taas kerran tulisn siihen tulokseen että pottailu pitää aloittaa alle 1 v
Sukulaisnainen ihmetteli, miten meidän 2 v on kuiva...
Noh, vein aamuisin ja unien jälkeen potalle alle 1 v niin sinne se lirahti. Ja heti kun näin lapsen vääntävän kakkaa niin vein potalle. Kyllä lapsi oppii jos häntä tukee!
Eikä ole mennyt vaippoja meidän taloudessa.
Kommentit (26)
Ja sitten vasta 4-vuotiaana oli ilman vaippoja.
Meillä ei lapsi suostunut potalle menemään kovinkaan mielellään. Alle vuoden vanhan jo kyllä koitettiin opetella sitä.
Kyllä minä ehdin paljon enemmän laatuaikaa antamaan lapselle kun että jos koko ajan vahdin, että josko pitäisi just nyt ehtiä potalle.
Saa siinä olla koko ajan yksi asia mielessä.
pöntölle 2.5-vuotiaana. Helppoa ja stressitöntä.
kakkavaikeuksia sen takia, että asialla stressaaminen on aloitettu niin nuorena. Ei tietysti välttämättä, mutta riski on varmaankin olemassa...
Miksi lapsen pitäisi oppia kuivaksi mahdollisimman nopeasti?
Kyllä se on ihan fysiologinen mahdottomuus, että huomattavasti alle kaksivuotias lapsi oppisi itse PIDÄTTÄMÄÄN. Kyllä se on äiti tai isä, joka oppii havainnoimaan vauvaa / lasta niin hyvin, että potalle aina ajoissa ehditään ;)
Ja miksi sitten pitäisi alkaa havainnoida liian pientä? Ei miksikään, koska lapsi voi tottua siihen vanhempien havainnointiin, eikä itse opikaan havainnoimaan pissa/kakkahätää, vaan sysää vastuun vanhemmille. Näin ollen isokin lapsi erityisesti yöllä voi vielä pissata sänkyynsä, kun on liian aikaisin potalle opetettu, ennen kuin lapsi itse on siihen ollut fysiologisesti valmis. Eli ennen kuin lapsi on itse tajunnut, mitä pissa- /kakkahätä on ja miltä ne tuntuvat, ja oppinut, että tämän tunteen tullen mennään potalle, tai muuten tulee housuun.
Missän nimessä en itse opettaisi lapsestani yökastelijaa omilla teoillani! Tietenkään tämä ei ole vakio kaikkien pienenä potatettujen kohdalla, mutta riski on suuri! En siis itse sitä riskiä uskaltaisi ottaa... Vaan annan jokaisen lapseni oppia potalle silloin kun se heistä itsestään mielenkiintoiselta ja hyvältä tuntuu, ja tuen heitä opettelussa, mutta en OPETA. Lapsi kyllä oppii aikuisen tuella silloin kun on itse valmis oppimaan.
toimintojaan, kuten pidättämistä, on vain vaippateollisuuden propagandaa! Höpöhöpöä. Vaippateollisuus voi hyvin, kun lapsi kulkee vaipoissa nelivuotiaaksi. Meillä 1-vuotias oli jo vaipaton. Vahinkoja toki sattui joskus, mutta ne eivät ole katastrofeja. 1,5v. poika oppi pottailemaan itse.
Miksi ylipäätään kiirehtiä? Erasmus Rotterdamilainenkin oli laiska. Vaikka lapsemme onkin paljon hoikempi ja kauniimpi-niinpä...
Vierailija:
Miksi lapsen pitäisi oppia kuivaksi mahdollisimman nopeasti?Kyllä se on ihan fysiologinen mahdottomuus, että huomattavasti alle kaksivuotias lapsi oppisi itse PIDÄTTÄMÄÄN. Kyllä se on äiti tai isä, joka oppii havainnoimaan vauvaa / lasta niin hyvin, että potalle aina ajoissa ehditään ;)
Ja miksi sitten pitäisi alkaa havainnoida liian pientä? Ei miksikään, koska lapsi voi tottua siihen vanhempien havainnointiin, eikä itse opikaan havainnoimaan pissa/kakkahätää, vaan sysää vastuun vanhemmille. Näin ollen isokin lapsi erityisesti yöllä voi vielä pissata sänkyynsä, kun on liian aikaisin potalle opetettu, ennen kuin lapsi itse on siihen ollut fysiologisesti valmis. Eli ennen kuin lapsi on itse tajunnut, mitä pissa- /kakkahätä on ja miltä ne tuntuvat, ja oppinut, että tämän tunteen tullen mennään potalle, tai muuten tulee housuun.
Missän nimessä en itse opettaisi lapsestani yökastelijaa omilla teoillani! Tietenkään tämä ei ole vakio kaikkien pienenä potatettujen kohdalla, mutta riski on suuri! En siis itse sitä riskiä uskaltaisi ottaa... Vaan annan jokaisen lapseni oppia potalle silloin kun se heistä itsestään mielenkiintoiselta ja hyvältä tuntuu, ja tuen heitä opettelussa, mutta en OPETA. Lapsi kyllä oppii aikuisen tuella silloin kun on itse valmis oppimaan.
Eli 15 minuuttia minimissään. Oma lapseni on oppinut kuivaksi 1v 4kk ja käynyt siitä lähtien myös potalla omaehtoisesti. Tottakai aina ennen nukkumaanmenoa muistutetaan pissalla käynnistä, mutta muutoin hän itse kertoo milloin tahtoo potalle. Tai sitten vain laskee housut ja kipittää potalle. Nyt ikää lapsella 1v8kk.
hätä iskenyt ja siitä äiskälle kertonut. Aina on tultu kuivana kotiin asti, vaikka joskus on mennyt puolikin tuntia siitä kun lapsi pissahädästä on ilmoittanut.
kakkasi pottaan puolivuotiaasta ja kakka tuli jo n. vuoden vanhana AINA pottaan. Pissat tulivat kuitenkin vaippaan vielä reippaasti yli kahden vanhana ja yövaippa jäi pois vasta 3-vuotiaana.
Pikkuveljeäkin yritettiin saada potalle, mutta hän ryhtyi totaalikieltäytyjäksi (seisoi tikkusuorana ja huusi suoraa huutoa, kun potalle yritettiin). 3-vuotiaana hän sitten itse päätti ryhtyä pönttöilemään ja vaipat jäivätkin sitten kertaheitolla.
Lapset ovat yksilöitä ja vessa-asioissa voi helposti tulla isoja ongelmia, onhan kyseessä kuitenkin hyvin intiimi asia.
meillä on 3 poikaa oppinut viikossa-parissa kuivaksi noin 2-vuotiaina (nuorin 1,5-vuotiaana) ilman mitään sitä edeltävää harjoittelua. Ja mikä parasta, siinä iässä ei ole enää ÄIDIN tarvinnut raijata ketään potalle, vaan pojat ovat osanneet mennä sinne ITSE kun hätä on tullut.
Se vaatii kyllä sen viikon tai parin lattioitten ja vaatteitten pesun harjoitusvaiheessa, mutta on minusta pienempi vaiva kuin vauvan raijaaminen potalle joka hemmetin välissä. Lapset ei halua että niitten leikit keskeytyy jatkuvasti kuuraamiseen, ne hoksaavat pian että on järkevämpää päästellä sinne pottaan ja päästä vähemmällä!
kenen lapsi käy pienimpänä paskalla potalla. Hohhoijaa, on teillä pieni elämä
Aikainen pottailu ei auta kaikkia lapsia lainkaan, mutta 99,5% oppii kuivaksi joka tapauksessa. Meidän lapset ovat siinä tokan synttärin tienoilla itse vain asian hiffanneet ja siinä se.
Mulla kuivat lapset jo ja jos 4,5-vuotiaani sanoo kaupassa, että on pissahätä, niin minä kyllä etsin lähimmän vessan välittömästi, enkä pyydä pidättämään kotiin saakka!
Ihan vain siksi että säästyisi rahaa. Potalla käynnin ansiosta meillä menikin 1v. vain 3-5 vaippaa/vrk. Kun lapsi oli 1v7kk alettiin olemaan ilman vaippaa kotona ja nyt kun lapsi on 1v 9kk ei pissavanhinkoja tule kotona kuin ehkä kerran viikossa ja päiväkodissakin hän käy potalla tosi hyvin. yöväippa on vielä käytössä. Lapsi osaa itse ilmoittaa kakka ja pissa hädästä ja osaa jo käydä omatoimisesti potalla.
Tarkoittaako nyt sitten kuivaksi oppiminen samaa kuin pidätyskyky?? Voi kait lapsi oppia tekemään tarpeensa pottaan/pöntölle vaikka ei vielä osaisikaan pidätellä, ainakaan kovin pitkän aikaa! Täytyy vaan aina olla potta tai pönttö tarpeeksi lähellä.
Eräs tuttu äiti opetti kauhealla kiireellä lapsensa alle 1,5-vuotiaana PÄIVÄkuivaksi - sama tyttö käyttää edelleen 8-vuotiaana öisin vaippaa... Voiko tästä vetää jotain johtopäätöksiä ja jos voi, niin mitä?
mutta totuus on se, että vasta 2-vuoden iässä lapsi _oikeasti_ kykenee säätelemään noita toimintoja itse.
Sitä nuoremmalla se " oppiminen" on ehdollista.