Miten te muut pienipalkkaiset jaksatte, kun ei ole koskaan varaa mihinkään?
Olen jotenkin kauhean väsynyt ja kyllästynyt siihen, että teen pitkät päivät raskasta työtä, ja rahasta ei kuitenkaan jää koskaan mitään itselle. Tällä tarkoitan sitä, että näin yli nelikymppisenä olen ystäväpiirissäni lähes ainoa, jolla ei ole varaa kampaajaan, kosmetologiin, uusiin vaatteisiin tai kenkiin, lomamatkoihin, ravintolaillallisiin, kylpyläviikonloppuihin, ei yhtään mihinkään. Jopa hammaslääkärikäynti on sellaista ylellisyyttä, että en tiedä, mistä rahat repisi. Ei ihminen paljoa tarvitse, eikä se raha elämässä suinkaan tärkeintä ole, mutta joskus sitä vaan väsyy tähän tilanteeseen.
Kommentit (143)
Kauhistelen millä me elettäis, jos palkat ei olisi kohtuullisen hyvät. Tulot nettona reilu 7 tonnia kuussa. Sanomattakin on selvää että selviämme taloudellisesti hyvin ja saamme säästöönkin. Jos tarvii mennä lääkäriin tai vastaavaa se on aina mahdollista. Lasten vaatteet voi huoleti ostaa ja vanhat antaa ilmaiseksi eteenpäin.
M U T T A ymmärrän hyvin ketjun pienipalkkaisten kauhistelua, onhan kaikki kallista ja onhan se jo ihan normaalia ettei jokaista penniä joudu huolestuneena laskemaan. Ja jokainen ei voi olla se johtaja, ihan normipalkalla pitäisi saada ketjussa puhutut jutut toteutettua.
Ihmettelen mistä jokaiseen tällaiseen ketjuun löytyy niitä pyhällä hengellä eläjiä, jotka 1000 eurolla ylläpitää kartanoa jne...
Farmaseutin satasen siivouspalvelu on aivan se ja sama, kyllä siihen on oikeus...
1200/kk josta pois asuminen, vakuutus ja ruoka, paljon ei jää, ainakaan Helsingin vuokrilla. Puhelin, netti yms on ylellisyyttä, mitä kaikki ei tunnu tajuavan.
Suomessa on julkinen terveydenhuolto, ei täällä tarvi itselle vakuutusta. Ja jos olet tosiaan niin köyhä, ettei mihinkään omaisuuteen ole varaa, niin sitäkään ei tarvi vakuuttaa. Joten mikä vakuutus sulla tarvii olla, mikä tulee sun tärkeysjärjestyksessä ennen ruokaa?
Tätä täällä just yrittää moni sanoa, että köyhät tuhlaa rahaa sellaiseen ei-pakolliseen, minkä kuvittelevat olevan pakollista, vaikka se ei sitä ole. Eivät osaa tarkastella kriittisesti omia kulutustottumuksiaan.
Kun talouden kiinteät kulut ovat:
Asuntolaina: 1500e/kk
Autolaina: 400e/kk
Päiväkotimaksut: 500e/kk
Sähkö+lämmitys: 200e/kk
Vakuutukset: n. 250e/kk (2 autoa, kiinteistö, irtaimisto, lapset, aikuiset, koira)
...ja varmaan unohdin jotain...Ja sitten päälle bensaa 4-5 tankkia/kk, ruokaa neljälle, jätemaksut, vesimaksut...
Meitä on 2 aikuista keskituloisena ja silti tuntuu, että jokaikinen penni menee, mitä tulee. En tiedä, mitä voisimme karsia. Ehkä lasten vakuutukset?
Ei tarvitse paljon kosmetologista, merkkivaatteista tai gynekäynneistä haaveilla. En edes muista, koska olisin käynyt yksityisellä gynekologilla.Siinä se teidän perusongelma on. Asutte tuloihinne nähden aivan liian kalliisti.
Kyllä siinä todellakin on yksi puupää karsimassa lasten vakuutuksista, että voi naapureiden silmäniloksi ylläpitää 400€/kk maksavaa(via) autoa(ja)pihassa. Ei tarvitse olla edes vanha auto, kun siitäkin selviäisi jo 200€/kk ja jos on kaksi autoa oltava, niin toinen pitäisi ehdottomasti olla jokin velaton pieni auto pakollisia matkoja varten. Jos pari vuotta kehtaisi ajaa molempia autoja velattomasti, niin mitä kaikkea sillä ylimääräisellä rahalla tekisikään, vaikkei olisi mistään muusta vielä karsinutkaan.
Nimimerkillä oma uudehkko auto myynnissä, kun ei enää ole mitään järkeä maksaa turhaa autolainaa, vaikka varaa olisikin. Samat ajot hoituu 1500:n, kuin 15000:n autollakin.
Ja se pitää maksaa jo silloin jos toinen on ns keskituloinen ja toinen pienipalkkainen, esim 3300e/kk bruttona+2000e/kk bruttona.
Tällaisia "pikkuporsaanreikiä" tämä maa täynnä ja sitten ihmetellään miksei pieni-ja keksituloiset kilju riemusta. Meiltähän rokotetaan aina ja joka asiassa eniten!
Toisin kun joku älykkö aiemmin arveli, pienipalkkaisuus ei liity koulutukseen välttämättä mitenkään.
Meillä molemmilla miehen kanssa on takana pitkät opinnot ja köyhät vanhemmat = yhteensä 28 000e opintolainaa.
Ensimmäinen auto on hankittu vasta nyt = autolainaa ja isot vakuutusmaksut.
Teini, jolla on koko ajan joku tarve.
Kaksi lasta päiväkodissa täysillä maksuilla = 502e/kk
asuntolainaa on otettu sen verran, että pk seudulta on saatu liian pieni kerrostalokämppä.
Vastike on noussut viidessä vuodessa 250 eurosta 500 euroon; vanha talo kun on ja kaikenlaista korjattavaa koko ajan.
Auton pidon lisäksi pakko on ostaa toiselle työssäkäyntiin seutulippu 96e ja teinille matkakorttiin 30e/kk. Kahdella meistä on pitkäaikaissairaus, joka vatii lääkityksen (loppuiäksi), seurantaa ja ajoittain tarkistuskäytejä yksityisillä, labroja jne, mikäli meinaa pitää hoitotason hyvänä.
Puhelinlaskut on teinillä olleet 60e/kk sovitun 20E sijasta, mistä ollaan väännetty ja otettu kuukausirahoista, mutta pakko ne laskut on maksaa kuitenkin. Kun budjetti on + - 0, siinä tällainen parinkympinkin heitto tuntuu.
Näillä realiteeteilla 2350e + 2900e palkat (käteen lapsilisineen, elatusmaksuineen ja kaikkineen jää 4200e/kk) meillä ostetaan vaatteita vain lapsille ja nekin mahd pitkälle kierrätyksestä. Ruoka ostetaan -30% lapuilla aina kun mahdollista. Aamupalaksi syödään puuroa. Vanhemmat kantaa töihin eväät ja kulkee ikivanhoissa vaatteissa.
Kaikesta maksetaan kalleimman mukaan, eikä koskaan ole varaa mihinkään omaan hauskaan, irrotteluun tai siihen, että voisi edes hetken antaa mennä ja ostaa jonkun kalliin vaatteen esim. Mä olen ainakin tosi väsynyt siihen ja vaikea on keksiä, miksi joka aamu herää klo 6.00 painamaan duunia.
Laki on muuttunut ja kaikilla kunnilla on velvollisuus tarjota akuutteihin vaivoihin (reiät mm.) hoito. Mitään implantteja sieltä ei toki saa. Omavastuu on hyvin pieni, muutamia kymppejä, eikä laskua tarvitse maksaa tiskillä vaan lasku tulee myöhemmin postissa kotiin.
Pitää vaan vaatia oikeuksiaan ajanvarauksessa ja vaatia että pääsee kunnalliselle hammaslääkärille.
Tiedättehän että hoitamaton reikä hampaassa voi aiheuttaa sydänkohtauksen?
Toisin kun joku älykkö aiemmin arveli, pienipalkkaisuus ei liity koulutukseen välttämättä mitenkään. Meillä molemmilla miehen kanssa on takana pitkät opinnot ja köyhät vanhemmat = yhteensä 28 000e opintolainaa. Ensimmäinen auto on hankittu vasta nyt = autolainaa ja isot vakuutusmaksut. Teini, jolla on koko ajan joku tarve. Kaksi lasta päiväkodissa täysillä maksuilla = 502e/kk asuntolainaa on otettu sen verran, että pk seudulta on saatu liian pieni kerrostalokämppä. Vastike on noussut viidessä vuodessa 250 eurosta 500 euroon; vanha talo kun on ja kaikenlaista korjattavaa koko ajan. Auton pidon lisäksi pakko on ostaa toiselle työssäkäyntiin seutulippu 96e ja teinille matkakorttiin 30e/kk. Kahdella meistä on pitkäaikaissairaus, joka vatii lääkityksen (loppuiäksi), seurantaa ja ajoittain tarkistuskäytejä yksityisillä, labroja jne, mikäli meinaa pitää hoitotason hyvänä. Puhelinlaskut on teinillä olleet 60e/kk sovitun 20E sijasta, mistä ollaan väännetty ja otettu kuukausirahoista, mutta pakko ne laskut on maksaa kuitenkin. Kun budjetti on + - 0, siinä tällainen parinkympinkin heitto tuntuu. Näillä realiteeteilla 2350e + 2900e palkat (käteen lapsilisineen, elatusmaksuineen ja kaikkineen jää 4200e/kk) meillä ostetaan vaatteita vain lapsille ja nekin mahd pitkälle kierrätyksestä. Ruoka ostetaan -30% lapuilla aina kun mahdollista. Aamupalaksi syödään puuroa. Vanhemmat kantaa töihin eväät ja kulkee ikivanhoissa vaatteissa. Kaikesta maksetaan kalleimman mukaan, eikä koskaan ole varaa mihinkään omaan hauskaan, irrotteluun tai siihen, että voisi edes hetken antaa mennä ja ostaa jonkun kalliin vaatteen esim. Mä olen ainakin tosi väsynyt siihen ja vaikea on keksiä, miksi joka aamu herää klo 6.00 painamaan duunia.
Miksi otitte autolainan? Olisitte voineet ostaa halvankin auton, joka ei tarvitse kallista vakuutusta.
Minulla on kaksi pitkäaikaissairautta, mutta julkinen terveydenhuolto + työterveyshuolto riittää kyllä mulle, ei tarvitse rampata yksityisellä.
SALDORAJA teinille.
minun on otettava koko päivä palkatonta vapaata, koska hammaslääkäri on auki juuri sen saman ajan kuin olen töissäkin. Eli ihan sama, menenkö yksityiseen vai kunnalliseen, joku satasen paukku siitä tulee kerrasta kuitenkin, eikä siihen ole varaa.
minun on otettava koko päivä palkatonta vapaata, koska hammaslääkäri on auki juuri sen saman ajan kuin olen töissäkin. Eli ihan sama, menenkö yksityiseen vai kunnalliseen, joku satasen paukku siitä tulee kerrasta kuitenkin, eikä siihen ole varaa.
Meneekö sulla siellä hammaslääkärissä koko päivä?
mutta en saa olla töistä pois tuntia tai paria omien asioiden vuoksi, vaan se on otettava koko päivä vapaaksi. t. en muista mikä numero
hammaslääkärin ajat. Täällä meillä on niin, että yhtenä päivänä/vko on tarjolla ns. ilta-aikoja, sekä hammaslääkäriin että sairaanhoitajalle että lääkärillekin. Ilta-aikoja saa klo 18:n saakka.
Kyllä ottaa päähän kun itse ahertaa joka päivä töissä ja rahaa ei todellakaan ole matkusteluun tai jos vaikka pesukone menisi rikki niin kauan saisi säästää. Eikä rahaa saa säästöön, kun asuminen on niin kallista ja ruoan hinta on noussut jokaisen kauppareissun jälkeen.
Pari kertaa kun olen käynyt nyt ulkona syömässä buffetissa, on se ollut täynnä eräitä ulkomaalais taustoisia huiveineen, isoissa ryhmissä. Tuotako se sossu tukee että ne 10 lasta viedään buffettiin syömään, kun monella suomalaisella työtä tekevälläkään lapsiperheellä ei ole varaa, koska sillä saisi jo monen päivän tai jopa viikon ruoat jos on monta lasta perheessä. Näillä suomeen tulleilla onkin siihen sitten varaa, kyllä suututtaa. On hienot vaunut, useita lapsia ja vaikka mitä kaikkea, eikä tarvitse töitä tehdä lainkaan kun kaikki maksetaan.
Ja juuri erilaiset äiditkin ohjelma sai kiehumaan, ymmärrän sen että mies on työttömänä mutta silloin pitäisi olla nöyrä jos sossun asiakkaaksi joutuu, eikä vaatia kalleinta ja hienointa johon harvalla työssäkäyvällä on varaa.
Kyllä työtä tekevällä pitäisi olla varaa hemmotella itseään, ei elämän pitäisi kulua vain työn tekoon. Toki ilmaiseksikin saa vaikka mitä mistä voi nauttia, mutta kyllä pitää saada nauttia niistä maksullisistakin asioista ilman että tarvitsee yhtä kampaamokäyntiä lykätä vuosia tai säästää vuosia.
ja kuussa jää rahaa n 250 euroa kun olen maksanut lainan ja yhtiövastikkeen.
Minulle ei tule mitään lehteä, ei ole autoa. Laskuja on ainoastaan lapsen harrastusmaksu, osuus 30 euroa kk, sähkölasku x4 vuodessa ja kotivakuutus. Netin maksaa ex, koska haluaa että lapsilla on mahdollisuus kotona nettiin ja lisäksi hän antaa joka kk 200 euroa lapsien vaaterahastoon.
Puhelinlasku ( minimi 20 euroa ) tulee n 2 x vuodessa, koska ei ole kk maksua ja soitan kaikki puhelut töistä, mitä soitan. Yleensä pidän yhteyttä sähköpostitse.
Hyvin pärjään, saanhan laskut maksettua.
Oltiin aika monta vuotta ex.n kanssa kaksin, nautittiin elämästä. Matkusteltiin, sisustettiin, käytiin ulkona syömässä. En tällä hetkellä edes kaipaa niitä.
Alkusyksystä pääsin Tukholmaan, lahjakortilla. Mukana oli puuropussit ja vedenkeitin, rahaa meni 0 euroa laivalla. Maisemanvaihdos teki loistavaa, oli kiva päästä illalla yökerhossa tanssimaan.
Sillä pärjää taas monta kk.
taas on se ongelma, että rahaa kyllä olisi, mutta enpä tiedä mihin sitä käyttäisin, en oikein tiedä mikä kiinnostaisi.
Kyllä ottaa päähän kun itse ahertaa joka päivä töissä ja rahaa ei todellakaan ole matkusteluun tai jos vaikka pesukone menisi rikki niin kauan saisi säästää. Eikä rahaa saa säästöön, kun asuminen on niin kallista ja ruoan hinta on noussut jokaisen kauppareissun jälkeen. Pari kertaa kun olen käynyt nyt ulkona syömässä buffetissa, on se ollut täynnä eräitä ulkomaalais taustoisia huiveineen, isoissa ryhmissä. Tuotako se sossu tukee että ne 10 lasta viedään buffettiin syömään, kun monella suomalaisella työtä tekevälläkään lapsiperheellä ei ole varaa, koska sillä saisi jo monen päivän tai jopa viikon ruoat jos on monta lasta perheessä. Näillä suomeen tulleilla onkin siihen sitten varaa, kyllä suututtaa. On hienot vaunut, useita lapsia ja vaikka mitä kaikkea, eikä tarvitse töitä tehdä lainkaan kun kaikki maksetaan. Ja juuri erilaiset äiditkin ohjelma sai kiehumaan, ymmärrän sen että mies on työttömänä mutta silloin pitäisi olla nöyrä jos sossun asiakkaaksi joutuu, eikä vaatia kalleinta ja hienointa johon harvalla työssäkäyvällä on varaa. Kyllä työtä tekevällä pitäisi olla varaa hemmotella itseään, ei elämän pitäisi kulua vain työn tekoon. Toki ilmaiseksikin saa vaikka mitä mistä voi nauttia, mutta kyllä pitää saada nauttia niistä maksullisistakin asioista ilman että tarvitsee yhtä kampaamokäyntiä lykätä vuosia tai säästää vuosia.
Kysyitkö kaikilta noilta inhoamiltasi perheiltä siellä buffetissa, että käykö joku perheestä töissä, vai päätitkö vain ihan itse että sossun rahoilla ovat?
Perustele.
Sulla on katto pään päällä eli koti ja lämpö. Vaatteet voit ostaa ja ruoan. Käyt työssä jolla rahoitat sen. Peruselinehdot täyttyvät. Mitään muuta ei tarvitse olla.
jos ei ikinä saa mitään luksusta.
Itselläni on hyvin pieni palkka, mutta mies tienaa paremmin ja lisäksi on sijoituksia, joten perheen tulot ovat kuitenkin hyvät.
t: lastentarhanopettaja
Kyllä ottaa päähän kun itse ahertaa joka päivä töissä ja rahaa ei todellakaan ole matkusteluun tai jos vaikka pesukone menisi rikki niin kauan saisi säästää. Eikä rahaa saa säästöön, kun asuminen on niin kallista ja ruoan hinta on noussut jokaisen kauppareissun jälkeen. Pari kertaa kun olen käynyt nyt ulkona syömässä buffetissa, on se ollut täynnä eräitä ulkomaalais taustoisia huiveineen, isoissa ryhmissä. Tuotako se sossu tukee että ne 10 lasta viedään buffettiin syömään, kun monella suomalaisella työtä tekevälläkään lapsiperheellä ei ole varaa, koska sillä saisi jo monen päivän tai jopa viikon ruoat jos on monta lasta perheessä. Näillä suomeen tulleilla onkin siihen sitten varaa, kyllä suututtaa. On hienot vaunut, useita lapsia ja vaikka mitä kaikkea, eikä tarvitse töitä tehdä lainkaan kun kaikki maksetaan. Ja juuri erilaiset äiditkin ohjelma sai kiehumaan, ymmärrän sen että mies on työttömänä mutta silloin pitäisi olla nöyrä jos sossun asiakkaaksi joutuu, eikä vaatia kalleinta ja hienointa johon harvalla työssäkäyvällä on varaa. Kyllä työtä tekevällä pitäisi olla varaa hemmotella itseään, ei elämän pitäisi kulua vain työn tekoon. Toki ilmaiseksikin saa vaikka mitä mistä voi nauttia, mutta kyllä pitää saada nauttia niistä maksullisistakin asioista ilman että tarvitsee yhtä kampaamokäyntiä lykätä vuosia tai säästää vuosia.
Kysyitkö kaikilta noilta inhoamiltasi perheiltä siellä buffetissa, että käykö joku perheestä töissä, vai päätitkö vain ihan itse että sossun rahoilla ovat?
nämä vanhemmat somali naiset käy töissä missään, lapsien kanssa vain kotona ja kaikki nuoret naiset opiskelevat hoitajiksi.
Meillä rahaa aika vähän, mutta en rutise. Käyn kyllä lattéella, jos huvittaa, samoin vien lapseni buffettiin rahapäivänä, jos mieli tekee (en joka kuussa tietenkään). En tilaa mitään lehtiä, meillä ei ole ylimääräisiä vakuutuksia (tottakai joutuu sitten ottamaan sitä terveydenhuoltoa mitä julkisella puolella saa), teineillä on todella halvat puhepakteit (10e/kk), myyn kirppareilla monta kertaa vuodessa lasetn pieniä vaatteita ja niillä' rahoilla ostan kunnolliset kamppeet kauteen sopien. Urheiluvälineet ostamme käyettynä. Mitään himokalliita harratsuksia emme harrasta, liikumme metsässä, kävelen urheilukseni, miehen vuoden salikortti maksoi n. 100e, partio ei ole kovin kallista jne.
Joululahjoiksi lapset saavat hyödykkeitä, joita muutenkin pitäisi ostaa esim. luistimet,retkeilyvarusteita, yöpuvun, villasukat jne.
Ruuanlaitossa olen oppinut olemaan oikea martta. Meillä syödään kauden juureksia, pastaa, soijaa, papuja, pakastevihanneksia...Emme käytä lihaa ollenkaan, liha on kallista ja epäterveellistä.
Me emme tee kaukomatkoja tai oikeastaan muitakana matkoja. Saatamme piipahtaa Ruotsissa tai Tallinnassa. Loma-ajat vietämme Suomessa sukulaisen mökillä, kotikaupungissa rekeillen jne.
Meillä riittää rahat kaikkeen. Priorisoimme. Jos kodinkone hajoaa, silloin meidän Ruostin matkaan säästetyt rahat käytetään siihen. Joka kuussa säästän pikku-summan, toisinaan 30e, tosinaan 6e, riippuu paljonko pystyy. Niistä säästöistä saa aina kivaa ekstraa arkeen tai jopa saa säästettyä isompiinkin juttuihin.
Iloa elämään kaikille! Köyhä ei ole se, jolla on vähän, vaan se jolta paljon puuttuu.
Siinä se teidän perusongelma on. Asutte tuloihinne nähden aivan liian kalliisti.