-_-_-_KESÄNUPUT 2008-_-_-
hei kaikki kesäkuussa 2008 vauvansa saaneet!
Laitetaampa vauvakuulumisia tähän pinoon!
Kommentit (105)
Huomenia,
meillä meni nyt yö paremmin, ei ollut kuin kaksi imetyskertaa :) Aiemmat yöt ovat menneet vähintään kolmella. Kyllä se yhdenkin syötön väheneminen tuntuu heti ja olo on aamulla virkeä!
82Tintti: Kiva homma että alkaa helpottamaan se rinta. Toivotaan, että pääsit siitä tulehduksesta. On se vaan todella ikävä vaiva, jos pukkaa päälle. Sellainen kuumehorkka ja mieletön kipu tississä :( Eihän siinä voi kun imettää ja maata sängyn pohjalla.
Tuosta röyhtäyttämisestä oli puhe. Itse yritän joka syötön jälkeen saada sen tulemaan, koska muuten unet menee yhdeksi ähinäksi ja örinäksi, jos ei röyhtäys tule. Tietenkin yöllä, jos itse nukahdan, se jää tekemättä. Yleensä poika on silti nukkunut ihan ok siihen seuraavaan syöttöön. Pojalla tulee kyllä nopeaan röyhtäys, ettei se yölläkään herätä mua täysin.
Mulla on mieletön jäätelön himo...ollut koko viikon. Pääsisköhän tänään kaupungille tötterölle? ILma on tänään ihan nätti, ei sada, ainakaan vielä ;)
t:Rouva ja poika 3vk5pv
Mulla on kanssa ikävä odotusaikaa - meinasi itku päästä kun etsiskelin netistä imetyspaitoja ja näin masukuvia äitiysvaatepuolella.. Samoin huomaan edelleen kaikki raskaana olevat kaupungilla liikkuessa. Hassua. Odotusaika vain oli niin mahtavaa :) Miehen kanssa puhuttiin aikasemmin, että emme tekisi enää lapsia, että ehkä tämä kaipuu johtuu siitä. TOSIN mies on nyt JO pikkaisen ajatellut toisin, samoin minä ;) Että antaa ajan näyttää miten käy.. Nyt nautitaan täysillä tästä ihanasta pakkauksesta, jonka tuijotteluun ja hellittelyyn käytämme mittavan ajan joka päivä ;)
Ilalla kylvetettiin, ja niin nukkui taas 6 tuntia sen jälkeen.Tosin itse valvoin melkein yhteen, joten en saanut nukkua noin pitkää pätkää ;) Aamupuolella meillä on ollut nyt muutamana päivänä vähän kähinöitä. Ilma kiertää, ja kähnehtii tunteroisen välein. Johtunee tod.näk. siitä, että ei röyhtäise yösyötön jälkeen, ja aina ei aamukakan vääntäminenkään luonnistu niin sutjakasti.
Mitenkä muuten Jekovitin antaminen onnistuu sitten isommalle, kun maistuu niin pahalle, onko kokemusta? Esikoinen sai aikoinaan sitä paremman makuista.. olikos se nyt Devitol vai mikä. Voiko sitä vaihtaa jossain vaiheessa ilman haittavaikutuksia..?
Nyt tuolla sohvalla ähistään lupaavanoloisesti (ja varsin MIEHEKKÄÄSTI), että eiköhän tässä saa valmistautua vaipanvaihtoon.
Sakariini ja söpöliini eilen 1kk
Ps. Kuinka tarkkoja olette vauvan rytmin säilyttämisestä - että jos tiedätte että alkaa yöunille tiettyyn aikaan, olette silloin tiukasti kotosalla?
meillä ei nukuta hyvin jos ei röytäytetä, örisee, vinkuu ja röhkii sängyssä ja siinä ei nuku kukaan. itse otan vauvan kylki mua vasten rintaani vasten silleen et vauva on pystyasennossa ja joko kävelen vähän tai taputtelen selkään. mun vauva inhoaa olla mahallaan esim olalla. me ollaan kans yritetty ottaa heti käytäntöön omaan sänkyyn nukahtaminen, esikoiselta se onnistui hyvin, tämä tapaus on vaativampi, nukahtaa kyllä yöllä aina kolmanteen syöttöön asti itse sänkyynsä, sit on pakko ottaa viereen tai ei saada nukutuksi. pitää alkaa karsimaan sitäkin kunhan madame vähän kasvaa. meillä mennään yöunille vasta klo 1.
sakariini, tosiaan, klo yhteen asti voitas hillua missä vaan :)...mutta, en pitänyt esikoiseltakaan tiukasti noista rutiineista kiinni. jos oltiin jossain myöhempään, esim kylässä, saatoin laittaa yöpuvun päälle siellä ja kotiin tultua siirtää sänkyyn. muutenkin, esikoinen tottui siihen, et nukkui ja nukkuu edelleen missä vaan niin elämä on paljon helpompaa. pyrimme samaan tämänkin kanssa. ja ei se haittaa, vaikka pikkuvauva joskus nukkuu päivävaatteissakin... me nyt ei vielä voida oikein vauvan eloa rytmitää kun on vielä niin pieni, mutta sitten kun vähän kasvaa, samalla kaavalla kokeillaan. meillä on kyllä nyt ehdottomasti tissisylivauva, ei viihdy paljoa yksin sitterissä tms, hyvin erilainen on kuin veljensä aikoinaan.
kix ja missy 2vko3pv
Heippa kaikille kesänupuille :)
Aattelin nyt vihdoinkin ehtiä tänne vauva-puolellekin jotakin kirjoittamaan. Valitettavasti en ehtinyt/jaksanut lukea koko pinoa alusta loppuun, tätä 4. sivua vähän lueskelin...Eli en oo niin selvillä mitä täälä on juteltu, mutta eiköhän se selviä...:) Mukavaa että jatketaan "samalla porukalla"- tästä ehtikin jo tulla niin riippuvaiseksi odotus-aikana, varsinkin silloin loppuvaiheessa.
Meidän mustatukkainen peikkopoikahan syntyi 16.6 aamulla. Avautumisvaihe oli melko pitkä 15h 45min. mutta silti ihan ok, varsinkin sitten kun sain taivaallisen epiduraalin. Sitä ennen ne supparit olikin jotain aivan järkyttäviä. Onneksi miehestä oli suuri apu, hieroi mun selkää aina supparin tullen ja muutenkin teki "pikku palveluksia"...Mutta ei siitä synnytyksestä sen enempää, mä yritän täs joku päivä saada aikaiseksi kirjottaa tonne synnytys-puolelle sen tarkemman tarinan. Mutta siis poika joutui aluksi lasten teholle keuhko-infektion vuoksi. Oli nimittäin ehtiny kakata lapsiveteen ja sitten hönkästä sitä keuhkoihinsa. Hengitys rohahteli jo heti alkuunsa mun rinnalla ollessa, mutta kätilö meinas että ei se mitään meinaa. No hapetukset olikin sitten mitä sattuu, joten alipainehappihoitoon kiidätettiin teholle. Teholla oltiin 3vrk ja "tavallisella" lasten osastolla vielä 2vrk. Kotiuduttiin sitten juhannus-päivänä :)
Täälä kotona on kaikki mennyt ihan hyvin. Poika nukkuu pitkiä yöunia, jopa 6,5h kerrallaan. Yleensä nukahtaa syömisen jälkeen ihan hyvin omaan sänkyynsä. Hereillä ollessaan yleensä vaan olla möllöttää ja kattelee pyöreillä silmillään. Yö-unille alkamista meilläkin kyllä kitisee vähän, sylissä on rauhassa mutta jos omaan sänkyyn yrittää laskea niin kitinä saattaa alkaa. Oon kyllä huomannu että monesti se kitinä on johtunu siitä, että on hiukan nälkä ollu. Ku on vielä tarjonnu rintaa (vaikka edellisestä syömisestä oiskin vasta 1h) nii sen jälkeen sitte melko helposti sammunu omaan sänkyynsä. Kokeiltiin sillon alussa myös ensin lämmittää pojan sänkyä lämpösellä kauratyynyllä, ku mies arveli että sänky tuntuu kylmältä lämpöisen sylin jälkeen. Ja se auttoikin ihan kivasti muutamana yönä sillon alussa. Me ollaan kans yritetty pyrkiä siihen että poika nukahtais omaan sänkyynsä, eikä syliin. Laitetaan se pinnikseen siinä vaiheessa ku on nukahtamaisillaan, joskus se onnistuu helpommin ja joskus joutuu vähän pitempään "hyssyttelemään" .
Tällasta täälä. Yritän palailla nyt lukemaan ja kirjottelemaan vähän useammin...:)
Muuten, olisko mahdollista laittaa joka viikolle vaikka omaa pinkkaa, kuten odotus-puolellakin oli. Tuntuu, että väähn turhan paljon ehtiny näitä viestejä jo tulla eikä millään ehtis lukea kaikkia alusta loppuun...Mitä muut on mieltä?
Suvi ja ihana peikkopoika 1vko 6pv
Sainpahan aikaseksi ilmottautua tälle osastolle. Meille siis syntyi ihana pikkuprinsessa viikko sitten su 22.6. klo 07.49. Painoa oli 3480g ja pituutta 50cm. Tyttö on syötävän suloinen!
Tytöltä seurattiin sairaalassa happiarvoja samasta syystä kuin joltain toiseltakin eli hönkäisi lapsivettä syntyessään ja oli siis ehtinyt ulostaa veteen. Arvoja seurattiin 3h välein reilu vuorokausi ja kaikki oli aina kunnossa. Tiistaina ja keskiviikkona arvot otettiin vielä kerran ja edelleen kaikki ok. Tytöltä seurattiin pariin kertaan myös verenpaineita, kun lastenlääkäri ei tiistaina saanut kunnolla tuntumaan sykettä reisivaltimoista tytön rauhattomuuden takia. Nekin oli kuitenkin kunnossa :)
Myös keltaisuutta tarkkailtiin, koska arvot olivat koholla.Sitten ne lähtivät laskuun, mutta nousivat taas tiistai-iltana ja vielä vähän keskiviikkoaamunakin. Pääsimme kuitenkin kotiin, koska vauva oli muuten niin hyvävointinen. Kävimme kuitenkin vielä torstaina kontrollissa. Edelleen arvot olivat koholla, mutta ei tarvinnut jäädä sairaalaan, koska paino oli noussut hyvin ja tyttö on muutenkin niin hyvässä kunnossa.
Nyt ollaan oltu kotona jo muutama päivä. Imetys sujuu ihan mukavasti. Rinnanpäät hajosi kyllä ja ai kamala, kun teki kipeää! Bepanthenilla sain rinnanpäät kuitenkin parissa päivässä ihan inhimilliseen kuntoon ja nyt ei imetyksen alussa tarvitse jännittää, kuinka paljon sattuu :) Tyttö syö hyvin, noin 2h välein, yleensä sen 15-30min. Välillä saattaa olla muutaman tunnin jakso, että se syö lähes koko ajan.
Typykkä on alkanut olla aika paljon hereillä aamupäivisin. Tänäänkin oli yhteen putkeen hereillä varmaan 1½ - välillä syötiin, sitten vaan oltiin ja ihmeteltiin maailmaa. Lauleskelin tyttöselle ja tämä vaan katseli suurilla silmillään. Niin söpöä!
Nyt olen kuitenkin hieman huolissani. Tyttö vaikuttaa tukkoiselta aina syödessään ja itkiessään. Muuten ei tytön olossa näytä olevan mitään poikkeavaa, kun syö, nukkuu, pissii ja kakkaa niin kuin ennenkin. Ei myöskään ole kuumeinen ainakaan kun kädellä kokeilee. Mietin kuitenkin, että pitäisiköhän tässä tehdä jotakin?!
No, nyt pitää rientää vauvaa hoitamaan :)
makri ja Pikku Myy 1vko
Meille tuli siis tyttö 24.6. klo 01:51, näköjään DeepestBluelle tuli myös noin 15 minuuttia myöhemmin :) Mitat 47cm, 3255g, pipo 32,3cm. On tosi paljon saman näköinen kuin minä vauvana :)
Laitoksella oltiin perhehuoneessa ja en kyllä saanut nukkua lähes ollenkaan kun tyttö vain imi ja torkahteli vuorotellen tai kitisi. Yöllä piti aina luovuttaa ja viedä vauvalaan että sai nukkua edes muutaman tunnin, ja jos sitä ei tuotu 3 tunnin päästä takaisin imemään niin valvoin levottomana, että missä se viipyy :) Eli täällä ainakin on oltu lapseen ihan lovena alusta asti :D
Mulla leikattiin väliliha ja vieläkään en kyllä istu ilman tyynyä ja välillä en senkään kanssa, vähän vaihtelee vointi päivittäin. Päivässä menee 6 panadolia...
Elämä muuttui rutkasti helpommaksi kun päästiin kotiin, tyttö on ruvennut samantien nukkumaan useamman tunnin jaksoja (ja myös valvoo 2-3h kerralla). Esim. viimeyönä nukahti 11:ltä, nukkui 2:een, sitten valvottiin imettäen neljään asti, ja siitä nukkui puoli yhdeksään. Ihana kun vihdoinkin saa itsekin vähän nukkua.
Rinnanpäät rikki täälläkin ja ei oikein ole ruvenneet parantumaan. Rintakumeja käytän välillä. Laitoksella jo työnsivät tytölle omin päin tuttia ja varmaan siksi tahtoo tuo imuote olla turhan pieni, ja lisäksi tyttö torkahtelee jatkuvasti tissille, ja kun päästää irti, niin herää, ja on samantien vailla lisää. Nyt olen kokeillut rintapumppua ja luulen että ostan paremman ja siirryn osittain pulloruokintaan, ostettiin tänään paremman mallisia tuttiosia (tähän asti ollut semmoinen pienituttinen), koska tuntuu että näiden pullojen ja tuttien myötä naperolla entisestään huonontunut tuo imuote, nuorempana haukkasi isomman palan, nyt yrittää napata pelkästä nännistä kiinni ja hermostuu heti kun yritän saada isompaa palaa tyrkättyä suuhun :)
Maitoa kyllä tulee ja siksi aloitinkin lypsyhommat kun eilenkin oli kumpikin rinta kivikovina. Tänäänkin oli pakko lypsää imetyksen jälkeen kun toinen rupesi valumaan paitojen ja liivinsuojuksen läpikin valtoimenaan kun imetin vain toisesta. Ja saapahan nännit vähän parantua kun lypsää, tuo nykyinen vanha pumppu vain on typerän mallinen ja sillä on inhottava pumpata (tarvii paljon painetta, on liian suppilomallinen, ja lypsy särkee selässä lavan kohdalla aina pumpatessa - onko tää normaalia??).
Tyttö on tosi tomera ja virkeä, katselee jo nyt esim. tauluja seinillä ja kukkia, ja röyhtäytysasennosta sylistä nostaa päätä ylös katsellakseen ympärilleen, ja kohottaa myös itseään käsillä hieman. On kovin puhelias myös ja kaikkia gää, yy, vää, iik -ääniä lähtee vähän väliä :) Käsillä myös huitoo kovasti ja esim. tarraa lujasti imetysliivistä kiinni ja vetää, jos ei saa tissiä suuhunsa tarpeeksi nopeasti!
Nyt ei tule muuta mieleen. Synnytyskertomus on siellä eri keskustelussa :)
Alcatraz ja pikkutyttö 6vrk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=056fa82d-4604-11dd-8e79-…!
Röyhtäyttämisestä: Mie oon ihan alusta asti röyhtäyttänyt syönnin jälkeen. Yölläkin, koska se selvästi auttaa masuvaivoihin. Meillä neiti suostuu nyt jäämään sänkyyn heti röyhtäytyksen jälkeen, eli nukahtaa sinne itse. Ei tämä onnistunut vielä viikko sitten. Viime viikkoon asti vauva nukkui tiiviisti minun vieressä. Välillä aina yritin laittaa omaan sänkyyn ja muutama päivä sitten se alkoi onnistumaan. Vasta viimeisen syötön jälkeen otan viereen nukkumaan.
Sakariini: Meillä siirrytiin noihin minisun-tabletteihin heti kun osasi pureskella, eli muistaakseni tuossa vuoden iän jälkeen. Ne on tosi pieniä, ei niihin ainakaan tukehdu. Tietty pitää olla poskihampaat, että pureskelu onnistuu. Siinä 4kk-12kk välillä tipat menee hyvin kiinteiden kanssa, ei niitä puuron seasta maista.
Rytmistä: Me ollaan tarkkoja illan rytmistä, eli tehdään asiat aina samalla tavalla. Ensin kylpy, sitten pitkän kaavan mukaan tisuttelu ja sen jälkeen nukkumaan. Nyt yöt menee jo tosi hyvin. Ja selkeä ero pimeyden suhteen päivällä ja yöllä. Päivällä nukutaan valoisassa ja illalla pimennetään huone. Yöllä jos on pakko vaihtaa vaippa, niin teen sen erittäin himmeässä valaistuksessa (kylppärissä vain saunan valo palamaan).
Nyt tuo vauva on kyllä hirmu suloinen, vaikka huutaakin aika paljon. Aika menee silti tosi nopsaan, ehkä sen takia nautin tästä enemmän. Tietäen, että tää on viimeinen. Tän jälkeen ei sitten itkuista vauvaa kanniskella ympäri taloa.
Nyt kuuluu ähinä ja kitinä sängystä, pitänee jatkaa syöttöpuuhia ja mennä itsekin sitten nukkumaan.
Tytteli-83 ja neiti 1kk
Ehdinpäs taas kirjoittelemaan. Tänään meillä on ollut vieraita koko päivän, ihan kivaa kun meillä muuten ei ole ketään oikein käynytkään. Mukavaa kun ollaan saatu rauhassa totutella uuteen perheenjäseneen, ja tänään isommat lapset olivat ihan haltioissaan, kun tuli vieraita.
Meillä röyhtäytys ei läheskään aina onnistu. Muistan, että esikoinen aikanaan röyhtäisi helposti aina ruokailun jälkeen, mutta nämä kaksi seuraavaa ovatkin sitten eri kaliiperia. Nostan tytön kyllä aina röyhtäytysasentoon syömisen jälkeen, mutta silloin tällöin vain röyhtäisee-. Vielä ei ole haitannut, saas nähdä miten jatkossa. Nukahtaa itse omaan sänkyyn hyvin, jos vain on hereillä. Tissille jos nukahtaa niin ei kyllä herää siitä millään ;)
Mua harmittaa, kun en oikein ehdi pumpata, vaikka tällä kertaa olisi hyvä pumppukin käytössä. Avantin pumppu on kyllä loistava! Pullosta ei siis neiti ole saanut kuin kerran, ja tuttia ei huoli. Ei kyllä ole ollut tarviskaan, kun ei itke paljon yhtään ja rauhottuu sänkyyn ja muutenkin on melko rauhallinen, katselee vaan miden touhuja.
Se mikä mua eniten harmittaa, on kokoaikanen huono omatunto siitä, että olen liikaa vauvan kanssa, ja isommat jää paitsioon. Sit jos olen isompien kanssa, niin tuntuu, et vauva vaan on siinä syrjässä. Mein poika 4v on selvästi mustasukkanen musta, ja harmittelee myös kun vieraat ihastelee enemmän vauvaa. Kiukkuaa helpommin ja osotaa mieltä. Pikkusiskolleen on kyllä äärettömän kultainen. Isosisko on vain innoissaan ja hoitaisi vauvaa koko ajan.
Meillä kans yritetään pitää iltatohinat samoina alusta alkaen. Vähän aika tietysti vaihtelee, kun toinen on vielä niin pieni, mutta iltapesu, tisuttelu ja sitten sänkyyn. Ja yöllä kun syötän, niin ei valoja, enkä juttele vauvalle sen enempiä. Ja jos pitää vaippa vaihtaa, niin hämärässä sen kummempia juttelematta olen sen tehnyt.
Mutta nyt menen kattomaan futiksen loppuottelua, jos jaksais valvoa, vaikka sitten se kostautuu...
Selma ja neiti 8vrk
annatteko vauvalle vettä?? jos annatte niin keitättekö veden eka??
miten saisin vuvan syömään kauvemmin öisin?? nyt syö 5min ja herää taas 1-2 tunnin päästä syömään!! olen yrittänyt herätellä pikkuista , mut ei onnistu nukahtaa niin sikeesti rinnalle!! olen lukenut ihan kateudesta vihreänä et jonkun pikkuinen syö vain 1-2 kertaa yössä ku mun pikkuinen syö ainakin 5 ketaa!!
mut toivotaan et tää on joku ohimenevä vaihe!!??
vihdoista ja viimein sain papin varattua ristiäisiin 27.7 voisin unohtaa koko ristiäiset..pidetään pienimuotoiset ristiäiset ja puolet mun suvusta suuttuu..ku ei saa kutsua!! tressaa jo nyt!!!!!!!!!!!! suuttukoot,jos ei ymmärrä et en voi koko sukua kutsua!! ahistaa!!!!!!!!
Aika menee mahottaman nopeasti ja vauvakin on jo viikon vanha.
Unohdin tosiaan laittaa vauvan syntymämitat eli paino 3655g, pituus 49cm ja pipo 35cm.
Eilen illalla olin ensimmäistä kertaa illasta yksin lasten kanssa. Ja meinas tuo vähän stressaavaa olla, kun isommat tappeli koko ajan ja vauva olisi vaan halunnut olla tissillä. Lisäksi piti käyttää lapset suihkussa ja sitten olivatkin jo iltapalaa vailla. Onneks vauva sitten nukahti kahdeksan maissa, niin pystyin isompiin keskittymään. On tuo miehen apu kyllä ollut nyt korvaamaton!
Ja imetyksestä: Musta on alkanut tuntumaan, ettei vauva saa tarpeeksi rinnasta maitoa. Kun eilenkin söi molemmat rinnat ja sen jälkeen jatkui vaan kitinä. Sitten annoin vielä pullosta ja söi 60ml. Lisäksi rinnoissa tuntuu paukkuja imettämisen jälkeen, ihan niin kuin eivät tyhjenisi kunnolla. Ja imettäminen sattuu välillä tosi paljon ja rinnanpäät on ihan arat. Sain synnäriltä jotain voidettta ja se on vähän auttanut rikkeymiin. Mua kyllä masentaa niin hirveesti, jos nytkään ei imetys ala onnistumaan. Ilman rintakumea olen yrittänyt imettää, mutta ei onnistu. Vauva vaan hamuaa, mutta ei ota rinnasta kiinni. Ja lisäksi nyt kun olen joutunut pullosta antamaan, vauva ei enää aukaise kunnolla suuta. (tais olla jollain sama ongelma) Silti kuitenkin yritän vielä sinnikkäästi imettää ja jos näyttää siltä, että tarvii lisää annan pullosta. Onhan tuo pullojen pesu ja keittäminen rasittavaa, mutta eipä sille oikein voi mitään.
Kixnixkix: Asustellaan Oulusta 20km päässä.
Nyt pitää lähteä ruuan laittoon... on vähän lomarytmit tullut kaikissa kotihommissa : )
Tuikku ja vauveli 1vko
Onnea uusille vauvakkaille ja tervetuloa vauva-puolelle tuolta odottajista :)
Kaikki menee tänään pieleen, mm tämän marmatusviestin kirjoittaminen kun onnistuin deletoimaan äsken kirjoittamani pitkät rimssut...
Kauhian kiireinen viikko edessä (vaikka niin odotin että voisin vain kattoon syljeskellä ja hetken hengähtää) ja aikataulujen kanssa on ollut hirmuinen säätäminen.
Koko päivän olen kironnut kun th:n käynti olisi tänään klo 13 ja hukkaan menee koko päivä. Jos olisi ollut het aamusta niin olisi ehtinyt samalle päivälle ymppäämään muitakin menoja. Vaan eipäs täältä landelta näillä välimatkoillla lähdetä mihinkään vain aamupäiväksi neljän kakaran kanssa, joten odotellaan sitten hapannaamana sitä neuvolan tätiä.
No odotellaan vaan - sehän tuleekin vasta huomenna!!!!!! Ei kettu sentäs etten vielä tämänkään ikäisenä osaa kalenteriin katsoa!!!! Nyt sitten meni kaksi päivää kankkulan kaivoon ja aikataulut sen kun vaan kiristyy. Lahopää mikä lahopää!
Lisäksi piti mennä tällä viikolla kuvaamaan parasta ystävääni joka on raskaana, sitä kuvausta on suunniteltu piiiiitkään mutta aikataulut ei vaan aiemmin ole menneet yksiin. Eikä sitten mene nytkään sillä kaveri-perhana otti varaslähdön ja onkin parhaillaan synnyttämässä. Päivystämme siis puhelinta vauvauutista odotellen :)
Nimestä kauhea kädenvääntö, huominen vielä aikaa päättää. Ristiäiset on vasta 10.8. (parilla muullakin taisi olla sama päivä) mutta passia varten saatava äkkiä lapselle nimi paperiin. Mission impossible sanon minä,ei löydy yhteistä linjaa sitten millään.
Kanelisokeri: ihan tismalleen samat on aatokset täälläkin. Aivan kauhea tyhjyys että näinkö tämä oli viimeinen kerta!!! Ja kieltämättä minäkin yhden pienen pojankoltiaisen ottaisin tähän joukkoon (meilläkin nyt siis kolme tyttöä ja yksi poika) mutta kun järkikin sen jo sanoo että ei ole varaa, ei ole tilaa,eikä tässä enää nuoremmaksikaan tule joten ikäkin alkaa lyömään jo vastaan... Nyyhkis ja niiskis, en vaan millään halua tottua ajatukseen että tämä oli nyt tässä ja että pitääkö mun oikeasti alkaa jotain ehkäisyäkin miettimään. Kamalaa! Tahtoo ikuisesti olla raskaana, synnyttää ja elää tätä vauva-arkea :)
Mutta nyt lähdettävä pakkaamaan kakaralauma autoon ja huristeltava postiin. Kyllä näillä bensanhinnoilla ja välimatkoilla tulee jo kaupunkiasumista ikävä kun lähimmälle bussipysäkillekin on 10km matkaa. Noh, sitä saa mitä tilaa... ;-)
Mukavaa kuunvaihdetta kaikille ja lopuille mahakkaille tsemppaukset loppumetreille!
Nappula ja Pipsa-possu 3vkoa ja rapiat
Ihanaa, Nuuskis on kehitellyt itselleen syömis- ja nukkumisrytmin eli hän nukkuu pari tuntia ja sitten vaihdetaan vaipat ja imetään tissiä ja taas pari tuntia unta kaaliin :) Ollaan saatu nukuttua yölläkin ihan mukavasti tämän ansiosta ja päivälläkin ehtii tehdä jotain muuta kuin maata sängyllä syöttöpuuhissa.
Meillä ei röyhtäytetä joka kerta, vain silloin kun vauveli jää hereille syömisen jälkeen. Mutta tämä kaveri onkin tullut äitiinsä ja on ihan mahdoton piereskelijä :D Onneksi ilmat tulee sentään toisesta päästä ulos, niin eivät jää kiertämään masuun.
Olisipa ihana päästä ulos aurinkoon, mutta en pysty kävelemään pari minuuttia kauempaa ilman kamalia kipuja. Syön Ibumax&Panadol-lääkecocktaileja kolme kertaa päivässä. Ottaisin kyllä useamminkin, mutta kun ei saa. Toivotaan, että tikit sulavat tämän viikon aikana ja ensi viikolla päästään jo vaunulenkeille.
Keskiviikkona neuvolan terkkari tuleekin käymään meillä. Onpa jännä kuulla, että miten paljon Nuuskiksen paino on noussut. Oon ollut huomaavinani, että kaksoisleuka ja käsivarret ovat ainakin saaneet lisää läskiä :)
Miten teidän miehet osallistuvat vauvan- ja kodinhoitoon ja onko teidän parisuhde ollut koetuksella?
Meillä on ollut aika kärttyisä ilmapiiri, vaikka ollaan oltu kotona vasta kolmatta päivää. Tietysti väsymys vaikuttaa asiaan paljonkin, mutta meillä tilanne on vielä hankalampi kun mä en voi tehdä oikeastaan muuta kuin maata sängyssä. Mies tekee parhaansa, mutta nyt sen huomaa, että oon passannut sitä liikaa. Se ei tiedä, missä mitkäkin tavarat on ja useimmat asiat saan selittää monta kertaa, ennen kuin menee perille. Pelottaa vaan, että vauva kärsii tästä ilmapiiristä. Uskoisin, että helpottaa kun pääsen taas jaloilleni.
Mutta mukavaa päivänjatkoa kaikille!
Haissa ja Nuuskamuikkunen 1 vko
tulin ehdottelemaan ma-ke ja to-su pinoja niin kuin oli odotus puolellakin. Tuppaa tämä pino venymään aikasta pitkäksi....
Eliador ja poju 10 vrk
Minä luulin olevani vaivainen kun en pysty istumaan - kävely kyllä onnistuu ja itseasiassa leikkasin päivällä vähän nurmikkoakin kun typy nukkui vaunuissa (ensimmäistä kertaa ulkona, kun oli hyvä sää)... Selkä on kyllä jatkuvasti kipeä eikä tahdo jaksaa seisoa, ja makuullaan kääntyminen (sängyssä) on tosi vaivalloista.
Aamulla huomasin unohtaneeni kännykän laturin laitokselle. Ja se on mun ainut kun puhelin on uutta mallia ja laturi myös (sellainen pienipäinen).
Mitenkähän me saataisiin tuota unirytmiä muokattua? Vasta kehui miten hyvin meni toissayö - niin viimeyö menikin niin että tyttö huusi ja kätisi koko yön! En tiedä annoinko sitten liikaa maitoa vai tuliko mahavaivoja muuten vaan vai missä oli vika. Miehen ois pitänyt herätä viideltä töihin eikä sekään pystynyt nukkumaan. Minä koitin selvitä vauvan kanssa 4 asti, kunnes mies nousi ylös ja komensi mut nukkumaan edes tunniksi ennenkuin hän menee töihin. Kävi sitten täällä olkkarissa kähistelemässä vauvan kanssa ja torkuin vähän, sitten kun koitti tuoda sänkyyn sen nukkumaan niin taas alkoi huuto. Oli kuitenkin ollut sitten jo 2h juomatta niin saatiin se imetyksen jälkeen nukahtamaan meidän sänkyyn ja saatiin nukuttua edes puolitoista tuntia (ja mies myöhästyi töistä tunnin...). Päivisin tyttö kyllä nukkuu ja valvoo parin tunnin jaksoissa mukavasti ja on niin "helppo", kun ei valveillakaan kiukuttele, mutta nuo yöt...
ihanaa, oma vauva pino kesäkuisille, olenkin jo kipeästi vertaistuen tarpeessa vastasyntyneen kanssa.
"syöttöhulinoista: sain eilen sairaalasta sitä hormooni nenäsumutetta ja sitä olen suihkautellut ennen syöttöjä. maitoa kyllä tulee nyt, mutta edelleen tyttö on tunnin tisulla ja heti levoton perään ja juo pumpattua maitoa pullosta vielä 80ml..... jotkut hoitajat varoittivat vatsalaukun venymisestä, toiset sanoo et saa jo venyä ja eihän lasta nälässä voi pitää. taitaa vaavi pitää tissiä vaan tuttina ja ei oikeesti juo niistä mitään juuri.... yöllä menee 2-3 tuntia yhtä putkea syöttörumbaan, tekis mieli jatkaa vaan pumppaamista kun ei tuosta tissistä näköjään oo mitään hyötyä, mut eipä vielä lannistuta, typy on vasta 5päivää.. ,mites paljon muilla vauvat juo pullosta?
hankala kirjottaa yhdellä kädellä, todellinen sylivaavi meillä. esikoisen helppous mua yhä hämmästyttää...
pumpusta: mulla oli avrentin pumppu esikoiselta ja hyvä oli, nyt on ihan perus ainu, uudempi malli ja olen myös hyväksi kokenut."
eli siis mullla alkoi tämäkin vauva-arki imetys ongelmilla, nyt sentään maitoa tulee, mut ongelmia yhä riittää...
mites muilla vauvat nukkuu ja monesti herää yössä, kauan on valveilla jne.?
meillä mennään yöunille vasta klo 23-24 ja ollaan valveilla pari tuntia syöden kokoajan aamuyöstä. näin ainakin kaikkina viitenä yönä :-) omaan sänkyyn ei tekis mieli ollenkaan nukkua.. esikoinen oli maailman helpoin tapaus, alusta asti nukkui omassa sängyssä, sinne myös nukahti syötyään vartissa.
Kix ja madam 5pv
Vähän rikkinäinen yö takana, mutta onneksi on kesä ja valoisaa niin jaksaa :O) Pääsin nukkumaan vasta puoli kolme kun vauva rauhoittui unille, sitä ennen nukkui puolen tunnin sarjoissa niin, että kun meikäläinen juuri ehti nukahtamaan, hän heräsi itkemään.
Kinnixnix: minulla on myös tuota oksitosiini nenäsuihketta. Sain sen sairaalasta maidon herumista helpottamaan, kun vauva ei jaksa imeä meganännejäni kun rinnatkin pingottavat.
Minulla on Medelan sähköpumppu ja ilman sitä olisin kyllä ihan liemessä. Yöllä oli pakko lypsää kerran ja aamulla heti myös kun sain silmäni auki. Maitoa tulee aivan älyttömästi, 150ml/lypsykerta/rinta ja ylikin, mutten ihan tyhjiksi niitä edes saa, enkä haluakaan. Osaisipa tuo imeä kunnolla niin pääsisin siitä pullorumbasta eroon. Olen keittänyt pullot aina aamuisin ja toisen kerran illalla. Pesen pullon ja tuttiosat hyvin käytön jälkeen ja huuhtelen vielä kylmällä vedellä. Sitten laitan ne kuivauskaappiin. Kun illalla lypsän pulloihin maitoa, keitän pullot. Eli yleensä täytettävät pullot ovat kuivauskaapissa ja säilytyspullot ovat sitten steriilimpiä...ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitan? Sitä nyt vaan, etten todellakaan joka ikisen käyttökerran jälkeen niitä keittele, vaan ainoastaan aamuin illoin.
Jännä miten nyt vasta iski hirveän turvotuksen päälle, kun koko raskausaikan ei ollut turvotusta juuri nimeksikään. Nilkat ovat paksut ja kireät. Turvotus yltää jalkapöytään saakka. Mistäköhän sekin johtuu?
Liitoskipujakin on vielä, joten sängystä nouseminen on välillä melko tuskallista, eikä nuo SI-niveletkään ole ennallaan. Lisäksi ne 5 epäonnistunutta spinaalipuudutuspistosta tuntuvat vieläkin selässä, pari niistä osui iskiashermoon, ennen kuin se lekuri alysi luovuttaa ja antoi homman osaavammalle. En kuitenkaan valita olotilaani, pääasia on, ettei tullut yhtään repeämää, eikä nuo pukamatkaan palanneet niin kipeinä kuin oletin.
Lapset ovat ottaneet vauvan hyvin vastaan. Nuorimainenkin hoivaa. Tänäänkin kun vauvalta tuli puklua, niin meidän 1v7kk ikäinen tyttö yllätti ja haki pyytämättä harsoliinan makkarista, jolla sitten sain puklut pyyhittyä pois :)
Kakkaa tuo meidän vauveli ruuttaa ihan jatkuvalla syötöllä. Välillä en edes huomaa, onko tullut pissaa kun sitä kakkaa on joka vaipassa. Onneksi pääsemme tänään punnitukseen neuvolaan, vaikka terkalla ei tuntunut olevan aikaa asialle ilman painostusta. Sanoi kotikäynninkin jäävän hamaan tulevaisuuteen :O...Ei se mitään, ei meille tarvi tullakaan, menen ihan mielelläni vieressä sijaitsevaan neuvolaan. Pääasia, että hommat tulee hoidettua.
Nimikin vauvalla jo on. Miehellä oli kiva ehdotus, enkä todellakaan pannut vastaan kun olin itsekin samaa nimeä miettinyt ja vauva "näyttää" myös nimeltään. Odottelemme vain väestörekisterikeskuksen postia, lomaketta, jolla nimen voi ilmoittaa maistraattiin. Ei ole vielä kuulunut...
Viikon loppupuolella pitäisi käydä Juhannuksen ruokaostoksillakin. Ahdistaa jo pelkkä ajatuskin...sisarusrattaatkin pitäisi käydä ostamassa ja myydä nuo Emmaljungat pois. Ovat kyllä olleet niin mielettömän hyvät yhdistelmät ettei millään raatsisi luopua, mutta pakko se on. Ihan uudenveroisetkin ovat, hyvin pidetyt.
Jep, eipä tässä nyt muuta. Valvottuja öitä...vaipanvaihtoa, maitorumbaa jne...
Kanelisokeri & tyttö 5vrk
mullaki on mega turbo nännit ja yhtäkkisesti myös turborinnat, imetän rintakumin avulla. taas vauva tissillä... paljon sun baby ottaa pullosta tissin päälle?
mulla on kans jalat ja nilkat niinku vanhoilla mummoilla, meillä näköjään samat raskausvaivat siirtyny samoiksi j älki vaivoiksi... kuulemma normaalia että turvottaa niin kauan kun tisseissä on pakkautunutta maitoa. kengät ei mene jalkaan
syntykö sunkin tyttö 12.6?
ja miten ton nimen rekisteröinnin kans? ei kuuluta kirkkoon eli ei tuu ristiäisiä, meilläkin nimi jo on....
kix
Vauva ottaa pullosta 50-60ml kerrallaan. Lisään loppuviikkoa kohden määrää 5 ml:n verran ylöspäin joka toinen päivä. Ainakaan sairaalassa imetys ei tuottanut minkäänlaista painonlisäystä vauvalle, en tiedä nyt kun maitoa tihkuu rinnasta. Vauva jaksaa kyllä yrittää hermostumatta, muttei suu kostu tipan tippaa...maitoa tulee lypsämällä ovista ja ikkunoista...
Tänään kävin neuvolassa ja lisämaidon määrä on terkan mielestä ihan ok. Sairaalasta lähtiessä painoa oli 3775g (syntymäpaino 3990g) ja nyt tänään punnittiin 3820g, eli hyvässä nousussa on :)
Tyttö syntyi 12.6. klo 17:08, eli meillä taitaa olla samanikäiset vauvelit ;-)
Nimen rekisteröintiin tarvitaan sellainen lomake, joka toivottavasti tulee pian postissa...olen odotellut sitä jo pari päivää...sitten vain viet täytetyn lomakkeen postiin ja se on siinä, heti virallinen.
Kanelisokeri
meillä tyttö syntyi 12.6 aamulla. painoa oli 3600g. sairaalasta lähtiessään seuraavana päivänä oli 3450g ja eilen 3480g. juo tosiaan 60-80ml pullosta ja kuuluu nielemisääniä rinnallakin, onkohan tällänen määrä normaalia.... hirmunen syömäri meillä...
nimen rekisteröinti kaavaketta siis odotellen....
kix
taas olis muutama kysymys..
röyhtäytettekö (vaikee sana..ei osaa kirjoittaa :) )joka syönnin jälkeen vauvan??
mie en voi yöllä..ku nukahtaa rinnalle ja jos röyhtäytän niin herää ja valvoo ainakin kaks tuntia! kerran kokeiltu!! laitan kyl joka kerta vauvan nukkuun omaan sänkyyn!! nyt olen huomannut jo sen ettei kovin mielellään nukahda yksin!! mitä teen?? en halua et joka kerta ku laitan vauvan nukkuun et joudun oleen vieressä!! haluan siitä eroon!! muuten saan monta vuotta nukuttaa pikkuista!! tänäänkin ku oli yliväsynyt niin ei suostunut ku nukahtaa syliin!! heti heräs,jos yritti laskea sänkyyn!!
auttakaa viisaammat miten nyt jo voisin puuttua asiaan?? ja koska vauvalle pitäis alkaa jotain päivärytmiä tekeen?? nythän vielä syö ja nukkuu..ettei kai ihan vielä??