Miten helpoiten maksan siskoni opintolainan?
Siskollani on opintolainaa reippaat 11 000 euroa, nyt lyhentää sitä 140e kuussa, josta käsittääkseni lähes 60e korkoja. Hän käy osa-aikaisesti töissä eikä saa toimeentulotukea. Kuitenkin hänellä on pieni lapsi ja rahat tiukilla, eikä opintolainan takaisinmaksuun olisi nyt laittaa tuota 140e kuussa.
Olen itse siitä onnellisessa asemassa, että minulla on hyvä taloudellinen puskuri eikä elätettäviä, joten pystyisin siskoni opintolainan maksamaan. Totta kai niin, että hän pitkällä aikavälillä maksaisi summan takaisin minulle, mutta en tästä ottaisi korkoja välistä. Miten olisi fiksuinta toimia?
Kommentit (107)
Vaihtoehtoja
-Voit lahjoittaa 4999€ verotta 3 vuoden välein
-Siskosi keskustelee pankin kanssa että voisiko maksaa kerralla tai suuremmissa erissä lainan takaisin. Pyytää pankista pankkisiirron jossa on maksaja hän itse ja sinä maksat laskun hänen puolesta. Tästä ei pitäisi tulla lahjavero tms. vero seuraamusta, tarkasta viisaammalta.
Nämä tulivat äkkiä mieleen.
Kirjoitatte vaan velkakirjan, jossa ilmenee summa, maksuaikataulu ja koron määrä (0%). Ihan vaan ettei verottaja ala urputtamaan ja jos välit katkeaa siskoosi, niin on mustaa valkoisella asiasta.
Teette velkakirjan ja lyhennyssuunnitelman velan maksusta ja maksat pankiin tuon pääoman pois. Siskosi voi todistaa velkakirjalla pankille mistä raha tuli.
Maksa laina omalta tililtäsi, jotta siitä ei tarvitse maksaa lahjaveroa. Tee siskosi kanssa kirjallinen sopimus takaisin maksusta.
Ensin siirrä siskollesi 4999€. Sovi myös vaikka äitisi kanssa, että siirrät hänelle myös 4999€ ja hän siirtää ne edelleen siskollesi.
Vierailija kirjoitti:
Maksa laina omalta tililtäsi, jotta siitä ei tarvitse maksaa lahjaveroa. Tee siskosi kanssa kirjallinen sopimus takaisin maksusta.
Miksi oman siskon kanssa pitäisi tehdä kirjallinen sopimus?
Maksa jotain muita siskosi laskuja sopivan summan edestä ja hän hoitaa itse lainansa. Ei mee veroja.
Tai niinkuin muutkin sanoivat: tehkää velkakirja ja takaisinmaksusuunnitelma. Jos sitä ei ole kirjallisena ja välit menee myöhemmin, niin sua harmittaa kahta kauheemmin.
Voit maksaa siskosi elinkustannuksia, jolloin hän voi käyttää rahansa lainan maksuun. Ja tietysti lahjoittaa tuon vajaat 5000€. Tämä siis ilman laittomia kikkailuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki kysyy mistä rahat on tulleet. eri
Ihan ensimmäisenä kysyisin siskolta, että haluaako hän siirtää velkansa pankilta sinulle. Ei välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Ilman lahjaveroa voi antaa alle 5000 euron rahalahjan eli n. puolet pystyt tuosta summasta lahjoittamalla avittamana.
Toinen vaihtoehto on että lainaat summan siskollesi. Teette siitä kirjallisen sopimuksen ja sovitte sen millaisissa erissä hän maksaa sinulle takaisin. Voi olla että joudut laittamaan nimellisen koron, ettei tätä katsota lahjaveron alaiseksi lahjaksi.
Ei tarvitse olla korkoa kunhan on velkakirja tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velka on veli tehdessä ja veljenpiika maksaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten verottaja voi katsoa sen lahjaksi. Ja riitatapauksissa ei kumpikaan pääse mieltään muuttamaan. Nollakorkoinen laina on ihan hyväksyttävä:
Lainaa siskolle tuo summa ja tee siitä velkakirja, jossa on sovittu maksuaikataulu ja korko 0 %.
Lahjoita siskolle kolmen vuoden välein 4999 euroa.
Maksa siskon vuokra ja muita laskuja, niin sisko voi laittaa säästyneen summan lainanmaksuun.
Ensimmäisessä tapauksessa sisko pääsee opintolainasta kokonaan eroon kaikkein nopeiten. Jokainen tapa on sellainen, että sinulle eikä siskolle tule veroseuraamuksia. Olet kyllä hyväsydäminen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap:n tarkoitus on että sisko maksaa rahat takaisin niin totta kai silloin tehdään velkakirja. Veli lainaa siskolle rahat velan maksuun niin ei tule mitään lahjavero ongelmia.
Tietääkö muuten joku, että voiko vanhempani maksaa opintolainani (10.000€) pois ennakkoperintönä ilman veroseuraamuksia? Tarvitseeko tehdä erillinen paperi ja pitääkö se hyväksyttää jossain?
Takaisinmaksuaika taulu sovitaan pankin kanssa. Siinä on yleensä oikeus ylimääräiseen lyhennyksen. Kannattaa siis sopia pankin kanssa näistä. Itse maksaisin vaikka sen 4999 sitä.ylimääräistä lyhennystä. Toisen kuluja saa maksaa verotta, mutta tuossa varmaan tulee jo lahjoitus vastaan. Lyhennys pienentää saldoa ja samalla sitten korkoja.
Lisäksi voit maksaa vuokran tai pesukoneen tai lapsen harrastuksen. Itse kannatan lapsen harrastusta. Se on saldoa hänen tulevaisuuteen.
https://www.taloustaito.fi/Vero/lapsellani-on-asunto--ja-opintolaina--v…
Saattaa mennä verottomasta elatuslahjasta, jos sisko ei ole lainalla kartuttanut omaisuuttaan.
Sisko pyytää pankista opintolainasta paperilaskun, jonka sinä maksat.
Ilman lahjaveroa voi antaa alle 5000 euron rahalahjan eli n. puolet pystyt tuosta summasta lahjoittamalla avittamana.
Toinen vaihtoehto on että lainaat summan siskollesi. Teette siitä kirjallisen sopimuksen ja sovitte sen millaisissa erissä hän maksaa sinulle takaisin. Voi olla että joudut laittamaan nimellisen koron, ettei tätä katsota lahjaveron alaiseksi lahjaksi.