Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen olit kun Estonia upposi? Miten kuulit, mitä teit, miten se vaikutti??

Vierailija
13.06.2008 |

Täällä taitaa monikin olla niin nuori (tuosta laivahyttiketjusta päätellen), ettei ehkä edes muista kunnolla tuota tapausta, ja tajua että kyllä laivat voi Itämerelläkin upota....

Itse olin 20-v. Odotin toista lasta.

Mies soitti töistä kotiin ja kertoi. En ensin meinannut tajuta, miten hirveästä asiasta oli kyse, ja niin lähellä.

Oli meidän hääpäivä, oltiin illalla syömässä, joka paikassa ravintoloissa oli vaan telkkarit auki ja näytettiin uutisia.

Nukuin tosi huonosti muutaman yön, ajattelin vaan niitä ihmisiä, näin ne pelastuslautat kun suljin silmät....

Olen aina ollut vähän laivakammoinen (kun lapsena olin kuullut Titanicista), ja juuri kun olin pääsemässä siitä yli, tuo juttu tapahtui.....

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiyslomalla. Katsoin vauvan kanssa aamu-uutisia ja pakko oli herättää yövuorosta tullut mieheni. Pelottaa vähän laivamatkat.

Vierailija
2/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydenhuolto-oppilaitoksessa. Ikää 17v ja oli aika järkytys vaikkei sitä silloin tavallaan tajunnut miten isosta ja kauheasta asiasta kyse :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos/kun joku ei muista...

ap

Vierailija
4/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ulkomailla opiskelemassa.

Koko juttu meni multa vähän ohi, vaikka toki uutisoitiin monena päivänä myös opiskelumaassani.

Vasta Suomeen palattuani olen ymmärtänyt millä tavalla se kosketti suomalaisia, ulkomailla sitä ei tajunnut ollenkaan suomalaiseksi tragediaksi, kun matkustajat olivat virolaisia ja ruotsalaisia. Toki sielläkin isoksi jutuksi.

Estoniasta ei ole jäänyt minulle minkäänlaista laivakammoa, ei ainakaan sellaista että valitsisin hytin sen perusteella. Sen sijaan Copterline turma aiheutti sen, etten uskalla enää matkustaa helikopterilla (olin samassa kopterissa edellisenä päivänä!)

Vierailija
5/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radio Mafian klo 10 aamu-uutisiin: "Matkustajalaiva on uponnut ja yli 800 ihmistä kuollut...." (tässä kohtaa ajattelin että aha, jossain Filippiineillä varmaan) "...Utön edustalla". Eipä kyllä enää yhtään nukuttanut sen kuultuani.

Olin järkyttynyt ja jostain syystä aloin jännittää myös lentämistä laivamatkojen lisäksi tuon jälkeen.

Vierailija
6/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla mutsi soitti, että laiva on uponnut. Mä en ainakaan heti tajunnu, miten suuresta asiasta oli kyse. Menin töihin ja telkkarista kateltiin uutisia. Kyllähän se siinä päivän mittaan sitten selkeni. Mä olin jotenkin siihen asti luullu, että Itämeri on niin matala, että jos ruotsinlaiva uppoaa, jää yläkannet pinnan yläpuolelle. Sellanen lapsen usko siihen, ettei Suomessa tai lähistöllä voi sattua mitään kamalaa, karisi kyllä onnettomuuden myötä.

Vierailija
7/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lähdössä aamulla kouluun (lukioon) kun tv:stä tuli uutisia Estoniasta. Jäin katsomaan ja siinä vierähti useampi tunti (juu, skippasin aamun ekat tunnit) kun olin niin järkyttynyt tapauksesta. Kyllä se pitkään mietiytti...

Meillä oli luokkaristeily kaksi viikkoa myöhemmin, osa perui vanhempien painostuksesta tai omasta tahdosta lähdön. Sattui vielä olemaan myrskyinen yö, muistan kuinka autokannen alle ei uskaltautunut (meidän ryhmästä) kukaan, sinä yönä ei juuri laivassa nukuttu vaan osa biletti, osa istui yläkannen hyttikäytävillä, toisilla jopa pelastusliivit päällä... muistan sen helpotuksen tunteen kun aamulla tultiin satamaan Tukholmassa, vasta sitten mentiin nukkumaan... mietittiin jopa kaverien kanssa tullaanko kotiin lentäen kun toinen samanlainen yö keikkuvassa laivassa pelotti. Ei tullut, onneksi ei myrksynnyt.

Ei mulle laivakammoa koskaan ole tullut, monet kerrat tuonkin jälkene mentiin C-hytissä autokannen alla. Enä en sinne mene, mulla tullut ahtaan paikan kammo, en voi nukkua pienessä ikkunattomassa hytissä. Aina siis vähintään A-luokan hytti, josta näen ulos...

Vierailija
8/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystävä oli just lähtenyt töihin. Istuin meidän vanhan puutalokämpän keittiössä ja avasin radion (jota en yleensä kuuntele, enkä varsinkaan ikinä aamulla). Siellä toimittaja puhui sadoista kuolleista...olin aivan järkyttynyt, varsinkin kun olin ollut kesällä veneellä Utön lähellä, ja siellä oli ollut jotenkin karu tunnelma. Kaikista kauheinta oli sitten myöhemmin katsoa tv:stä, kun ne pelastuslautat kelluivat väärinpäin, tyhjinä ja Miliza Korjus lauloi taustalla Warum? Tai se kun laivasta pyydettiin apua: mayday, meillä on kyllä nyt paha tilanne täällä. Tulee vieläkin kyyneleet silmiin kun ajattelen Estoniaa.

Vierailija
9/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin äsken tähän pitkän jutun mutta se ei jostain syystä tullut niin en jaksa kirjoittaa uudestaan. Mutta seurasin paljon uutisia televisiosta ja luin kaikki jutut lehdistä yms.

Vierailija
10/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samana päivänä ensimmäinen poikaystäväni jätti minut :-)

oli aika synkkä olo, kun istuin illalla tv:n ääressä ja katsoin uutisia...

Vierailija
11/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa oltiin menossa poikakeverin kanssa kippokauppaan, kun näkyi lipputangoissa liput suruliputuksessa. Kaupan myyjä kertoi, mitä oli kuullut tapahtuneen. Surullista. Uutiset oli sitä niin täynnä, ja kyllä siinä omat unet meni joksikin aikaa. Tulee helposti ajateltua aina, miltä muista tuntuu, ja kun ajatteli, miltä tuntui siellä laivassa....

Vierailija
12/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ERITTÄIN onnellin että mummo ja pappa olivat peruneet kyseisen risteilyn. Syytä en muista mut varmaan olisivat nyt meren pohjassa.

Vierailija
13/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulin asiasta aamulla bussissa mennessäni joko töihin tai yliopistolle, en muista kumpaan. Todennäköisesti töihin.

Olen aina inhonnut kaikkia veneitä yli kaiken. En tiedä, onko tällä mitään tekemistä asian kanssa. Matkustan silti joskus laivalla, mutta mieluummin lennän jo ajankäytönkin takia. mutta maailma ei kyllä pelastu näillä keinoin...

Vierailija
14/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juuri muuttanut Turkuun opiskelemaan. Asuin keskustassa, 9. kerroksessa ja heräsin aikaisin aamulla, kun helikoptereita pörräsi koko ajan edestakaisin pään päällä. Kirosin koperit alimpaan *##¤% (..ja poden vieläkin tunnontuskia siitä.. )

kunnes avasin tv:n kuunnellakseni aamun uuiset :(

Vierailija
15/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa opiskelemassa, oli aika sekavaa aluksi, muistan kun uutisointi oli mitä oli, ei varmaa oliko suomalaisia, vai ruotsalaisia vai ketä ja montako tuhatta kuollut. Aikaerojen takia ei saanut edes suomesta ketään kiinni kun uutiset pamahti.

Vierailija
16/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla kun heräsin, äiti kertoi heti mitä oli tapahtunut. Meillä oli yliopistolla aamulla ensimmäisenä ruotsin tunti, eikä tehty mitään muuta kuin katsottiin uutisia televisiosta. Kaikki oli ihan järkyttyneitä.

Olen aina ollut hukkumiskammoinen ja pelännyt syviä vesiä, ja kyllä tuo Estonia vähensi risteilyintoani entisestään.

Vierailija
17/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toki mietin asiaa paljon ja puhuimme siitä kotona ja ystävien kanssa. Mutta ei siitä mitään kammoa laivoja kohtaan jäänyt. Pari ensimmäistä päivää mietin uhreja.

Mutta yksi juttu teki vaikutuksen joskus vuosi Estoniasta eteenpäin. Jossain lehdessä oli juttu vauvasta, joka oli tavallaan viimeinen pelastunut, koska onnettomuushetkellä oli ollut vasta pieni alkio äitinsä masussa, mutta kun äiti oli onnistunut pelastumaan, niin vauvakin pääsi syntymään. Jotenkin tämä liikuttaa minua vieläkin kamalasti. Nyt se vauva on kaiketi teini-ikäänsä elävä virolainen nuori.

Vierailija
18/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nähnyt vain hieman aijemmin kamalan todentuntuisen painajaisen, jossa hukuin suljetussa arkussa, jossain todella pimeässä ja kylmässä paikassa... ja kun kuulin Estoniasta niin tämä uni tuli heti kirkkaana mieleen, se arkku muistutti laivan hyttiä.

Olin monta päivää shokissa, kuuntelin vain uutisia ja luin lehdestä kaiken, asiaa keskusteltiin paljon ystävien ja sukulaisten kanssa. Olen myöhemminkin katsnut kaikki estonia dokumentit vaikka ne järkyttävät minua syväsit, itken ja mietin niitä ihmispoloja monta päivää...

Mulle jäi tästä laivakammo, olen toki useasti mennyt laivalla sen jälkeenkin, mutta nukun laivalla tosi huonosti, herään kaikkiin kolinoihin ja mietin menikö nyt keulavisiiri vai oliko jotain muuta, pohjakosketus tms. Siksi en voi enää matkustaa autokannen alla, se on liian ahdistava, pari kertaa olen joutunut kesken matkan yöllä nousemaan vuoteesta ja mennyt yläkannelle, silloin on ollut myrskyä ja kaikki ne äänet.

Nykyisin en suostu Ruotsiin laivalla lähtemään ollenkaan, liian suuri ja pitkä ylitys. Eestissä on käyty monesti päivälaivoilla, kesällä ja hyvällä säällä. En matkusta talvella/syksyllä laivalla enkä anna lastenikaan matkustaa. Kerran olin, olin vain kannella tuijottamassa sitä jään sekaista kylmää merta ja mietin, että tuonne jos joutuisi uppoavasta laivasta, se olisi varma kuolema.

Jos yövyn laivalla niin vain yläkannen ikkunallisissa hyteissä ja mieluiten valitsen sellaisen risteilyn, joka on yön tallinnassa satamassa tai ainakin lähellä satamaa, ei avomerellä.

Aika neuroottiselta voin kuulosta, mutta näin tämä vaikutti minuun... lentopelkoa en sentään omaa.

Vierailija
19/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuimme asiasta seuraavana päivänä oppitunneilla ja kotonakin kait.

Vierailija
20/102 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se järkytti maailmaani. Suomi oli siihen mennessä koskematon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme