Äidit, miten vietätte laatuaikaa pienten poikienne kanssa :)
Kommentit (31)
ja jos hän olisi tyttö niin laatuaikamme ei varmaan poikkeasi nykyisestä...
Perusjuttuja on ulkoilut ja luontoretket. Aika usein kotona maalataan vesiväreillä, muovailaan tms, ohjaan puuhakirjojen tekemisessä, joka on pojalla mieluista puuhaa. Me käydään paljon museoissa, taidenäyttelyissä, lastenkulttuuritapahtumissa. Näitä äiti rakastaa mutta poikakin tykkää, varsinkin lapsille suunnatut näyttelyt ja teatteri sellaista mistä kovasti tykkää. Joskus katsotaan joku elokuva tai kuunneellaan äänikirjoja. Joka päivä luetaan satuja (tosi kirjavaa satuvalikoimaa käyttäen, luetaan vielä ihan kovasivuisiakin mutta toisaalta pitkiä satukirjoja, joissa vain muutamia kuvia esim. Tove Janssonin muumikirjoja. Viikonloppuisin loikoillaan sängyllä aamulla rauhassa ja esim. eilen nukuttiin päikkärit yhdessä (olen kipeenä ja siksi itse nyt aika uninen).
Käydään kahdestaan ravintolassa tai kahvilassa, herkutellaan kotona. Tänään leivotaan pullia (puolisokin on mukana).
Meillä kummallakin vanhemmalla lyhennetty työaika, joten aikaa jää aika paljon kaikenlaiselle puuhailulle.
Käydään kirjastossa, kahviloissa tms. Eilen vuokrattiin leffa ja syötiin karkkia. Tehdään ruokaa, leivotyaan, ulkoillaan. Käydään uimassa ja lenkillä. Luen lapsille ääneen. Nää nyt tuli ekana mieleen.
-rakennetaan lumilinnoja, luistellaan, hiihdetään
-kesällä harjoiteltiin pyöräilemistä
-uidaan (no, se tehdään koko perheen kesken yleensä)
-rakennetaan pikkulegoilla ja duploilla -leikitään roboteilla taisteluja
-leikitään erilaisia roolileikkejä
-rakennetaan maja sisälle
-leikitään vedellä
-pujotellaan helmiä nauhaan kaulakoruiksi
-katsotaan telkkarista lastenohjelmia ja luontodokumentteja
-luetaan kirjoja
-käydään museoissa, Heurekassa, Hoplopissa
-muovaillaan, piirretään, maalataan
-jutellaan luonnonilmiöistä ja ihmisten ja eläinten kropan osien toiminnasta
-opetellaan numeroita ja laskemaan sekä lukemaan
-kuunnellaan musiikkia ja tanssitaan
-leikitään leikkiruuilla ja järjestetään leikkipäivällisiä
ulkoilaan mäen lasku on in ja lumivuorten valloittaminen, pelataan pelejä niin pelikoneella kuin lauta, käydään uimassa jne..
luxusta on sitten huimala, hoplop, leffassa käynti, keilaamassa, jne.. mikä maksaa kerran kuussa noin,
extraluxusta on mm. monsteri jam yms muutaman kerran vuodessa, laivareissut, jne..
ulkoilaan mäen lasku on in ja lumivuorten valloittaminen, pelataan pelejä niin pelikoneella kuin lauta, käydään uimassa jne.. kyläillään
luxusta on sitten huimala, hoplop, leffassa käynti, keilaamassa, jne.. mikä maksaa kerran kuussa noin,
extraluxusta on mm. monsteri jam yms muutaman kerran vuodessa, laivareissut, jne..
vanhoja jo et voi viedä samoihin paikkoihin ja moniin tapahtumiin
mutta yritän myös järjestää kaikille mahdollisimman paljon kahdenkeskistä aikaa.
Pojan kanssa (6 v) käydään pääasiassa koiran kanssa kävelyllä, luetaan, käydään kaupassa, bongataan lintuja, pelataan Afrikan tähteä ja hänen suosikkinsa syödään sushia.
ja käydään välillä kirjastossa tai kirjastoautolla.
Toisinaan leivotaan tai tehdään ruokaa yhdessä.
Leikitään pojan ideoimia leikkejä, esim. tällä viikolla leikimme päiväkotia - leikki kesti aika kauan, sillä siinä piti oikeastikin olla lelupiiri, lepohetkessä satu jne. Toisinaan olemme eri eläimiä tai Salama McQueenin eri autohahmoja.
Poika on myös askarrellut itse pelejä, joita pelaamme - hänen säännöillään. Lisäksi pelaamme oikeita pelejä, mm. Angry Birds-lautapeliä ja korttipelejä.
Katsomme netistä kuvia, Youtubesta avaruusrakettivideoita jne. Tällä viikolla hän halusi, että luen hänelle sanomalehdestä jotakin. Joskus katsomme myös uutisia yhdessä.
Hän tykkää kysellä kaikenlaista, mm. maailman tapahtumista, kirjaimista, numeroista jne. Yksi suosikeista on, kun kyselen häneltä: "Lempivärisi?", "Lempiruokasi?" jne.
Askartelua ja piirtämistä hän tekee aikalailla itsekseen, koska olen niissä niin huono :(
Käymme myös kahvilla tai syömässä joko koko perheen voimin tai usein myös kahdestaan (meillä on yksi arkivapaa kahdestaan joka viikko). Erilaiset kotoisat herkutteluhetket ovat myös mieluisia.
Oi, nyt kun listasin näitä asioita niin tunnen itseni etuoikeutetuksi, että minulla on niin ihana poika, jonka kanssa saan puuhailla niin monenlaista mukavaa!
Niin, ja ikää pojalla on ensi kuussa 6 vuotta (nyt vielä siis 5).
Mun mielestä on tosi hienoa, ap, että sä kyselet jo tässä vaiheessa kaikkea kivaa tekemistä. Uskon, että säkin keksit poikasi kanssa vaikka mitä mukavaa, kun hän kasvaa ja kehittyy :)
ja käydään välillä kirjastossa tai kirjastoautolla.
Toisinaan leivotaan tai tehdään ruokaa yhdessä.
Leikitään pojan ideoimia leikkejä, esim. tällä viikolla leikimme päiväkotia - leikki kesti aika kauan, sillä siinä piti oikeastikin olla lelupiiri, lepohetkessä satu jne. Toisinaan olemme eri eläimiä tai Salama McQueenin eri autohahmoja.
Poika on myös askarrellut itse pelejä, joita pelaamme - hänen säännöillään. Lisäksi pelaamme oikeita pelejä, mm. Angry Birds-lautapeliä ja korttipelejä.
Katsomme netistä kuvia, Youtubesta avaruusrakettivideoita jne. Tällä viikolla hän halusi, että luen hänelle sanomalehdestä jotakin. Joskus katsomme myös uutisia yhdessä.
Hän tykkää kysellä kaikenlaista, mm. maailman tapahtumista, kirjaimista, numeroista jne. Yksi suosikeista on, kun kyselen häneltä: "Lempivärisi?", "Lempiruokasi?" jne.
Askartelua ja piirtämistä hän tekee aikalailla itsekseen, koska olen niissä niin huono :(
Käymme myös kahvilla tai syömässä joko koko perheen voimin tai usein myös kahdestaan (meillä on yksi arkivapaa kahdestaan joka viikko). Erilaiset kotoisat herkutteluhetket ovat myös mieluisia.
Oi, nyt kun listasin näitä asioita niin tunnen itseni etuoikeutetuksi, että minulla on niin ihana poika, jonka kanssa saan puuhailla niin monenlaista mukavaa!
Niin, ja ikää pojalla on ensi kuussa 6 vuotta (nyt vielä siis 5).
Mun mielestä on tosi hienoa, ap, että sä kyselet jo tässä vaiheessa kaikkea kivaa tekemistä. Uskon, että säkin keksit poikasi kanssa vaikka mitä mukavaa, kun hän kasvaa ja kehittyy :)
Poika on niin äidin poika, et toivon et voitais viettää yhdessä vielä paljon mukavia hetkiä! Ja kun täällä ei aina noin antoisia, mukavia keskusteluja ole, niin tällanen piristää kivasti ! :)
Meillä on 3 poikaa ja tavallista arkea eletään.
Ollaan ulkona, rakennetaan lumilinnoja, kesällä pyöräillään, ulkoilutetaan koiraa, tehdään lumitöitä, käydään luistelemassa, pelataan ulkopelejä.
Olen huono leikkimään mutta luen, pelaan lautapelejä, tehdään ruokaa yhdessä, saunotaan, katsotaan elokuvia ja tv: tä (mm. putous ja vof), autan läksyjen teossa ja kokeisiin valmistautumisessa jne.
Muuten mm. käydään kirjastossa, uimassa, leffassa, kaupassa, vien harrastuksiin ja turnauksiin jne.
Normaalia arkea mielestäni. Jotain teemme koko perheen kanssa, jotain taas niin että mukana on 1 tai 2 lasta tai kaikki 3.
7 vuotias.
Taapero rakastaa kun äidin kanssa hassutellaan, riehutaan sängyssä ja äiti pelleilee. Tai opetellaan joku uusi taito. Tai kun taputetaan ja annetaan extrahuomiota jonkun asian suoritumisesta. Se tähtenä olo on 1 vuotiaalle ihan kuningashetki :)
Ekaluokkalaisemme taas tykkää kun luemme hänelle ääneen. Ja tulen aina joka ilta pussailemaan ja halimaan hänen sänkyynsä, samalla höpötellään, yleensä menee pelleilyn puolelle.
Hän myös tykkää kovasti katsella Youtubista mm. Putousta, Duudsoneita, lempi lastenohjelmia, pilailujuttuja jne.
Isin kanssa käydään sitten uimassa, leffassa, museoissa, näyttelyissä jne.
Myös yhdessä retkeily on kivaa, ja eväiden syöminen. Hoplop on myös kova juttu vielä.
Isompi lapsi rakastaa myös matkustelua esim. etelään lähtöä ja sielä uimista, mutta tämähän on silkka rahakysymys...