Harmittaa ja hävettää kun olen niin onneton ruoka-asioissa :(
Siis osaan tehdä ruokaa, mutta en viitsi! Monesti korvaan perheen ateriat hampurilaisaterioilla, lihapiirakoilla, pitsalla... Eli syömme joko ulkona tai haemme roskaruokaa... Välillä sitten valmisaterioita ja valmishamppareita, lihiksiä, pakastepitsaa jne. Miten saisin itseni motivoitua tekemään terveellistä, hyvää kotiruokaa?
Kommentit (32)
Olen itsekkin samassa pisteessä. Meillä syödään järkyttävän epäterveellisesti.
Hauskaa tässä on se, että muutama vuosi sitten olin vielä tavan terveysintoilia, kasvissyöjä. Nykyisin töissä tulee laitettua sitä kotiruokaa. Kotona vaan kertakaikkiaan ei jaksa. Pitäisi ja pitäisi. Pitäisi siis saada motivoitua itsensä elämäntapa muutokseen,pysyvään. Ei kerta viikossa repäisyyn.
Jos joku osaisi kertoa hyvän motivointi keinon, olisin iloinen. Kiitos. (huonot omikset on jo valmiiksi, ei lisää moralisointia)
on helppoa ja vaivatonta ja nopeaa. Tee etukäteen ostoslista kauppaan mennessäsi. Jauhelihakastike bolognese pastan kanssa syntyy kädenkäänteessä valmiista tomaattikastikkeesta, lisukkeeksi salaattia, tomaattia, kurkkua tai porkkanaraastetta jne. Suurin osa tavallisista ruoista syntyy puolessa tunnissa (perunat tai riisi kiehuu n. 20 minuuttia, spagetti 5-10 minuuttia), joten nopeammin se ruoka syntyisi kuin mikä aika kuluu siihen että lähdette jonnekin ulos syömään roskaruokaa. Kotiruoka on paljon paremman makuistakin. Ja perheen yhteiset ruokahetket kotona, kaikessa rauhassa saman ruokapöydän ympärillä ilman mitään taustahälinää ovat tosi hyviä tilaisuuksia jutella lasten kanssa, kasvattaa heitä.
Jos ei ole inspiraatiota valmistaa ruokaa, niin tee ruokia jotka valmistuvat helposti/nopeasti.
Eli unohda lasagnet ymv. suuritöiset, helppo ruoka on esim. sellainen, että paistat kanasuikaleet, mausta, joukkoon kookosmaitoa tai 5%kermaa pari desiä, ja lisukkeeksi keitettyä riisiä ja wokkivihanneksia (pakasteesta).
Tai laita uuniin lohifilee ja sen seuraksi kasvisgratiinia (pussi tai pari kukkakaali-porkkana-parsakaali sekoitusta pakkasesta vuokaan, päälle purkki Valion 10& kolmen juuston kermaa). Noiden "valmistamiseen" menee muutama hassu minuutti (uuni päälle, suolaa+ehkä muitakin mausteita kalan päälle, vihannekset vuokaan ja kerma päälle) ja sitten uunissa 30-45 minuuttia)
Pakkasesta voi myös ostaa suikalejuureksia, keittää niitä hetki kattilassa, lisätä joukkoon pieni pala Koskenlaskijaa+mausteita ja sauvasekoittimella soseuttaa kasvisosekeitoksi.
Tee yhdessä lasten kanssa ruokaa, anna lasten osallistua pöydän kattamiseen ja ruoan valmistukseen sen minkä kykenevät. Se on heille hyvin hauskaa (ja hyödyllistä) puuhaa ja itse tehty ateria maistuu parhaimmalta.
Osta vaikka jauhelihaa, broilerin suikaleita ja -fileetä, kalaa jne.
Hedelmäosastolta salaattia, kaalia, tomaatteja, kurkkua, sipulia, punasipulia, porkkanaa, perunoita ja jotain hedelmiä.
Täysjyväpastaa ja -riisiä.
Lisäksi tomaattisäilykkeitä, tonnikalaa, ananasta, herkkusieniä jne.
Pakasteesta vihanneksia, joita voit lisätä ruokiin.
PAKOTA itsesi tekemään ruokaa! Saat nopeasti siihen rutiinin jos kerran osaat tehdä ruokaa.
Pikaruuan hakemiseenkin menee aikaa, rahasta puhumattakaan!
Googleta nopeita ruokalajeja, jotka valmistuvat alle puolessa tunnissa, näitä on oikeasti PALJON. Ja jos et jaksa tehdä kunnollista ruokaa niin pyri tekemään sellaisia ruokia, jotka eivät vaadi paljoa.
Ja aina ruuan kanssa salaattia tai muita tuoreita vihanneksia/ pakastevihanneksia. Huomaat oikeasti, miten paljon paremmin voit kun syöt terveellisesti, lisäksi ruoka on kevyempää eikä tule samanlaista ähkyä kuin vaikka pitsasta tai hampurilaisista. Lisäksi vielä hyvä mieli siitä, että lapsesi saavat terveellistä ruokaa. Välipaloiksi hedelmää tai kasviksia.
Motivaatio kasvaa varmasti kun vain ensin pääset alkuun!
teillä on? Eikö ne ymmärrä hyvän ja terveellisen ruoan päälle yhtään. Edes sen verran että osaisivat vaatia. Minun mieheni ei suostuisi roskaruokaa syömään, joten en kehtaisi edes sellaista ehdottaa. Hän kyllä osaa itsekin laittaa ruokaa ja tekee sitä, joten ruokahuolto ei ole vain minulla. Kumpikaan emme ole ruoka-alan ammattilaisia, mutta jotenkin vaan ollaan opittu sitä ruokaa laittamaan.
"Minun mieheni ei suostuisi roskaruokaa syömään, joten en kehtaisi edes sellaista ehdottaa"
xD Ja tässä taas onnellisen vaimon perikuva; on opettanut ukkonsa niin nirsoksi että jos sattuisi sairastumaan tms., mies varmaan nääntyisi nälkään ;). Sanohan sille ukollesi että kasvaa aikuiseksi; miljoonat näkevät nälkää ja söisivät Mäkkärin aterioita riemusta kiljuen vaikka loppuelämänsä.
mikä aiheuttaa riippuvuutta!?!? Tai sitten niiden hiilihydraatit ym on niin heikkolaatuisia, että tuottavat vetämättömän ja raskaan olon, niin ettei saa mitään aikaiseksi - sellaistakaan, minkä tietäisi järkeväski, hyväksi ja hyödylliseksi ja joka ei vie enemmän edes aikaa, kuten ruoanlaitto.
Minä ainakin voin ihan eri tavalla, jos syön jatkuvasti valkoista leipää tai jos syön ruisleipää. Oikeen totta. Olen itse ollut koukussa noihin pahimpiin valmisruokiin, vaikken edes pidä niitä hyvän makuisina.
ei ole mikään pakko suunnitella ja hääräillä ja stressata niin kuin täällä neuvotaan, vaan rupea ostamaan kaupasta sellaista helposti valmistettavaa ruokaa, joka on terveellistä, mutta yhtä nopeaa valmistaa kuin lihiksen lämmittäminen. Joku kaurapasta, punaiset linssit, kananmunat, lihasuikaleet, soijarouhe tms. tulee alle kymmenessä minuutissa. Jos et osaa tehdä, niin katso ohjetta paketin kyljestä, ei ole vaikeaa. Raejuustopurkki ei tarvitse kuin avata, tomaatit ei tarvitse kuin huuhdella, ruisleipäviipale on ihan yhtä nopea ottaa sieltä pussista kuin joku roskaruokakin. En itsekään jaksa yleensä siellä keittiössä ahertaa, mutta silti meillä syödään suht terveellisesti. Nopeammin jonkun vaikka tonnikalasalaatin tekee kuin hakee valmista ruokaa.
Tuntuu siltä, että olet kuunnellut liikaa tuollaisten tähänkin ketjuun vastanneiden kotitalousihmeitten moralisointia, ja saanut sen käsityksen, että terveellinen ruoka on vaikea tehdä.
Ja jos terveellinen ruoka ei maistu, niin odota kärsivällisesti viikko, pari, niin oma ja perheesi makuaisti tottuu uuteen.
Täällähän on nimenomaan painotettu sitä, että tervellistä ruokaa voi tehdä nopeasti ja helposti!
Ja ap:han sanoi, että osaa tehdä ruokaa, mutta ei jaksa...
ei ole mikään pakko suunnitella ja hääräillä ja stressata niin kuin täällä neuvotaan, vaan rupea ostamaan kaupasta sellaista helposti valmistettavaa ruokaa, joka on terveellistä, mutta yhtä nopeaa valmistaa kuin lihiksen lämmittäminen. Joku kaurapasta, punaiset linssit, kananmunat, lihasuikaleet, soijarouhe tms. tulee alle kymmenessä minuutissa. Jos et osaa tehdä, niin katso ohjetta paketin kyljestä, ei ole vaikeaa. Raejuustopurkki ei tarvitse kuin avata, tomaatit ei tarvitse kuin huuhdella, ruisleipäviipale on ihan yhtä nopea ottaa sieltä pussista kuin joku roskaruokakin. En itsekään jaksa yleensä siellä keittiössä ahertaa, mutta silti meillä syödään suht terveellisesti. Nopeammin jonkun vaikka tonnikalasalaatin tekee kuin hakee valmista ruokaa.
Tuntuu siltä, että olet kuunnellut liikaa tuollaisten tähänkin ketjuun vastanneiden kotitalousihmeitten moralisointia, ja saanut sen käsityksen, että terveellinen ruoka on vaikea tehdä.
Ja jos terveellinen ruoka ei maistu, niin odota kärsivällisesti viikko, pari, niin oma ja perheesi makuaisti tottuu uuteen.
saa homman kuulostamaan hirveän työläältä ja vaadittavan muutoksen mielettömän suurelta. Ei ole kovin motivoivaa ja rohkaisevaa esim pelotella lasten sairastumisella, kun toinen kysyy nimenomaan mikä avuksi...
Nyt on juuri oikea aika aloittaa kunnon kokkaus. Torit ovat täynnä tuoretta. Uudet perunat ja hyvä salaatti ehkä raejuustoa ja joku paistettu liha, kala, kana nam.