Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hätäsektio

Vierailija
28.01.2012 |

Onko ketään, jolle olis tehty hätäsektio ja millaisin perustein? Miten koitte hätäsektion?

Miulle tehtiin vauvan sykkeiden laskun takia ja pelottaa ajatellakin seuraavaa raskautta.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ketään, jolle olis tehty hätäsektio ja millaisin perustein? Miten koitte hätäsektion?

Miulle tehtiin vauvan sykkeiden laskun takia ja pelottaa ajatellakin seuraavaa raskautta.

Mikä pelottaa? Ei ole mitään syytä olettaa tuon toistuvan.

Koin saman, makasin kuusi viikkoa Naistenklinikalla supistusten estolääkityksessä. Supistusten aikana vauvan sydän hidastui, joten tehtiin sektio.

Miten sen koin? En mitenkään, enemmän rassasi vauvan keskosuus: 10 raskausviikkoa jäi kokematta.

Toinen lapsi syntyi 1 v 9 kk esikoisen jälkeen täysiaikaisena ja normaalisti alakautta.

Sivusta kommentoin. Ihan hyvä, jos sinua vaivasi vain 10 kokemata jäänyttä raskausviikkoa. Enemmistö äideistä olisi sen sijaan ollut valtavan huolissaan keskosuudesta ja siitä, miten seuraava raskaus sujuu.

Vierailija
42/100 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin toisessa (ja viimeisessä) raskaudessa, synnytys alkoi 40+3 ja eteni yllättävän ripeästi ja vähän yllättäen niin (Eka oli ollut piiiitkä synnytys). Saavuin siis sairaalaan 10 cm auki ja heti ponnistamaan. Vauva oli kuitenkin ylhäällä -2 tasolla ja kun ponnistusvaiheen kestäessä tuli sydänäänten palautumaton lasku niin piipaa leikkausaliin, olin leikkauspöydällä alle tunti sairaalaan saapumisesta. Lapsi syntyi apgar pisteillä 6 ja napaverinäytteessä oli lyhytaikaisen asfyksian kuva. Jälkikäteen arvioitiin että minulla on ahdas lantio. Ekassa synnytyksessä sama vauvan pystyminen ylhäällä (eivät siis kumpikaan laskeutuneet ollenkaan ennen synnytystä) mutta vauva oli himpun pienempi ja tuli juuri ja juuri läpi (he...tinmoinen ponnistusvaihe kyllä). Jos olisi kolmas tullut niin siinä olisi menty suunniteltu sektion.

Hätäsektiolla syntyneellä on mielestäni lievää neuropsykologista oireilua ja tutkimukaet kesken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin hätäsektioon toisessa synnytyksessä kun kohtuun ilmeistyi repeämisen merkkejä ja lapsen sydänäänet heikkenivät. Ensimmäinen synnytys päättyi 36 tunnin taistelun jälkeen kiireelliseen leikkaukseen kun lapsen pää jumissa ja tarjonta huono. Kolmas ja viimeinen synnytys tehtiin suunnitellusti leikkauksella.

Jokainen kokemus tietysti erilainen, mutta yhteistä on se, että olen todella kiitollinen, että olen ollut osaavien ihmisten autettavana. Ilman heitä olisin saattanut kuolla jo ensimmäisessä synnytyksessä.

Hätäsektiosta heräsin pettyneenä sikäli, että poikittain olevan arven jälkeen hätäsektion arpi olikin pysty. Kiireessä tehtävä niinpäin. Tunsin pitkään syyllisyyttä siitä etten ollut odottanut suositeltuja kolmea vuotta ensimmäisen leikkauksen jälkeen ja se saattoi olla syynä kohdun alkavaan repeämisen. Lapsi syntyi vähin pistein sinisenä ja velttona ja joutui heti happikaappiin. Alun liikkumattomuus ja hiljaisuus ei ennakoinut tulevaa - erittäin vilkas ja äänekäs poika, joka oppi taitoja tavallista nopeammin. Toisen ja kolmannen lapsen ikäeroksi tuli neljä vuotta - en halunnut riskeerata arpikudoksen kanssa kun sitä oli jo molempiin suuntiin.

Vierailija
44/100 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, kun ketju on hätäsektiosta, mutta yli puolet puhuu kiirellisestä sektiosta hätäsektiona.

Vierailija
45/100 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme poikaa kirjoitti:

Minä jouduin hätäsektioon toisessa synnytyksessä kun kohtuun ilmeistyi repeämisen merkkejä ja lapsen sydänäänet heikkenivät. Ensimmäinen synnytys päättyi 36 tunnin taistelun jälkeen kiireelliseen leikkaukseen kun lapsen pää jumissa ja tarjonta huono. Kolmas ja viimeinen synnytys tehtiin suunnitellusti leikkauksella.

Jokainen kokemus tietysti erilainen, mutta yhteistä on se, että olen todella kiitollinen, että olen ollut osaavien ihmisten autettavana. Ilman heitä olisin saattanut kuolla jo ensimmäisessä synnytyksessä.

Hätäsektiosta heräsin pettyneenä sikäli, että poikittain olevan arven jälkeen hätäsektion arpi olikin pysty. Kiireessä tehtävä niinpäin. Tunsin pitkään syyllisyyttä siitä etten ollut odottanut suositeltuja kolmea vuotta ensimmäisen leikkauksen jälkeen ja se saattoi olla syynä kohdun alkavaan repeämisen. Lapsi syntyi vähin pistein sinisenä ja velttona ja joutui heti happikaappiin. Alun liikkumattomuus ja hiljaisuus ei ennakoinut tulevaa - erittäin vilkas ja äänekäs poika, joka oppi taitoja tavallista nopeammin. Toisen ja kolmannen lapsen ikäeroksi tuli neljä vuotta - en halunnut riskeerata arpikudoksen kanssa kun sitä oli jo molempiin suuntiin.

Hätäsektiossa arpi on aina pysty.

Vierailija
46/100 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2013 hätäsektio epäonnistuneen imukuppiyrityksen jälkeen.Sektion jälkeen todella sekava olo ja ongelmia imetyksen kanssa.Arpi ruma. Mies pelästyi eniten mutta lapsi ihana. 2-vuoden päästä alatiesynnytys eikä ongelmia

Vierailija
47/100 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama juttu. Törmäsin myöhemmin minun ”omaan” kätilööni ja hän kysyi hänen uransa ensimmäisen työvuoronsa ensimmäisen vauvan kuulumisia. Hän toimi kaikin puolin neuvokkaasti ja minulle tuli yllätyksenä, että hän oli ensimmäistä kertaa tositoimissa.

Muutenkin siellä salissa oli väkeä vaikka kuinka paljon. Päivystävä lastenlääkärikin tuli juoksujalkaa tarkastamaan vauvan jne.

Ei tulevaa kannata pelätä!

Vierailija
48/100 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama juttu. Törmäsin myöhemmin minun ”omaan” kätilööni ja hän kysyi hänen uransa ensimmäisen työvuoronsa ensimmäisen vauvan kuulumisia. Hän toimi kaikin puolin neuvokkaasti ja minulle tuli yllätyksenä, että hän oli ensimmäistä kertaa tositoimissa.

Muutenkin siellä salissa oli väkeä vaikka kuinka paljon. Päivystävä lastenlääkärikin tuli juoksujalkaa tarkastamaan vauvan jne.

Mistä tiedät, jos olit nukutettuna?

Vierailija
49/100 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ihmisistä sekoittaa kiireellisen eli etukäteen suunnittelematton sektion hätäsektioon. Kiireellinen tehdään usein puudutuksessa.

Minulle kiireellinen sektio tehtiin lapsen sydänäänteen droppailun jälkeen, jokainen supistus näkyi vauvan sydänäänissä. Käynistetty synnytys keskeytettiin ja siirryttiin kiirelliseen sektioon.

Vierailija
50/100 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ihmisistä sekoittaa kiireellisen eli etukäteen suunnittelematton sektion hätäsektioon. Kiireellinen tehdään usein puudutuksessa.

Minulle kiireellinen sektio tehtiin lapsen sydänäänteen droppailun jälkeen, jokainen supistus näkyi vauvan sydänäänissä. Käynistetty synnytys keskeytettiin ja siirryttiin kiirelliseen sektioon.

Ketjussa kysyttiin hätäsektiosta, ei kiireellisestä.

Vierailija
51/100 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa kysyttiin hätäsektiosta, ei kiireellisestä.

Niin kysyttiin, mutta ei välttämättä vastattu. Osa ei edes tiennyt syytä sektioonsa.

Vierailija
52/100 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme poikaa kirjoitti:

Minulla on vaaka. Hätäsektio nukutuksessa. Riippuu lääkäristä, miten päin viillon tekee.

Vierailija
53/100 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle myös tehty hätäsektio vaakaan leikaten. Hyvä leikkaava lääkäri ja hyvä tuuri. Olispa sekin jotain jos hätäoperaation määrittelisi arven sijainti XD

Vierailija
54/100 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme poikaa kirjoitti:

Minulla on vaaka. Hätäsektio nukutuksessa. Riippuu lääkäristä, miten päin viillon tekee.

Miksi näin paljon alapeukkuja? Noinko paljon harmittaa, että hätäsektio voidaan tehdä myös vaakaviillolla?

Vierailija
55/100 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty joku "puolihätäsektio". Lapsen sydänäänet romahteli koko ajan, sektiosta ei puhuttu sanallakaan ennenkuin sali oli viimesen hälyn jälkeen täynnä porukkaa, mut nostettiin toiseen sänkyyn, pikaiseen katetri paikoilleen, samalla selitettiin että äkkiä leikkuriin, juosten saliin ja samantien puudutettiin josta muistan vaan että mulla oli vaikeuksia päästä oikeaan asentoon. Lekuri huusi tuolloin että jos ei nyt mene (puudutus selkään siis) niin nukutus! Menihän se ja parin kirurgin voimin lapsi oli ulkona. Leikkurissa oli siis kaksi kirurgia ja lastenlääkäri vauvaa varten. Minusta siinä oli kiireellinen hätä. Arpi on vaakaan, mutta koska leikattiin vauhdilla niin on epätasainen ja maha oli mustelmilla monen kymmenen sentin matkalta.

Miehelle ei kukaan ehtinyt puhua, oli jäänyt vain yksin tyhjään synnytyssaliin tietämättä mitä tapahtuu. Termi oli kiireellinen sektio, samoin kuin toisesta jossa leikkauspäätöksestä itse leikkaukseen meni 3h. Tässä oli 15-20min ja vauva ulkona.

Vierailija
56/100 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua kun alkoi pyörryttämään nämä tarinat! Etenkin tuo napanuoran ulostulo, huhhuh, en ole ikinä kuullut tästä. Uskomatonta mistä kaikesta naiset ja vauvat ovat selvinneet.

Vierailija
57/100 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äidilleni tehtiin se, kun hän odotti minua. Se tehtiin ainakin siksi, että minun sydänäänet olivat heikentyneet ja minut piti saada nopeasti maailmaan. Lapsivesi oli vihreää eli ilmeisesti minulta oli päässyt lapsenpihkaa suolesta sen joukkoon. Jos sitä ei olisi tehty, niin olisin mahdollisesti kuollut tai ainakin vammautunut esim. hapenpuutteen vuoksi, joten olisin nyt vaikeammin vammainen kuin olen. Hengissä selvittiin molemmat, minä tosin jouduin olemaan melko pitkään sairaalassa ennen kotiinpääsyä koska synnyin etuajassa. Minulla on ollut oppimisvaikeuksia ja nykyäänkin minulla on ainakin hahmotusvaikeuksia. En tiedä, että johtuvatko ne keskosena syntymisestä vai ovatko ne synnynnäisiä. Kehitysvammainen en kuitenkaan ole, vaikka sitäkin on monesti epäilty. Äiti on kertonut, että hätäsektio oli hänelle pettymys, hän olisi halunnut että synnyn tavalliseen tapaan mutta se ei käynyt.

Vierailija
58/100 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausmyrkytys ja 1 kg pikkukeskonen josta kasvoi hieno ja fiksu koululainen. 4 pisteen lähtö elämään

Vierailija
59/100 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Sektiot jaetaan kolmeen luikkaan jotka ovat 1) suunniteltu sektio 2) kiireellinen sektio, aikaa on siten, että leikataan viimeistään parin tunnin sisään yleensä puudutettuna 3) hätäsektio joka tehdään anestesiassa ja kun lääkäri julistaa hätäsektion, on aikaa noin viisi minuuttia ja vauvan on oltava ulkona.

Sitten on erilaisia yhdistelmiä ylemmistä. Minä päädyin kiireelliseem sektioon, mutta månukutettuna, koska selkärankani malli ei antanut periksi epiduraalille. Tilanne oli rauhallinen, mutta toki siinä vaiheessa kun minut oli nukutettu, oli kiirr saada vauva ulos, koska nukutusaine vaikutti toki häneenkin.

Vierailija
60/100 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt enää maailman menosta. En pystynyt edes puhumaan. Tulehdus molemmilla, kova kuume ja tuska, antibiootit, käynnistys maksimilla, sydänäänissä ongelmaa.