Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhän älykkäät ja hyvin koulutetut miehet usein valitsevat puolisokseen matalasti koulutetun tylsimyksen?

Vierailija
12.12.2005 |

Meillä on muutamilla ystävillä näin. Yhteisissä illanistujaisissa sitten nämä vaimot istuvat tuppisuina. Lapset, vaatteet ja sisustus ovat ainoat aiheet, joilla heitä voi houkutella keskusteluun. Heidän maailmansa on usein musta-valkoinen ja asioihin löytyy heidän mielestään vain yksi totuus.

Olen ihan vakavissani miettinyt minkälaista tarvetta tällainen nainen miehessä tyydyttää? Kyse ei nyt ole ulkoisista seikoista. Ottaako mies puolisokseen tällaisen naisen halutessaan tuntea ylemmyyden tunnetta vai mistä on kyse?

Illanistujaisissa haluaisin käyttää sanan säilää miesten keskustelussa, mutta koen velvollisuudekseni viihdyttää tylsää vaimoa arkipäiväisellä jutustelulla.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan tuskin valikoi puolisoaan sen perusteella, miten tämä käyttäytyy isossa seurassa keskustellessa. Harva myöskään koulutuksen perusteella (en ainakaan itse tunne tällaisia). Olisikohan vastaus ihmetykseesi ihan niin monimutkainen että ko. ihmiset ovat - sattumalta tai kohtalon johdattamana, kuka mitenkin haluaa uskoa - rakastuneet toisiinsa ja halunneet perustaa perheen?

Monet tylsimmistä keskustelijoista, joita itse tunnen, ovat matemaattisten alojen opiskelijoita. En kuitenkaan tee tästä otoksesta (noin viisi henkeä) johtopäätöksiä, en sittenkään vaikka jotkut ystävistäni ovat myötäilleet, kun olen asiasta puhunut.

niin ja joistakin van paistaa kauas, että ne väheksyvät kaikkia matalasti koulutettuja - vaikkeivat sitä myönnäkään. En yhtään ihmettele, että sellaisen henkilön seurassa ollaan hiljaa.

Akat. epäsos.

Vierailija
42/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firman mukavien pikkujoulujen perusteella nyt tuskin kannattaa tehdä sen syvällisempiä johtopäätöksiä.

Itselleni ei todellakaan tulisi mieleeni edes lähteä illanistujaisiin mieheni kanssa. Miksi lähtisin tuhlaamaan aikaani? Lapsen hoito on loistava tekosyy kieltäytä tälläisistä menoista. Mies menkööt yksin, ei se tarvitse lapsenvahtia, pärjää kyllä loistavasti ilman vaimoaan. Itsekkään en raahaa miestä menoissani mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että itseäni kiinnosti oma (korkea) ja muiden koulutus silloin, kun valmistumisesta oli vasta vähän aikaa ja kiinnitin silloin huomiota eri tavalla koulutettujen sivistystasoon. Nuori kun olin, kuvittelin itse olevani huomattavasti sivistyneempi kuin kaikki muut maailmassa yhteensä.

Kun ikää on tullut lisää ja opinnoista on pitkä aika, ei koulutus ole mieltäni enää samalla tavalla kiehtonut. Olen huomannut, että sivistyneitä ihmisiä on niin duunareissa kuin akateemikoissakin samoin kuin sivistymättömiä moukkiakin.

Minulla on monenlaisia ystäviä. On ihmisiä, joiden kanssa keskustellaan aina lapsista ja perheestä, ihmisiä joiden kanssa keskustellaan työstä, ihmisiä joiden kanssa keskustetellaan maailman tapahtumista, ihmisiä joiden kanssa keskustellaan taiteesta ja kirjallisuudesta. Aika harva näistä ihmisistä on sellaisia, joiden kanssa voi jutustella ihan jokaisesta aiheesta.

Ehkäpä nämä ap:n mainitsemat naiset ovat päätelleet ap.n olevan juuri lapsi/perhe/koti-ihmisiä ja jutustelevat näistä asioista juuri siksi.

Vierailija
44/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ainakin on tylsää puhua puolituttujen kanssa illanvietossa mainitsemistasi asioista vaikka ystävieni kanssa keskustelenkin aiheista. Muutenkin illanvietoissa keskustelen mieluimmin " kevyistä" aiheista - lapsista, harrastuksista, sisustuksesta... aiheista joista jää hyvä mieli ja kevyt olo. Politiikasta puhuessa harvemmin rentoutuu ;)

Puuttuukohan sulta ap tilannetajua vai haluatko vain päteä älykkyydelläsi / järkevyydelläsi.

Vierailija:

Ap. jatkaa... ehkäpä sitten itse olen erilainen. Haluan keskustella politiikasta, maailmantilanteesta, psykologiasta jne.

Perinteiset naisten aiheet eivät aina jaksa kiinnostaa. Osallistun usein yhteiseen keskusteluun, mutta usein mainitsemani naiset vain hymyilevät ja ovat hiljaa. Ehkä he viihtyvät. Ehkä minun pitäisi lopettaa heidän viihdyttämisensä ja keskittyä omaan viihtyvyyteeni :)

Vierailija
45/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulotasoon katsomatta. Tai sitten ovat menneet nuorina yhteen, ja vaimo on uhrannut urakehityksensä miehensä urakehityksen edestä - jäänyt hoitamaan kotia ja lapsia. Opiskelee ehkä sitten myöhemmin.

Vierailija
46/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö osaa lukea??? Ap puhuu tuttavapariskunnista, jotka on tuntenut vuosikausia, ei mistään firman illanvietoista tai satunnaisista tuttavuuksista!

Vierailija
47/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiks sairaanhoitajaksi joudu aika monta vuotta kouluttautumaan.älä sekota sitä että sairaanhoitajat on törkeen alipalkattuja siihen et ne ois vähän kouluttautuneita

Vierailija
48/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

väittelemään ja keskustelemaan miesten kanssa.ja osaan keskustella siis yleissivistykseen kuuluvista aiheista(joistain erityisistä aika pikkutarkastikin).miesten tapa keskustella on usein " töykeä" .ei siis huomioida ja anneta tilaa puhua joukon hiljaisemmalla(en tarkota itseäni).kun taas naisporukka otta huomioon kaikki henkilöt,vaikka yksi olisikin miespuolinen.tää oli joku tutkimus ja sitä kun funtsin niin tosiaan, mun kokemuksella näin on.miehet,KOuluttautumisesta riippumatta kuitenkin puhuu liian usein urheilusta...mut ei kaikki, tietenkään

Vierailija
49/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei mikään ihme etten oikein tunne sopivani naisten joukkoon!

terveisin ulkopuolinen, joka myös tykkää keskustella ajankohtaisista aiheista enemmän kuin kakasta, kukasta ja kretongista! Kun niistä ei oikein ole mitään ihmeellistä puhuttavaa...aina

Vierailija
50/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö maailmassa ole muitakin ihan yhtä tärkeitä asioita kuin tiede

tai politiikka..?

Olen jotenkin pettynyt siihen, miten yliopistossa opiskelleet tähdentävät

aina tutkintojaan ja " akateemisuuttaan" . Minusta se ei tunnu oikein

järkevän ihmisen toiminnalta. Tiede on vain yksi elämän osa-alue ja

muut ihmiset voivat olla omilla aloillaan ihan yhtä menestyneitä tai jopa menestyneempiä kuin akateemiset.

Vierailija
51/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei toimi.

Naiset eivät ehkä ole tylsimyksiä, ehkä sinä olet niin itsevarma ja tavallaan miehekäs etteivät uskalla suutansa avata..

Vierailija
52/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo kotona opetettu että politiikasta ei ole sopivaa puhua. Jokaisella on siitäkin asiasta oma mielipiteensä ja sitä pitää kunnioittaa. Siksi ei ole sopivaa alkaa esittämään omia mielipiteitään. Jos joku puhuu politiikasta olen hiljaa koska vaalipuheet kuuluvat muualle.

Vierailija
53/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Miksi ihmeessä niin monet (erityisesti ap:n kanssa eri mieltä olevat) olettavat, että illanvietot tapahtuvat puolituttujen seurassa, ja hyvät ystävät ovat sitten erikseen, eli kuuluvat muunlaisen sosiaalisen kanssakäymisen piiriin? Olisiko niin, että ap on sittenkin ihan oikeassa: nämä näin ajattelevat kulkevat illanvietoissa miehensä kylkiäisinä ja mieltävät ne miesten illanvietoiksi, joissa heidän tulee vain tappaa aikaa ja olla herttaisen hiljaa, ettei kukaan luulisi... niin mitä...?

* Sairaanhoitajan koulutus ei ole korkea, jos asiaa katsoo lääkäri - ekonomi - juristi jne. näkövinkkelistä. Sairaanhoitajissa olen usein tavannut monipuolisesti sivistyneitä ja mainion hauskoja ihmisiä, joiden seurassa viettää mielellään aikaa. Moni sairaanhoitaja olisi sitä paitsi ihan yhtä hyvin voinut pyrkiä lääkikseen, molempiin koulutuksiin on sen verran hankala päästä, että seulottua joukkoa ovat. Riippuu kai enemmän siitä, mitä elämältään haluaa.

* Jos ap noin kovin kärsii tästä tilanteesta, että tuttavapiirin naiset ovat tylsiä, niin hän voisi järjestää illanviettoja _omille_ (naispuolisille) kavereilleen puolisoineen (eikä siis miehen kavereille puolisoineen). Äkkiä varmaan huomaisi, että tällä kertaa naiset olisivat yllätys yllätys samalla aaltopituudella, kun taas miehissä olisi jos jonkinlaista tylsäkettä joukossa. Ja kun kutsuihin on tapana vastata vastakutsulla, niin pian ap:n perheessä puolet illanvietoista olisi " naiset kivoja" ja vain puolet " miehet kivoja" -iltoja. Eikö?

Vierailija
54/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein vain on niin, ettei yhteen parisuhteeseen välttämättä mahdu kahta korkeasti koulutettua tai urallaan hyvin edennyttä. Lääkärit voi ehkä lukea pois tästä luokittelusta, mutta he ovatkin oma lukunsa. Parisuhde vaatii aina kompromisseja ja käytännössä, jotta toinen voi edetä, on toisen annettava periksi. Onko sitten tietoista vai tiedostamatonta valintaa, että dippainsseillä on usein puoliso hoitoalalla tai, että akateemisella naiselle on mies tuotannollissa tehtävissä.

Ymmärrän myös ap:n pointin keskustelun aiheista. Olen itsekin ihminen, joka on kiinnostunut päivänpolttavista asioista, akateeminen tosin myös. Oman työyhteisöni ulkopuolella samanlaista seuraa ei juuri ole, mutta on suuri rikkaus, että töissä keskustellaan kahvitunnilla ns. samanlaisessa seurassa asiat juurta jaksain läpi. Oma mieheni ei ole kiinnostunut sellaisista asioista, vaikka sosiaalinen seuramies onkin. Ystäväpiirissä keskustelu pyörii lapsissa jne.

Meitä korkeasti koulutettuja on moneen junaan, ja riippuu alastakin mistä on kiinnostunut ja millainen luonne on.

Vierailija
55/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi keskustella ja pohdiskella asioita kuin asioita.

Koulutustasosta ei siinä sinänsä ole mielestäni kysymys, vaikka akateemisesti koulutettu olenkin. Jostain syystä vain monissa tilanteissa miesten keskustelut ovat laajempia ja kiinnostavampia kuin naisryhmien, ja ymmärrän hyvin ap:n harmin asiasta. Nuorempana oli helppoa olla ystävä miesten kanssa kun ei tarvinnut pohtia muiden motiiveja seuran valinnasta, mutta nykyään äitinä ja vaimona pitäisi olla juuri siinä ' naisten ryhmässä' .

On naisia jotka ovat kiinnostuneita keskustelemaan muustakin kuin ' naisten jutuista' , ja onneksi näin äitiyden myötä on minullekin tullut kokemuksia joita on mukavinta juuri naisporukassa pohtia. Edelleenkin silti kaipaan naisystävää, jonka kanssa voisi olla oikeasti sellainen kuin on, ja jakaa kaikenlaisia ajatuksia.

Vierailija
56/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyvät ani harvoin samasta paketista, joka tuli tässä ketjussakin todistettua. Täällä itketään kun ei ole keskustelukumppaneita miestensä naisystävissä, haloo....katsokaa peiliin ja opetelkaa keskustelemaan erilaisten ihmisten kanssa, se jos mikä, on rikkaus.

t. erilainen korkeasti koulutettu

Vierailija
57/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jo kotona opetettu että politiikasta ei ole sopivaa puhua. Jokaisella on siitäkin asiasta oma mielipiteensä ja sitä pitää kunnioittaa. Siksi ei ole sopivaa alkaa esittämään omia mielipiteitään. Jos joku puhuu politiikasta olen hiljaa koska vaalipuheet kuuluvat muualle.

Kukan tavallaan, mutta kyllä tuntuu hassulta että kotona opetetaan olemaan puhumatta yhteisten asioiden hoidosta, siitähän politiikassa loppujen lopuksi on kyse.

Vaalisalaisuus on eriasia, ettet nyt vain sekoittanut asioita ?

Vierailija
58/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kuitenkin olisi illanvietoissa ihan kohteliastakin osallistua keskusteluun eikä istua tuppisuuna? Itse olin juhlissa lauantaina ja siellä oli useampikin näitä ap:n mainitsemia pariskuntia.. Koulutustaustoja en ko. hlöistä tiedä, mutta tuntui, että moni vaimo oli jo valmiiksi " minä en sitten viihdy siellä" -asenteella matkassaa. Onneksi lähdimme ajoissa pois, sillä alkoholi tuohon tilanteeseen lisättynä olikin sitten aiheuttanut sen, että useampikin pariskunta oli alkanut selvitellä välejään! Että jos oli tuo tuppisuu-käytös huonoa, niin tuo toisen juhlissa omien avioriitojen selvittely vasta älytöntä olikin! Juhlakaluna olisin loukkaantunut asiasta.

Vierailija
59/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut vuosia kotiäitinä enkä usko älykkyyteeni laskeneen oleellisesti. Pystyn varmasti ainakin pienen lämmittelyn jälkeen sanailemaan sujuvasti aiheesta kun aiheesta, mutta kyllä se lämmittelyä kaipaa. Mielestäni se, että " rikotaan jää" pienellä smal talkilla on tapa ja hyvä sellainen. Siitähän näkee, toisen huumorintajun, kuuntelutaidon ym. oleellista jotta osaa sitten sanailla kohteeseen osuvammin kun se n aika on.

Ap, aika sovinistinen nainen olet ja itse uskon, että mulla ei kovin paljon sanailtavaa sun kanssa syntyisi. Ehkäpä asenteellasi sopisit hyvin mm. raksalle?

Vierailija
60/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on sama, joka nipotti joku aika sitten tuttavapiirinsä naisten ruokavaliosta ja toisessa ketjussa ihmetteli sitä, miten yksinkertaisetkin ihmiset voivat osata sisustaa.

Mutta hyvä ap, proileva tyylisi herättää keskustelua muuten elähtäneeseen ilmapiiriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän