Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Kaksi opiskelijaa, tulot minimissä ja VAUVA TULOSSA!

Vierailija
16.06.2008 |

Eli minä ja mies opiskellaan molemmat, pari kertaa viikossa käydään töissä.

Tulot on noin 600€ töistä yhteensä, siis molemmilla noin 300. Tukia tulee 200 molemmille, ja menee suoraan vuokraan, vuokra on 550€/kk.

Nyt sitten raskaustesti näytti plussaa, ja olen ihan paniikissa, että miten muka pärjätään. Minulla vielä vuosi opiskelua, miehellä kaksi vuotta. Molemmille on opinnot tärkeitä, miehelle eteenkin, eli miehen pitäisi saada opiskella. Miten siis käytännössä voidaan pärjätä taloudellisesti lapsen kanssa? Kannattaisiko minun tässä vaiheessa jättää opiskelut tauolle, ja tehdä vaan kovasti työtä syntymään asti,?

Entäs sitten kun vauva syntyy, kun minä en voi töissä käydä, ja mieskään ei kamalasti opiskelun ohella ehdi töissä käydä??

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti aijon imettää, jos onnistuu ja kaikki mahdollinen käytettynä.

Tuttava piirissä ei kenelläkään tarvikkeitä ole, kun ei ole lapsia, mutta varmaan esim. huuto.netistä ja kirppareilta saa melko halvalla. Pitää vaan hyvissä ajoin jo ruveta katsomaan esim. vaunuja ja sänkyä, että on sitten aikaa etsiä juuri sitä halpaa.

ap

Vierailija
22/44 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti vauva kuluttaa yllättävän vähän ensimmäisenä vuonna. Kalleimmat hankinnat (vaunut & turvakaukalo jos kuljette autolla) voi hankkia myös käytettyinä, jolloin säästää pitkän pennin! Sekä taloudellisista että terveydellisistä syistä kannattaa täysimettää vauvaa puoli vuotta ja siitä eteenpäin kun alkaa antaa soseita, niin parempia saa ja halvemmalla kun tekee itse. Äitiyspakkauksen vaatteilla pärjää aika pitkälle ja hyväkuntoisia (varsinkin alle 1-vuotiaan jotka kasvaa nopeasti) lastenvaatteita myydään jatkuvasti huutonetissä ja kirppareilla. Kyllä te pärjäätte! :)

t. toinen opiskelijaäiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisenä vuonna. Kirpparit on täynnä lähes ilmaisia lastenvaatteita ja tarvikkeita. Mikäli paikkakunnallanne järjestetään MLL:n kirppareita, niin sinne, sillä ne ovat usein oikeita aarrepaikkoja edullisten hankintojen tekoon.

Imetys on ilmaista, korvikkeista tulee lopulta pitkä penni maksettavaksi vähistä rahoista. Kestovaippoja kannattaa käyttää, ja niitä voi alkaa haalia hyvissä ajoin, vähän kerrallaan esim. huuto.netistä. Kertaostoksena ja uutena maksavat alkuun paljon. Jos osaat ommella itse, niin kaavoja löytyy netistä, ja siten yhden vaipan hinnaksi tulee noin 5 euroa.

Onnellista raskautta ja perhe-elämää! Raha asioiden kanssa jaksaa muutaman vuoden kamppailla, kun tietää että joskus on vielä toisin!

Vierailija
24/44 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te tulette pärjäämään. Lapsiperheet saa enemmän mm asumistukea esim meille tulee 516e ja toimeentulotukea minulle 190e ja miehelle 108e. Äitiyspäiväraha minimissään on sen 459e kk + lapsilisä 100e. Tiukkaa tulee, mutta kyllä ne tulotkin hieman nousevat :)JA OPISKELLA KERKEÄÄ MYÖHEMMINKIN jos lapsen siis aikoo pitää. - Teya, 16v 6kk ikäisen tytön teinimamma?

Vierailija
25/44 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vauva tehty ihan tarkoituksella. Vauvan synnyttyä mies jatkaa opintoja ja minä jään äitiyslomalle. Aion luultavasti olla lapsen kanssa kotona ainakin siihen asti, että hän on 2-vuotias.

Meillä taloudellinen tilanne tulee kohenemaan, kun ei tarvitse enää kituuttaa opintotuella, vaan saadaan esim. yleistä asumistukea, joka on huomattavasti suurempi kuin opintotuen asumislisä. Sitten kun tulee kotihoidontuen aika, menen sossuun jos on tarve. En stressaa. Opintoja jatkan sitten aikanani.

Miehelläni on tosin myös ammatti, joten hän voi tarvittessa mennä töihin.

Vierailija
26/44 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kaks pientä ja kumpikin opiskellaan, ei ehdi töitä samalla, todellakaan. ei oo helppoo, mut kaikkee aikansa. enkä vaihtais tätä pois mistään hinnasta.

Vierailija
27/44 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillähän tulot nousee huimasti:

Käteen on jäätävä 1074 e/kk sen jälkeen kun vuokrasta on maksettu 93%. Tuskin kannattaa kummankaan käydä työssä lapsen syntymän jälkeen, keskitytte niin paljon opintoihin kuin voitte ja viette niitä eteenpäin, kun kerta nyt pääsette toimeentulotuen piiriin kun teillä on lapsi. Muutenhan opiskelijoilla ei ole sossuun asiaa...

Sossu maksaa lisäksi esim. lääkärikulut, sairaalakulut yms. joten sinne kannattaa hankkiutua asiakkaaksi ennen synnyttämistä. Sossu maksaa siis sairaalalaskunkin. Ja antavat jokusia euroja esim. vaunujen hankkimista varten ns. harkinnan varaisena toimeentulotukena.

Vierailija
28/44 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiyslomallahan ei voi nostaa opintolainaa, joten se rahoitusvaihtoehto on sun kohdaltas suljettu pois. Miehen ne voivat velvoittaa opintotuen nostamiseen ja se lasketaan teille tuloksi, mutta ehkä ei kannata virallisesti asua yhdessä?

Vierailija
29/44 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli onnea teille, lapsi ei saa kovin kaksisia eväitä elämään.

Vierailija
30/44 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on tulossa toinen lapsi ja olisimme myymässä kaksi vuotta vanhat Gessleinin yhdistelmävaunut. Jos olet kiinnostunut niin vastaa täällä viestiini ja jaykossa voimme sopia vaikka sähköpostitse hinnasta sun muista

asioista.

Terv. mamma 86

Vierailija
31/44 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että thread on 4v vanha

Vierailija
32/44 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan kuulumisia.

Vierailija
33/44 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä lapsuus ennustaa aika hyvin surkeaa aikuisuutta eli onnea teille, lapsi ei saa kovin kaksisia eväitä elämään.

Voi sinua hassua.

Etkös tiedä minkä takia opiskellaan? No tietysti siksi että päästään parempipalkkaisiin hommiin.

Mekin oltiin köyhiä opiskelijoita lapsen syntyessä. Kun valmistuttiin, mentiin hommiin keskipalkalla ja siitä sitten pari vuotta nii oltiin jo hyvätuloisia.

Lapsi on nyt 4.

Vierailija
34/44 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun isälläni ja sen sisaruksilla oli köyhä lapsuus, vaan niin ne nyt asuu omakotitaloissa ja omistusrivareissa, ammatit alkaen kaivosinsinööri, toimitusjohtaja, lvi-teknikko (ok-talo ja joka vuosi uusi auto). Ittestä se on kiinni, mitä elämällään tekee.

Ap:lle onnea vauvasta! Mutta hoida ihmeessä opinnot välissä loppuun, älä jää kotiin vauvakoneeksi. Vaikeutuu työnsaanti, jos olet pitkään kotona ja opinnot yhä kesken.

Puolen vuoden töiden paiskiminen voisi kohentaa taloutta, viisasta, mutta se lykkää opintojasi vähintään kaksi vuotta, jolloin se ei ole viisasta. Melkein neuvoisin paahtamaan nyt opintoja seuraavat 7 kk täysillä, ja sen loput 5 kk hoitovapaan aikana. Äitiyslomalla saa tehdä töitä sunnuntaisin, ja hoitovapaalla saa vapaasti tehdä töitä, kunhan lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Muistakaa se, siitä tiedosta on hyötyä taloudessa.

Vierailija
35/44 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit eivät oo mitenkää luotettavia niissä on aina se 5 prosentin mahollisuus tulla vaikka muistaa aina ottaa joka päivä.. eli eivät mitenkään luotettavia vaikka vois luulla.

vahinko lapset taitaa olla nykyään TOSI yleistä opiskelijoiden keskuudessa.

miksi jättää opiskelut kesken jos enää vuos jälellä?

kerkee niitä lapsia myöhemminkin tehä. eikö kannattas kokea nuoruus ilma lasta? mies ei joudu mistään luopumaan, naisen pitää melkein kaikesta luopua ja vielä kun nuori on se alkaa harmittamaan kun kaverit voi mennä ja tehä mitä vaan mut ite kotona yksin lapsen kanssa. (tämäkin on vain minun mielipide ja kaikilla on tietenkin omat ja kaikkie omia mielipiteitä pitää kunnioittaa)

Sosiaalitoimisto kyll pitäs maksaa jotain puolikas vuokra,sähkö ja auttaa muutenkin yleisessä elämässä. ainakin monet tuttavat jotka vasta 16-17vuotiaita joilla lapsi tulossa ovat sosiaalitoimiston listoilla ja saavat tukea sieltä myös.

itse kyllä olisin itsekäs ja eläisin nuoruuteni kunnolla ilman lasta ja sitä kakkavaippa rallia.tekisi lapsia sitten kun olisi oikeasti valmis

Vierailija
36/44 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kävi töissä opintojen ohella, mä pidin välivuoden opiskelusta. Äitiysloman alkuun asti opiskelin täysipäiväisesti.

Vauva ei paljoa vielä kuluta. Ostettiin tarvikkeet pikkuhiljaa käytettynä. Vaunut ja vaatteet lähinnä. Turvaistuimenkin hommasin, vaikkei omaa autoa ollutkaan. Tartti sitä joskus...

Ihan hyvin me pärjättiin, vaikka jälkeenpäin sitä joskus hämmästelen vieläkin. Ei me koskaan nälkää nähty, eikä mitään oleellista jätetty ostamatta. Opiskelijabileet jäi ja siinähän sitä rahaakin säästyi ;D Lapsen synnyttyä saatiin kuitenkin lapsilisät ja yleistä asumistukea (joka oli kyllä isompi kuin asumislisä), sekin helpotti. Minimiäitiyspäiväraha tais siihen aikaan olla jotain 11€/päivä, joten nykyinen 22€ tuntuu jo aikas huimalta siihen verrattuna :D Ja onhan se isompi kuin opintotuki!

jatkoin opintoja, kun esikoinen oli 11kk ja sen verran köyhiä kun oltiin, ei päivähoidosta tarvinnut maksaa mitään. Mulla oli silloin vielä 2 vuotta jäljellä. Töitä siinä nyt ei tietty sit kauheesti enää tehty opintojen ohella, mutta pärjättiin me silti.

Opinnäytetyö oli edelleen kesken, kun toinen muksu syntyi. Mies oli tosin silloin jo valmistunut ja töissä.

Mä olin esikoisen syntyessä "jo" 26-vuotias, liki 27v ja toisaalta oli ihan hyväkin juttu, että muksuja tuli tehtyä opiskeluaikana. Opinnot joustaakin ihan eri tavalla kuin työelämä, jos sattui semmoinen tarve (vaikka lapsen sairauden takia) Hommia sai tehtyä kotonakin. Ja toisaalta, eipähän sitten töitä hakiessa kukaan enää tullut tivaamaan, että koskas lisääntyä meinaat (edes erinäisin kiertoilmaisuin ;))

Vierailija
37/44 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opiskeluaikana saanut peräti kaksi lasta aikaan. Joo, vauva-aika meni opiskelijaluukussa autottomana ja kätetyissä kamppeissa, mutta hei - Me valmistuttiinkin joskus.

Nyt lapsia on kolme, eikä noi kaksi vanhinta takuulla edes muista moista aikaa, kun rahaa oli niukin naukin välttämättömimpään. Asutaan 6h+k omakotitalossa ja pihassa tönöttää tila-auto. Rahaa riittää harrastuksiinkin. Molemmat vanhemmat vakityössä.

Mitähän traumoja nekin nyt sitten sai kun pari ensimmäistä vuotta oltiin niin köyhii?

Vierailija
38/44 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä lapsuus ennustaa aika hyvin surkeaa aikuisuutta eli onnea teille, lapsi ei saa kovin kaksisia eväitä elämään.

Minulla on kaksi opiskeluaikana saatua lasta. Joita opintojen loppuvaiheessa elätin yksinhuoltajana. Raha oli tosi, tosi tiukassa siinä kohtaa. Tätä kesti kahden vuoden ajan.

Sittemmin menin töihin jne. Lasten elämässsä "köyhää" oli rahallisesti jonkin hetken ajan, henkisesti ei kyllä siinäkään kohtaa...

Opiskelijavanhempana pärjää kyllä. AP:lle onnea :)

Vierailija
39/44 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijavanhempana pärjää kyllä. AP:lle onnea :)

Vierailija
40/44 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpäs edes katsonut päiväystä.

AP:lle onnea joka tapauksessa :), kyllä 3-vuotiaankin äitiä voip onnitella.