Saan vauvan parin kuukauden kuluttua.
Olen ikionnellinen. Tiedän, että vauvalla on kehitysvamma, mutta se ei onnea himmennä millään tavalla. Tiedän myös, että tuleva vauva on tyttö. Maltan tuskin odottaa.
Kommentit (70)
että vammaiset lapset muka Jumala tai jokin ohajsi syntymään niille "ylihyville" ja jaksaville vanhemmille.
.."kenellekkään ei anneta enempää kuin jaksaa kantaa" tms.
puppua!
onhan täälläkin sivustoilla ollut tunnustuksia, että alkuhuuman mentyä ohi, vuosia väsyneenä vammaisen lapsen kanssa, olisi valinnut toisin, jos olisi tuon tiennyt,mitä tuleman pitää.
Useampi laitos on tullut vuosien aikana tutuksi. Laitoksissa tapaamistani yhteensä useista sadoista kehitysvammaisista downit on voinut laskea yhden käden sormilla. Ja muissakaan laitoksissa esimerkiksi sairaaloissa heitä ei montaa ole, koska kokemuksesta tiedän kehitysvammaisten päätyvän kehitysvammalaitokseen jos laitoshoito on tarpeen. Ei heitä sairaaloissa pidetä.
IÄN myötä tulleet sairaudet on eri asia kuin jo ENNEN syntymää,kun keskeytyskin on vielä mahdollista, päättää synnyttää se vammainen kuitenkin.
eikö luonto vihjaa,että elinkelvoton yksilö tulossa...? eikö sitä varoitusta voisi noteerata?
tässä on kyse siitä että TIETÄÄ synnyttävänsä pysyvästi sairaan ihmisen. Dementia ja muut mitä luettelit puhkee aikuisena jos on puhjetakseen niille ei voi mitään. En ole huutamassa aborttia, mutta älkää helvetti marttyyrin kruunua päähänne sovitelko TE joka teette sairaan lapsen- hautaan asti sairaan lapsen. Suurin osa hoitaisi rakkaudella kaikki lapsensa, mutta joskus suurinta rakkautta on antaa lapsen mennä.. Voimia kaikille vanhemmille ja lapsille tässä maailmassa, sitä tarvitsemme kaikki!
että hänen ÄO:nsä on 75-79 ja hänet on näin luokiteltu kehitysvammaiseksi. Vaikka hän tulisi elämässään pärjäämään paremmin kuin se heikkolahjainen, jolle ei koskaan annettu diagnoosia?
Mihin vedätte rajan, kuka on tarpeeksi vammainen kuolemaan ennen kuin saa syntyäkään ja kuka tarpeeksi "normaali", jotta kelpaa tähän maailmaan?
minä vedän rajan siihen,että jos seulonnoissa tulee esiin vikaa, esim. juuri down, niin raja on siinä:abortti.
mielestäni se saisi olla vaikka laki.
mutta-- tämä oli siis vastaus kysmykseen, mihin MINÄ vetäisin rajan.
piste
.
että hänen ÄO:nsä on 75-79 ja hänet on näin luokiteltu kehitysvammaiseksi. Vaikka hän tulisi elämässään pärjäämään paremmin kuin se heikkolahjainen, jolle ei koskaan annettu diagnoosia?
Mihin vedätte rajan, kuka on tarpeeksi vammainen kuolemaan ennen kuin saa syntyäkään ja kuka tarpeeksi "normaali", jotta kelpaa tähän maailmaan?
Tekisittekö abortin myös siinä tapauksessa, jos ultrassa selviäisi vauvalla olevan joku vaikea fyysinen sairaus, esim. vaikea sydänvika johon hän todennäköisesti kuolisi pian syntymänsä jälkeen?
Vai koskeeko abortti-myönteisyys pelkästään kehitysvammaisia?
mutta minäkin vedän rajan kehitysvammaan tai vakavaan fyysiseen sairauteen. Eli a) saisin kuulla lapsella olevan down tai muu vastaava, tekisin abortin melko varmasti MUTTA en ole esim. kaikkiin seulontoihin osallistunut.. MIKSI osallistua jos kaikki lapset otetaan vastaan? ja b) lapsella olisi vaikea fyysinen vaje, ja kuolisi pian syntymän jälkeen, tekisin abortin.
Ihanaa, että ajattelet noin, mutta lapsesi syntyy julmaan maailmaan. Tällä on ns. normaalinkin ihmisen elää. Vaikeaa tulee olemaan. Toivottavasti miehesi jaksaa rinnallasi; monelle miehelle voi olla vaikea hyväksyä se, että on vammainen jälkeläinen. Toivottavasti lapsen pitäminen on teidän yhteinen päätös.
Ole vahva nainen, sitä varmasti olet. T: Ihminen, joka on nähnyt näitä miehiä, jotka jättävät vammaiset äitineen.
JOs teillä tai läheisillänne olisi kehitysvammainen lapsi. Kun sen aitouden ja vilpittömyyden (ja omaehtoisuuden ja käytöshäiriöiden) lapsessa kokee päivittäin, en ainakaan omasta elämästäni antaisi päivääkään pois. Myös kehitysvammaiset ovat kaikki omia persooniaan.
Sädekehää en halua, mutta toivoisin että pysähtyisitte miettimään. Omat arvot ja asenteet muuttuvat kun elämässä tapahtuu odottamattomia asioita. Niin kävi minullekin.
T. Se, jolla kehitysvammainen TERVE poika
Eli 39, tulisin hulluksi jos murehtisin koko ajan tulevaa =)
Elämä on tässä ja nyt, tietenkin varaudun siihen, että vaikeampiakin aikoja tulee, mutta se on sen ajan murhe.
38
Minä olen tehnyt töitä aikuisten kehitysvammaisten kanssa ja vaikeaa oli + että se mahdollinen lapsuuden onnellisuus ja huolettomuus oli poissa, kuten muillakin ikätovereilla.
Olen nähnyt vammaisuudesta sen verran, että en ihannoi sitä. Minusta tietoisesti vammaisen lapsen saattaminen maailmaan on itsekästä. Vammaisen ihmisen elämä ei ole helppoa, se on vaikeaa. Tuntuu varmasti vaikealta elää erilaista elämää, ja seuraa sitä.
Itse abortoisin vammaisen lapsen heti, mutta se on vain minun mielipide. Tietoisesti en tähän maailmaan vammaista saattaisi.
olet varmasti tämänkin ketjun myötä huomannut,että vammaisilla ei ole hyväksyntää tässä kylmässä maailmassa.
niiden elämä ei ole helppoa,eikä ihmiset ympärillä siedä niitä.
mietippä seuraavan kerran,kun saat ajoissa tietää odottavasi vammaista lasta,haluatko todella saattaa sen tähän maailmaan, niinkuin edellä sanottu,vain ITSEKKÄISTÄ syistäsi.
olen samaa mieltä,vammaisten synnyttäminen,vaikka abortti mahdollista,on vain ja ainoastaan itsekästä. ei lapsen etu.
häpeä,ap.
kromosomivika.
Mutta olen onnellinen siitä, että on ap:n kaltaisia vahvoja ihmisiä! Sinulla on monin tavoin erityinen tilanne - voimia siihen! Onnea lapsesta!
Täytyy kyllä todeta, että ei ole meidän maassanne paljoakaan suvaitsevaisuutta..
Hyvällä ystävälläni on epämuodostuma kasvoissa ja hän on sen vuoksi kokenut paljon syrjintää niin työ- kuin siviilielämässäkin. Olisiko tällainenkin tapaus pitänyt abortoida etukäteen, kun oli mahdollisuus? Kaikista vaikeuksista huolimatta hän on hyvin tyytyväinen elämäänsä, eikä varmasti toivoisi, ettei olisi koskaan syntynyt. Mielestäni häntä voi verrata downiin siinä mielessä, että hänen vammansa näkyy päällepäin selvästi ja hän puhuu sen vuoksi melko epäselvästi.
Kuten joku aikasemmin totesi, eihän ihmisryhmään kohdistuvaa suvaitsevaisuutta hoideta poistamalla koko ihmisryhmä, vaan ihan muilla keinoilla.
Sinä olet ihailtavan rohkea, aikuinen ja epäitsekäs nainen! Erinomainen äiti ja teille tulee IHANA elämä!:)
Vammaisille vaaditaan tappotuomiota jo ennen syntymää. Ja samaan aikaan vaaditaan hyväksyntää homoseksuaaliusuudelle. Ja nämä molemmat asiat ovat väärin Raamatun mukaan.
vaan käyttävät omaa JÄRKEÄÄN! Kukaan viisas ihminen ei tee kromosomivikaista lasta tieten tahtoen! Todella itsekästä!
eikö silloin pitäisi hoitaa eutanasialla pois päiviltä myös kaikki dementikot, alzheimerit jne.
Ihmisarvo on kaikilla, aivan jokaisella. On onni, ettei kaikille suoda vammaista lasta. Joka sellaisen saa huolehtiakseen, tietää olevansa jotain erityistä.