Liemikuutioita karttavat! Millä maustatte nämä ruoat?
Te jotka ette käytä liemikuutioita, mitä mausteita laitatte näihin ruokiin?
1. jauhelihapihvit
2. kanakeitto
3. makaronilaatikko
4. jauhelihakastike
5. nakkikastike
6. kalakeitto
7. munakas
Kommentit (104)
lähinnä tarkoitin kokonaisuutta, meidän perheen ruuat verrattuna sellaiseen tyypilliseen lapsiperheen ruokiin. Eikä ole oma amielikuvitusta, vana ihan käytännössäkin huomattua :)
Ja kyllä ne kana- ja kalakeitot siellä ovat usein erilaisia kuin nämä tavanomaisimmat suomalaiset vastaavat, esim. kalakeittoihin tulee usein monia muitakin mereneläviä ja mausteetkin usein eroavat.
kala- ja kanakeittoa, munakkaita erityisesti
Näissä alapuolella luetelluissa ei ainakaan ole...
http://www.meira.fi/maustaminen/mausteet/mausteseokset/mausteseokset/pi…
http://www.kymppi-mauste.fi/index.php/vmchk/mausteet/Pizzamauste.html
http://www.kotimaisetyrtit.fi/index.php?page=shop.product_details&produ…
http://www.pirkka.fi/ruoka/pirkka_tuotteet/pirkka_tuotehaku/?action=pro…
http://www.topintori.com/pizzamauste-200g-p-188.html
http://www.kespro.com/kespro/menu-tuotteet/tuoteryhmittain/41/410/64104…
http://www.maustemekka.net/cat/product_details.php?p=99 --> tässä mietityttää vain kohta "Muut mausteet"
http://www.santamaria.fi/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServle…
eikö pizzamauste ja maustesekoitukset ole yhtä pahoja kuin liemikuutiot? Valmiita sekoituksia täynnä lisäaineita!
Soijaako joku pitää parempana kuin liemikuutioita? On pelkkää suolaa sekin. Itse käytän tarvittaessa liemikuutioita, mutta myös Herbamarea ja erilaisia yrttejä. En oikein ymmärrä tuota lisäainehysteriaa ja muutenkaan stressaamista ruuan kanssa. Syötetäänhän mukuloille karkkiakin, ja mitäs niistä löytyy? Puhumattakaan light-limsoista ja kevytmargariineista, jotka on täynnä säilöntäaineita.
Ei se ole tässä se pointti kuinka terveellistä tai suolatonta jokin on vaan se että kaikki ruoka maistuu samalle ja lähinnä natriumglutamaatille jos tungetaan liemikuutioita joka paikkaan. Natriumglutamaattia saa muuten aasialaisista kaupoista ihan pussissa valmiina, tulee edullisemmaksi kuin kuutiot.
Toinen asia mikä tässä ketjussa ihmetyttää on ap kommentti munakkaista. Minä haluan kyllä tietää miten hemmetissä liemikuutio laitetaan munakkaaseen? Yritin miettiä mutta ei aukene...
Soijaako joku pitää parempana kuin liemikuutioita? On pelkkää suolaa sekin. Itse käytän tarvittaessa liemikuutioita, mutta myös Herbamarea ja erilaisia yrttejä. En oikein ymmärrä tuota lisäainehysteriaa ja muutenkaan stressaamista ruuan kanssa. Syötetäänhän mukuloille karkkiakin, ja mitäs niistä löytyy? Puhumattakaan light-limsoista ja kevytmargariineista, jotka on täynnä säilöntäaineita.
Ei se ole tässä se pointti kuinka terveellistä tai suolatonta jokin on vaan se että kaikki ruoka maistuu samalle ja lähinnä natriumglutamaatille jos tungetaan liemikuutioita joka paikkaan. Natriumglutamaattia saa muuten aasialaisista kaupoista ihan pussissa valmiina, tulee edullisemmaksi kuin kuutiot. Toinen asia mikä tässä ketjussa ihmetyttää on ap kommentti munakkaista. Minä haluan kyllä tietää miten hemmetissä liemikuutio laitetaan munakkaaseen? Yritin miettiä mutta ei aukene...
ei ole oikein auennut sekään.
Tykkään koekeilla uusia juttuja ruokaa laittaessani, joten en aina mausta tosiaankaan näin. Nämä vaan sellaiset perusversiot joita kiireisinä päivinä käytän ruokaa laittaessa kun ei ole aikaa kikkailla ja kokeilla.
1. jahelihapihvit- sipuli, valkosipuli, pippuri, yrttejä mitä milloinkin sattuu olemaan, sinappi, inkivääri
2. kanakeitto- selleri, valkosipuli, sipuli, yrttejä mitä milloinkin, soijaa, pippuria, inkivääriä, chili
3. makaronilaatikko- suola, pippuri, sipuli, paprikajauhe,
4. jauhelihakastike- selleri, sipuli, pippuri, valkosipuli, sinappi, persilja, joskus laitan hiukan ketsuppia tai tomattimurskaa, suola
5. nakkikastike- sipuli, ketsuppi, pippuri, paprikajauhe, sinappi
6. kalakeitto- suola, pippuri, tilli, rippuen mistä kalasta teen keittoa lisään sitruunaa, inkivääri, sipuli
7. munakas- suola, pippuri
Suolana käytän merisuolaa tai ruususuolaa...
Natriumglutamaatti maistuu umamilta.
pippureita (eniten mustapippuria), paprikaa, sipulia, joskus harvoin suolaa.
Esimerkiksi ranskanperunamausteessa ja grillausmausteessa on E621:stä, joten ihan sama on käyttää sitten niitä liemikuutioita.
E621 on "lihanmaku". Siihen tottuu ja kaiken pitää maistua sille tai ei muka maistu millekään.
Ei se ole tässä se pointti kuinka terveellistä tai suolatonta jokin on vaan se että kaikki ruoka maistuu samalle ja lähinnä natriumglutamaatille jos tungetaan liemikuutioita joka paikkaan. Natriumglutamaattia saa muuten aasialaisista kaupoista ihan pussissa valmiina, tulee edullisemmaksi kuin kuutiot. Toinen asia mikä tässä ketjussa ihmetyttää on ap kommentti munakkaista. Minä haluan kyllä tietää miten hemmetissä liemikuutio laitetaan munakkaaseen? Yritin miettiä mutta ei aukene...
ei ole oikein auennut sekään.
ei ainakaan ole mitään lisäaineita. Prima mausteilta ostan lähes kaikki mausteet. Joissain sekoituksissa on lisäaineita, mutta niitä emme käytä. Ne maustesekoituksethan on vaan erilaisia sekoituksia puhtaista mausteista... Ihan sama, jos ne sekottaa keskenään pannulla.
noh minä teen munakkaan näin:
isoon kulhoon laitetaan:
4 munaa ilman kuoria
yksi kanaliemikuutio murusina
kourallinen kinkkusilppua
oliivinpuolikkaita
tomaatinpalasia, ihan pieniä
pari lusikkaa juustoraastetta.
Miten te teette?
onko E621 sama kuin natriumglutamaatti (se joka tekee lapsista ylivilkkaita ja aiheuttaa syöpää)
onko E621 sama kuin natriumglutamaatti (se joka tekee lapsista ylivilkkaita ja aiheuttaa syöpää)
Suola (61 %), paprika, sipuli, sokeri, arominvahvenne (E 621), valkopippuri, valkosipuli, cayennepippuri, elintarvikeväri (E 160 c) ja paakkuuntumisenestoaine (E 551).
natriumglutamaatti maistuu, mutta kun olimme vähän aikaa olleet ilman sitä, niin johan aloin ymmärtämään. Sen vaan maistaa.
Onko soija siis yhtä paha kuin liemikuutio? Mä olen salaatinkastikkeisiin käyttänyt, suolan sijasta joskus. Vai ymmärsinkö nyt pikalukiessani jotain väärin?
1. jauhelihapihvit - Herbamare, mustapippuri, silputtu sipuli, välillä chilikastike
2. kanakeitto - intialainen mausteseos tai currytahna maun mukaan, kookoskerma
3. makaronilaatikko - yrtti- tai chilitomaattimurska, juusto, Herbamare, mustapippuri, kerma
4. jauhelihakastike - tomaattimurska, pizzamauste, Herbamare tai soijakastike
5. nakkikastike - ei tehdä koskaan
6. kalakeitto - ei tehdä tätäkään koskaan
7. munakas - voi, Herbamare, pekoni, mustapippuri
[/quote]
Miksi soijakastike on huono vaihtoehto suolan sijaan käytettäväksi? Meillä ei käytetä suolaa juuri lainkaan, ruoan suolaus tehdään soijalla. Tuo paitsi suolaisuutta, myös makua.
Onko soija siis yhtä paha kuin liemikuutio? Mä olen salaatinkastikkeisiin käyttänyt, suolan sijasta joskus. Vai ymmärsinkö nyt pikalukiessani jotain väärin?
soijalla soijakastiketta, niin sehän on suolaista, mutta en keksi mitä pahaa siinä muuten olisi.
Soija ja soijakastike eivät ole synonyymeja.
Munia
Juustoa
päälle mustapippuria.
no siis tavallisia mausteita kuten currya, paprikajauhetta, mustapippuria jne. tomaattipyre antaa makua jne.
oikeastaan vain keitoissa käytän glutamaatittomia ja vähäsuolaisia liemikuutioita, mut niistäkin vois jättää kuutiot pois ja lisätä vaikka olympia juustoa makua antamaan