Miksi juuri synnyttäneen ei anneta levätä?
Useimmissa sairaaloissa on aika karu meno, kun itse pitää vauva hoitaa synnytyksen jälkeen eikä vauvaa saa viedä ollenkaan tai mielellään kansliaan edes vähäksi aikaa, että äiti saisi nukutuksi.
Oman vauvani syntymää edelsi 36 tunnin valvominen ja olin arvatenkin aivan poikki. Mutta ei, "parasta tottua siihen, että vauva valvottaa". Onneksi mieheni pystyi olemaan paljon sairaalassa ja hoiti vauvaa, jotta sain nukuttua edes tunnin pätkiä...
Kommentit (130)
aion levätä koko sen ajan jonka täällä sairaalassa vietän, vauvaa ehdin hoitaa ja imettää kotona. Sainpahan pari päivää olla täyshoidossa passaamatta ketään. T. Neljän äiti
synnytys kesti kaksi päivää ja nukkumaan pääsin neljältä aamuyöllä. Aamulla seitsämältä piti nousta ylös "hoitamaan vauvaa" vaikka olin niin väsynyt että pelkäsin edes pidellä lasta. Mä tajuan kyllä että sairaalan rutiinit on tosi tärkeät, mut oisko ollut maailmanloppu oppia se pyllynpesu esimerkiksi vaikka kahden tunnin jälkeen? Mulle ne tunnit ois olleet aivan kullanarvoisia.
"Kuinka äitien synnytyksen ja lapsivuodeosastonaikainen hoito ja lepo (tai niiden puute) vaikuttavat syn.jälk.masennuksen esiintymistodennäköisyyteen ja voimakkuuteen"
Väsyneenä ja uupuneena maito ei nouse niin hyvin.
omassa sairaalassani hoitaja tuli itse ehdottamaan, että ottavat vauvan yöksi hoitoon niin saisin levätä. Olin ollut synnytyksen jälkeen itkuinen.
siis imetin kerran yössä kun toivat viereen. vuoden imetin joten hyvin lähti sekin puoli sitten käyntiin :)
Koska maidon nousuun tarvitaan lähikontaktia vauvan kanssa, samoin lähikontaktia tarvitaan kiintymyssuhteen muodostumiselle ja koska äidin pitää osata hoitaa vauvaa ihan itse, ennen kuin lähtee pois sairaalasta.
Oliko sun esikoinen? Se vauva kuule valvottaa vuoden päivät ainakin, ihan oikeasti paras vain tottua siihen.
että muiden pitäisi hoitaa vauva kokonaan, vaan vaikka parin tunnin ajan, että äiti saisi torkahtaa. Joo oli esikoinen, mutta tuskinpa kotona tulee tilannetta, että olen valvonut jo 36 tuntia ja edelleenkään en saa nukahtaa!
ap
Ilmoitin, että aion nukkua seuraavat 6 tuntia.
niin kauan kun halusin. 2 yötä vauva oli kansliassa ja kolmantena (viimeisenä) vieressäni.
Älytöntä, että verorahoilla tuetaan vaan sairaalabyrokratiaa eikä välitetä pätkääkään siitä mikä uusille äideille ja vauvoilleen olisi parhaaksi!
vauvaa käytettii kyllä öisin imetyksellä luonani
mut eka yö meni oman kanssa valvoessa, toka yö seuraavan vastasyntyneen itkiessä samassa huoneessa. kolmantena yönä taas uusi vastasyntynyt samaan huoneeseen.
aika raskas reissu oli
ja miten niin vauva valvottaa muka automaattisesti? Mun lapsi nukkui kahden tunnin pätkiä heti alusta asti. Sitten vaan ruokaa nassuun ja taas uni maittoi. Ei tuota synnytyksen jälkeistä mieletöntä väsymystä voi mun kohdalla mitenkään verrata siihen, että ruokkii lapsen omassa lämpöisessä sängyssään omassa kodissaan ja nukahtaa itsekin samoin tein. Sitä mä en koskaan kokenut rankaksi, en myöskään lapsen iltaitkuja.
Ja tärkeää on, että äidin hoivaaja kunnioittaa ja tukee äidin ja vauvan läheistä fyysistä ja henkistä suhdetta, mahdollistaa äidin ja vauvan yhdessäolon.
Tosiaan äitihän on hormonienkin takia herkässä tilassa. On auttamista ja "auttamista". Auttaja voi hyvin vaihtaa vaipan ja tuoda lapsen taas äidin viereen, auttaa äidin syömisessä ja kotona esim. pyykkäämisessä jne.
kanssa. Vaavi syntyi käynnistettynä (ehkä siksi maito ei noussut kovin nopeasti?) ja painoi viisi kiola. Poika karjui suoraa huutoa nälkäänsä jo salissa ja tarrasi kiinni ihan mielettömällä imulla.
Lisämaitoa ei pojalle suostuttu antamaan, vaikka pyysin ihan tosissani. Melkein annoin vauvan viereisen sängyn naiselle imetettäväksi, tällä kun toisesta rinnasta maito lensi kaaressa, kun hän imetti toisesta.
Onneksi mies tuli pelastamaan aamulla ja saatiin NANit käyttöön ;-)
-Nella
Jokaisen kolmen kohdalla on käyty moneen kertaan kyselemässä että jos ottaisivat vauvan vauvalaan edes osaksi yötä. Väliin tuntui jo että onko sitä jotenkin huono äiti kun halus pitää vauvan kokonaan itsellään, eikä antanut hoitsujen hoitoon.
Itse olin keisarinleikkauksen jälkeen kaksosten kanssa vajaan viikon osastolla, enkä pystynyt nukkumaan, imetys ei alkanut, koko viikon maidontuotantomäärä lypsettäessä 5ml, imetyksessä ei tapahtunut mitään ja kukaan ei neuvonut kunnolla.
Kotiin kun pääsin nukkumaan, niin heräämisen jälkeen maitoa norui.
Muutenkin raskas alku, valvomista ja väsymystä. Nyt yritän toipua vuosia kestäneestä masennuksesta, mikä alkoi synnytyksen jälkeen.
Ei kovin helpolla uskalla uudestaan raskautua, vaikka haluaisikin...
Valvoin muutenkin, kun en osaa sairaalassa nukkua ja ootin vaan aamua, että saan nähdä vauvani.
Kolme lasta olen synnyttänyt ja tajuttuani ekan jälkeen minkälaista meno sairaalassa on, olen kaksi seuraavaa raskautta pelännyt juurikin tätä asiaa. jos synnytystä verrataa maratoniin, niin kyllä piru vie jokainen sen jälkeen lepää! Ja puhumattakaan leikkauksesta! Mutta ei - jos et hoida vauvaasi vierihoidossa alusta asti, kiintymyssuhde vääristyy ja imetys epäonnistuu!! Aivan sairasta, sanon minä.
Naiset, pitäkää pintanne ja vaatikaa saada levätä! Levännyt äiti muodostaa hyvän kiintymyssuhteen vauvansa kanssa ja myös maito nousee paremmin kun saa levätä!!
Meillä "vauva" on jo 1v8kk, ei ole yhtään yötä tarvinnut valvoa.