Apua! Kaksi opiskelijaa, tulot minimissä ja VAUVA TULOSSA!
Eli minä ja mies opiskellaan molemmat, pari kertaa viikossa käydään töissä.
Tulot on noin 600€ töistä yhteensä, siis molemmilla noin 300. Tukia tulee 200 molemmille, ja menee suoraan vuokraan, vuokra on 550€/kk.
Nyt sitten raskaustesti näytti plussaa, ja olen ihan paniikissa, että miten muka pärjätään. Minulla vielä vuosi opiskelua, miehellä kaksi vuotta. Molemmille on opinnot tärkeitä, miehelle eteenkin, eli miehen pitäisi saada opiskella. Miten siis käytännössä voidaan pärjätä taloudellisesti lapsen kanssa? Kannattaisiko minun tässä vaiheessa jättää opiskelut tauolle, ja tehdä vaan kovasti työtä syntymään asti,?
Entäs sitten kun vauva syntyy, kun minä en voi töissä käydä, ja mieskään ei kamalasti opiskelun ohella ehdi töissä käydä??
Kommentit (44)
Oltiin molemmat opiskelijoita, eikä edes töissä. Olin kuitenkin ollut töissä ennen opintoja, mieskin osa-aikatyössä yhdessä vaiheessa opintoja ja rahaa meillä oli säästössä. Saatiin ja ostettiin paljon käytettyä. Kun säästöt oli käytetty, saatiin jonkun verran toimeentulotukea. Mä olin vuoden äitiyslomalla opinnoista. Pärjättiin ihan hyvin. Mulla kyllä opinnot viivästynyt kun olin toisestakin lapsesta vuoden pois, mutta ei se ainakaan mua haittaa..
eli onnea teille, lapsi ei saa kovin kaksisia eväitä elämään.
meillekin tuli lapsi opiskelujen keskelle ja sitten jäin vielä yh:ksi, nyt on kyseisellä lapsella jo peruskoulussa selvää että lääketieteelliseen hakee ja hyvät harrastuksetkin hänellä on aina ollut. Eikä ole ikinä koskenut tupakkaan, alkoholiin tm. Mene sinä pahanilmanlintu muualle manailemasta ja anna ihmisten iloita onnestaan.
Rahat riittävät tukien kanssa, MUTTA yllätyksiä voi tulla. Esim. asumistuki hylätään, koska olet kertonut meneväsi 8 kk päästä kesätöihin: tarve arvoidaan ainakin vuodeksi kerrallaan jne.
Eli kysele ne sudenkuopat JOKAISESTA tuesta erikseen. Ja kotihoidontuki vähennetään OPINTOTUESTA. Äitiyspäivärahaminimiä voi saada samaan aikaan kuin opintotukea. Mieti ja laske tarkkaan, mitä saisit nyt äitiyspäivärahaksi ja kannattaako mennä töihin tekemään täyttä tiliä.
Ota huomioon, että kaikki rahat pitää laittaa elantoon ennen kuin sossu auttaa.
Selvitä!
ei sitä lapsia rahalla tehdä. Itse olin vakituisessa työsuhteessa kun esikoinen syntyi. huonon palkan lisäksi saimme myös sossusta rahaa. Ei sitä pienellä palkalla elätetä perhettä kun äitikin on tietenkin äitiyslomalla. (itsellä netto oli n. 1250 ja yritin keksiä hyvää tapaa päästä pois töistä ollakseni lapsen kanssa kun ei rahallistakaan sidettä töihin ollut)