
Paskapuhetta jos joku perheellinen voisi elää tuolla summalla normaali elämää!
Jaa, minä saan 900e ja mies 1000e. Hyvin pärjätään vaikka on lapsia, hevosia, koiria, talo, 2 autoa jne. On varaa myös käydä kampaajalla, ostaa vaatteita jne.
Nostan vanhan ketjun, koska meinasin tehdä aloituksen samasta aiheesta.
Tänä päivänä tilanne on vielä pahempi kun ketjun aloittamisvuonna.
Nyt vasta huomasin että muutkin nostelleet tätä. Vertaistukea, ajatuksia kellään? Itselläni on just tuollainen tilanne.. tosin kylpyläreissut ja kampaajat tuntuu tässä maailmantilanteessa hyvin kaukaisilta asioilta..
Paljonkos velkaa niillä muilla on?
On tää turhauttavaa. Tehdä raskasta työtä ilman että saa nauttia koskaan ja elää mukavasti. Yhtä pennin venyttämistä... mutta luojan kiitos, meillä ei ole kuin 8000€ remppalainaa.
Kyllä tää inflaatio tuntuu pienillä tuloilla.. ennenkin oli tiukkaa. V* tuttaa suorastaan katsoa jotain Sannan muotikuvia ja leveää elämää kun itse lasket euroja että saat bensaa autoon , jotta pääsee töihin. Ja saat ruokaa kaappiin .
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tää inflaatio tuntuu pienillä tuloilla.. ennenkin oli tiukkaa. V* tuttaa suorastaan katsoa jotain Sannan muotikuvia ja leveää elämää kun itse lasket euroja että saat bensaa autoon , jotta pääsee töihin. Ja saat ruokaa kaappiin .
Onneksi Petteri ja Riikka on ottaneet pienituloiset lämpimään syleilyynsä. Nauti siitä!
Vierailija kirjoitti:
Entä asumistuki?
Minä myös en juurikaan ostele mitään ylimääräistä. Olen jättänyt pois kaikki elokuvat,konsertit ja teatterit. Kampaajalla siistin tukkani joka kolmas kuukausi. Tällä kuulla paikkautin yhden hampaan. Kävelen ulkona ja nautin siitä. Minulla on hyvä olo, kun talous on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Joo ap rakas, on niin tuttu tunne. Potuttaa ihan sikana, kun käyt työssä päivittäin ja mihinkään ylimääräiseen ei koskaan ole rahaa. Elämä Suomessa on vaan kallista, keskituloiset on usein aika tiukassa paikassa, kun kaikesta maksat korkeimman mukaan ja mitään etuisuuksia tai tukia et saa.
Ei ole muiden vika, jos olet ottanut liian ison asuntolainan.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten työssäkäyvän rahat ei riitä ????Jos olet toisella töissä, saat vakipalkan tiettynä päivänä ja et muka pysty käymään kosmetologilla?? Kampaajalla??? Ostamaan vaatteita?? Höpöhöpö! Opettele käyttään rahaa, pyydä apua joltain joka osaa neuvoa sua...
Olen pienipalkkainen enkä edes osaa haaveilla kosmetologikäynneistä, kylpylälomista..mihin minä tuollaisia tarvitsisin! Hiukset leikkuutan kyllä joskus ja jouluna, vaatteet ostan käytettyinä ja löydän helposti oikeinkin tyylikästä päällepantavaa halvalla netissä surffaamalla. Harrastukset tällä hetkellä lukeminen, some, musankuuntelu, lenkit. En baareile enkä juuri tapaa ketään. Elän hyvää elämää! Olen niin tottunut tälläiseen tyyliin etten oikein edes tiedä mistä jään paitsi. Kaikkein pahinta olisi joutua fake friendien nälvimäksi että miksen tee sitä ja tää. On tuokin koettu. Helpotushan se on päästä tuollaisista tyhjäpäistä eroon.
Totta on että rahat ei riitä mihkään ylimääräseen. Ja sitte nää palstapellet väittää että riittää. No, ei riitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä asumistuki?
Asumistukea laskettaessa otetaan huomioon bruttopalkka ja lomarahat.
Ihan hyvin. Olen ylpeä siitä, että elätän itse itseni ja kaiken minkä olen saavuttanut olen tehnyt sen ilman miehen apua. Moni rahoillaan leveilevä nainen tihrustaa eron tullessa sitä miten tiukilla nyt ovat taloudellisesti. Mielessäni mietin, että niinpä.
Eihän kenenkään tarvitsekaan! Tuet tulee vastaan. Pöljä on, jos ei hae.