Huono liitto ja kesäloma?
En varmasti ole ainoa, joka sinnittelee huonossa (ei-toimivassa) avioliitossa. Välillä miettii eroa, mutta lasten takia vielä toivoo, että parisuhde olisi korjattavissa. Arkena tilanne menettelee, koska töissä ja arjen kiireissä menee aika, mutta tuleva kesäloma ahdistaa. Koska suhde ei toimi hyvin, ei mitään mukavaa onnistuta kesäksi sopimaan. En haluaisi kotonakaan kököttää koko kesää, mutta en ota selvää puolisosta mitä se haluaisi tehdä, mihinkään ei ainakaan lupaudu. Toisaalta keskenämme vain kotona koko loma on kauhistus, toisaalta lomamatka ankeissa tunnelmissa on kauhistus myös. Lapset on niin pieniä että en halua lähteä yksin minnekään, toisaalta jos vain otan lapset ja lähden yllättäen Italiaan, niin ei se ehkä liittoamme ainakaan paranna. Miten te muut samassa tilanteessa olevat toimitte kesän suhteen?
Kommentit (73)
Meillä on samanlaista ja samat vaikeudet. Ollaan kotona, yritän käydä mahdollisuuksien mukaan itsekseni tapahtumissa ym kotikaupungissa. Kesä on pitkä ja vaikea, ainakin jos on samanlaista kuin viime kesänä. Ei nyt oikein mitään hyviä vinkkejä taida olla.
Tässä on vielä se, että teen aika (henkisesti) raskasta työtä, joten oikeasti tarvitsen loman palautumiseen. Eli en haluaisi lomalla selvitellä parisuhdeongelmia ollenkaan, en riidellä enkä vatvoa yhtään puolison kanssa sitä mikä on pielessä. Jos vietämme loman saman katon alla niin tiedän kokemuksesta puolison kuitenkin lähes päivittäin vatvovan minulle sitä mikä on pielessä. Paras olisi kai jos hän olisi loman muualla ja minä lasten kanssa kotona, mutta ei tuo halua edes yhdeksi viikonlopuksi mennä, ei edes kaverin mökille. Ap
Vaikeahan se on vinkkejä antaa kun aloituksessa jo kaikki vaihtoehdot linjaat pois. Sanoisin kuitenkin että mene yksin jonnekin lomalle niin saat omaa aikaa tai mene miehen kanssa kaksin ja selvittäkää välinne. Ei se liitto parane jos ainoa panostus on että välttelee asioita jotka potentiaalisesti liittoa heikentävät. Ongelma ei loma vaan sinä ja miehesi.
En ole samassa tilanteessa, mutta itseni tuntien kävisin paljon lasten kanssa rannalla ja paikallistapahtumissa, markkinoilla ja museoissa. Jättäisin myös lapsia välillä miehelle ja menisin yksin uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeahan se on vinkkejä antaa kun aloituksessa jo kaikki vaihtoehdot linjaat pois. Sanoisin kuitenkin että mene yksin jonnekin lomalle niin saat omaa aikaa tai mene miehen kanssa kaksin ja selvittäkää välinne. Ei se liitto parane jos ainoa panostus on että välttelee asioita jotka potentiaalisesti liittoa heikentävät. Ongelma ei loma vaan sinä ja miehesi.
Ongelma ei ole loma vaan tämä parisuhde, niinhän se on. Meillä kuitenkaan ei ole mitään tukiverkostoja, jotka ottaisi lapset luokseen, jotta pääsisimme kaksin jonnekin. Tunti tai kaksi joskus harvoin onnistuu, edes yksi kokonainen päivä saati yö ei. Ja kun on pienet lapset niin on vaikea selvittää liittoa, kun lapset on siinä läsnä koko ajan. On ihan hyvä neuvo että selvittäkää välinne, en vain tiedä miten kun ei sitä voi lasten edessä tehdä, ei siksikään että pienet lapset vaatii ihan vahtimista ja muuta huolenpitoa koko ajan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin ja saa antaa vinkkejä vaikka ei olisikaan nyt samassa tilanteessa itse.
Ap
Menkää parisuhdeterapiaan. Nyt. Ennen lomia.
Onko pakko olla lomalla samaan aikaan puolison kanssa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMenkää parisuhdeterapiaan. Nyt. Ennen lomia.
Ollaan jonotettu parisuhdeneuvontaan jo jonkin aikaa, jonot on niin pitkät että luultavasti ei ole mitään toivoa saada sitä alkamaan ennen syksyä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko olla lomalla samaan aikaan puolison kanssa??
On sikäli, että meidän molempien työpaikat on kiinni heinäkuussa ja siksi lomat on lähes pakko ajoittaa heinäkuulle. Sellainen käytäntö molempien työpaikalla. Ap
Erotkaa. Henkisesti helpompi olla eronneena kuin huonossa suhteessa. Kokemuksen kautta sanon tämän.
Ensinnäkin onko tämä tilanne jatkuva , vain nyt tuntuu siltä ?
Toiseksi, mitä tapahtuu jos sanot saman ( tai kirjoitat ) miehellesi , kuin mitä tänne kirjoitit.
Kirjoittamisessa on se hyvätuloisia, ehdit miettiä mitä sanot, sinua ei voi keskeyttää.
Puhuminen on avain kaikkeen. Ja toki voi ottaa lapset ja mennä Italiaan. Mutta puhu siitä miehellesi, voi olla ettei hän ole reissu ihminen.
- näin meillä mennään, koska lomalla mieheni mielummin rakentaa/ remontoi jotain kesämökillä, niin minä voin käydä tekemässä jonkin pikku reissun, koska se on minulle mieluisaa.
Mies ei meillä ole pitänyt lomaansa yhtä aikaa, eikä tehnyt mitään yhdessä kanssani. Olen sitten varannut itselleni kesäksi mm. etelänmatkan. Eiköhän tästä ero tule pian. Mies ei ole myöskään pitkiin aikoihin halunnut esim seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole loma vaan tämä parisuhde, niinhän se on. Meillä kuitenkaan ei ole mitään tukiverkostoja, jotka ottaisi lapset luokseen, jotta pääsisimme kaksin jonnekin. Tunti tai kaksi joskus harvoin onnistuu, edes yksi kokonainen päivä saati yö ei. Ja kun on pienet lapset niin on vaikea selvittää liittoa, kun lapset on siinä läsnä koko ajan. On ihan hyvä neuvo että selvittäkää välinne, en vain tiedä miten kun ei sitä voi lasten edessä tehdä, ei siksikään että pienet lapset vaatii ihan vahtimista ja muuta huolenpitoa
Mä en jotenkin ymmärrä tätä että miksi sitä parisuhdetta ei pystyisi selvittämään jos lapset on paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Erotkaa. Henkisesti helpompi olla eronneena kuin huonossa suhteessa. Kokemuksen kautta sanon tämän.
Meillä ei ole mitään merkittävän isoja ongelmia kuten pettämisiä tms. Tämä suhde vain ei tunnu enää toimivan, halutaan aina jotenkin eri asioita ja vaikea tuntea rakkauttakaan enää. Silti en haluaisi vielä luovuttaa, koska meillä on pienet lapset. Mitä jos ongelmat johtuu siitä, että arki on liian rankkaa? Tai siitä että yhteistä kahdenkeskistä aikaa ei koskaan ole, koska tukiverkostoja lapsia hoitamaan ei ole? En tiedä. Sääli olisi luovuttaa liitossa liian helposti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin onko tämä tilanne jatkuva , vain nyt tuntuu siltä ?
Toiseksi, mitä tapahtuu jos sanot saman ( tai kirjoitat ) miehellesi , kuin mitä tänne kirjoitit.
Kirjoittamisessa on se hyvätuloisia, ehdit miettiä mitä sanot, sinua ei voi keskeyttää.
Puhuminen on avain kaikkeen. Ja toki voi ottaa lapset ja mennä Italiaan. Mutta puhu siitä miehellesi, voi olla ettei hän ole reissu ihminen.
- näin meillä mennään, koska lomalla mieheni mielummin rakentaa/ remontoi jotain kesämökillä, niin minä voin käydä tekemässä jonkin pikku reissun, koska se on minulle mieluisaa.
Kirjoittamisessa on se hyvä puoli, että ..
automaatti prk
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vielä se, että teen aika (henkisesti) raskasta työtä, joten oikeasti tarvitsen loman palautumiseen. Eli en haluaisi lomalla selvitellä parisuhdeongelmia ollenkaan, en riidellä enkä vatvoa yhtään puolison kanssa sitä mikä on pielessä. Jos vietämme loman saman katon alla niin tiedän kokemuksesta puolison kuitenkin lähes päivittäin vatvovan minulle sitä mikä on pielessä. Paras olisi kai jos hän olisi loman muualla ja minä lasten kanssa kotona, mutta ei tuo halua edes yhdeksi viikonlopuksi mennä, ei edes kaverin mökille. Ap
Joskus on kissa nostettava pöydälle, miksi siis siirtää asiaa. Lapset ovat ne varsinaiset kärsijät, ja heitä tulisi nyt ajatella. Ja tuo, että mies haluaisi puhua, on minusta hyvä merkki, ellei sitten ala syytellä ja uhota jne, vaan rauhallisesti ja molemmat kertovat oman käsityksensä ja näkökulmansa hiertävistä asioista. Puhuva mies, hienoa!
Mielenkiinnosta kysyn, että mitkä ne pahimmat kynnyskysymykset ovat, vai onko kyse yksinkertaisesti siitä, että lapsiperhearki ja raskaat työt ovat vieneet yhteisen ajan minimiin ja väsyneinä vaan painetaan menemään kuin robotit; leipää pöytään, tiskit koneeseen, pyykkikone päälle, auto huoltoon, jyskyti jyskyti, kone käy, ja lopuksi seksikin on loppunut...
Milloin ehdit selvitellä perheenne tulevaisuutta, jos et töiden jälkeen, etkä kesälomallakaan? Siirrät vaan ongelmien ratkomista, ja pian niitä ei enää edes voi ratkaista muuten kuin eroamalla. Joskus sitten mietit luovutitko liian helpolla ja kenties kaipaat sitä mitä sinulla oli. Ehkä kannattaa yrittää, tietää ainakin tehneensä parhaansa.
Jos ette ennen lomaa ehdi saada asioita selvitettyä, niin loman alkaessa teet miehellesi selväksi, että sinä aikana ei vatvota yhtään parisuhdeongelmaa, vaan keskitytään olemaan lomalla perheenä. Torppaat joka ikisen valitusvirren ja annat päivämäärän, jonka jälkeen taas voitte ottaa aiheen käsittelyyn. Lapsetkin ovat takuulla tietoisia ongelmistanne, joten tehkää kesälomasta heille mukava muisto. Voi olla, että loman loputtua ratkaisut ovat valmiina, suuntaan tai toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMenkää parisuhdeterapiaan. Nyt. Ennen lomia.
Ollaan jonotettu parisuhdeneuvontaan jo jonkin aikaa, jonot on niin pitkät että luultavasti ei ole mitään toivoa saada sitä alkamaan ennen syksyä. Ap
Tässä hyvää materiaalia parisuhteenne osapuolille erikseen ja yhdessä pohdittaviksi ja keskusteltaviksi.
https://www.vaestoliitto.fi/parisuhteet/tietoa-parisuhteesta/toimiva-vu…
Rakentakaa parisuhdettanne tai vaihtoehtoisesti eroa.
Jollette tee mitään niin kasvatte entistä enemmän eroon toisistanne.
Vierailija kirjoitti:
Onko miehen mielestä kaikki pielessä olevat asiat sinun vikaasi?
Ap