9 vuotiaan tytön paino
Minkä kokoisia teidän 9 vuotiaat tytöt ovat olleet? Meidän tyttö kävi tuossa äsken puntarilla ja lukema oli 33 kg. Pituutta en tiedä, mutta vaatteet ovat n 132- 140 senttisiä.
Mies vaan tuossa totesi että tyttö painaa muutamien vuosien päästä saman verran kuin minä olen painanut 18 vuotiaana. En voi tuon ikäiselle sanoa mitään asiasta. Hän itse tietää että on tanakka, ei mikään lihavan näköinen ole. LÄhinnä vatsan seudulta pyöreä. On toki ollut aina pyöreähkö.
Kommentit (122)
Piilosokeria on jugurteissa, mysleissä, muroissa, mehuissa...
Juokaa ruokajuomana ja janojuomana vettä. Myös maito on pelkkää sokeria.
Jatkuva leivän puputtaminen lihottaa.
Ymmärrän että lapsi loukkaantuu jos sanotaan että älä syö enempää. Tähän voisi olla ratkaisu että ruokaa tehdään vain tarvittava määrä ja ruoka annostellaan valmiiksi lautasille lautasmallin mukaan.
Aikuisen tehtävä on valita syötäväksi terveellistä ruokaa. Kun perusruokavalio on kunnossa, saa hyvällä omallatunnolla silloin tällöin myös herkutella.
Onko 30 kiloa paljon 9v tytölle
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kolmesta lapsesta se pyörein, lihava en ollut kylläkään koskaan. Rasvaa oli enemmän kuin niillä kahdella muulla, heillä sitä tosin ei ollut yhtään...
Äitini kertoi minulle aivan estottomasti, että neuvolassakin oli jo kuulemma käsketty vähentämään sokerin syöntiä. Tämän kuullessani olin ehkä kymmenenvuotias. Koskaan koulussa tai missään muuallakaan ei kukaan nimitellyt minua millään tavalla, ainoastaan äiti jaksoi aina välillä muistutella. Yhdessä kaapissa oli aina jotain keksejä tarjolla, vanukkaita osti viikottain. Sitten jos minä niitä söin, huomautti hän niiden olevan lihottavia. Joskus kysyinkin häneltä, että miksi sitten ostaa niin huonoa ruokaa. Totesi ruoan olevan tarkoitettu sisaruksilleni, he kun olivat liian laihoja.12-vuotiaana sairastuin sitten bulimareksiaan, sitä kestikin seuraavat 5 vuotta.
Oli perheessä toki paljon muitakin ongelmia, ei syömishäiriöni pelkästään äidin kommenteista johtunut. Mutta ikuisesti tulen muistamaan, miten epäreiluja ja epätasa-arvoisia olivat hänen kasvatusperiaatteensa ruoan suhteen.
Minä sain kuulla jo 4-vuotiaana miten "neuvolatäti" oli sanonut että iltapalaksi vain yksi PIENI voileipä tai hedelmä, ei muuta. Siihen asti ja sen jälkeen pakkosyötettiin äidin mielen (oikkujen) mukaan. Keljuili ulkonäöstä (siis painosta) loputtomiin. 16-vuotiaana sain kuulla että et kai enempää paina kuin 55 kg (pituutta nyt ja silloin 163 cm) kun se on jo aika reipas paino sinun mittaisellesi. Äiti on jo siirtynyt tuonpuoleiseen, olen edelleen se 163 cm, 48 vuotta, 48 kiloa, masentunut ja ahdistunut ja joudun työkyvyttömyyseläkkeelle :(
Mä oon yheksän vuotias tyttö ja painan 27 kiloo harrastan kilpavoimistelua parkouria ja hip hoppia onko 27 kiloo normaali paino tämmötteelle tytölle
Oonko ylipainoinen kirjoitti:
Mä oon yheksän vuotias tyttö ja painan 27 kiloo harrastan kilpavoimistelua parkouria ja hip hoppia onko 27 kiloo normaali paino tämmötteelle tytölle
On tosi normaali paino, erittäin hyvä.
Tuon ikäiset tytöt on usein aika pullukoita. Johtuu siitä että pian tulee murrosikä ja kasvupyrähdys. Näin kävi omallekin tytölle. Nyt on laiha kuin luuviulu ja pituutta tullut tosi reippaasti. Muutenkin jo ihan teini.
Todennäköisesti hyvinkin pian paisuu muodottomaksi. Sitten hiihtelee pipo silmissä pieruverkkareissa ja pihtikintut hankaavat toisiaan vasten kun laahustaa paikasta toiseen. Tee äkkiä jotain asialle ellet halua hirviötä kotiisi! Sitä kiusataankin takuulla asiasta (ja aiheesta).
Hyvältä kuulostaa.
Ei kannata stressata asiaa. Mun paino nousi lapsena/teininä aina ensin ennen pituuskasvua ja tilasin jopa tossa iässä laihdutuspillereitä. Muut kasvoi eka pituutta.. mut mä olin jo 6.luokalla lähes aikuisen pituinen ja painoin tuolloin 60kg. :)
Pidin itseäni lihavana/pulleana, jälkikäteen koulukuvista katsonut että ihan samankokoinen ala-asteella kuin muutkin. Yläasteella tuli selväksi käsitöissä että lantio oli aika leveä verrarruna muihin ja tämä hävetti. Muistan kun mitattiin lantion ympärys ja muilla se oli alle 100cm ja mulla yli.. vasta aikuisena tajusin että jos kasvaa aikuisen muodot nopsaa niin ei se lihavaksi tee.
Olisin vain säästynyt turhalta painosta murehtimisesta jos sentään aikuiset ois tajunneet olla vertaamatta muihin. Äitini vertasi aina erityisen hoikkaan veljeeni. Ei vieläkään ymmärrä, miten loukkaavaa se oli.
Kysy terveydenhoitajalta. Älä täällä.
Tuli paha mieli tytön puolesta, että laitetaan vaa alle ja sitten aikuiset arvostelee. Äiti ja ilmeisesti isäpuoli. Antakaa tytön olla ja keskittykää omaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Tuli paha mieli tytön puolesta, että laitetaan vaa alle ja sitten aikuiset arvostelee. Äiti ja ilmeisesti isäpuoli. Antakaa tytön olla ja keskittykää omaan elämään.
Tyttö on jo 23-vuotias, joten eiköhän hänkin elä jo omaa elämää.
No ei tarvitse ihmetellä miksi joistakin tulee syömishäiriöisiä, kun lukee tästä sivukaupalla idioottivanhempien kommentteja.
Te tuhoatte lastenne elämät noilla kommenteilla!!!!!
Oon myös 9v ja paina myös 43kg mut oon 142cm pitkä
On kyllä painava. Oma 7-vuotis poikani painaa 19kg. Jääkaappiin lukko nyt.
Minun 9v lapsi silloin painoi 27kg oli alipainoinen
Ja oli 126cm
Aikamoinen mätisäkki oli tuo tyttö aikoinaan!🤭Onkohan nykyään 130- kiloinen nainen?🤭
Oma tyttöni oli alipainoinen mutta onnistuttiin lihottamaan 26 kilosta 32 kiloon 7 kuukaudessa mutta vatsa on kasvanut hänellä enemmän kuin 6 kiloa joten joo(:
Ei kultaisenni, et ole läski. Jos tuollaiset asiat alkaa huolestuttaa, kannattaa jutella luotettavan aikuisen kanssa (äidin, terkkarin…). https://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri-lapsille-ja-nuoril…