Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhän älykkäät ja hyvin koulutetut miehet usein valitsevat puolisokseen matalasti koulutetun tylsimyksen?

Vierailija
12.12.2005 |

Meillä on muutamilla ystävillä näin. Yhteisissä illanistujaisissa sitten nämä vaimot istuvat tuppisuina. Lapset, vaatteet ja sisustus ovat ainoat aiheet, joilla heitä voi houkutella keskusteluun. Heidän maailmansa on usein musta-valkoinen ja asioihin löytyy heidän mielestään vain yksi totuus.

Olen ihan vakavissani miettinyt minkälaista tarvetta tällainen nainen miehessä tyydyttää? Kyse ei nyt ole ulkoisista seikoista. Ottaako mies puolisokseen tällaisen naisen halutessaan tuntea ylemmyyden tunnetta vai mistä on kyse?

Illanistujaisissa haluaisin käyttää sanan säilää miesten keskustelussa, mutta koen velvollisuudekseni viihdyttää tylsää vaimoa arkipäiväisellä jutustelulla.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on sosiaalisempi kuin minä ja usein käy niin, että hän on enemmän äänessä sellaisissa tilanteissa, joissa on paljon ihmisiä. Ystäväni pitävät minua kuitenkin iloisena ja puheliaana. Samoin mieheni, jonka mielestä olen kuulemma ihanin ihminen, jonka hän on ikinä tavannut. Ujoudestani huolimatta.

Vierailija
22/76 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jo pariin otteeseen vastaillut tänne ap:tä myötäileviä kommentteja, mutta kukaan ei oikein tunnu ymmärtävän. Paitsi minä ja ap :).

Ilmeisesti täällä palstailee vain rouvia, jotka illanvietoissa vetäytyvät tiiviisti keittiöön muiden naisten kanssa ja miehet istuvat olohuoneessa puhuen omia juttujaan. Kas arvon ladyt se ei mene niin kaikissa ystäväpiireissä! On myös sellaisia illanviettoja, joissa ihmiset ihan oikeasti keskustelevat kaikenlaisista " syvällisistäkin" asioista ilman pätemisen yms. tarvetta, sukupuolet sulassa sovussa.

Sellaisissa minä sitten kuitenkin joskus huomaan puhuvani lähinnä miesten kanssa muiden naisten ollessa hiljempaa. Ja kyse ei ainakaan minulla (kuten käsittääkseni ei ap:llakaan) ole mistään satunnaisista tuttavuuksista, joiden kanssa olisi jotenkin välttämättömän kohteliasta vetää jotain small talkia, vaan ihan vakiituneista tuttavapariskunnista.

Kumma että ihmisiä ärsyttää tämä aihe niin kovasti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoo, että taidat itsekin kuulua tähän " ei niin fiksut vaimot" -ryhmään...ei kaikki ole noin musta-valkoista. Ei yhteiskunta luokittele mitään...vaan ihmiset sen tekevät.

Vierailija
24/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa ystäväpiirissämme kaikki pariskunnat ovat koulutukseltaan samaa tasoa puolisonsa kanssa, eli korkeakoulutettuja. Illlanistujaisissamme aluksi heitetään small talkia ja puhutaan yleisistä asioista, ja ystävistä riippuen, saatetaan joskus pohtia maailmanpoliittista tilannetta tai jotain muuta vakavaa. Ja silloin kyllä kaikki osallistuvat tasapuolisesti keskusteluun. Mutta yleensä illanistujaisissa keskitymme hauskanpitoon ja lautapelien pelaamiseen.

Vierailija
25/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai voi todeta muuta kuin että ap ja sinä toinen olette sosiaalisia ja syvällisiä ihmisiä ja nämä kuvailemanne naiset ovat tylsiä tuppisuita. Vai millaiset muut johtopäätökset tulisivat kyseeseen? Totta ne nyt on valmiiksi mietitty kun lähdetään tuommoisilla tavoilla argumentoimaan?

T. akateeminen tuppisuu, jolla miehenä keskustelutaitoinen duunari

Vierailija
26/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä minun tuttavapiirissäni asia on juuri toisin päin, eli naiset ovat selvästi korkeammin koulutettuja kuin miehensä (näin myös meillä). Se koulutuksen puute ei estä osallistumasta keskusteluihin, mutta usein saman alan ihmiset mielellään puhuvat alansa asioista, mikä sulkee osan ihmisistä pois keskustelusta. Nämä asiat eivät ole sukupuolisidonnaisia, eikä koulutuksen tasoonkaan sidoksissa, vaan lähinnä sosiaalisiin kykyihin, ja ennen kaikkea kykyyn ottaa huomioon muiden ihmisten mielenkiinnon kohteet, ja valita keskusteluaihe sen mukaan. Tuntuisi sille, että ap oikein tahallaan valitsee keskustelunaiheeksi vaikkapa tähtitieteen, jos paikalla on fyysikkomiehiä? ;)

Vierailija
27/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kömpelöitä ihmisiä, jotka eivät välttämättä osaa tai halua keskustella, vaikka heillä tietämystä olisikin. Sitä sen sijaan en voi oman kokemukseni pohjalta yleistää, että tämä koskisi vähemmän koulutettuja ihmisiä. Samalla tavalla tällainen ihminen voi olla hyvinkin korkeasti kouluttautunut ja urallaan ansioitunut. Omassa ystävä- ja tuttavapiirissäni vähemmän kouluja käyneet ovat yhtä kiinnostuneita maailman tapahtumista laidasta laitaan kuin kouluja käyneet ystävänikin. Ehkä heitä kaikkia yhdistää hyvä itsetunto ja kyky nauraa ennen kaikkea itselleen ja omille ennakkoluuloilleen.

Vierailija
28/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

totuushan on se, että kaikki eivät voi olla yhtä sosiaalisia...me olemme kuitenkin jokainen oma persoonamme. Mutta tämä lokeroiminen sinänsä ehkä saattaa nostaa yhdeltä sun toiselta niskakarvat pystyyn.

Vierailija
29/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA SE ON VÄÄRIN!

Sukupuolet eivät saa seurustella keskenään ja varsinkaan kenenkään toisen puolison kanssa ei saa puhua paria sanaa enempää, ei ainakaan mitään hauskaa tai syvällistä. Naisten tulee puhua Naisten Asioita ja miesten Miesten Asioita. Jos nainen alkaa puhua Miesten Asioista miehille, hän on häikäilemätön ja säälittävä pyrkyri.

Tämä on johtopäätökseni tästä keskustelusta...

t. Ei ap mutta kuitenkin

Vierailija
30/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyselee minulta maisterin papereihin vedoten kaikkea maailman ihmeellisyyksiä, kuten " miksi niitä pakolaisia pitää Suomeen ottaa kun meidänkin kylällä se ja se on työtön ja ottais noi muutkin maat" . Tai " kyllä toi työttömyys on tietty ongelma mutta miten se auttaisi jos suomalaiset ostaisi enemmän suomalaisia tavaroita. Paljon halvemmallahan saa noita hongkongilaisia" . Joten omalla kohdallani on kyllä tilanne se, että puhuisin mielelläni vaan jostain tavallisesta enkä aina olisi pilkkaavan huomion kohteena tyyliin " sanoppas sinä kun se maisteri olet..."

Vierailija
31/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nainen ei ole kiinnostunut samoista aiheista kuin ap ja toimi sosiaalisisssa tilanteissa samalla tavalla kuin ap ja jos hänellä lisäksi on matala koulutus, hän on tyhmä ja pinnallinen ja murjottava matalasti koulutettu.

Terveisin se akateeminen epäsosiaalinen

Vierailija
32/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukossa on myös muita toisin ajattelijoita :).

Vierailija
33/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkaan haasta riitaa ja toimii jopa sovittelevasti, jos riitaa tahtoo syntyä.

Vierailija
34/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallikaa mun nyt...

(en oo 40)

Vierailija
35/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo aiemmin mainitsin, keskusteluun voi osallistua puhumattakin.

Vierailija
36/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin akkojen kanssa nautin suunnattomasti juoruilusta, ihmissuhde-, laihdutus-, lapsenhoito- yms. -jutuista, toisten naisten kanssa puhutaan elokuvista ja kirjallisuudesta. Joiltakin miehiltä taas tykkään kysellä urheilusta, toisten kanssa väittelen politiikasta, toisten kanssa ihmissuhteista (miehetkin kykenevät siihen!).

Vierailija
37/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap tuntisi vain yhden tällaisen pariskunnan, hän ei tietenkään olisi avannut sanaista arkkuaan. Mutta koska hän tuntee niitä MONTA, asia on selvä kuin pläkki ja havainnossa on aineksia uskottavaan kvantitatiiviseen metodogiaan. Onnex olkoon ap! Akateemisuus tekee ihmisestä viksun!

Akateeminen tuppisuu

Vierailija
38/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuitenkin minusta sekä miehissä että naisissa löytyy kaikenlaisia keskustelijoita. Yksikin mies aina hehkuu mitä kallista juppikamaa se on löytänyt alesta puoleen hintaan. Tiedän myös naisia, jotka eivät etenkään kutsuilla halua puhua lapsistaan juuri kuulumisia enempää. Kenties he juuri kaipaisivat ap:n tarkoittamaa arkiasioista irtaantunutta keskustelua.

Vierailija
39/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus jutellut asiasta työkavereideni kanssa ja kaikilla oli kokemusta tapauksesta. Nyt asun ulkomailla ja huomasin juuri, että täällä toisessa maassa ja kulttuurissakin kohtaa aivan samanlaisia tapauksia. Olen pohdiskelija. Näen usein pariskunnista, mikä heitä vetää yhteen. Mutta sitten on näitä tapauksia, joita pienet aivoni eivät oikein ymmärrä. Pyysin teiltä apua.

Olen muuten joissakin tapauksissa huomannut jatkuvuutta eli hyvin koulutetun isän hyvin koulutettu poikakin ottaa sen huonosti koulutetun vaimon kuten isä.

Vierailija
40/76 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esittää sitä mielipiteenään ilman kvantitatiivisia otoksiakin? Jos kaikki mielipiteet pitäisi ihan aukottomasti pystyä perustelemaan ja toteennäyttämään, taitaisi tältäkin palstalta loppua puheenaiheet lyhyeen (tyyliin Ilkka on paska, Katri voittaa).

Minkäs me sille voimme, että ap sattuu tuntemaan tietynlaisia pariskuntia. Joskus pitää olla jotain mieltä ja luokitella asioita, ihmisiä ja ilmiöitä. Ilman kärjistyksiä ja yleistyksiä ei synny keskustelua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme