Keuhkokuumeen aikuisena sairastaneet, miten paranitte?
Kestikö paraneminen kauan, riittikö kotihoito jne? Miten oireilitte?
Mulla nyt keuhkokuume flunssan jälkitautina, kaksi päivää olen nyt syönyt antibioottia eikä juuri vielä auta.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ollut kamalan raju keuhkokuume! Itsellä erilainen kokemus. Veljellä oli juuri ollut keuhkoputkentulehdus, kun tuli vähän flunssainen olo. Mittasin kuumeen, yllättäen se olikin peräti 40 astetta. Olo oli kuumeeseen nähden todella hyvä, ehkä hieman "humaltunut". Lukiossa oli juuri alkanut koeviikko, joten normaalista poiketen menin heti lääkärille toiveena, että jos on antibiooteilla parannettava tauti, niin saisi lääkkeet mahdollisimman pian. Kuultuaan perheen sisäisestä keuhkoputkentulehdusaltistuksesta lääkäri kuunteli keuhkot ja totesi keuhkokuumeen, ei otettu CRP:ta tai keuhkokuvaa, oli kuulemma niin selvä tapaus. Toisaalta minun vointi myös vielä hyvä, kun olin sairastanut vasta alle vuorokauden. Kirjoitti antibioottireseptin. Kysyin milloin saa mennä kouluun. "Heti kun jaksat." Aloitin lääkkeen ja kuume hävisi alle vuorokaudessa. Siitä seuraavana päivänä koulun penkillä koetta tekemässä, ja vointi oli täysin normaali. Ei mitään jälkikomplikaatioita tai päivien/viikkojen väsymystä.
Nopeasti aloitettu oikeaan osunut lääke varmaan teki sen, että noin helposti parani.
MISTÄ ANTIBIOOTISTA TARKEMMIN OLI KYSYMYS? ... Tiedosta voisi olla apua muillekin!
Ensin olin 10 päivää yli 38 asteen kuumeessa, crp:n nousua vaan ihmettelivät tk:ssa. Kun se oli 160 niin laittoivat päivystykseen, jossa keuhkokuvien jälkeen osastolle neljäksi päiväksi. Tämän päälle vielä viikko kahta eri antibioottia ja saikkua.
Kamala yskä vaan jatkui, pari viikkoa sitkuttelin töissä, sitten taas viikoksi saikulle ja vielä antibioottikuuri. Sen päälle olikin kesäloma ja yskä vaan jatkui. Lenkkeillä eikä oikein muutakaan jaksanut, tuli ahdistava olo eikä vaan pystynyt.
Vasta kolmen kuukauden päästä sairastumisesta tuntui, että olen parantunut.
Jos aikuisella alkaa yhtäkkiä keuhkokuume jossa korkea kuume, on aiheuttaja yleensä Streptococcus pneumoniae. Se on kuulemma aika harmiton terveen ihmisen nielussa, mutta esim. influenssan jälkeen se voi mennä keuhkoihin. Minulla tauti alkoi juuri influenssan jälkeen, kun menin liian aikaisin (ja tosi sairaana) töihin. Vähitellen alkava ja matalakuumeinen keuhkokuume taas johtuu usein Mycoplasmasta. Kannattaa muistaa että vanhoilla ihmisillä ei aina nouse kuume. Monilla ei keuhkoissa myöskään kuulu rahinoita, joten röntgenkuva olisi hyvä, jos oireet muuten viittaavat keuhkokuumeeseen.
Mulla on ainakin vieläkin toipuminen kesken ja keuhkokuume alkoi yli 2 kk sitten. Olen kolmekymppinen perusterve nainen, alkoi kova yskä ja kuume nousi. Työterveyslääkäri meinasi lähettää kotiin kun ei kuulunut keuhkoista mitään. CRP kuitenkin yli 100, kuvattiin röntgenissä ja keuhkokuumehan siellä. Antibiootit ei auttaneet, kaksi päivää myöhemmin menin päivystykseen kun olo vain paheni koko ajan, siitä seuraavana päivänä teho-osastolle ja hengityskoneeseen pariksi päiväksi. Siitä vielä meni pari viikkoa sairaalassa, osa teholla ja osa keuhko-osastolla. Siitäkin vielä yli kuukausi sairaslomaa ja nyt pari päivää töissä olleena väsyttää kyllä ihan eri tyyliin vaikka olen kuntoutunut nopeasti ja kuntoa kohottanut lenkkeilemällä jo jonkin verran (rauhallisesti...). Onneksi saan tehdä vajaita päiviä näin alkuun, ei millään kestäisi normaalia työpäivää vaikka vain näyttöpäätetyötä teenkin.
Ai niin, ja sitä taudinaiheuttajaa ei ikinä löytynyt. Ei sitten mistään eikä mitenkään. Kyselivät vain olenko käynyt ulkomailla, en ole käynyt 12 vuoteen eikä ole käyneet muutkaan perheenjäsenet aikoihin, niin mysteeriksi varmaan sitten jäi.. Toki ihmiset kun ei tunnu tuosta hygieniasta piittaavan nykypäivänä yhtään niin ei ole ihme että taudit leviää. Oli hienoa katsoa joku aika sitten kun joku vanhempi rouva tuli kaupasta ulos, aivasti suoraan käteensä ja löi kätensä kärryjen aisaan. Palautti kärryt katokseen kylmän viileästi, minä valitsin sinä päivänä korin..
Alkoi 39.4 kuumeella jota kesti 4pv. Sitten lääkäriin jossa crp 98 ja todettiin keuhkokuume. Hoitona amoksisiliini. Kuume laski 12. päivän jälkeen lopulta mutta silti välillä nousee. Hengitys vaikeeta ja syke pilvissä ja tää voimaton olo. Kävin uudestaan lääkärissä, crp ei laskenu joten toinrn antibiootti rinnalle. Nyt sairaspäiviä 20 ja täysin vuodepitilas yhä. Odotan niin parantumista ja toivon että tää toinen antibiootti tehoaa. Juomaa ja lepoa.
Olen 30-vuotias, ja minulla keuhkokuume tuli flunssan jälkeen. Flunssa tuntui ja paremmalta, ja koin olevani tervehtynyt jälkiröhästä huolimatta. Sitten illalla tuli ihan hirvittävä horkka ja väsymys. Nukuin pari tuntia ja tärisin kahden peiton alla. Sitten herätessäni tajusin, että kuume on kova (39,5).
Havahduin myös siihen, että hengitys on vailinaista ja raskasta. Yskästä tuli erilaista, syvempää ja limaista.
Seuraavana aamuna lääkäriin, crp 89 ja keuhkokuva paljasti lievän keuhkokuumeen.
Nyt kymmenen päivän Amoxin kuuri menossa. Nyt on 4. päivä meneillään. Huomenna crp-kontrolliin, jännittää mitä se näyttää.
Olo alkaa tuntumaan jo paremmalta, olen pirteämpi, pystyn hengittämään paremmin ja puhumaankin jo hieman paremmin ilman yskäkohtausta. Yskittää kuitenkin yhä helposti ja se on hyvin ikävän kuuloista yskää.
Kuumetta oli vain kerran, horkan yhteydessä siinä ennen taudin toteamista.
Hirvittää tämä taudinkesto, mikä ilmeisestikin parhaimmillaankin vie viikkoja. Mutta kai olo paremmaksi muuttuu silti? Lopullinen toipuminen vain vie aikaa?
Toivottavasti tämä tauti lähtee pois tällä yhdellä ab-kuurilla..
Minulla tuli kahden viikon yskimisen jälkeen. Kävin kahdesti lääkärissä, eivätkä antaneet lääkekuuria, vaikka oli tosi sairas olo. No, yhtäkkiä kuume nousi 39 ja keuhkokuume siellä. Joko mykoplasma tai adenovirus aiheuttajana. Ärsyttää kun ei oteta todesta lääkärissä.
Ensin sairaalaan, crp yli 170. Siellä jouduttiin tiputukseen. Kun crp laski alle 75, antibiootti vaihdettiin tabletteihin. Tähän asti näytti lupaavalta. Sitten seuraavassa labrassa crp olikin noussut taas. Kuka kertoo miten tästä jatkettiin?
Elämäni ensimmäinen keuhkokuume. Viikon olin kotona korkean kuumeen ja yskän kanssa taistellessa. Mitään muita oireita ei ollut. Ei hengenahdistusta, ei kipuja minkäänlaisia. Ihan vaan kova kuume 38° - 39°+ ja yskä.
Oireet alkoivat ilman, että ensin olisi ollut flunssaa tai mitään muutakaan. Naps vaan puolessa tunnissa normilämmöstä lähemmäs 40° eikä sitä kuumetta saanut millään pysymään alhaalla. Ei yhtään millään.
Viikon jälkeen paukkasin päivystykseen. CRP 260 ja keuhkokuvissa näkyi tulehdus.
Vietin kaksi yötä sairaalassa. Antibiootit suoraan suoneen ja ne tehosivat heti alusta asti hyvin. Kotihoitoon ja neljä päivää kotihoidon kautta antibioottia suoraan suoneen edelleen. Nyt on CRP laskenut tarpeeksi alas että alkaa pillerikuuri.
Tähän mennessä ärsyttävintä on väkivaltainen yskä joka on melkein saanut oksentamaan useampaan kertaan. Varsinkin kun siihen herää yöllä.
Koen että sain helpon version taudista kun oireita oli vähän ja toipuminen on sujunut hyvin. Silti kamala ja ahdistava kokemus. Ei uudestaan kiitos. Ikää 40v ja pohjalla kilpirauhasen vajaatoiminta.
Kysymys: "Miten paranitte?"
Voisko kommentoijat keskittyä itse kysyttyyn kysymykseen, ja vastata vain siihen?
Sen sijaan että kerrotaan omasta sairastamisesta ILMAN että MIKÄ auttoi paranemaan? Kotivinkit jne.
Kyllä minusta aika monessa tekstissä selviää mikä auttoi paranemaan.
Sairaala, lääkäri ja antibiootti on aika monessa tekstissä mainittu.
Niin, mistäköhän niitä nyt voisi Suomeen tulla.