Arvuutellaanko murresanoja? Mä alotan.
Tiedättekö mitä nämä sanat tarkoittavat:
Kuuri
Näre
Näreikkö
Rätvänä
Kommentit (68)
kuuppa
knappo
naappo
kauha
...
jatkakaa!
Vierailija:
häppä
hipulit
mommo
Noista muista en tiedä.
piksituusi = pitsituuki eli pitsipöytäliina??
...ihan pakko kysyä että mistäpäin olet kun tiesit noi ' häppä' ja ' mommo' ??? : )
-se kyselijä
perunamokko voisi olla perunamuusi
PERNAmokko, mutta on silti perunamuusi ;)
Kuuri on halkoliiteri.
Rätvänä on pieni lapsi (lähinnä taapero), käytetään myös hellittely nimenä.
Näre on mänty.
Ja näreikkö on tietenkin mäntymetsä.
Ja tuota rätvänää käyttää just evakot ja heidän jälkeläisensä, ei kaikki, mutta ne, jotka ovat Kannakselta lähtöisin.
ap
vai on kuuri halkoliiteri. asun nykyään puolison kotitilalla itä-suomessa ja täällä on entisen navetan ulkopuolella, mutta tulee kuitenkin navetan seinään kiinni sellanen betonista tehty ' terassi' tms. sellanen systeemi, johon voi ajaa traktorilla tai autolla ja tuo kulkuneuvo on sit maasta yli metrin korkeudella, niin tän kuurin reunalta voi lastata ajoneuvoon sellasta, mihin tarttee, et kulkuneuvo on maata korkeammalla. en ole kuullut että tää kuuri olisi ollut halkoliiteri, mut en kyllä tiedä mikä se on. olen vain oppinut että sen rakennelman nimi on kuuri.
samoin kuin täällä on maatilaan kuuluva rakennus, jonka nimi on ' sarani' . samaan tapaan en tiedä, mitä sarani tarkoittaa, mutta olen oppinut, että se yksi rakennus on sarani. siellä säilytetään nykyään työkoneita, en tiedä alkuperäistä tarkoitusta.
itse olen länsisuomesta.
... aikoinaan lyhyen aikaan nakkilassa töissä ja siellä opin sanan
' vinka' .
vanha ystäväni aina joskus ' purauttelee' .
termi liittyy siivoamiseen, vaikka itselleni tulee mieleen jotain muuta.
mitä tapahtuu auton ikkunoille, kun niitä sysätään?
Mänty on sitten honka tai petäjä.
Mistään Pohjois-Pohjanmaasta en tiedä, itse kun olen Etelä-Pohjanmaalta.
- 20