Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen olit kun Estonia upposi? Miten kuulit, mitä teit, miten se vaikutti??

Vierailija
13.06.2008 |

Täällä taitaa monikin olla niin nuori (tuosta laivahyttiketjusta päätellen), ettei ehkä edes muista kunnolla tuota tapausta, ja tajua että kyllä laivat voi Itämerelläkin upota....

Itse olin 20-v. Odotin toista lasta.

Mies soitti töistä kotiin ja kertoi. En ensin meinannut tajuta, miten hirveästä asiasta oli kyse, ja niin lähellä.

Oli meidän hääpäivä, oltiin illalla syömässä, joka paikassa ravintoloissa oli vaan telkkarit auki ja näytettiin uutisia.

Nukuin tosi huonosti muutaman yön, ajattelin vaan niitä ihmisiä, näin ne pelastuslautat kun suljin silmät....

Olen aina ollut vähän laivakammoinen (kun lapsena olin kuullut Titanicista), ja juuri kun olin pääsemässä siitä yli, tuo juttu tapahtui.....

Kommentit (102)

Vierailija
101/102 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasarmilla alkoi palveluksen jälkeen kuhina ja kaikki keräännyttiin katsomaan televisiota käytävälle. Oltiin usein antamassa virka-apua ja veikattiin että tästäkin tulee meille jotain hommaa.

Osa kavereista oli laivastossa ja he olivat nostamassa ruumiita merestä. Tästä ei ole puhuttu, mutta todellakin olen ymmärtänyt että alussa eläviä/kuolleita oli nostamassa myös varusmiehet. Myöhemmin enää kantahenkilökunta. Jos jollain on muuta "tietoa" kertokaa.

Päivän parin päästä tulikin ilmoitus virka-avusta, lähdimme muutamassa vuorossa valvomaan valkoisia jäähdytyslaitteilla varustettuja rekan perävaunuja, jotka oli parkkeerattu (oikeuslääketieteenlaitoksen?) parkkipaikalle...

Kyllä oli ikävä olo seistä syksyn pimeässä yössä, kylmässä tihkusateessa, kun tiesi mitä vartioitavissa autoissa oli sisällä. Yleensä varusmiehillä lensi hurtti huumori, mutta tuolla kerralla oltiin todella hiljaisia ja vakavia.

Kyllä se pitää paikkansa, että varusmiehiä oli noita ruumiita kantamassa. Tästä oli jokunen vuosi sitten haastattelu, jossa tuolloin varusmiespalveluksessa ollut tyyppi kertoi asiasta. Kangistuneita ruumiita tuotiin mereltä maihin ja siinä ne oli sitten odottaneet riveissä, joista varusmiehet kantoivat niitä pois. Mistään trauman jälkipuinnista tai sellaisesta ei haastattelussa mainittu, ja ajat olivat intissäkin tuolloin vielä toiset. Kolme vuotta aikaisemmin 7 varusmiestä hukkui Taipalsaarella, kun vedessä liikkuva panssaroitu ajoneuvo kääntyi keskellä järven selkää ympäri ja vei pojat mukanaan. Tuolloinkin kanssavarusmiesten kohtelu oli ollut aika kylmää, ei mitään sen kummempaa apua olleet saaneet.

Korjataanpas sen verran, että netistä löytyvän haastattelun perusteella varusmiehet saivat ammattiapua, mutta kuten yleensä, he katsoivat parhaaksi avuksi vertaisten eli muiden varusmiesten kanssa keskustelemisen.

Vierailija
102/102 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppel

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi