Onko joku Oikeesti notkistunut venyttelemällä?
Mulla on jalat ihan kauhean jäykät, aina ollut, ja nyt fysioterapeutti sano että selkävaivat pahentuu siitä kun takareidet on kireät
Musta tuntuu ettei tästä venyttelystä oo yhtään mitään apua, sattuu vaan ihan perhanasti! Jos venytän pidempään niin alkaa pistelemään ja puutuu. En usko että tästä on mitään apua
Kommentit (12)
kovaa venyttää, sillain että tuntuu hyvältä. Ei saa sattua perhanasti! Säännöllisyys on tärkeää!
aika vaikea sitä varmaan muulla tavalla on notkistua..
Puolisoni tytär alkoi harrastamaan jumppaa ja venytteli muutaman kuukauden ajan säännöllisesti ja kohta sujuikin spagaatti kahteen suuntaan.
Voiko spagaatin "oppia" vielä 30+, jos ei ole siis koskaan aiemmin siinä onnistunut?
Jokaisn ihmisen lihaksilla on tietty maksimivenyvyys jonka se voi ahkeralla harjoittelulla saavuttaa.
Jos ylipäätään on mahdollista oppia spagaatti niin en näe syytä miksei se voisi onnistua 30+ ikäisenä.
Voiko spagaatin "oppia" vielä 30+, jos ei ole siis koskaan aiemmin siinä onnistunut?
Aloitin juoksuharrastuksen noin vuosi sitten ja venyttelin aina lenkin jälkeen 15 min. Olen aina ollut toosi kankea ja just saanut kädet lattiaan seisoaltaan, mutta jo kahden viikon venyttelyn jälkeen rupesi huomaamaan selviä venymisen merkkejä. Aluksi venyttely tuntui aika epämiellyttävältä, mutta nopeasti siihen tottui ja lopulta jopa kaipasi päivittäistä venyttelysessiota :)
..ja voin sanoa, että kaikkeen ei venyttelykään auta. Sitkeästä harjoittelusta huolimatta en ole esimerkiksi koskaan pystynyt koskettamaan sormenpäilläni lattiaa taivuttamalla itseäni seistessä suoraan eteenpäin. Sivutaivutuksissa sen sijaan harjoitus on "auttanut" paljon ja olen notkeampi.
Todellakin kireät takareidet johtavat selkäkipuihin.
Mitä tulee spagaatin tekemiseen, siihen vaikuttaa lonkka ja sen rakenne. Spagaatia kun ei tehdä pelkillä lihaksilla. Kaikilla lonkkanivel ei aukea riittävästi ja sitä on vaikea harjoituttaa itse.
Se, että saa kädet lattiaan ei ole notkeudun mitta. Siihen vaikuttaa lonkan liikkuvuus sekä käsien ja jalkojen pituussuhde.
Mutta perusvenyttelystä on aina apua ja hyötyä.
Venyttelyä ei tulisi tehdä heti urheilusuorituksen jälkeen vaan noin 1,5-2 h kuluttua.
T. urheiluhieroja
Olen aina ollut toosi kankea ja just saanut kädet lattiaan seisoaltaan
Noin kuukauden päästä meni spagaatti (kylläkin vain toiseen suuntaan) ja ikää on 43.
Vaan se on rauhallisesti ja varoen tehtävä. Mullakin ottaa herkästi kipeää reidän sisäosiin tai nivusiin, takaosat on kait luonnostaan notkeammat!
Nuorena on pizza väännettävä. Olen lukenut jostain että venyttely on kuin voimaharjoittelu. Siinä pidetään välipäivät. Eli jokapäiväisellä venyttelyllä saadaan vain tuhoa aikaiseksi.
häneen ei tehonnut perinteinen max1min venytys vaan hän oli venytysasennossa jopa 5min. Hän myös piti jalkaa aktiivisessa venytysasennossa ilmassa lihaksilla 10 min ajan kuten baletissa.
Puolisoni tytär alkoi harrastamaan jumppaa ja venytteli muutaman kuukauden ajan säännöllisesti ja kohta sujuikin spagaatti kahteen suuntaan.
Venyttele rauhallisesti, vaikka tv:n ääressä joka ilta. Ei vaadi ponnisteluja, viitsimistä ja muistamista vaan!