Liemikuutioita karttavat! Millä maustatte nämä ruoat?
Te jotka ette käytä liemikuutioita, mitä mausteita laitatte näihin ruokiin?
1. jauhelihapihvit
2. kanakeitto
3. makaronilaatikko
4. jauhelihakastike
5. nakkikastike
6. kalakeitto
7. munakas
Kommentit (104)
keittoihin ja kastikkeisiin..
Nyt en enää, ja käytän siis valkosipulijauhetta, sipulijauhetta, chilijauhetta, musta ja valkopippuria ja kasan yrttejä. Tuoreita jos mahollista.
Miten te teette?
Mikset laita suolaa? Ja sipulia? Tai vaikka valkosipulia, pippuria, paprikaa, oreganoa?
Meillä myös koirat syövät ruoantähteitä ja ei antidoping-sääntöjen takia käy (merilevä).
keittoihin ja kastikkeisiin.. Nyt en enää, ja käytän siis valkosipulijauhetta, sipulijauhetta, chilijauhetta, musta ja valkopippuria ja kasan yrttejä. Tuoreita jos mahollista.
Miksi sipuli ja valkosipuli jauhemuodossa, niitähän saa tuoreenakin ympäri vuoden ja mistä vain.
Vai tofua vai soijakastiketta? Soijakastike on suolaista ja sisältää mm. natriumasetaattia.
Soijakastikkeen valmistusaineet ovat soijapapu, vesi, vehnä ja suola. Mistä tuo natriumasetaatti tulee, suolastako vai käymisen sivutuotteena? Onko siinä jotain vikaa, pelkkä kemiallinen yhdistenimi ei minulle sitä kerro? Mikä suolasta tekee yleisesti pahan, minua on lääkäri oikein kehoittanut syömään suolaista ruokaa (alhainen verenpaine). Ja kohtuudella käytettynä ei liene mikään peikko?
Ei se ole tässä se pointti kuinka terveellistä tai suolatonta jokin on vaan se että kaikki ruoka maistuu samalle ja lähinnä natriumglutamaatille jos tungetaan liemikuutioita joka paikkaan. Natriumglutamaattia saa muuten aasialaisista kaupoista ihan pussissa valmiina, tulee edullisemmaksi kuin kuutiot. Toinen asia mikä tässä ketjussa ihmetyttää on ap kommentti munakkaista. Minä haluan kyllä tietää miten hemmetissä liemikuutio laitetaan munakkaaseen? Yritin miettiä mutta ei aukene...
[/quote]
komppaan
haha täälä sama homma et voisko ap kertoa kuinka käyttää munakkaaseen kuutioita???? :)
mä käytän vissiin vaan riisin mukana, tulee hyvää.
keittoihin ja kastikkeisiin.. Nyt en enää, ja käytän siis valkosipulijauhetta, sipulijauhetta, chilijauhetta, musta ja valkopippuria ja kasan yrttejä. Tuoreita jos mahollista.
Miksi sipuli ja valkosipuli jauhemuodossa, niitähän saa tuoreenakin ympäri vuoden ja mistä vain.
ja välillä sipuli on vaan loppu, niin se on hätävara, ja nopeempi.
sillä sittenhän kaikki ruoat maistuu ihan samalta kun on aina sama mauste.
...jos välttämättä tarvitsen liemikuutiota, esim. jauhelihakeittoon. Siinä ei ole lisäaineita kuten natriumglutamaattia.
Kalakeittoon ei mielestäni tarvitse edes mitään liemikuutiota, kalasta ja juureksista sekä suolasta, pippurista, tillistä tulee riittävästi makua.
En ymmärrä tuotakaan, että munakkaaseen liemikuutio. Minä teen munakkaan vain munista, lisään hiukan vettä ja herbamarea, heitän pannulle ja päälle esim. raejuustoa tai kasviksia.
kulhoon munia (ilman kuoria ;), mustapippuria myllystä, yrttejä, ripaus suolaa + sitä mitä milloinkin haluaa mukaan (yleensä jotain näistä: paprikaa, oliiveja, kinkkua, juustoa, chiliä, valkosipulia, sipulia...)
noh minä teen munakkaan näin:
isoon kulhoon laitetaan:
4 munaa ilman kuoria
yksi kanaliemikuutio murusina
kourallinen kinkkusilppua
oliivinpuolikkaita
tomaatinpalasia, ihan pieniä
pari lusikkaa juustoraastetta.Miten te teette?
Eli käytän toki tuoretta, isoina paloina tai pieninä paloina.
Mutta jos joskus ei oo sipuleita, on niin helppoa laittaa jauhettuna. Ja kastike saan sen maun jauheista. Lilluu sielä tuorettakin.. : )
Lisään vielä että suolana käytän himalayan kristallisuolaa.
helpompi ja nopeampi käyttää jauhetta. Vihaan kaikkea pilkkomista, etenkin sipulin ja sitä tulee muutenkin käytettyä tosi vähän. Jauhe säilyy hyvin eikä tarvitse jatkuvasti kantaa kaupasta sitä yhtä pienen pientä sipulia.
Miksi ei voisi käyttää jauhetta jos sitä on näppärämpi käyttää?
Eikä kyllä ole käynyt mielen vieressäkään ettei sitä muka olisi saanut syödä raskausaikana! :o
En ihan usko tuota...
siinä mun vakiomausteeni ja näillä saa makua riittävästsi soossiin kuin soossiin
kasvisliemijauhe ei sisällä natriumglutamaattia.Tosi hyvä tuote -aidompi maku! Löytyy kaupan mauste/fondihyllystä.
Itse olen käyttänyt sitä jo useamman vuoden esim. kastikkeisiin ja keittoihin.
Liemikuutiot aiheutti meillä mm. vatsavaivoja ja närästystä, nytpä ei niistä enää kärsitä.
1. jauhelihapihvit- yrttisuola, paprikamauste, basilika + muita yrttejä
2. kanakeitto - kurkuma, kookosmaito, rakuuna tms, valkosipuli
3. makaronilaatikko - yrttisuola, tomaattipuree, kuullotettu sipuli (yrttejä)
4. jauhelihakastike - kuten edellä + runsaasti kermaa (yrttejä)
5. nakkikastike - tomaattipuree + kerma
6. kalakeitto - maustepippuri (kokonainen), lakeerinlehti, yrttisuola, sipuli, valkosipuli
7. munakas - yrttisuola
olen allerginen pippurille (paitsi maustepippuri) siksi ne puuttuu
...kun sen tekee tomaattipohjaisena, esim. paseerattua tomaattia ja reilusti!
Tomaatista tulee paljon makua ja rakennetta kastikkeeseen.
Eikä kyllä ole käynyt mielen vieressäkään ettei sitä muka olisi saanut syödä raskausaikana! :o
En ihan usko tuota...
...Herbamare sisältää merilevää ja merilevä on ainesosa, jota ei suositella raskausaikana, ellei valmisteen jodipitoisuus ole tiedossa. Syy: jodin liikasaanti on haitallista kilpirauhasen toiminnalle ja sikiön kasvulle.
Just lueskelen lappua, jonka sain neuvolasta.
http://www.vogel.fi/product-finder/elintarvikkeet/herbamare.php
Tässä taas kerrotaan jodista ja sen päivittäisestä tarpeesta yleisemmin (oon muuten vähän laiskalla tuulella tänään, linkittelen mieluummin juttuja kuin selostan itse...) =0}
http://www.ravintoaineopas.fi/kivennaisaineet?Nutrient=21
Terveisin eräs raskaana oleva
Vai tofua vai soijakastiketta?
Soijakastike on suolaista ja sisältää mm. natriumasetaattia.