Liemikuutioita karttavat! Millä maustatte nämä ruoat?
Te jotka ette käytä liemikuutioita, mitä mausteita laitatte näihin ruokiin?
1. jauhelihapihvit
2. kanakeitto
3. makaronilaatikko
4. jauhelihakastike
5. nakkikastike
6. kalakeitto
7. munakas
Kommentit (104)
mutta kuulostaa tosi oudolle käyttää niitä noihin kaikkiin ruokiin...
1.Jauhelihapihvit maustan vähän fiiliksen mukaan joko ihan perusmausteilla suola, mustapippuri ja sipuli tai sit "kreikkalaisesti" yrttejä, valkosipulia ja sitruunaa
2. Kanakeittoon käytän kanaliemikuution
3. Makaronilaatikkoon saatan keittää makaronit liemikuutiovedessä tai sitten laitan jauhelihaan grillimaustetta(tätäkin löytyy ilman lisäaineita)
4.Jauhelihakastikkeeseen(jos siis ruskeasta kastikkeesta kyse) laitan grillimaustetta, ketsuppia ja sipulijauhetta
Tomaattikastikkeeseen valkosipulia, yrttejä, suolaa ja mustapippuria lisäksi annoksen päälle parmesaaniraastetta
5.Nakkikastikkeeseen samat mausteet, kun jauhelihaankin
6.Kalakeittoon kokonaisia maustepippureita, suolaa ja tilliä
7.Munakkaaseen suolaa ja ripaus valkopippuria
tuskin sitä kovin montaa ripausta tulee kerralla tai edes koko raskauden aikana kun 94 % on suolaa ja loput 13 yrttiä, merilevä on viimeinen ainesosa (eli se mitä on vähiten).
Eikä kyllä ole käynyt mielen vieressäkään ettei sitä muka olisi saanut syödä raskausaikana! :o
En ihan usko tuota...
...Herbamare sisältää merilevää ja merilevä on ainesosa, jota ei suositella raskausaikana, ellei valmisteen jodipitoisuus ole tiedossa. Syy: jodin liikasaanti on haitallista kilpirauhasen toiminnalle ja sikiön kasvulle.
Just lueskelen lappua, jonka sain neuvolasta.http://www.vogel.fi/product-finder/elintarvikkeet/herbamare.php
Tässä taas kerrotaan jodista ja sen päivittäisestä tarpeesta yleisemmin (oon muuten vähän laiskalla tuulella tänään, linkittelen mieluummin juttuja kuin selostan itse...) =0}
http://www.ravintoaineopas.fi/kivennaisaineet?Nutrient=21
Terveisin eräs raskaana oleva
1. jauhelihapihvit: sipuli, suola, mustapippuri, jotain tuorejuustoa tai maustetahnaa, mitä milloinkin..
2. kanakeitto: luomu-kasvisliemijauhe, suola, juureksia, sipulia, pippuria..
3. makaronilaatikko: suola, mustapippuri, vihanneksia raasteena, sipuli, valkosipuli
4. jauhelihakastike: suola, pippuri, sulatejuusto, yrtit, tomaattipyre
5. nakkikastike: en tee oikeastaan koskaan, mutta jos teen, niin ruskea kastikepohja, suola, luomuketsuppi
6. kalakeitto: koskenlaskija, tuoreet juurekset, sipuli, tilli, yrtit, viherpippuri
7. munakas: miten tähän voi yleensäkään laittaa liemikuutiota?? Suola, pippuri, yrtit..
[/quote]
Te jotka ette käytä liemikuutioita, mitä mausteita laitatte näihin ruokiin? 1. jauhelihapihvit Miten liemikuution laitat itse tähän? Sipuli, suola, pippuri ainakin
2. kanakeitto curry, suola, pippuri,soija, ehkä inkivääri
3. makaronilaatikko Munamaitoon suolaa ja pippuria. Eipä ole liemikuutio tullut mieleenkään.
4. jauhelihakastike suola, pippuri, paprikajauhe, ketsuppi, soija, (juustokumina)
5. nakkikastike Samat kuin jauhelihakastikkeessa +sinappi
6. kalakeitto Maustepippuri, suola, laakerinlehti
7. munakas Suola ja pippuri
Ei ole liemivalmisteita kaapista löytynyt 5 vuoteen. Ei vain ole tarvetta.
E621, siinä sinikorkkisessa purkissa. En osta enää kun tuon huomasin.
Nykyään teen mausteseokset itse, aidoista mausteista ilman lisäaineita.
Liemikuutioita käytän joskus, pari kertaa kuukaudessa. Nekin on ilman E621:stä.
Voihan sitä varmaan laittaa vaikka leivänpäälle, joko murisina ja tai pienessä tilkassa lämmintä vettä notkistaa. Eihän leipä maistu oikealle ilman kaveriaan.
Olen alkanut olla hysteerinen arominvahventeelle TAI natriumglutaamaatille (en aina tiedä kummasta kysymys) koska olen vuosien varrella havainnut, että saan ihan suomalaisesta keitostakin (puhumattakaan kiinalaisesta tai intialaisesta ruuasta) nämä kaikki oireet melko kovina:
-vatsan kovaa turvotusta ja kouristelua, kovaa ylävatsakipua ja ripulia, huimausta, sydämentykytystä ja pahoinvointia, verenpaineen kohoamista, jyskyttävää päänsärkyä
Mitään allergiaa ei ole todettu ja olen muuten superterve, mutta uskon vähemmästäkin että olen yliherkkä enkä halua näitä aineita ruokiini (enkä paljoa lastenikaan ruokiin)!!
Käytän kana,-kasvis-ja lihafondeja joissa ei ole keinotekoisia arominvahventeita, säilöntäaineita tms, valkosipulia, eri pippureita, yrttejä, paprikajauhetta, currya, sipulia, chiliä/chilikastiketta jne.jne
Lähinnä tosin sen takia, että allergiat estää niiden käytön.
Mutta vähän nyt mielikuvitusta kehiin. Kaupat on pullollaan mausteita. Hyllymetreittäin purkkia ja purnukkaa ja tuoreosastollakin usein yrttejä joka lähtöön.
liemikuutioita, enkä muita vastaavia..
Kasvatan itse yrtit (basilika, persilja, tilli, oregano, meirami, lipstikka jne.), osan pakastan ja osan kuivaan. Ja näitä käytän ruokiin ympäri vuoden.
Käytän näiden lisäksi suolaa ja pippureita. Muita kaupan mausteita en käytä, koska en pidä niistä. Yrttimausteet ei maistu oikeastaan miltään ja maustesekoitukset epäluonnollisia.
ja pakastan jääpalamuotissa. Tällä ite tehdyllä lihaliemellä maustan ruokia.
mies tietysti metsästää sen lihan ? :)
Tuoteselosteet jätetään lukematta ja ruokaa "maustetaan" aromisuolalla tai ranskanperunamausteella! Ei nuo ole mausteita, vaan arominvahventeita.
liemikuutiota käytän keittoihin
ja joskus pataruokiin
fanaattinen vastustajakaan, mutta seuraavat ruoat maustaisin kyllä jotenkin muuten...
1. jauhelihapihvit
- teen yleensä sipulikeittopussiin
2. kanakeitto
- fondia, paprikajauhetta, currya jne
3. makaronilaatikko
- suola, pippuri, valkosipuli
4. jauhelihakastike
- basilika, suola, fondi, pippuri, valkosipuli, paprika/chilijauhe, valkosipulituorejuusto, chilikastike/hp bbq (timjami) jne
5. nakkikastike
- tähän monesti laitankin pienen palan liemikuutiota; muuten pippuri/suola/chili
6. kalakeitto
- valkopippuri, suola, pippuri (joskus pieni pala liemikuutiota)
7. munakas
- suola, vähän grillimaustetta tai paprikajauhetta
sillä onhan tämä ajankohtainen aihe :D
Huvittaa nyt kaupassa katsoa tuoteita joita mainostetaan "ei lisättyä natriumglutamaattia".
Ja silti niissä on kaikissa hiivauutetta joka on sama asia, eri nimellä vain.
Näin kuluttajia huijataan!!
Itse viikonloppuisin satsaan lihapatoihin aikaa.
Paistan lihat ensin pannulla kevyesti.
Sitten freesaan porkkanat, paprikat, sipulit ja valkosipulit ja laitan lihojen ja vuorisuolan kanssa uniin hautumaan.
Parin tunnin päästä napsin lihat pois ja vedän liemen ja kasvikset sauvalla sileäksi.
Laitan lihat takaisin uunivuokaan liemeen ja lisään yrttejä ja laakerinlehtiä, antaa hautua vielä muutama tunti.
Takuumureaa ja maukasta, ilman lisäaineita.
Eikä tarvitse suurustaa, kastike hautuu kokoon ajan kanssa.
muutenkaan laita kun kalakeittoon ja kanakeittoon.
1. suolaa, pippuri, chilimausteseos
2.se kuutio
3.suola, pippuri
4.suola, pippuri, chili, paprika tms...
5.suola, ketsuppi, paprikajauhe
6.kuutio
7.suola, sit mitä millonkin
sillä onhan tämä ajankohtainen aihe :D Huvittaa nyt kaupassa katsoa tuoteita joita mainostetaan "ei lisättyä natriumglutamaattia". Ja silti niissä on kaikissa hiivauutetta joka on sama asia, eri nimellä vain. Näin kuluttajia huijataan!! Itse viikonloppuisin satsaan lihapatoihin aikaa. Paistan lihat ensin pannulla kevyesti. Sitten freesaan porkkanat, paprikat, sipulit ja valkosipulit ja laitan lihojen ja vuorisuolan kanssa uniin hautumaan. Parin tunnin päästä napsin lihat pois ja vedän liemen ja kasvikset sauvalla sileäksi. Laitan lihat takaisin uunivuokaan liemeen ja lisään yrttejä ja laakerinlehtiä, antaa hautua vielä muutama tunti. Takuumureaa ja maukasta, ilman lisäaineita. Eikä tarvitse suurustaa, kastike hautuu kokoon ajan kanssa.
No ei hiiva-uute ole sama kuin natriumglutamaatti, vaikka lehdestä niin viime viikolla luitkin;) Tuo oli heitto, mutta ei se sama aine ole, vastaava tosin, jota tuo hiiva-uute sisältää.
Mutta Ap:n kysymykseen liittyen:
-Kanakeittoon tai kalakeittoon tai lihakeittoon ei tarvitse mitään liemikuutioita, jos käyttää kokonaista kanaa, tai kokonaista kalaa tai luullista lihaa. Kokonainen kana kattilaan ja suolaa joukkoon veteen, niin maistakaa miten herkullinen liemi tulee! Sitten vaan siivilöidään ja lihat erotellaan luista lisätään lihat + muut vihannekset ja vastaavat liemeen. Sama juttu kalalla tai lihalla.
Kokeilkaa tehdä liemi itse, maksaa vaivan!
Käytän kana,-kasvis-ja lihafondeja joissa ei ole keinotekoisia arominvahventeita, säilöntäaineita tms, valkosipulia, eri pippureita, yrttejä, paprikajauhetta, currya, sipulia, chiliä/chilikastiketta jne.jne
Ikävä tuottaa järkytys, mutta tuo "ei ole keinotekoisia arominvahventeita" ei tarkoita etteikö olisi aromivahvennetta.. Mieti miksi lisäävät sanan "keinotekoinen"? Miksei lue vaan Ei Lisättyä Aromivahvennetta..? :) No koska noissa tuotteissa ON sitä, mutta ei kemiallisesti tuotettua vaan sellaista joka on tuotettu "luonnollisista" (kuka sen uskookin) aineista, muuten mömmö ja vaikutus ihan sama.
Hiiva-uute on tällainen aromivahvenne, ja kas vain sitä on kaikissa fondeissa ja hyytölökuutioissa..
noihin listan ruokiin liemikuutioita? Miksi ihmeessä?????? Ei mulle oo ikinä tullu mieleenkään laittaa liemikuutiota munakkaaseen, jauhelihamureketaikinaan tai makaronilaatikkoon. Käytän liemikuutiota vaan keittoihin ja näin oon kuvitellu muittenkin toimivan.
Kaikkiin yleisesti Suolaa.
1. jauhelihapihvit
mustapippuri, ehkä maustepippurikin. Freesattu sipuli
2. kanakeitto
Curry, paprika, valkosipuli, chili
3. makaronilaatikko
Maustepippuri ja suola
4. jauhelihakastike
Sama kuin pihveissä. ehkä lisäksi paprikajauhetta ja yrittejä
5. nakkikastike
sama kuin jauhelihakastikkeessa
6. kalakeitto
Maustepippuri, laakerinlehti, tilli, sitruuna, valkosipuli. valkopippuri
7. munakas
Suola ja pippuri
nimittäin että suurimpaan osaan noista en ole kuullutkaan kenenkään laittavan liemikuutioita
1. jauhelihapihvit: sipuli, valkosipulijauhe, vähäsokerinen ketsuppia ja vähäsuolainen soijakastike antavat riittävästi makua. Koskaan en ole pihveihin kuutioita laittanut
2. kanakeitto: en ole koskaan tehnyt enkä tee
3. makaronilaatikko: jauhelihaan jauhelihamauste, muna-maidon tilalle muna-valkosipulinen tomaattikastikeseos ja muuta ei tarvita
4. jauhelihakastike: tulee enää tosi harvoin tehtyä. Nuorena laitoin liemikuution, nykyään maustan vain jauhelihan ja laitan vähäsokerista ketsuppia myös makua antamaan
5. nakkikastike: en ole koskaan tehnyt enkä tee
6. kalakeitto: en ole koskaan tehnyt enkä tee (allergian takia)
7. munakas: laittaako joku muka munakkaaseen liemikuution? Hullua touhua. Makua tulee ihan tarpeeksi juustosta/kinkusta/kasviksista/sipulista tai mitä sitten haluaakin munakkaaseensa laittaa