Millasta on rakennussiivoojan työ?
Onko joku joskus tehnyt? Millasta palkkaa? Onko työ kauheen raskasta?
Kommentit (60)
Eli tässä nähdään miten surkea käsitys ihmisillä on palkoista. Ei raksallakaan ole mitään järjestystä aina sen kanssa. Riippuu firmasta todella paljon. Jos juuri sinun mielestäsi rakennussiivoojan palkka ei voi olla 14-16 euroa, miksi pidät työtä niin ala-arvoisena? Pölynhallinta, raivaus, roskien poisto, haalaus ja kaikki tämä mitä myös toki apparit tekee (haalaus ja muita hommia toki enimmäkseen) ovat terveyden ja turvallisuuden kannalta työmaalla tärkeitä.
En ota kantaa loppusiivouksiin koska sitä en oo tehnyt. Raksasiivous ja loppusiivous on kaks eri asiaa.
Olen tehnyt. Työstä saa hyvin palkkaa, se on raskasta ja vaarallista. Vaarallisia pölyjä.
Vierailija kirjoitti:
Eli tässä nähdään miten surkea käsitys ihmisillä on palkoista. Ei raksallakaan ole mitään järjestystä aina sen kanssa. Riippuu firmasta todella paljon. Jos juuri sinun mielestäsi rakennussiivoojan palkka ei voi olla 14-16 euroa, miksi pidät työtä niin ala-arvoisena? Pölynhallinta, raivaus, roskien poisto, haalaus ja kaikki tämä mitä myös toki apparit tekee (haalaus ja muita hommia toki enimmäkseen) ovat terveyden ja turvallisuuden kannalta työmaalla tärkeitä.
En ota kantaa loppusiivouksiin koska sitä en oo tehnyt. Raksasiivous ja loppusiivous on kaks eri asiaa.
Mitä on h a a l a u s?
En ole kuullutkaan. Olen rakennusinsinööri ja 4 kesää rakennusssiivonnut.
Onneks anonyyminä saa valittaa. En mä ääneen töissä huutele jos kyrsii ja on paha päivä. Mulla on vapaus sanoa sanani 😁 etenkin täällä. Mua pyydetään aina työmaalle. Ei tarvi onneks anoa tai tuppautua🤫
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa loppusiivouksiin koska sitä en oo tehnyt. Raksasiivous ja loppusiivous on kaks eri asiaa.Mitä on h a a l a u s?
No insinööri kun oot niin en ihmettele
Raskauteen vaikuttaa tarkka työnkuva.
Meillä on miehiä jotka roudaa jäteastioita ja isompia rakennusjätteitä. Sitten on naisia jotka imuroi kerroksia ja keräilee pienempää/kevyempää jätettä, jos siivoukselta ehtii, niin sitten voi olla jotain suojauksia mitä laittaa.
Siivoojien tehtäviin ei kuulu normaalisti piikkaus tai muut varsinaiset rakennustyöt, niitä varten on yleensä rakennusapulaisia, mutta toki tarkka työnkuva muotoutuu työmaan ja tekijän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa loppusiivouksiin koska sitä en oo tehnyt. Raksasiivous ja loppusiivous on kaks eri asiaa.Mitä on h a a l a u s?
Missä hommissa oikein oot ollu? Ikinä en oo haalauksista muuta sanaa kuullu työmaalla käytettävän (4 v työmaalla töissä ollu raksainssi), koulussakin sitä sanaa jo käytettiin.
Miten te nyt ette ymmärrä, että todellakin voi tienata sen 15-16 euroa tunti rakennussiivoojana vaikka kokemusta ois vain hieman. Esim vuokrafirmassa siihen perustuntiliksan päälle maksetaan joka ikiseen palkkaan TYÖAJANLYHENNYS JA LOMARAHA, jotka pitää säästää. Mutta ei vissiin mee jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä hommissa oikein oot ollu? Ikinä en oo haalauksista muuta sanaa kuullu työmaalla
käytettävän (4 v työmaalla töissä ollu raksainssi), koulussakin sitä sanaa jo käytettiin.
Oisko eri puolella Suomea erilaisia sanavaihtoehtoja. Ei sille kyllä muita mielestäni ole. Esimerkiksi kaikki mestarit käyvät haalausharjottelun. Sillä nimellä juurikin
Sammio kirjoitti:
Miten te nyt ette ymmärrä, että todellakin voi tienata sen 15-16 euroa tunti rakennussiivoojana vaikka kokemusta ois vain hieman. Esim vuokrafirmassa siihen perustuntiliksan päälle maksetaan joka ikiseen palkkaan TYÖAJANLYHENNYS JA LOMARAHA, jotka pitää säästää. Mutta ei vissiin mee jakeluun.
Ja jos ne jätetään maksamatta vaihtaisin firmaa. Sillon on kyseessä pissitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuuluu työnkuvaan?? Oletteko loppusiivoojia vai siellä raksalla alusta asti siistimässä paikkoja? Entä teettekö muitakin hommia siinä, esim piikkailuja tai lattian suojauksia pahvilla yms. Millasta miesten keskellä naisena? Vaihdatteko paikkaa päivän aikana?
Miten niin miesten keskellä naisena? Ensinnäkin naisia on rakennustöissä paljon ja toiseksi niissä suojavaatteissa ei pilluja ja pippeleitä mietitä.
Sulla taitaa olla ongelmana yliseksuaalisuus.En tasan usko että raksoilla jakautuu sukupuolet 50-50. Joten HILJAA.
Mitä tarkoitat "joten hiljaa", kun tämä on kuitenkin keskustelupalsta ja kaikki mielipiteet samanarvoisia.
Olen ollut raksalla töissä yli 30v, myös työnjohtajana, enkä koskaan edes ole ajatellut sen jotenkin olevan sukupuolisidonnainen. Ehkä sukupuolet eivät jakaudu 50-50, mutta kyllä siellä paljon naisia työskentelee. Enkä koskaan ole kokenut mitään sukupuolista häiritää tai vastaavaa, enkä usko raksa- työyhteisön poikkeavan millään lailla muista aloista. Nykyään naisenemmistö taitaa olla maalareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksimäärin kohtalaisen raskasta päivästä riippuen. Hikistä ja paskasta hommaa. Mulla palkka kaikkinensa 16 euroa tunti (sis lomaraha tässä kuussa rakennusalalle tuli 30snt yleiskorotus) palkkaluokka kaksi. Olen kokenut niin en ykköseen suostu.
Rakennusalalla ok on tes. Matkakorvaukset saan koska työmatkat on jo sen verran pitkät. Eipä tarvi stressata niitäkään bensoja 😁
Lounaskorvaus.Mitähän vielä.Raksalla tarvii olla hurtti huumori, pitkät hermot ja vahva persoona. Herkkä saa olla, mutta pitää osata rulla toimeen ihmisten kanssa.
Täytyy osata unohtaa pian, jos tulee ränkkäämistä työkaverin kanssa.Kypärä päähän ja menoksi. Hyvät viikonloput.
Herrajesta, pitää vissiin vaihtaa maalarista raksasiivoojaksi, jos palkka nousee ja saa vielä ilmaiset lounaatkin. 10 vuotta raksalla, palkka maalarina n.15e/h.
Ole hyvä vaan. Vuokrafirmat maksaa koska ne haluaa pitää hyvät tuottoisat tekijät. Liiketoimintaa sekin. Turha yhtään itkee.
Jos työskentelet vuokrafirman piikkiin, niin todennäköisesti tuo palkka sisältää kesälomalorv. 18,5% + arkipyhävapaa korvauksen, kun vak. työsuhteessa ne tulevat tessin päälle eli palkka esimerkki ei ole ihan vertailukelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haalata
verbi
puhekieltä vetää tai kantaa vaivalloisesti, hilata, hinata, laahata, raahata, retuuttaa.
Esimerkiksi: Haalata tukkia. Tavarat haalattiin kaupungista asti.
Lähde: Sivistyssanakirja
Minä olen raksasiivoojana ollut (raskasta, mutta tosi mukavaa jos tykkää aikaisista herätyksistä), mutta en enää uskalla mennä töihin. Taukokopit on ihan täynnä porukkaa (ei vaan monessakaan paikassa porrastettu taukoja..) ja puolet porukasta ilman maskia. . Yhdessäkin kohteessa vain yksi vessa käytössä, jonne jonottaa parhaimmillaan 5 tyyppiä.
Astmaatikkona pelkäsin koronaa ennen niitä vaarallisia kipsi- ja yms pölyjä ja pidätin hengitystä niitä siivotessa. Sairastettuani vielä kuukauden kestäneen keuhkokuumeen ajattelin siirtyä tekemään muuta siivousta. Tavallista, kevyempää ja vähemmän itselleni vaarallista pölyä sisältävää toimisto- tai loppusiivousta.
Mikä Tes rakennussiivouksessa on?
Olen ollut siinä käsityksessä, että aina rakennusalan mutta ilmeisesti näin ei olekaan
Vierailija kirjoitti:
Mikä Tes rakennussiivouksessa on?
Olen ollut siinä käsityksessä, että aina rakennusalan mutta ilmeisesti näin ei olekaan
Rakennusalan tietenkin
Rakennussiivous kuuluu talonrakennusalaan, ja siksi ok palkka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on h a a l a u s?
Jos olet muka rakennusinsinööri ? Etkä tiedä mitä on haalaus???
Miten voi mennä niin tunteisiin kun raksasiivoojalla onkin IHAN OOKOO hyvä palkka xD Moni tekijä
vuokrafirmoistakinn pysyy mieluummin siinä koska vakkarina riski pitkiin lomautuksiin. Ja kyllä osa niistäkin maksaa. Pitää myös osata neuvotella.