Minkä ikäinen olit kun Estonia upposi? Miten kuulit, mitä teit, miten se vaikutti??
Täällä taitaa monikin olla niin nuori (tuosta laivahyttiketjusta päätellen), ettei ehkä edes muista kunnolla tuota tapausta, ja tajua että kyllä laivat voi Itämerelläkin upota....
Itse olin 20-v. Odotin toista lasta.
Mies soitti töistä kotiin ja kertoi. En ensin meinannut tajuta, miten hirveästä asiasta oli kyse, ja niin lähellä.
Oli meidän hääpäivä, oltiin illalla syömässä, joka paikassa ravintoloissa oli vaan telkkarit auki ja näytettiin uutisia.
Nukuin tosi huonosti muutaman yön, ajattelin vaan niitä ihmisiä, näin ne pelastuslautat kun suljin silmät....
Olen aina ollut vähän laivakammoinen (kun lapsena olin kuullut Titanicista), ja juuri kun olin pääsemässä siitä yli, tuo juttu tapahtui.....
Kommentit (102)
Silloinen kuopus oli täyttänyt kaksi päivää aikaisemmin 6v, esikoinen 7v ,oli lähdössä kouluun ja telkkari oli taustahälynä auki.
Esikoinen lallatti jotain laulua, kun kuulin uutisen ja karjaisin pojan hiljaiseksi, kerrankin hiljeni heti.
Minulla oli vapaapäivä ja käytiin Länsikeskuksen sittarissa, kahvilassa istuessa kuopuksen kanssa katseltiin kun helikopterit lensivät merelle päin ja välillä takaisin, kaiketi tankkaamaan.
Kotiin tulessa radiossa sanottiin, että on suruliputus ja 6v halusi mennä vetämään lipun puolitankoon.
Olen todella ihmeissäni siitä, ettei alusta nostettu merestä ja tutkittu onnettomuuden syitä perinpohjin. Omaisetkin olisivat sitä halunneet, vaikkei kaikkia vainajia tietenkään olisi löytynyt koskaan. Ja se betonilla peittämisehdotus oli suorastaan hävytön!
Äitini soitti aamulla töistä ja kehotti kuuntelemaan aamu tv:stä mitä on tapahtunut. Tuo onnettomuus järkyttää vieläkin. Olen lukenut onnettomuusraportit ja aiheesta kirjoitetut kirjat. Vieläkin ihmettelen, miten se saattoi upota niin nopeasti. Todella surullinen tapaus!
soluasunnossani.K ämppis herätti ja kertoi. Oltiin ihan kauhuissamme, Kaverimme oli laivalla tuona yönä. Olivat pelastaneet muutamia laivaan. Oli ollut karsea ja haamumainen tunnelma. Iso laiva yks kaks tipotiessä vieden niin monta sataa ihmistä mukanaan.. : ( olin 19v. En edelleenkään lähde laivalle vaikka matka olisi tilattu ja maksettu jos tuulee enemmän kuin16m/s.
Suurin osa Estonian pelastuneista olivat olleet alempien kansien (siis myös autokannen alapuolen) hyteissä.
Todennäköisesti sinne kuulleet äänet että jotain on vialla ja täten lähteneet ylöspäin katsastamaan tilannetta.
Itse en ihan mukavuussyistä alinpiin kerroksiin mene,vuosia tein laivoilla töitä joten tiedän kyllä missä mennään.
Ja viimeistään siinä vaiheessa kun tulee "salakielinen" kuulutus tiedän hakeutua kannelle päin.
siis joku kuulutus, joka annetaan henk.kunnalle ennen hälytystä vai?
Eikös se hälytys pitäisi antaa jo heti kaikille?
Voitko kertoa, että sitten tietäisi itsekin tuon salakuulutuksen, ja tietäisi olla varuillaan, please!!
Muuten alan nyt kaikista mahdollisista kuulutuksista olemaan vauhkona...
ap
Mutta erästä henkilöä kuulutetaan ja siihen liuta koodeja perään.
Ja ei silloin siis evakuoida vielä aleta mutta tarkastetaan tilanne.
Evakuointihälytys on sitte se ......._______.........
Onko se tuo se koodi??
Löytyi netistä vähän surffaamalla (Tallinkin pohjakosketus Kustaanmiekassa -95 -raportista).
Mitä tuo tarkalleen on suomeksi?
Kiva jos on kiiretilanne, niin ensin hälytellään vaan henkilökuntaa, sitten vasta matkustajia... jos ehditään....
ei ihme että Estonialtakin oli niin iso osa pelastuneista henkilökuntaa.
ap
En heti ymmärtänyt tapahtunutta. Luentosaliin kuului Tyksiin (ja takaisin merelle) lentävien helikopterien äänet. Aika monet aamuluennot oli peruutettu, mutta meidän luento pidetiin luennoitsijan päätöksestä ihan normaalisti.
Lehtolat ym. valehtelevat minkä ehtivät, yksi valhe mm. se että robottikamerat eivät muka havainneet hylyn läheisyydessä uhreja, niitä on siinä edessä satakunta. Samoin keulavisiirin löytöpaikasta ym. valehdeltu. Kuinkakohan kauan menee ennen kuin totuus selviää miksi Estonia upposi.
Olen todella ihmeissäni siitä, ettei alusta nostettu merestä ja tutkittu onnettomuuden syitä perinpohjin. Omaisetkin olisivat sitä halunneet, vaikkei kaikkia vainajia tietenkään olisi löytynyt koskaan. Ja se betonilla peittämisehdotus oli suorastaan hävytön!
googleta tai kato wikipediaa tai jotain ja sivistä itseäsi, noobi.
- - -
Ootteko muuten nähneet sen Estonia-leffan (olikohan Jutta Krabe vai kuka joka teki), jossa jotain salaliitotteoriaa...?
Voisko siinä sittenkin olla jotain hämärämpää taustalla, kuin vaan myrsky ja huono onni?
ap
Ei ne Siljan laivat sen uudempia ole, lisäksi Vikingillä yksi laiva (Rosella 1980) nostaa tuntuvasti laivojen keski-ikää.
n. 85-88. (Rosellaa ei edes huomioida, se on NIIN vanha ja hirvee...)
Vain Gabriella -92.
Siljat on kuitenkin 90-luvun alkupuolelta.
(Paitsi Silja Festival 86/92 mutta se onkin mulle myös sitä rupukategoriaa.)
ap
mutta arvostan että Jutta Rabe käyttää aikaa ja rahaa siihen että ihmiset eivät unohtaisi Estoniaa ja sitä että asioista salaillaan. Tietenkin Estoniaan liittyy kaikkea salamyhkäistä. Siitä kertoo jo mm. tutkintakomission tietoinen todisteiden hävitys, valehtelu mm. ettei ruumiita ole Estonian hylyn läheisyydessä, valehtelu keulavisiirin löytöpaikasta yms. Totuus vain ei tule vuosikausiin julki, niin tarkkaa on salailu. Ruotsissa määrättiin Johan Hirschfeldt hävittämään tutkinta-aineisto josta teki erästä Estonia-tutkimusta, niin tulenarkoja juttuja on.
googleta tai kato wikipediaa tai jotain ja sivistä itseäsi, noobi.
- - -
Ootteko muuten nähneet sen Estonia-leffan (olikohan Jutta Krabe vai kuka joka teki), jossa jotain salaliitotteoriaa...?
Voisko siinä sittenkin olla jotain hämärämpää taustalla, kuin vaan myrsky ja huono onni?
ap
jostain syystä en muista yhtään miten kuulin asiasta ekan kerran ja millasia tunteita se herätti.
terrori / salaliitto / sabotaasi.
Joten sikäli ois kiva, jos se juttu joskus ihan vahvistetusti selviäisi.
Niitä ihmisiä ei takaisin saada, eikä sitä kauhujen yötä poistettua, mutta esim. mun "perusturvallisuuden" kannalta, voisin suhtautua ehkä HIEMAN luottavaisemmin laivalla matkustamiseen yleensä.
Sillä ehkä mitään ei olisi sattunut ilman jotain sabotaasia, eli pelkkä myrsky ei sitten kuitenkaan olisi laivaa hajottanut....?
Luonnonvoimiin kun ei pysty ihminen oikein vaikuttamaan.
No, kyllähän terrorismikin pelottaa, mutta se on kuitenkin ihmisistä lähtevää toimintaa.
Tai ehkä on niin, että myrsky kuitenkin laivan upotti, mutta siellä silti oli kuljetuksessa jotain niin hämärää, ettei se kestä päivänvaloa - siksi papereiden salailu ja laivan jättäminen alas.
ap
Löytyy ihan tuolta onnettomuusraportista.
Mutta erästä henkilöä kuulutetaan ja siihen liuta koodeja perään.
Ja ei silloin siis evakuoida vielä aleta mutta tarkastetaan tilanne.
Evakuointihälytys on sitte se ......._______.........
Laivalla oli siis tulipalo, pommiräjähdyksen seurauksenako?
eli jos laivalla on joku outo tuollainen "nimi" ja jotain numeroita, oiskohan niin että niiltä kansilta pitää evakuoida....?
Kun nuo koodit tarkoitti, että alemmat kannet pitää evakuoida?
Mutta kyllä siinä täytyy jotain hämärää olla tuossa hommassa.
Mikä olisi SINÄNSÄ helpottavaa, koska esim. laiva ei luontaisesti ehkä uppoaisi ihan noin nopeasti, ettei mitään ehditä tehdä (tuossahan epäilty pommia.)
TOISAALTA, Siljakin oli noihin aikoihin saanut pommiuhkauksia.
Mikähän on tilanne nyt???
Kyllä tuo Venäjän mafia, rikollisuus ym. ja niiden hyökkäykset, on melkein ehkä suurempi ja todennäköisempi riski kuin myrsky.
Onkohan Suomi-Ruotsi reitit turvallisempia siltä kannalta, kuin Tallinnasta lähtevät reitit?
ap
Saatiin silloin istua välitunnit (jotka venyi vähän oppituntien alkujenkin päälle sinä päivänä) auditoriossa katsomassa telkusta uutislähetyksiä. Laskettiin yhdessä pelastuneita. Olin tosi herkkä nuori tyttö silloin ja muistan rukoilleeni, että "lisää numeroita, lisää numeroita siihen ruudulle". Tajusin, että jokainen numero (pelastettujen lukumääriä siis) on yksi ihan oikea ihminen, perheineen, ystävineen...
Olihan se pysäyttävää.