Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millasta on rakennussiivoojan työ?

Vierailija
04.12.2006 |

Onko joku joskus tehnyt? Millasta palkkaa? Onko työ kauheen raskasta?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kuuluu työnkuvaan?? Oletteko loppusiivoojia vai siellä raksalla alusta asti siistimässä paikkoja? Entä teettekö muitakin hommia siinä, esim piikkailuja tai lattian suojauksia pahvilla yms. Millasta miesten keskellä naisena? Vaihdatteko paikkaa päivän aikana?

Itse olen ollut raksalla töissä, en siivoojana.

Mutta siivooja on ollut työmaan alusta loppuun päivittäin töissä. Siivoilee rakennusjätteet pois lojumasta ja tietysti myös lajittelee jätteet. Siivoaa sahanpurut ja hiontapölyt yms.

Mitkään piikkaushommat ei siivoojalle kuulu. Suojaustyöt ei myöskään.

Loppusiivoukset tekee yleensä joku muu taho, eli rakennussiivoojan työnkuva on lähinnä rakennustyömaan ylläpitosiivous.

Kyllä mä vaan oon suojannut ja kantanut sitä apupojillekin kuuluvaa tavaraa roskiin. Joten eiköhän tuo riipu ihan firmasta, työmaasta ja siivoojasta. Mä tykkään mielettömästi vaihtelusta joten on kyllä mukavaa vaihtelua suojata lattioita sen ainaisen painavan imurin kanssa äheltämisen sijaan. Että semmosta. Jatkakaa tietäjät huutamistanne. 😂

Vierailija
22/60 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kuuluu työnkuvaan?? Oletteko loppusiivoojia vai siellä raksalla alusta asti siistimässä paikkoja? Entä teettekö muitakin hommia siinä, esim piikkailuja tai lattian suojauksia pahvilla yms. Millasta miesten keskellä naisena? Vaihdatteko paikkaa päivän aikana?

Miten niin miesten keskellä naisena? Ensinnäkin naisia on rakennustöissä paljon ja toiseksi niissä suojavaatteissa ei pilluja ja pippeleitä mietitä.

Sulla taitaa olla ongelmana yliseksuaalisuus.

Raksoilla työntekijöistä on naisia alle 5%.

Ne naiset ketkä työskentelee rakennustyömailla työskentelee lähes aina joko rakennussiivoojina tai maalareina.

Mutta asiaan, rakennussiivojan työn on lähinnä siivousta ja paikkojen suojausta.

Palkkaus on reilu 10e/h keskimäärin.

Ja näin miehenä sanon että työ ei ole rankkaa.

Tein raksasiivojaan hommia muutaman vuoden 2016-2018 kunnes vaihdoin parempiin hommiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on raksalla siivoojana, nuori likka, päässyt samaan aikaan amiksesta. Oltiin muutamalla isolla työmaalla tuossa keväällä, itse tein hommia tasottajana/maalarina ja kohtelu oli semi jees, saan sikana kuulla "pikkuvaimo" sarkasmi kommentteja tai sitten sitä rouvittelua, kun satun olemaan naimisissa. Mutta mitenkään seksuaalista ahdistelua en ole kokenut, toisaalta työnjälkeni on hyvää että sen puolesta ei myöskään tullut oikein paskaa niskaan. Mutta frendillä, hän lakaisee lattiaa, maski naamalla koska pölyä on paljon, tyhjentää roskiksia, kuljettaa roskiksia, tavaran jakoa, hänelle puhuttiin aika raisusti ja tulee sellaisia ahdistaviakin katseita että tyyliin riisutaan vaatteet päältä, nuollaan huulia ja naureskellaan. Sen näkee välillä yhdessä hetkessä ketkä jaa alalle ja ketkä ei. Tossa työmaalla, missä oltiin, oli meidän lisäksi kolme muuta mimmiä ja pari sataa miestä. Uudelle aloittelijalle voin sanoa, että riippuu aina työmaasta ja tavoista millaisia käytäntöjä on, esim. joissakin oli niin, että vessassa sai vaihtaa vaatteet koska olit vähemmistössä eikä ollut muuta tilaa vaihtaa vaatteita, joissakin paikoissa pääset tauoille joskus x-ajalla kun on hyvä hetki työmaalla, mulla on usein joku protsku patukka lahkeessa ja termari messissä, kun ei oikein tiedä milloin pääsee tauoille. 

Vierailija
24/60 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hieman mallintaa siinä tarjoaa ihan naisnäkökulmasta silmäniloa niille monelle jotka ovat tulleet pitkän matkan päästä lätkimään kuraa lattialle. Kartonkia kaikille?

Vierailija
25/60 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin miesten keskellä naisena? Ensinnäkin naisia on rakennustöissä paljon ja toiseksi niissä suojavaatteissa ei pilluja ja pippeleitä mietitä.

En tasan usko että raksoilla jakautuu sukupuolet 50-50. Joten HILJAA.

Missä vaiheessa tuo jota kommentoit, väitti että puolet olis naisia työmaalla? Ei missään väittänyt niin. Ei tokikaan ole puolet, mutta enemmän kuin moni luulee. Olepa itse hiljaa.

Vierailija
26/60 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten kanssa aina toimeen tulee, mutta ne naiset vois olla hankalia...

Vierailija
27/60 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää aina jauhaa jotain "miehet sitä miehet tätä" ja aina pitää olla ronskia läppää ja hurttia huumoria. Ei ole pakko. Ihan oma ittensä saa olla teet hommas ja ei tarvitse miellyttää miehiä siellä. 

Vierailija
28/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää keskustelua aiheesta. Joku olikin maininnut tän, että pitää unohtaa jos tulee vähän kränää työkaverin kanssa jne. Tottakai jokaiseen lähtöön on meitä ihmisiä ja tottakai saa olla herkkä ihminen ja aina voi tulla kränääkin hieman jos on pikkumyy luonteisia monta😄 Kiusaamista ei silti tarvitse kenenkään sietää eikä jatkuvaa pahaa oloa. Jos on itku kurkussa, epämääräinen ahdistus ja työ alkaa yhtäkkiä tuntumaankin pahalta kivan sijaan, oma olo on yhtäkkiä riittämätön ja surkea, niin lähtisin puimaan asiaa mestarin ja tän kiusaajan kanssa.

Kaverin kanssa nyt tätä asiaa ollaan juteltu läpi, koska hän kokee töissä kiusaamista. On hyvä selvittää johtuuko se epäsopivista henkilökemioista vai tän kiusaajan käytöksestä. Pitkään samalla työpaikalla olleiden käytökseen ei yleensä osata puuttua koska se on hyväksytty normiksi, luonteeksi jne. "se nyt vaan on semmonen".

Menepä vuorkatyösuhteessa tai uudessa työsuhteessa puuttumaan asiaan. Ei ole todellakaan helppoa puuttua, koska olet "vaan tommonen uusi tai VAAN vuorkatyöläinen -monellahan on älyttömät ennakkoluulot valitettavasti heitä kohtaan ja oikein haluavat nähdä vuokralaiset huonoina.)

Onneksi aina voi vaihtaa työmaata, mutta on ikävää, että kiusattu joutuu rajaamaan omia työmahdollisuuksia kiusaajan takia! Mestarille puheeksi. TTL:n sivuilta löytyy todella hyvä kattava kirjoitus ja ohjeet työpaikakkiusaamista varten.

Vierailija
29/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää aina jauhaa jotain "miehet sitä miehet tätä" ja aina pitää olla ronskia läppää ja hurttia huumoria. Ei ole pakko. Ihan oma ittensä saa olla teet hommas ja ei tarvitse miellyttää miehiä siellä. 

Kuka sano että pitää miellyttää miehiä yhtään missään? Itsekin olen oma itseni ja siksi tykkäänkin siitä, että voin olla sitä. Jos joku ei tykkää niin ei kiinnosta. 🙏

Vierailija
30/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raksoilla työntekijöistä on naisia alle 5%.

Ne naiset ketkä työskentelee rakennustyömailla työskentelee lähes aina joko rakennussiivoojina tai maalareina.

Mutta asiaan, rakennussiivojan työn on lähinnä siivousta ja paikkojen suojausta.

Palkkaus on reilu 10e/h keskimäärin.

Ja näin miehenä sanon että työ ei ole rankkaa.

Tein raksasiivojaan hommia muutaman vuoden 2016-2018 kunnes vaihdoin parempiin hommiin.

Sua vissiin harmittaa kun jollain voi todella olla hyvä palkka. Mä tienaan kuussa 2500 handuun naisena raksalla. 🥱

Vierailija
31/60 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tähän nyt kirjoittaisi lyhyesti. Hyvää keskustelua ainakin on saatu aikaan täällä kiusaamisesta palkkaan asti. Mikä nyt sit on totta ja mikä keksittyä.

Kiusaamista valitettavasti on aina työpaikoilla ja useimmiten se on sellaista henkilökemian puutetta..

Ei sitä kaikista voi tykätä mutta kunhan nyt sen työn pystyy tekemään ja jotenkin kommunikoimaan. Jos ei pysty niin siinä on jo raja ylitetty.

Esimiehelle sanomaan vaan ja palaveri. Joskus kaksi ihmistä voi käsittää toisensa niin väärin kun mahdollista. Huonoja päiviä ja tiuskimista tulee kaikilla. Kiusaaminen on sit eri asia eikä kannata tehdä sen suhteen hätiköityjä päätöksiä.

Siivoojapareista ei oo huonoa kokemusta, mutta kerran yhdellä työmaalla oli aivan hirveä duunarimies. Nuori mies. Naamasta näki että niin täynnä itseään kun voi ihminen olla. Todella rasittava, kiusaajatyyppinen ilveilijä. En asioinut hänen kanssaan eikä onneksi tarvinnut. Katselin vaan vierestä että ei jessus, sääliksi käy sen työkavereita.

Palkka on ihan riittävä mulle lisineen.

Vierailija
32/60 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä hyvin istuviakin haalareita, jotka tuo muodokkaan perseen hyvin esille naisella, eli kyllä pyöri mielessä.

Vierailija
33/60 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä on valmis tekemään palkan vuoksi. Saman 2000-3000 voi saada fyysisesti helpommallakin työllä. Tai ainakin siistimmällä. Olen pienestä saakka tottunut työntekoon ja käytännön juttuihin. Mun ja miehen suvussa/perheessä on kummallakin tosi paljon pitkän linjan duunareita. Tienaavat toki ajan saatossa hyvin, mutta kyllä sen eteen on vuodatettu hikeä ja kulutettu kroppaa.

Itse teen kokoaikaisesti ja palkka on riittävä. Jää säästöön ja voi ostaa mitä mieleen tulee kaupasta. Saa laskut maksettua jne. Jonkun mielestä tyydyn vähään. Mulle tää on ennen naisvaltaisilla aloilla työskennelleenä todella hyvä työ.

Kusetusfirmoihin en aio mennä. Vaadin palkkaa mikä vastaa kokemusta ja työtä yleensäkin. Pimeänä älkää tehkö. Muistakaa et kaikki lounaskorvaukset ja matkakorvaukset kuuluu sulle. Tarkistakaa sopimukset ja tessi. Yks tuttu tekee osa-aikasena kans ja on ollut tyytyväinen.

Raksalla kauan työskennelleenä en vaan enää jaksa siivota. Se ei riitä. Siksipä kouluttaudun parhaillaan muihin raksan työtehtäviin. (En mestariksi kuitenkaan, koska pää ei kestäisi sitä kuormaa ja painetta vaikka sillä tienaa hyvin)

Vierailija
34/60 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko rehellisen vai kaunistellun kertomuksen? No jos kerron suoraan omat kokemukseni. Ne eivät ole sitten kuin vain yhden ihmisen kokemus joten älkää antako sen vaikuttaa päätökseenne valita ala. Tää siis oli vanha aloitus, mutta vastaan kuitenkin mikäli eksyisi jonkun nenän eteen.

Plussat. Palkka ok ja työ ei ole välttämättä henkisesti yhtä raskasta kuin vaikka kotisiivoushomma. Fyysisesti rankkaa on. Tutustuu uusiin ihmisiin, näkee kättensä jäljen ja kunto kasvaa.

Jos työilmapiiri on hyvä niin todennäköisesti on todella kivaa. Tähän ei vaikuta se firma eli pääurakoitsija vaan kaikki ketkä sillä työmaalla toimii. Jos asiat ei oikein ota sujuakseen niin aina joku omaa pahaa oloaan viljelee sit ja tartuttaa muihin kiusaamalla. Aina jokaisella työmaalla on vääräleuka. Plussa myös ehkä se, että siivousta raksalla arvostetaan hieman paremmin kuin muualla. Palkan yms. muodossa.

Miinuksia löytyy sitten enemmän. Oon aika kypsä tällä hetkellä juuri tänään koko hommaan. Oon siivonnut varmaan kymmenisen vuotta ja raksalla vasta muutaman kuukauden. Ehkä neljä?

Oot liian hidas, teet sitä ja tätä ja tota väärällä tavalla ja kun teet niin niin ei et saakkaan tehdä. Ethän saa nostaa noin painavaa?!?! Milloin imuroitu liian vähän tai vastapainoksi viety liian vähän roskia. Vaikka jokaisen kuuluisi omalta osaltaan osallistua hommaan. Isoilla rakennustyömailla on aika syvältä tehdä yksin.

Toisilla työmailla on asiat järjestyksessä ja siistiä, koska kaikki pitää siitä osaltaan huolen. Toisilla työmailla sun pitää sen raksasiivouksen lisäksi siivota näiden uusavuttomien sotkuja jotka ei sun työhön edes kuulu. Ja jos sotkun määrä on luokaton niin siitähän usein syytetään vaan huonoja siivoojia!!

Jos mestarityöskentely on kunnossa niin kaikki tulee tehtyä kuten kuuluu. Jos taas annetaan tehdä kaikki yksin niin ei välttämättä tajua mennä oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Varsinkaan tuntemattomalla työmaalla.

On sovinistia, ilkkujaa, kiusaaja... Naisten halventajaa, flirttailua, ahdistelua. Ulkonäön perusteella kohtelua. Ei moikata, ei vastata tervehdykseen. Ei tutustuta, jutella. Ei olla aina kovin kivoja. Oot välillä ihan näkymätön nobody mutta sit toisaalta taas sua syytetään milloin mistäkin.

Hyvä kun ehtii edes tauolle. Ei aina ehtisi, mutta ne on pidettävä.

Aina esimerkiksi multa kysytään jos joku on hukassa ja epäillään että olen roskiin vienyt. Ei se mitään, mutta useinkaan näin ei ole vaan joko itse hävitetty tai joku toinen urakoitsija tms. On ne vienyt.

Sit harvinainen mutta ilkeä tapa kiusata toista on katsoa kauan kun tekee väärin ja sit yhtäkkiä tulla sanomaan asiasta. Joudut sit tekee kahteen kolmeen kertaan.

Millon oot liian sitä ja millon liian tätä. Kauhea kiire ja hiki päässä. Oon niin pettynyt ihmisiin. Mä tykkäsin ensin tästä työstä ja reippaana ajattelin alkaa opiskelemaan sotkijaksi itse.. Saapa nähdä. Taidan opiskella korkean koulutuksen. Ei tällä amispohjalla saa oikein mitään arvostettavaa, yli kolmen tonnin palkalla olevaa työtä.

Kiusaajia löytyy, mutta siis suurimmaksi osaksi mukavaa porukkaa. Oon aina vähä kuspää magneetti eli oon sattunut vaan tuurilla törmäämään just noihin idiootteihin.

Ehkä mä vielä jatkan ja annan mahdollisuuden. Kai se vika on mun omassa naamassa. Yritän aina tehdä reippaasti ja huolellisesti, mutta kai mä oon silti vääränlainen tälle alalle. Kyl tätä nyt tekee rahan takia ja pysyy ees joku peruskunto yllä. Tapaa niitä mukaviakin ihmisiä. Siksi jaksan.

Vierailija
35/60 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksimäärin kohtalaisen raskasta päivästä riippuen. Hikistä ja paskasta hommaa. Mulla palkka kaikkinensa 16 euroa tunti (sis lomaraha tässä kuussa rakennusalalle tuli 30snt yleiskorotus) palkkaluokka kaksi. Olen kokenut niin en ykköseen suostu.

Rakennusalalla ok on tes. Matkakorvaukset saan koska työmatkat on jo sen verran pitkät. Eipä tarvi stressata niitäkään bensoja 😁

Lounaskorvaus.Mitähän vielä.

Raksalla tarvii olla hurtti huumori, pitkät hermot ja vahva persoona. Herkkä saa olla, mutta pitää osata rulla toimeen ihmisten kanssa.

Täytyy osata unohtaa pian, jos tulee ränkkäämistä työkaverin kanssa.

Kypärä päähän ja menoksi. Hyvät viikonloput.

Herrajesta, pitää vissiin vaihtaa maalarista raksasiivoojaksi, jos palkka nousee ja saa vielä ilmaiset lounaatkin. 10 vuotta raksalla, palkka maalarina n.15e/h.

Vierailija
36/60 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistiä, helppoa ja hyvin palkattua glamourtyötä se on!

Vierailija
37/60 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on lyhytaikaisesti, tosin vuosien takaa. Tosi likaista hommaa ja jonkinverran raskasta. Itseä kaikkein eniten korpesi se, kun kaikki mahdolllinen piti heittää roskiin, siis kierrätys olematonta. Mitä väliä, kun asiakas kerran maksaa... Juu, palkallakaan ei tarvinnut kehua. Viihdyn huomattavasti paremmin varastotyössä tms.

Vierailija
38/60 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on lyhytaikaisesti, tosin vuosien takaa. Tosi likaista hommaa ja jonkinverran raskasta. Itseä kaikkein eniten korpesi se, kun kaikki mahdolllinen piti heittää roskiin, siis kierrätys olematonta. Mitä väliä, kun asiakas kerran maksaa... Juu, palkallakaan ei tarvinnut kehua. Viihdyn huomattavasti paremmin varastotyössä tms.

Tää kierrätyksen puute ärsytti itseäkin silloin, kun sitä ei vielä ollut. Nykyisin isoilla työmailla onneksi kierrätetään mahollisimman paljon eikä kaikkea viskata rakennusjätteeseen. Joillain työmailla voidaan jopa antaa huomautuksia, jos huomaa jonkun olevan piittaamatta kierrätyksestä.

Vierailija
39/60 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keksimäärin kohtalaisen raskasta päivästä riippuen. Hikistä ja paskasta hommaa. Mulla palkka kaikkinensa 16 euroa tunti (sis lomaraha tässä kuussa rakennusalalle tuli 30snt yleiskorotus) palkkaluokka kaksi. Olen kokenut niin en ykköseen suostu.

Rakennusalalla ok on tes. Matkakorvaukset saan koska työmatkat on jo sen verran pitkät. Eipä tarvi stressata niitäkään bensoja 😁

Lounaskorvaus.Mitähän vielä.

Raksalla tarvii olla hurtti huumori, pitkät hermot ja vahva persoona. Herkkä saa olla, mutta pitää osata rulla toimeen ihmisten kanssa.

Täytyy osata unohtaa pian, jos tulee ränkkäämistä työkaverin kanssa.

Kypärä päähän ja menoksi. Hyvät viikonloput.

Herrajesta, pitää vissiin vaihtaa maalarista raksasiivoojaksi, jos palkka nousee ja saa vielä ilmaiset lounaatkin. 10 vuotta raksalla, palkka maalarina n.15e/h.

Ole hyvä vaan. Vuokrafirmat maksaa koska ne haluaa pitää hyvät tuottoisat tekijät. Liiketoimintaa sekin. Turha yhtään itkee.

Vierailija
40/60 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tälleen korona aikana ei auta olla liian nirso. Kyllähän tällä nyt elää ja tekee tätä mielellään mutta ei loppuelämäänsä. XD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi