Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keuhkokuumeen aikuisena sairastaneet, miten paranitte?

Vierailija
10.10.2009 |

Kestikö paraneminen kauan, riittikö kotihoito jne? Miten oireilitte?

Mulla nyt keuhkokuume flunssan jälkitautina, kaksi päivää olen nyt syönyt antibioottia eikä juuri vielä auta.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 22:15"]Sairastin puoli vuotta sitten keuhkokuumeen. Kotihoidolla pärjäsin, mutta kolme antibioottikuuria piti syödä, joista ensimmäinen keuhkoputkentulehdukseen. En ole ikinä ollut niin sairas. Viikon verran vielä piikitin Klexanea veritulpan ehkäisemiseksi, kun hyytymistekijöissä oli jotain häikkää. Mutta hyvin olen toipunut.
[/quote]

Ja siis varsinaiseen keuhkokuumeesta toipumiseen meni kaksi viikkoa, sitä ennen viikko hoidettiin keuhkoputkentulehduksena. Rankka tauti.

Vierailija
22/92 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi keuhkokuume heikotuksella, päänsäryllä ja voimattomuudella. Nousi korkea kuume ja kärsin kaksi päivää limaisesta yskästä. Yskitti joka hengenvedolla. Käytiin jorvin päivystyksessä ja keuhkokuvasta selvisi. Sain heti antibiootit ja viikon olin pois koulusta. Olin saanut ohjeet että viikon päästä voi mennä kouluun. Kahtena päivänä oon koulussa käynyt mutta olo vielä voimaton. Varsinkin portaiden kävely ja ylämäet kamalia. Limayskä on jäljellä, mutta tosin lievempänä kuin ennen. Lääkekuuri loppuu tänään ja mietin että pitäisikö käydä terveysaaemalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsena 8 keuhkokuumetta, aikuisiällä ollut 2. Viimeisin alkoi 3 viikkoa sitten. En hakenut nyt mitään kuureja. Mun täytyy niitä viimeseen asti välttää, koska olen allergisoitunut lähes kaikille antibiooteille ja penisilliineille. Nyt alkaa helpottaa, olo jo suht siedettävä. Tulehduskipulääkkeillä yms. menty. Vieläkin kyllä rintakipuja sisään hengittäessä. Kaikkien näiden kuumeiden jälkeen toisestakeuhkosta 30 % pysyvästi poissa pelistä. Autoimmuunisairaudesta kärsivänä kiroan syvimpään helvettiin ne jotka muista piittaamatta lähtevät räkäisinä kirjastoihin sun muihin muita tartuttamaan.

Vierailija
24/92 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei
Minä olin sairaalahoidossa 1 viikon. Tämän jälkeen 2 antibioottikuuria viikon ajan. Tällä hetkellä menossa kolmas viikkoa sairaslomaa ja jos tulehdusarvot vielä koholla sairasloma jatkuu. Kaikki ponnistelu väsyttää ja täytyy miettiä miten hengittää. Esim ruoan laittaminen tai portaiden kävely ylös (1 tasanne ) väsyttää ihan vietävästi. Vielä nukun kohoasennossa,hengähtää puhuessa ja ääni on pois pelistä. Oletettavaa,että toipuminen vielä kestää. Pitkä ja sitkeä tauti. 1-2 viikkoa ei riittänyt minun kohdalla toipumiseen. Tsemppiä kaikille. Mun crp oli 265.

Vierailija
25/92 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi keskiviikkona yskällä, päänsäryllä, heikolla ololla ja nuhalla. Lääkäriin, ja sain loppuviikon sairaslomaa. Samana iltana kuume nousi 38,3. Loppuviikosta päivisin ei kuumetta, mutta heikko olo. Kuume huiteli iltaisin siellä 38 yläpuolella. Maanantaina takasin lääkäriin ja pienen kävelymatkan jälkeen ihan puhki. Lääkäri otti CRPt, 103, siitä pisti keuhkokuvaan. Sehän siellä olin, keuhkokuume! Tervetuloa antibiootit ja loppuviikko taas sairaslomaa.

Vierailija
26/92 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin viikon ennen diagnoosin saamista. Saikulla olin yhteensä 3 viikkoa. Sen jälkeenkin oli varmaan pari kuukautta sellainen vetämätön olo, ja pidinkin urheilusta taukoa. Rankka tauti, joka pitää ottaa vakavasti.

Vierailija
27/92 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kuumeeton keuhkokuume, eosinofiilinen pneumonia. Tuli yhdestä mun lääkkeestä, jolle allergisoiduin.
Yskin 2 kk, jonka jälkeen älyttiin kuvata keuhkot. Kun keuhkokuume diagnosoitiin, mun toisessa keuhkossa oli enää todella vähän hengitystilaa. Keuhkolääkärin mukaan toinen keuhko ei käytännössä enää toiminut. Mutta kun kortisonilääkitys aloitettiin, parantuminen alkoi nopeasti. Multa kontrolloitiin keuhkot röntgenillä 3 tai 4 kertaa. Ei jäänyt onneksi mitään pysyvää.

Vierailija
28/92 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin hakeutua ekana päivänä lääkäriin, kun olin niin tosi kipeä. Korkea kuume, päänsärky ja tosi huono olo. Vauva oli silloin 4kk, epäilivät ensin rintatulehdusta. Lääkäri totesi heti kuuntelemalla keuhkokuumeen ja antoi antibiootit. Seuraavana päivänä crp 99 ja kävin keuhkokuvassa, jossa asia varmistui. Ehkä 4 päivää olin ihan kanttuvei ja sit alkoi toipuminen, ehkä viikko meni kaiken kaikkiaan.

Vierailija
29/92 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa pitää mielessä tuo, että paranemisen jälkeenkin voi olla puolitehoinen pitkään. Ei kannata alkaa raskasta liikuntaa vähään aikaan antibiottikuurin loppumisenkaan jälkeen!

Vierailija
30/92 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin 3viikkoa pois töistä ja sit olin 2 päivää töissä ja kolme päivää lisää lomalla.

3 päivää kova kuume ja sitten menin lääkäriin. antibioottia kai 2 viikkoo ainakin???

voimat oli kauan pois. kotona pedissä meni aika....

Vierailija
31/92 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiden päivän korkean kuumeen ja yskän jälkeen menin lääkäriin, lääkäri määräsi yskänlääkettä. Viikon korkean kuumeen jälkeen uudestaan ja johan löytyi diagnoosi ja sain antibiootit. Muistan kuinka itkin kun yritin kotona hiukan tehdä jotain, koska tauti todella vie voimat. Kaksi viikkoa sängyn pohjalla, kuukauden kyljet krampissa yskimisestä ja todella puolikuntoinen!

Vierailija
32/92 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on mahdollisuus olla sairaalassa ja saada iv:nä antibiootit niin jääkää ihmeessä. Nopeammin paranee! Tyttärelläni oli keuhkokuume taannoin ja siinä vaiheessa kun hän sanoi, et tuntuu, et kuolen tähän kipuun, arvasin, et on jotain hiton vakavaa. Sairaalareissu kesti pari päivää ja yhden yön. Tosi nopeaa alkoi paranemaan kun sai antibiootit suoneen. Nyt olemme molemmat ottaneet pneumokokkirokotteen. Sehän ehkäisee vain pneumokokin aiheuttamaan keuhkokuumetta, mutta silti...

Vierailija
33/92 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ei päässyt alkua pidemmälle ja heti seuraavana päivänä kuumeen noususta alotettiin antibiootti sairaalassa. Oli ennen antibiootin alkua ihan vetelä ja voimaton, joten ei tarvinut miettiä hakeutuuko hoitoon noin pienen kanssa.

Vierailija
34/92 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on siitä ikävä tauti, että jos sen kerran sairastaa, niin se tulee sitten jatkossakin paljon helpommin. Mutta siis, mulla on joskus tullut keuhkokuume ihan suoraan, ei siis edes jälkitautina, mulla on kyllä astmaa, eli se saattaa vaikuttaa. Olen ollut todella kipeänä, keuhkokuume on hirveä tauti. Ihan kotihoidossa kuitenkin olen aina pärjännyt, vaikka crp on huidellutkin lähempänä 200:aa. Voimat kokonaan pois, "seiniä pitkin" pitää kävellä. Antibiootti aina auttanut hyvin, kerran joudin useampaa antibioottia kokeilemaan ennenkuin tehosi. N. viikko mennyt toipumiseen, sen jälkeen kun kuume on lähtenyt ja crp laskenut.

Vierailija
35/92 |
12.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireena siis ollut vain pitkittynyt, tosi paha yskä ja yleiskunnon heikkeneminen.

Molemmilla kerroilla olen ollut tupla-antibiooteilla ja monen viikon sairaslomalla.

Olen ainakin opppinut, että pelkkä yskäkin voi olla vakava oire.

Vierailija
36/92 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi vaan Löysin tän vanhan ketjun ja ajattelin nyt kuitenkin vastata. mulla todettin eilen keuhkokuume, poskiontelon ja otsaontelontuledus. Kaikki alkoi kuukausi sitten yöllä vaivanneella yskällä, sen jälkeen yskää oli myös päivällä ja väsymystä. 2 viikkoa sitten alkoi keuhkot rohista älyttömästi ja yskä yltyä, limaa ei irronnut mitenkään. Yleiskunto on nyt tod heikko ja nukun vaan. Sain 2 viikon antibioottikuurin, vielä ei ole mitään helpotusta näkyvissä. sitä odotellessa kuitenkin... kamalin tauti varmaan ikinä. korkeaa kuumetta ei ole ollut missään vaiheessa, vain 37,5-37,8 ja hirveä palelu. Olen tämän ilon lisäksi raskaana :D

Vierailija
37/92 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin tuntea viime viikolla että on jotenkin vetämätön olo. Sitten torstaina pamahti 38 astetta kuumetta. Perjantaina olikin kovemmin kuumetta ja aika väsynyt olo. Lauantaina olin jotensakkin ok mutta sitten iski heikko olo ja illasta kuume.Sunnuntaina kuume oli laskenut ja olo nuutunut mutta kuitenkin paranemaan päin. Maanantaina olo oli kuumeeton mutta minua vaivasi vielä helvetillinen yskä, ysköksen mukana tuli verta ja siitä säikähtäneenä lääkäriin.

Keuhko kuume ja kymmenen päivän antibiootti kuuri. Kuuria kaksi päivää takana ja olo hiukan parempi, voimaton mutta yskä helllittänyt hyvin.

Helvetillinen tauti.

Vierailija
38/92 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KÄVIN ULKOMAALAISTAUSTAISELLA LÄÄKÄRILLÄ JONKA MUKAAN MULLA EI OLLUT MITÄÄN. JOUDUIN TAISTELEMAAN ETTÄ SAIN ANTIBIOOTIT+ SAIN 2PV SAIRASLOMAA.EI TUTKITTU KUNNOLLA JA NYT 3PV SEN JÄLKEEN MENIN ERI LÄÄKÄRILLE OTETTIIN KEUHKOKUVA JA EI ENÄÄ JÄÄNYT SIJAA EPÄILYLLE=KEUHKOKUUME. CRP KOKO AJAN 60. ANTIBIOOTIT VAIHDETTIIN TÄNÄÄN, JA HETI YHTEYS LÄÄKÄRIIN JOS JOTAIN HUONONEMISVAIHEITA ILMENEE.

ETTÄ TAISTELLA TÄYTYY HOITONSA PUOLESTA KAIKKEEN JORINAAN EI SAA TYYTYÄ.

Vierailija
39/92 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin todettiin keuhkokuume. Kaksi antibioottikuuria, joista eka ei tepsinyt. Sen jälkeen olin vielä pari viikkoa sairaslomalla ja tosi heikkona, ja kohtalaista yskää on sen jälkeenkin kestänyt viikkokausia! Jälkikontrollina on aikanaan keuhkokuva. Tosi rankka ja pitkä tauti.

Vierailija
40/92 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tauti alkoi viime to kurkkukivulla ja pe-su välisen ajan jaksoin vain maata ja su nousi 38 asteeseen kuume. En jaksanut silmiäkään pitää kunnolla auki ja olen sentäs 39 kuumeessa jaksanut liikkua jne mutta tällä kerralla en edes istua kunnolla.

Ma-aamuna menin lääkärin joka oli hieman 2 vaiheilla onko keuhkoputken tulehdus vai keuhkokuume mutta päätyi kuitenkin lievempään versioon, tutkimuksena vai selkäpuolelta kuuntelu, ei edes verikokeita tms.

Sain käskyn tulla takaisin ke-to jos ei vointi ole parantunut.

No, kuumetta ei ole eilen eikä tänään ollut, mutta jotenkin vetämätön edelleen+tuo hemmetin limainen yskä jota yskin välillä.

Mennäkö huomenna takaisin lääkäriin vai ei, kas siinä pulma..