Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi juuri synnyttäneen ei anneta levätä?

Vierailija
22.06.2010 |

Useimmissa sairaaloissa on aika karu meno, kun itse pitää vauva hoitaa synnytyksen jälkeen eikä vauvaa saa viedä ollenkaan tai mielellään kansliaan edes vähäksi aikaa, että äiti saisi nukutuksi.

Oman vauvani syntymää edelsi 36 tunnin valvominen ja olin arvatenkin aivan poikki. Mutta ei, "parasta tottua siihen, että vauva valvottaa". Onneksi mieheni pystyi olemaan paljon sairaalassa ja hoiti vauvaa, jotta sain nukuttua edes tunnin pätkiä...

Kommentit (130)

Vierailija
61/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis herranjumala, mies tuossa järkyttävässä tilanteessa lähtee pois sairaalasta ja jättää sinut sinne kun ei jaksa kuunnella huutoa! Kai olet hankkiutunut tuollaisesta miehestä eroon???

Vierailija
62/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pari ensimmäistä päivää ovat äärettömän raskaita, mutta myös äärettömän tärkeitä kiintymyssuhteen puhkeamiselle. (Huom. äidin kiintymiseen lapseen)

Jos viet kolmantena päivänä kätilöiden hoitaman lapsen kotiin, niin siinähän olette. Samaa valvomista ja väsyä, eikä äidin kiintymyksestä lapseen tietoakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis herranjumala, mies tuossa järkyttävässä tilanteessa lähtee pois sairaalasta ja jättää sinut sinne kun ei jaksa kuunnella huutoa! Kai olet hankkiutunut tuollaisesta miehestä eroon???

Mies on jälkikäteen pyytänyt monesti anteeksi, ei ilmeisesti oikein tajunnut, miten huonossa jamassa olin. Vaikka olen hänelle edelleen katkera, suhteessamme on paljon hyviä asioita. Hän on kuitenkin hyvä isä lapselle, enkä halua, että poika jää isättömäksi.

Vierailija
64/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin henkilökunnan kuin huoneenkin. Kotona pääsin lämpimän peiton alle ja paraneminen pääsi alkuun.

Vierailija
65/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pari ensimmäistä päivää ovat äärettömän raskaita, mutta myös äärettömän tärkeitä kiintymyssuhteen puhkeamiselle. (Huom. äidin kiintymiseen lapseen)

Jos viet kolmantena päivänä kätilöiden hoitaman lapsen kotiin, niin siinähän olette. Samaa valvomista ja väsyä, eikä äidin kiintymyksestä lapseen tietoakaan.

kannattaisi ehkä lukea ketju ennen kuin kommentoi. Jotkut kun ovat ihan oikeasti huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen, eikä sekään tee kovin hyvää kiintymyssuhteelle, jos äiti makaa pyörtyneenä suihkussa lapsen itkiessä, äiti joutuu ryömimään hakeakseen vauvalle vaippaa tai on niin poikki, ettei pysty turvallisesti nostamaan lasta sängystä.

Ei siinäkään hirveästi kiintymyssuhdetta synny, kun yrittää vain selviytyä miten pystyy. Äiti ehkä voisi keskittyä siihen kiintymyssuhteeseen paremmin, kun voisi keskittyä vauvaan ja itseensä eikä kaikki energia menisi selviytymiseen.

Vierailija
66/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin aidin pitaa saada levata. Eivat KAIKKI synnyta pieraisemalla vartissa. Eivat kaikki vauvat nuku heti synnyttyaan puoli vuorokautta. Eivat KAIKKI aidit PYSTY imettamaan heti tai jopa koskaan. KAIKILTA aideilta ei heti ala virrata lahteena ihmemaitoa.

Toisilla on todella raskas synnytys, ja ehka viela raskas alku vauvankin kanssa. Toiset paasee helpommalla eivatka tarvitse apua. Se ei tarkoita sita, etta voi alkaa itsekeskeisesti huuteleen toisille ettei vauvaa saa "hylata" ja etta "tottua siihen pitaa kuitenkin".

Kylla se on seka vauvalle etta aidille paras etta apua tarvitseva sita saa. Itse olin oikein kiitollinen siita etta kanslian tadit ottivat minun 3 minuutin valein huutavan vauvani hoitoonsa, etta seka mina etta osaston muut aidit ja vauvat saimme nukkua pari tuntia. Harva sita vauvan kanssa tyhjaan kotiin menee, eli kylla siihen vauva-arkeenkin useimmille kuuluu se etta toisetkin vahan hoitaa.

Vierailija
67/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ainahan niille hoitajille voi sanoa että älkää köykö yöllä. Se nyt vain kuuluu niille että jokainen vuoro käy tarkastamassa että kaikki on hyvin.

No av:lle kuuluu tietysti tämä narina. Jos käyvät usein = hirveitä ja rasittavia kyyliä,

jos ei käy ollenkaan = piittaamattomia.

Itselläni oli pitkä synnytys mutta sain kyllä nukkua rauhassa. Lapsi heräsi vain kun hänellä oli nälkä. Hoitajat huolehtivat että sain syödäkseni ja kun minulle laitettiin spinaalipäänsäryn takia veripaikka, oli ruoka odottamassa ja lapsi hoidossa että saisin syötyä ja nukuttua rauhassa.

Itseasiassa jokainen vuoro kävi sanomassa että tuo lapsi vain heille jos tuntuu etten jaksa.

Kun huomasivat että maitoa ei herunut tarpeeksi he toivat mielellään pullon että lapsi saisi ruokaa.

Näin Hämeenlinnassa.

Vierailija
68/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskahan teille oikeasti tapahtuu jotain kamalaa?

Vierailija
69/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ainahan niille hoitajille voi sanoa että älkää köykö yöllä. Se nyt vain kuuluu niille että jokainen vuoro käy tarkastamassa että kaikki on hyvin.

Kyllä ainakin mun kohdalleni osuneet hoitajat TAYS:ssa osasivat käydä tarkastamassa huoneessa hyvin hiljaa. Nukuin kevyesti, mutta silti heräsin kerran lapsen ynähdykseen ja vasta sitten huomasin hoitajan seisovan vauvan vieressä. En ollut kuullut mitään. Joskus muutenkin kävi ilmi, että olivat käyneet monta kertaa yön aikana, ilman että tiesin mitään.

Vierailija
70/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On järkyttävää, miten Suomessa uusia äitejä kohdellaan! Vika on koko yhteiskunnan asenteessa äitiyttä kohtaan. Jumalauta, kun minulla alkaa nyt just keittämään totaalisesti yli tuo "itse on pärjättävä kaikessa" -mentaliteetti! Tämä yhteiskunta on sairas, yksinäinen ja ikävä paikka monella tapaa.

Uskon, että masennustilastot alkaisivat kaunistua kummasti, kun äidit saisivat ensinnäkin riittävästi lepoa synnytyksen jälkeen ja toiseksi riittävästi tukea kotona vauvan kanssa olemiseen, tuli se sitten miehen, tukijoukkojen tai yhteiskunnan taholta. Pikkasen arvostusta äitiyttä ja naiseutta yleensäkin kohtaan, kiitos.

Vierailija
71/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On järkyttävää, miten Suomessa uusia äitejä kohdellaan! Vika on koko yhteiskunnan asenteessa äitiyttä kohtaan. Jumalauta, kun minulla alkaa nyt just keittämään totaalisesti yli tuo "itse on pärjättävä kaikessa" -mentaliteetti! Tämä yhteiskunta on sairas, yksinäinen ja ikävä paikka monella tapaa.

Uskon, että masennustilastot alkaisivat kaunistua kummasti, kun äidit saisivat ensinnäkin riittävästi lepoa synnytyksen jälkeen ja toiseksi riittävästi tukea kotona vauvan kanssa olemiseen, tuli se sitten miehen, tukijoukkojen tai yhteiskunnan taholta. Pikkasen arvostusta äitiyttä ja naiseutta yleensäkin kohtaan, kiitos.

Vierailija
72/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaikka vauva olisi nukkunut hyvin yöt niin niiden piti tulla herättämään mut syöttämään vauvaa parin tunnin välein :-/ ja vauva oli ihan terve lähes nelikiloinen. Osasin kyllä itse syöttää lapsen kun lapsi vaati ruokaa, toka lapsi vielä kyseessä. En sitten saanut nukuttua sairaalassa ollenkaan kuin niitä parin tunnin pätkiä vaikka vauva olisi nukkunutkin hyvin.

Vierailija
73/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään kokonaista vuotta! Vauvat on yksilöllisiä, joko valvottaa tai sitten ei. Meidän vauva alkoi 5kk iässä nukkumaan n. 12 tunnin yöunia.

Koska maidon nousuun tarvitaan lähikontaktia vauvan kanssa, samoin lähikontaktia tarvitaan kiintymyssuhteen muodostumiselle ja koska äidin pitää osata hoitaa vauvaa ihan itse, ennen kuin lähtee pois sairaalasta.

Oliko sun esikoinen? Se vauva kuule valvottaa vuoden päivät ainakin, ihan oikeasti paras vain tottua siihen.

Vierailija
74/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa luotua myös hiukan myöhemmin. Olin itse viikon verran hengenvaarassa teholla synnytyksen jälkeen. En suostu uskomaan, että ihana, nyt kymmenvuotiaani olisi siitä iäksi traumatisoitunut.

Aina ei vaan mene niinkuin kaksplussassa. Siitäkin huolimatta elämä jatkuu, jopa hienosti.

Vierailija
75/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuutti sektio, sen jälkeen vietin yön teholla, jonne vauvaa tuotiin imemään. Tämän jälkeen mut siirrettiin juuri leikattuna, vielä kuumeisena synnärille. Ja siitä se alkoi se helvetti. Ja ITSE toimiminen. Haavaan koski ja vauva valvotti. Pakkohan sitä on imetellä ja vaihtaa puolelta toiselle... Ja apuahan siis ei herunut.

Tämän tuloksena sektiohaava alkoi vuotaa uudestaan, nostelun seurauksena. Paikkailtiin, aukesi uudelleen, mutta vauvaa ei kukaan tullut yöllä nostelemaan (päivinisn auttoi mies). ja vuosi jälkikäteen on kaikesta tästä muistona törkeä, useaan kertaan avautunut ja verta tihkunut sektioarpi. Lapseni selvisi kaikesta hienosti, itse olen talven ollut masennuksen partaalla ja huonossa kunnossa sekä fyysisesti että psyykkisesti.

Uskon vakaasti että apu vauvan nostelussa ja siinä, että olisin saanut kunnolla kuumeisena levätä, olisi antaneet mulle ihan erilaisen alun äitinä!

Oikeasti tosi hyvä tutkimusaihe jollekin!

Vierailija
76/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pistäisi vauvan miehen mukaan kotiin ja jäisi itse parantelemaan sektiohaavaa osastolle? Siis kun ei voi imettää kuitenkaan ja sektion jälkeen ei voi lähteä samantien kotiin. Ei kai kukaan voisi estääkään?

Vierailija
77/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pistäisi vauvan miehen mukaan kotiin ja jäisi itse parantelemaan sektiohaavaa osastolle? Siis kun ei voi imettää kuitenkaan ja sektion jälkeen ei voi lähteä samantien kotiin. Ei kai kukaan voisi estääkään?

Paitsi, että siellähän on kotiinlähtötarkastus. Epäilen, ettei omaa(kaan) vauvaansa saa kotiuttaa ennen kuin lääkäri antaa luvan.

Mä sen sijaan mietin, mitä jos hankkisi itselleen jonkun avuksi, jos kerran sairaalassa ei muuten saa apua. Heittävätkö yöllä pihalle, jos joku sukulainen tai MLL:n lastenhoitaja tulee nostamaan vauvaa viereen? Ja tilaa pitsataksin kuskin tuomaan ruoat kärrystä, jos ei itse pysty.

Vierailija
78/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos tuntuu, ettei kukaan suostu tarkastamaan tulehdusta, mitä jos tilaa yksityislääkärin "kotikäynnille" sairaalaan?

Vierailija
79/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiinlähtötarkastus tehdään tietenkin ennen sitä. Miksei kotiinlähtötarkastusta voisi tehdä eri aikaan äidille ja vauvalle? Tehdäänhän silloinkin, kun keskonen jää sairaalaan ja äiti lähtee kotiin.

Vierailija
80/130 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiinlähtötarkastus tehdään tietenkin ennen sitä. Miksei kotiinlähtötarkastusta voisi tehdä eri aikaan äidille ja vauvalle? Tehdäänhän silloinkin, kun keskonen jää sairaalaan ja äiti lähtee kotiin.

että vauvalla ei vielä olisi ollut kotiinlähtötarkastusta, vaan äiti lykkäisi lapsen kotiin "etuajassa." Taisin ymmärtää väärin.

t. 64

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi