Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

-_-_-_KESÄNUPUT 2008-_-_-

17.06.2008 |

hei kaikki kesäkuussa 2008 vauvansa saaneet!

Laitetaampa vauvakuulumisia tähän pinoon!

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä se taas yksi viikko vierähti ja meidän vauveli on nyt 2 viikon ikäinen.

Ihan selkeästi, vaikka paljon vielä nukkuukin, katselee ja seurailee ympäristöään ja on virkeämpi. Rinnan imeminen ei onnistu vieläkään. Viime yönäkin takkuilin iät ja ajat jotta sain nännin edes jotenkuten sinne pieneen suuhun, mutta imemisestä ei ole tietoakaan, sellaista säälittävää lupsuttelua vain :( Pullosta kyllä imee ahnaasti niin että meinaa ihan tikahtua. Ensimmäinen meidän lapsista, jolle pulloruokinta ei ole ainakaan vielä tuottanut ilmavaivoja.

Meillä on ongelmia alkuyöstä. Silloin tyttö itkeskelee. En siis pääse lainkaan nukkumaan ennen klo kahta yöllä. Välillä meinaan tippua istualtani sohvalta kun olen niin väsynyt. Sitten syödään klo 5 tai puoli seitsemän ja käyn myös lypsämässä silloin ja tyttö nukahtaa ruokailun jälkeen ja nukkuu taas lähemmäs klo 9:ää. Vauva syö päivällä ja yöllä kolmen, neljän tunnin välein, alkuillasta vähän useammin.

Oman lisänsä tuo myös vauvan ylivilkas suolisto, joka tuntuu toimivan joka vaipanvaihdolla. Tähän asti en ole vielä kakattomaan vaippaan törmännyt, sitä on yleensä selkään saakka. Välillä en pääse edes kylppäriin saakka kun vauva ruuttaa uudet kakat kädelleni...olenkin joutunut tekemään kaikenlaisia pyyhevirityksiä, jottei meidän paloruiskumme spreijaa koko huushollia matkalla vessaan. :D

Mitäs muuta täällä on ollut? Ai niin, jälkivuoto. Joo, sen kuuluu ollakin joinakin päivinä runsaampaa ja toisina sitten taas niukkaa. Olen huomannut, että verta vuotaa enemmän jos kantaa esim. kauppakasseja tai tekee jotain muuta fyysistä. Toivottavasti sekin loppuisi pian. Inhoan yli kaiken tuota siteiden kanssa pläräämistä.

Ulostaminen on ollut synnytyksen jälkeen hieman vaikeata. Eikä ainoastaan synnytyksen vuoksi, vaan sen rektoseelen vuoksi, joka minulla jo oli valmiiksi toisesta synnytyksestä muistona. Lisäksi se peräaukon haavauma tekee kyllä elämästä todella vaikeata ja tuskallista. Ei saisi yhtään mennä vatsa kovalle tai on helvetti irti, kirjaimellisesti. Virtsaaminen onnistuu ihan ok, voin jopa keskeyttää virtsasuihkun, mutta rakossa on sellainen outo paine heti kun on pissahätä. Tuntuu, että vessaan olisi päästävä heti kun hätä on.

Öisin lisäksi hikoilen kuin pieni sika, mutta päivisin paleltaa, rinnat ovat aivan mielettömän arat ja välillä kun tuo meidän 1v tyttö kampeaa syliin, ne huutavat hoosiannaa jos hän sattuu painamaan kämmenellä rintaa.

Jep. Eiköhän se tästä, ajan kanssa lutviudu. Hartain toiveeni on saada tuo vauva imemään rintaa ammattilaisen lailla, jotta pääsisin pullorumbasta eroon, elämä helpottuisi kummasti eikä tarvitsisi rahdata ruokaa mukaan joka käänteessä :)

Kanelisokeri & tyttö 14vrk

Vierailija
62/105 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyi tytön tylleröinen 23.6. Kotiin päästiin eilen ja on kyllä ihana vauva. Ja ainakin vielä kiltti ku mikä : ) Kannattihan sitä odottaa vaikka lopussa meinas epätoivo iskeä.

Synnytystarinaa kirjoittelen joku päivä kun jaksan...

Imetys on lähtenyt melko hyvin käyntiin rintakumella.Välillä kyllä epäilyttää saako tarpeeksi maitoa, mutta toisaalta on tyytyväisen oloinen ja nukkuu välillä pitempiä pätkiä ja välillä lyhyempiä. Ja rintakumen kun ottaa suusta siinä on aina maitojämiä. Tänään onnistuin ensimmäisen kerran saamaan vauvan imemään hetken ilman kumea : ) Jes! Maito on eilen noussut ja rinnat on arat ja pingottuneet. Ostin muuten Aventin käsikäyttöisen rintapumpun ja onhan se vaan hyvä, kiitos vinkin antajille!

Oma toipuminen etenee pikku hiljaa. Mulla on kaikki lihakset olleet tosi kipeinä, ilmeisesti supistelujen aikana jännitin joka paikkaa niin kovasti. Vielä on lonkissa vähän kipuja ja jalat tuntuu välillä pökkelöiltä. Alapään tikit (5kpl:tta) muistuttavat olemassa olostaan välillä ja vuotokin on alkanut rauhoittumaan. Selkä on vielä välillä ollut kipeä, mutta ryhtikin on jo varmaan melkoinen loppu raskaudessa. Mutta kyllä tästä toivutaan : ) Eihän siitä synnytyksestä ole kuitenkaan kuin muutama päivä.

Mutta vauva on niin suloinen. Sisarukset osallistuvat hoitoon innoissaan, välillä turhankin innoissaan ja tappelevat kumman vuoro on pitää sylissä. Tyttö on vähän mustasukkainen kun mulla menee niin kauan aikaa vauvan kanssa ja ei ole edes kavereilla halunnut käydä. Mies on ihanasti osallistunut kotitöihin ja isompien lasten hoitamiseen. Onneks on nyt isyyslomalla ja käy vaan viikon töissä välillä ennen 4 viikon kesälomaa.

Tänään varasin papin ristiäisiin, jotka ovat 26.7. Nyt vaan pitäisi alkaa nimeä miettimään.

Jospa ilmatkin alkaisivat vähän paranemaan niin päästäisiin ulkoilemaan ja oikein odotan, että pääsen kävelylenkille vauvan kanssa : )

Tuikku ja vauveli 3vrk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkös sinäkin ollut oululaisia...? Mitkäs oli mitat tyttösellä?

Kanelisokeri: Muakin hikoiluttaa yöt ja päivät palelen...hmmm... mulla on lähtenyt imetys nyt käyntiin ihan ok, päivällä imetään tiheään, mutta yöllä mennään pidempiä pätkiä ja syödään nopeesti (kop kop koputan puuta). Rintakumin sain heitettyä pois!

Kertokaas, minkä mittaisia yöunia teillä on? Mulla jää siihen 6 tuntiin, sekin pätkissä, Viime yönä sain nukuttua jopa 5 tuntia yhteen menoon. Meidän vauva nukkuu hyvin sitten siitä puoli kahdeksasta aina yhteentoista, mutta mies on töissä ja poika nyt kotona, joten en voi nukkua enää sen jälkeen kun se herää. Univajeessa siis eletään. Onneks mies jää kesälomalle pian. Muutenkin, kun tuo vaavi nukkuu, se on todella äänekäs, varmaan ilmavaivat vaivaa, mutta sellasta ähinää ja korinaa, ettei siinä paljon nukuta.

Tänään tulee sukulaisia e-Suomesta ja ens viikolla sukulaisten virta jatkuu. (Mies kun on hesalainen ajautunut tänne pohjoiseen).

Kahvin keittoon ja miettimään miten viihdyttäis tuon 4v:n tälläisenä mahtavana kesäpäivänä ;) (9 astetta ja vettä kun saavista)

Kix ja äänekäs neiti 2vko1pv

Vierailija
64/105 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakariini: kyllä alkaa asiat olla ristiäisiin järkättynä. Jotain aion leipoa vielä, piirakkaa yms., kakun tilasin jo leipomosta (meillä oli hääkaakkuna samasta leipomosta, joten herkkua tiedossa). Siivotahan sitä pitää, mutta monta kertaa kerkee imuroida ennen kastejuhlaa.

Kela asiaa sitten: neuvokaahan tyhmää lasten kotihoidontuen hakemisessa. Esikoinen kun on niin pieni, että hältä olisi mahdollisuus saada tukea. Eli kun työnantaja maksoi mulle 3kk palkkaa äitiyslomalla, joten laitan(ko) sen tulon sinne lomakkeeseen ja pitääkö laittaa myös palkkakuitti kopiota mukaan? Vaikka verotuksestahan ne saa mun tulot tietää...Miehen tulothan myös laitetaan.

Eilen illalla alkoi kitinää ja piereskelyä täälläkin. Tunnin itkeskeli, ähisi, piereskeli ja tnakkasi aina väliin tissiä. Liekö mun syömällä ruisleivällä ja suklaalla osuutta asiaan...pitää pitäytyä kohtuudessa tästä edespäin, meinas ryöstäytyä käsistä, kun himo iski noihin edellä mainittuihin :O

Ootteko D-vitamiinien kaa kokenut uusia kitinöitä? Itse olen antanut vaan yhtä tippaa, en ole lisännyt annosta vielä, vaikka sitä pitäisi joka toinen päivä lisätä. Luka sai ainakin vatsanväänteitä d-tipoista, siks otan varovast nyt.

Oi muuten, mies yllätti eilen mut. Hän oli varannut meidän perheelle viikonlopun Katinkullasta. Ihanaa päästä hotelliaamiaisille ja kylpylään. Siitä tulikin mieleen, että minkä ikäisenä vauvaa voi käyttää kylpylässä? Kun me oltais jo heinäkuun lopulla menossa, eihän poju ole ihan 2 kuukautta silloin. Mutta eihän meidän välttämättä tarvi raahata babya kylpylään, voihan sitä käydä vuorotellen lasten ehdoilla ja hommata jotain muutakin siellä.

t:Rouva ja poika 3vk 3pv

Vierailija
65/105 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin alkaa arki rullaamaan pikkuhiljaa. Isompien sisarusten suurin innostus alkaa laantua, ja malttavat leikkiä omiakin leikkejään, vaikka vauva olisikin mun sylissä. Poika vaan tuntuu olevan pikkuisen mustasukkainen, kiukkua tulee tuplasti entistä enemmän, ja kaipaa huomiota kovasti. Yritänkin häntä kovasti sylitellä ja yhdessä leikkiä. Pikkusiskostaan toki pitää kovasti, suukottelee ja haluaa pitää sylissä.

Neiti pääosin nukkuu ja syö. Nyt eilen ja tänään on ollut pieniä pätkiä valveilla, tänäaamuna teki ennätyksen, ja valvoi 2 tuntia! Miten teillä muilla, milloin vauva on alkanut valvoa enemmän, ja milloin on alkanut tulla jonkinlaista rytmiä päivään? Meillä ei ole rytmistä vielä tietoa, enkä muista edellisistä yhtään.

Sitäkin mietin, että kun mulla nyt on tullut hyvin maitoa, eikä pulloa ole tarvittu, niin mitenköhän sitten tuo sänkyyn itse nukahtaminen aikanaan, neitihän nukahtaa aina rinnalle, ja nukahtaa varmasti vastakin. Enpä tiedä onko sillä väliä, mutta kahden aikasemman kanssa on iltanukahtaminen ollut sellasta taistoa, että haluisin tämän pienen opettaa nukahtamaan itsekseen rauhassa sänkyyn. Minkä ikäisenä sitä pitäisi pikkuhiljaa opetella?

Miehestä on ollut ihana apu, antaa mun nukkua aamulla, tekee ruokaa ja viihdyttää isompia lapsia. Aivan kultainen!! Ihan pelottaa, kun on lähdössä viiden päivän reissulle, että miten mä pärjään, olen varmaan ihan uusavuton, kun niin hyvään olen nyt tottunut ;) Mulla ongelmana on vielä huono selkä, joka aina pahenee synnytyksen jälkeen ja on tosi kipeä öisin ja aamuisin.

Me pidetään ristiäiset meidän mökillä, tai itse asiassa mun vanhempien mökillä. Nyt mua harmittaakin se, että mein äiti stressaa niitä ristiäisiä, suunnittelee ja laittaa, vaikka nimenomaan sanoin, että haluan, et laitetaan yhdessä, ja sen ei tarvitse tehdä ja stressata. Krääk! Ärsyttää, kun sitten on niin marttyyri ja hermostunut, kun on äisten aika, ja mä niin toivoin iloista ei niin virallista perhejuhlaa. Hohhoijaa!!!

Minkäs ikäsenä tein lapsilla on vatsanväänteet alkanu? Mä odotan koko ajan, että joko, mutta varmaan ne pian alkaa (voi ihme jos ei alkais ollenkaan!!!) Mutta neiti on vasta viikon vanha.

Selma ja neiti 6vrk

Vierailija
66/105 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelinkin tuolle odotuspuolelle, että meille syntyi maanantaina 23.6. (tuikku-77 meillä on sama päivä) tummahiuksinen pikkumies, jolla oli painoa 3 400 g ja pituutta 51 cm.

Vauva on rauhallinen, lähinnä nukkuu ja syö. Aluksi imetys tuotti tosi paljon ongelmia. Vauva ei saanut kunnon imuotetta tissistä ja hermostui heti, kun ei saanut ruokaa kupuunsa. Hänellä oli kai niin paljon lapsivettä masussa, että pärjäsi sen turvin ensimmäisen vuorokauden. Sen jälkeen sai vähän lisämaitoa ja kun maito alkoi nousta eilen, imetyskin alkoi sujua paljon paremmin.

Maidonnousun huomasin kuumeisena olona eilen sairaalassa, sitten kovettuivat rinnat ja lopulta vauva alkoi viihtyä rinnalla paremmina ja pidempään. Käytän silti aina välillä sokerivettä apuna, kun kaveri on oikein kärsimätön ja kärttyinen. Vauveli syö tissiä vartista puoleen tuntiin ja nukkuu sitten tunnin tai kaksi. Eli aika hulinaa tämä vauvailu nyt on :D Mutta on tätä odotettukin.

Vauva jouduttiin auttamaan ulos imukupilla, minkä takia lääkäri leikkasi välilihaa (ja aika reippaasti jos saan sanoa). Haava on nyt tosi kipeä, kun yksi tikeistä on kireä. Nytkin irvistelen tässä koneella, mutta halusin tulla tänne lueskelemaan teidän juttuja ja saamaan vertaistukea :)

Sakariini: mullakin on kaasuongelmia ja mies on sen takia ihan tuskainen. On ne päästöt kieltämättä aika kamalanhajuisia ;)

Yksi asia kyllä vähän vaivaa eli vauvan pissaaminen ja kakkaaminen. Pissaa tulee ehkä pari kolme kertaa päivässä ja kakkaa hyvä jos sen kerran. Hän kuitenkin syö säännöllisesti, joten on aika outoa ettei tavara tule toisesta päästä ulos tuon useammin. Onko mitään neuvoja tai vinkkejä? Onko se ihan normaalia?

Nyt täytyy mennä vähän pötköttämään, kun alapäätä alkoi taas särkeä.

Haissa ja pikkumies 4 pv

Vierailija
67/105 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie en anna vauvan nukahtaa rinnalle, koska röyhtäytän sen aina syönnin jälkeen (tulee aina mehevät röyhtäykset, auttaa hieman vatsavaivoihin). Siis toki nukahtaa siihen tissille, mutta herää kyllä heti kun nostan ylös. Illalla ja yöllä yritän aina laittaa omaan sänkyyn syönnin jälkeen, aika usein sinne jääkin vähän aikaa ähisteltyään. Onhan se niin, että mitä nuorempana sitä sänkyyn nukuttamista toteuttaa, sitä helpompaa se on. Esikoista aloin nukuttamaan omaan sänkyyn 6 viikon ikäisenä ja hyvin onnistui silloinkin. Kyllä se vaan helpottaa arkea tosi paljon kun vauva oppii nukahtamaan itse, ei tartte hurjia nukutusrituaaleja + yöt yleensä rauhoittuu.

Huomenna ois ristiäiset. Kivaa kun tulee ihmisiä tänne päin.

Täällä hieman kitinät menossa. Viime yö meni tosi hyvin, kahdella syötöllä. Yöunet on yleensä pituudeltaan 8 tuntia, siitä miinustetaan tietysti syöttämiset, eli varmaan noin 7 tuntia tulee saldoksi. On riittänyt mulle vielä oikein hyvin.

Esikoinen on kyllä aikamoinen kiukuttelija. Jos ei ruokaa ole naaman edessä sekunnissa, niin alkaa parkumaan, että anna miulle ruokaa! Ja siihen ei tule loppua, vaikka kuinka selittäisi että kohta saat.

No nyt se esikoinenkin heräsi päikkäreiltä, show taas alkaa.

Tytteli-83 ja neiti 1kk

Vierailija
68/105 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haissa, meilläkin ekoina päivinä ei tullut montaa pissaa, ehkä just kolme. Kakkaa ei tullut myöskään juuri ollenkaan. Nyt, kymmenenpäiväisenä, pissaa tulee koko ajan, saa olla parin tunnin välein vaihtamassa ja poju vielä pissaa yleensä uudelleen, kun sen vaipan saa pois.

Täällä on ihmetelty ruoan riittävyyttä. Kun annan rintaa, poika herää tunnin päästä uudelleen syömään ja on muutenkin levoton. Pullon jälkeen nukkuu pidempään ja on tyytyväinen eli ei taida meikäläisen maito riittää. Jossain imetyksen vaiheessa poju supistaa otettaan ja epäilen, että sieltä ei enää tule maitoa ollenkaan. Lisäksi nukahtelee rinnalle. Saa nyt nähdä, mitä tehdään tolle syömiselle. Tämä mamma nimittäin on ihan tuskissaan, kun vauva ei ole tyytyväinen ja rinnat on ihan haavoilla, kun pitää imettää niin usein.

Tänään käytiin vaunulenkillä, kun on kaunis ilma. Teki hyvää pääkopalle.

Meidän mies on kyllä niin erilainen kuin minä vauvanhoidossa. Tänäänkin teki ruokaa meille ja vauva alkoi huutaa nälkää. Mies mieluummin teki meidän ruoan valmiiksi kuin riensi ruokkimaan lasta. Itse en pysty tollaiseen, mieluummin hoidan lapsen kuntoon ensin. Onkohan se niin, että äidit ovat tosi herkkiä vauvojensa signaaleille, mutta isät eivät....

Tikit alkavat tuntua vähän paremmalta jo. Valitettavasti tuli muutama pukama kiusaamaan, toivottavasti menevät pois nekin. Innolla odotan, että olen taas ihan normaalissa kunnossa.

Poltsi+poju 10 vrk

Vierailija
69/105 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä paljon ole päikkäreitä saanut nukkua :)

Onneksi vauva on melko hyvin nukkunut öitä. Illasta meinaan hyytyä ihan totaalisesti. Rinnoissa ei riitä maito joten surutta olen miehelle antanut nöösin ja sanonut että siinä, syötä. Minulta ei edelleen huoli pullosta maitoa.

Eilen tultiin mökille ja tänään vanhempien luo Lieksan keskustaan. Huomenna on mummin hautajaiset ja pitäisi puoli 10 mennessä selvitä tuonne hautausmaan kappelille. Kääks jos hautausmaalla on itikoita paljon niin järki lähtee jos siinä vielä aletaan saarnoja kuunnella. Itse olen eronnut kirkosta ja sitä myöten pesunkestävä pakana joten ne papin jaaritukset ei muutenkaan paljon nappaa. Omat jäähyväiset on nopeasti sanottu mummille joten ja niitä olen jo kuolemasta asti ajatuksissani jättänyt. Onneksi sentään kukkien ja muistopuheiden jättäminen on kirkossa eikä vasta haudalla. Sieltä viedään vaan mummo kuoppaan ja jos pappi puhuu liian pitkään niin kyllä ammun sen siihen samaan kuoppaan. Hyi minua.. :P

Ja sitten pitäisi ne elossa olevat mummot viihdyttää vielä seurakuntasalilla. Voi sitä åpäivittelyä ja vauvan lääppijät varokaa.. Grr.. En tykkää olleskaan että vauva onsemmoinen kiertopalkinto. Sylistä syliin jne..

Nälkä alkaa kurnia taas. Pitää varmaan lähteä laittamaan lihakeitto levylle. Saa sitten ukot häätää saunaan. Alan olla äkäinen näköjään kun nälkä alkaa iskeä..

Koo: Ala vaan työntää jo vauvaa ulos, on se kohdunsuu sen verran auki ;)

Onko siellä odotuspuolella muita vielä kärvistelemässä? Voimia kaikille ja pakko kyllä sanoa että onneksi tuo nöttönen tajusi ajoissa tulla pois. Järki olisi mennyt jos oisi laskettuun aikaan astikin oottanut :D Paska ämmä kun näin sanon, tiedän.

Vierailija
70/105 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt käy minuakin ketuttamaan vaikka tähän asti aika kuuliaisesti odotellut. Luulisi Pirkko että on noita mahakkaita vielä muitakin kun minä ja ananasnektari mutta eipä oo ainakaan muita kirjoittelevia, hiljaista pitelee...Ei auta ei...enköhän minäkin kohta tännepuolelle pääse..viimeistään 6.7. jotain tapahtuu mut toivottavasti en saa puukkoa, toivoo niin et "normaaliin" tapaan tää syntyis.

40+1

Vierailija
71/105 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyi juhannuspoika 20.6. rv 42+0. Kalvojen puhkaisun ja oksitosiini tipan jälkeen syntyi 3 900 g painava ja 52 cm pitkä poika. Synnytyksen kesto 1 tunti.

Tänään ollaan siis viikon vanhoja. Yöt menee vaihtelevasti. On nyt kaksi yötä nukkunut ihan hyvin, mutta pitää ihme ähinää ja kähinää etten minä oikein saa nukuttua. Päivisin nukkuukin sitten rauhallisemmin, tänäänkin 3 tunnin päikkärit aamupäivällä ulkona ja alkuillasta toiset 3 tuntia. Itse en välttämättä pääse päikkäreille, kun on esikoinen pyörimässä "jaloissa".

Maito on pikkuhiljaa alkanut nousemaan. Korviketta olen silti välillä joutunut antamaan. Itse pidän siitä, että vauva osaa juoda myös pullosta. Silloin on mahdollista ottaa itselleen välillä omaa aikaa. Eli käydä esim, kaupassa yksin. Sitähän ne äidin ilot ovat ;)

Isosisko on ottanut vauvan ihanasti ja on kovin ylpeä uudesta roolistaan. Toivottavasti jatkuisi mahdollisimman pitkään. Ekat päivät huomasi, kuinka isompi kiehnäsi välillä sylissä ja toisteli tosi paljon "äiti mä rakastan sua." On tainnut nyt huomata, ettei hän jää paitsi hellyyden osoituksissa ja on tuo kiehnääminenkin vähentynyt.

Oikein hyvää viikonloppua kaikille äideille ja vauvoille.

Eliador ja poika 1 viikon

ps. onko kellään tullut jo ikävä vauvamasua ja raskausaikaa? Mä tunnustan... mulla on tullut. Taidan olla hullu.

Vierailija
72/105 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Alcatraz, ilonella, Eliador, Selma3, Deepest Blue, Haissa, Tuikku ym. vauvansa saaneet! Kovasti jaksamisia vielä mahakkaille.

Eliador: Ei minulla ole varsinaisesti ikävä isoa vauvamasua eikä raskausaikaa, mutta juuri eilen juttelin miehen kanssa, että vielä jäi jokin tyhjä kolo mielen sopukoihin, vaikka vauva syntyi jo.

Vaikka perhe kasvoi, jäi silti tunne, että yksi puuttuu...lieneekö syy siinä, että tuli kolmas tyttö ja tuo meidän ainoa poika jäi ilman veljeä? Enkä tarkoita tällä nyt sitä, että vauvan sukupuoli olisi ollut pettymys, päinvastoin, vaan yksinkertaisesti sitä, että on jotenkin haikea olo kun tajusin juuri, että meidän ainoan pojan kaikki talteen laitetut vaatteet voi myydä jo pois kun ei niitä enää tarvita ja muutenkin, kuka leikkii kaikilla niillä tsiljoonilla Bionicle legoilla yms. poikaleluilla, joita hänelle on hommattu?

Kaikkea hölmöä minäkin mietin ja pähkäilen sekä vetistelen täällä kaihoisalla mielellä...ymmärsiköhän kukaan? Jos olisi varma, että saisimme pojan, yrittäisimme varmaan vielä sitä viidettä muksua, vaikka tiedänkin, että tyttö olisi ihan yhtä tervetullut ja rakastettu kuin poikakin. :) Olisiko tämä jotain orastavaa kriisiä siitä, että tämä neljäs on nyt se viimeinen, ja mielessäni yritän keksiä tekosyitä viidennelle? Toisaalta synnytyksen kivuliaisuus ja raskausajan "raskaus" jarruttavat kuumetta tehokkaasti. Ei vanha enää jaksa...

Täällä ollaan oltu hereillä jo puoli kuudesta lähtien. Meidän toiseksi nuorin päätti alkaa känyämään sängyssään ja herätti vauvankin. Onneksi sain vauvan nukahtamaan uudelleen, mutta mieheni, minä ja tuo taapero nousimme sitten ylös, kun unihiekat olivat karisseet huudon seurauksena silmistä. Lienee tulossa poskihampaita? Ainakin suussa oli jo muutama orastava hampaantynkä näkyvissä molemmilla puolilla poskia sekä alhaalla että ylhäällä. Ensi yöksi annan kyllä neidille Panadolia, jotta saamme nukkua.

On se vaan jännä miten tuo vauva nukahtaa vasta kahden kieppeillä yöllä unilleen. Nytkin valvoin hänen kanssaan kahteen ja sitten vain laskin sänkyyn nukkumaan, sinne jäi mukisematta, mutta annas olla jos laitan hänet sinne, jollei hän ole valmis nukahtamaan. Ensin alkaa ähinä ja rohina ja sitten itketään niin, ettei meinaa tulla loppua ollenkaan.

Eilen meinasi tulla maailmanloppu kun lähetin miehen apteekkireissulle ostamaan lisää Scheriproctia...Soitti reissultaan minulle, ettei sitä ole saatavilla kun maahantuojalla on jotakin toimitusvaikeuksia. On kuulemma loppu kaikkialta! Jotain Hädensalvaa hän sitten osti, muttei se kyllä tuo minkäänlaista helpotusta...halvattu sentään, maailmassa on muitakin hanuriongelmaisia kuin minä...

Jep, tänään käydään kaupassa, leivon raparperipiirakan ja huomenna mennään veljenpojan 4v synttäreille. Pääsemme esittelemään uuden tulokkaan lähisuvulle :) Nyt pitää alkaa tekemään kauppalistaa...

Kanelisokeri kera nelikon

Vierailija
73/105 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni oli uusi juttu, kun synnärillä antoivat mulle jäädytetyn terveyssiteen pöksyihin. Eli semmoinen pehmeämpi Vuokkoset-side oli kasteltu ja pakastettu pussissa. Tein kotonakin niitä itselleni muutaman. Voi laittaa vaikka imetyksen ajaksi pöksyihin, jos maaten imettää. Ihanasti lievittää turvotusta ja kipua.

Mulla ei tällä kertaa leikattu välilihaa, mutta pientä nirhaumaa ja mustelmaa tuli. Söin kuitenkin ens. vuorokaudet Buranaa 2-3 kertaa päivässä. Vähentää turvottelua sekin ja auttaa samalla myös jälkisupistuksiin, jotka mulla ainakin oli tosi kenkkuja.

Vauvan kakkaamisesta: onko kakka muuttunut jo kokonaan maitokakaksi vai onko vielä pihkaa seassa? Meillä ainakin, kun pihkasta päästiin, niin alkoi kakat tulla useammin. Ja reilusti pissamärkiä pullukoita vaippoja varmaan jostain reilu viikon ikäisestä. Mutta rintamaitoa saavilla vauvoillahan kakka saattaa tulla 10 kertaa päivässäkin tai vain pari kertaa viikossa.

Kaasuista... Synnytyksen jälkeen oli outoa, kun suolet alkoi etsiä normaalipaikkojaan raskauden ahdingon jälkeen. Kamalat kurinat ja murinat kävi vatsassa ja ilmaa tuli kamalasti. Voi huonekaveriparkaa synnärillä...

Vierailija
74/105 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullakin on ollut vähän haikea olo, kun tiedän että tämä meidän "iltatähtönen" on nyt viimonen. Iän puolesta olis vielä ainakin 10 v varmaan mahdollista (olen 30v) ja synnytyskin menis, mutta neljättä raskautta ei varmaan terveys kestäisi. Niin kuin olen jo aik. valitellut niin lantio löystyi niin kamalasti, että olin lähes kävelykyvytön. Pelottaa, että veisikö seuraava raskaus pyörätuoliin tai vuodepotilaaksi... Ja järkytys oli aikamoinen, kun synnytyksen jälkeen olin melkeinpä kipeämpi kuin raskausaikana. Nyt alkaa pikkuisen helpottaa ja toivo herätä, etten ehkä jääkään invalidiksi, mutten ole vieläkään uskaltanut kunnon kävelylenkkejä tehdä. Metsässä olen koirien kanssa käynyt löntystämässä lyhyitä lenkkejä.

Oletteko te muut muuten kovia kierrättämään vauvan vaatteita ja tarvikkeita? Kun esikoinen syntyi 10 v sitten ei meillä ollut kaveripiirissä muita vauvoja. Serkkuja hänellä oli muutama, mutta niin samanikäisiä, ettei tavaraa saanut niin hyvin kierrätettyä. Nyt sitten taas tuntuu, että kaikki on intoutuneet tekemään vihdoin sen esikoisensa, jotkut jopa toisen lapsensa ja me ollaan saatu ihan hirveästi vaatetta ja tarvikkeita, jotka olen kiitollisena ottanut vastaan. Mitään isompia hankintoja ei olla tehty itse. Muutamia vaatteita olen ostanut sekä kirpparilta että uutena, mutta tuntuu että nekin turhaan. Vaatteita tuli pussi- ja laatikkotolkulla... Ja todella ihania ja siistejä vaatteita!!! Esikoiselle kun aikoinaan etsin kirpparilta jotakin, oli suurin osa ihan virttynyttä ja puklu- ja ruokalänttistä, mitä ihmiset oli tuoneet myyntiin.

Vierailija
75/105 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymäpaino oli komiasti ylitetty, nyt oli siis 3605g, kun syntyessä 3510 ja alin punnittu paino 3 vrk:n iässä oli 3220.

Pituutta 52,5 cm, kun syntyessä 50 cm. Olisko voinut oikeasti tulla pituutta 2,5 cm syntymästä 16 päivässä??? Vai olisko pieni mittavirhe joko syntymäpituudessa tai uudessa mittauksessa? Jäi kuitenkin painoltaan miinuskäyrälle, kun pituutta oli tullut noin paljon.

Napatynkä irtosi päivää vaille 2 viikkoisena vasta. Napa oli vielä vähän suttuinen ja th laapisti sen. Muutoin kaikki oli ok. Paitsi, että neiti oli kiukkuinen kuin ampiainen, kun kesken unien herätettiin ja riisuttiin nakuksi. Huusi pää punaisena ihan koko käynnin ajan...

Vierailija
76/105 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle on sit varmaan tulos rintatulehdus!! toinen rinta aivan sika kipee!! pakko antaa pojan tyhjentää sitä vaik se on tosi tuskallista!! mitä mä teen??

olin ma-ti kuumeessa ja terkka sano et varmaan rintatuledusta pukkaa..silloin ei vielä ei ollut rinnat arat, mut nyt on!! enkä tiedä mitä pitäis tehdä!!??

keskivookon neuvalakuulumiset vielä..

(9.6)syntymäpaino oli 3800g ja (16.6) panoa oli 3760 ja (25.6) jo huikeat 4290g

syntymäpituus 52cm ja nyt 55cm iso poika ja hyvät ruokahalut :)

Vierailija
77/105 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

äkkiä kuumaan suihkuun, hierot niitä kipeitä kohtia ja koitata lypsää. Ota kipulääkettä ja yritä imettää/lypsää mahdollisimman paljon! Mitä nopeampaa toimit, sen varmemmin saat itse hoidettua. Jos ei vuorokauden sisään olo parane niin lääkäristä antibiootit avuksi.

Tsemppiä!

nimim. saman kokenut :(

Vierailija
78/105 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on myös odotusaikaa jo ikävä ja vauvakuumetta pukkasi vaikka nöttönen oli sylissä. järjen vastaista, sanon minä.

Hautajaisista terveisiä. Itkuhan siellä pääsi ja isä ei pystynyt lukemaan muistokirjoitusta. Minä sitten luin sen.. jotenkin. Kun istumaan pääsin niin tärisin aivan kamalasti ja itkua pukkas. Hyvä että penkillä pysyin. No, ne on nyt sitten ohi ja olo hirmuisen helpottunut. Suvun pahin kusipääkin tajusi jäädä pois näistä bileistä.

jahans. jo heräs uo tissin tarpeessa oleva. myöh takas

Vierailija
79/105 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ananas tuosta vinkistä. Sainkin saman vinkin yöllä synnärin hoitajalta, kun jouduin soittamaan sinne tuskallisten kipujen takia. Alapäätä särki aivan järkyttävästi, vauva itki ja halusi rintaa koko ajan. Onneksi tuo jäädytetty side auttoi ja sain nukuttua kaksi puolentoista tunnin pätkää.

Vauva on ollut tänään melkein koko ajan rinnalla, tää on kai sitä tihentyneen imemisen kautta, joka iskee 4-7 päivän iässä. Ei ole oikein nukkunutkaan tänään päivällä. Toivotaan, että nukkuu sitten makoisasti ensi yönä.

Porukat ja sisko perheineen kävivät tänään kylässä. Oli ihanaa, kun he toivat mukanaan ruokaa, kävivät kaupassa ja apteekissa ja huolehtivat meistä :) Mä en pysty tekemään mitään särkyjen takia, vaan joudun makaamaan sängynpohjalla melkein koko ajan. Mies on joutunut venymään aika paljon, mutta onneksi hän ei valita. Sulaisivat nuo hemmetin tikit nopeasti pois, niin pääsis taas jaloilleen. Vatsakin on edelleen kovalla, vaikka syön luumusosetta monta purkkia päivässä.

Anteeksi, tämä oli tällainen valivaliviesti. Oon vaan tosi yllättynyt, että helpon raskauden jälkeen koitti helvetillinen synnytys ja kivulias vauva-ajan alku. Haluaisin päästä normaalin elämän alkuun, että pääsisin nauttimaan ihanan pikkumiehen kehityksestä ja kasvusta.

Haissa ja Nuuskamuikkunen 6 pv

Vierailija
80/105 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos rouva80!! rinta vielä vähän arka,mut imettäminen ei satu läheskään nniin paljoa ku aamulla :)